Ik zou mezelf een extra dieseltank willen maken, oa. om mijn webasto te voeden
Maak ik die best in inox of beter in aluminium ?
Weet iemand of ik hiervoor ergens een vuldop en of verluchting kan kopen?
Is het niet zo dat de meeste extra tanken van alu. gemaakt worden ?
Het moet niet veel speciaal zijn, als ik een tankje heb van 25x25x30cm (18,75 liter), kan ik aan 0,3 liter/uur verbruik, ongeveer 60uur stoken.
En als ik het zo zie kan zo'n tankje in het achterspatbord weggestoken worden, zonder de veerweg van het wiel te hinderen.
Wat mij altijd tegengehouden heeft om voor een extratankje uit te kijken is:
- het feit dat het zoooo gemakkelijk is als je gewoon aftapt van de grote tank;
- dat je nooit moet zorgen dat je extra diesel mee hebt;
- dat je nooit maanden met een "kloesjke" ongebruikte diesel blijft rondrijden en/of op de juiste moment niet genoeg meer hebt en dan ook gewone diesel ergens moet tanken.
Wolf schreef:Wat mij altijd tegengehouden heeft om voor een extratankje uit te kijken is:
- het feit dat het zoooo gemakkelijk is als je gewoon aftapt van de grote tank;
- dat je nooit moet zorgen dat je extra diesel mee hebt;
- dat je nooit maanden met een "kloesjke" ongebruikte diesel blijft rondrijden en/of op de juiste moment niet genoeg meer hebt en dan ook gewone diesel ergens moet tanken.
+++ : 'k Vind het ook de kool het sop niet waard om een paar eurocent uit te sparen en dus wordt er in't campertje ook dure witte diesel gestookt.
Het is mij niet te doen om een paar centiemen te sparen en rode mazoet te gebruiken om de kachel te stoken.
Het is er mij eerder om te doen het originele brandstof circuit / tank ongemoeid te laten.
Een extra tankje lassen in alu of inox is niet lang werk en dan hou ik het geheel gescheiden.
Het is een kleine moeite om het tankje alle 2a3 maand eens te vullen.( aan de pomp tijdens de gewone tankbeurt desnoods.)
G.
Guy, ik heb hier nog een origineel Webasto-aftak-buisje.
Hiermee maak je aan de bestaande tank een extra aftakpunt.
Dat is gemakkelijker dan een extra tank te maken die dan toch waarschijnlijk 9 maanden leeg zal zijn.
Over tank(en) gesproken.
Ik tank af en toe gefilterde frituurolie in mijn DEUTZ 8006 , maar heb er dit jaar last mee gehad dat de tank begon te roesten (olie trek na lange tijd water aan) en de filters geraakten verstopt.
Kan je een tank laten galvaniseren of vervormd deze te fel door de hitte?
Andere alternatieven?
Bert.
Ik overweeg nog wat ermee te doen, extra tank of aftakken van de originele tank....
Ge maakt het er mij niet gemakkelijker op hé
Guy.
't is alleen goede raad Guy, en dat vroeg je toch.
Ik weet niet met welke motor je rijdt maar ik heb een tijdje 2 webasto's gehad en die takte ik bij mijn 200Tdi af via een eenvoudig T-stuk in de leiding (na de dieselfilter) en dat werkte heel goed.
(Dan wordt je diesel ook gefilterd voor je Eber/Webasto)
bert boom schreef: .... Kan je een tank laten galvaniseren of vervormd deze te fel door de hitte?
Andere alternatieven?
Bert.
Bert, ik denk dat het heel lastig zal zijn om een bestaande tank aan de binnenkant gegalvaniseerd te krijgen.
Hoe ziet zo'n tank er uit ? Is dat na te maken in ander materiaal ?
bert boom schreef:Waarom zou dat lastig zijn, als dat in een bad gaat loopt die tank toch val galva en daarna langs de vuldop en andere gaten terug leeg.
Ik denk ,als ge een tank laat galvaniseren dat ge uwe vlotter er niet meer kunt in monteren.
Gewoonlijk zijn brandstoftanks vertint omdat dit dunner is dan zink.
De vulbuis is er in gesoldeert ....Tin vloeit op lagere temperatuur dan zink....dus????
bert boom schreef:Waarom zou dat lastig zijn, als dat in een bad gaat loopt die tank toch val galva en daarna langs de vuldop en andere gaten terug leeg.
Ik denk ,als ge een tank laat galvaniseren dat ge uwe vlotter er niet meer kunt in monteren.
Gewoonlijk zijn brandstoftanks vertint omdat dit dunner is dan zink.
De vulbuis is er in gesoldeert ....Tin vloeit op lagere temperatuur dan zink....dus????
Ik overweeg nog wat ermee te doen, extra tank of aftakken van de originele tank....
Ge maakt het er mij niet gemakkelijker op hé
Guy.
't is alleen goede raad Guy, en dat vroeg je toch.
Ik weet niet met welke motor je rijdt maar ik heb een tijdje 2 webasto's gehad en die takte ik bij mijn 200Tdi af via een eenvoudig T-stuk in de leiding (na de dieselfilter) en dat werkte heel goed.
(Dan wordt je diesel ook gefilterd voor je Eber/Webasto)
Bij td5 (heeft Guy een td5 ?) zit er te veel druk op de dieselleiding om met een eenvoudig T-stukje af te takken. In mijn campertje is een aanzuigbuisje gebruikt dat'k via de rubberen tube tussen tankdop en tank ingebracht heb. (Dit gaat evenwel alleen als 't zijpaneel er niet meer aanhangt en is dus niet echt een optie). 'k Zou - als't een TD5 is - een inspectieluik zagen boven de mazoutpomp zodat je zonder de tank onderuit te moeten halen aan de bestaande reserve-aftakking kan voor je webasto.
Niets verbied je evenwel om een apart tankje te maken maar waarom maak je dan niet meteen zelf de 40l hulptank tussen tankdop en originele tank ? Twee vliegen in één klap : je kan een tank lassen en je vergroot je rijbereik.
@ Kris,
Yep ik heb een Td5 DCPU (de 90/300 Tdi is al een jaartje weg.)
Dank voor de info over de te hoge druk op de dieselleiding.
De 40l tank zal zeker worden overwogen
Dat inspectieluik is moeilijk, er zit een grote alu slede in de bak van de DCPU, en het is een gans werk om die eruit te halen...
Ik zal hoe dan ook met een extra tank(je) werken.