Geschikt moment om de knip te maken... Askja was een plek waar ik zó naar uitkeek om ze weer te beleven. De omgeving mag er dan bar en leeg uitzien, toch is Askja een rijk en divers gebied. Eenmaal je er meer over weet en dingen voor je ogen ziet gebeuren, wordt het alleen maar fantastischer en verbluffender - dus wat mij betreft is Askja een apart hoofdstuk waard.
Allereerst een kleine rechtzetting: Askja is de vulkaan zelf. Het ruimere gebied heet eigenlijk Dyngjufol al zal 'Askja' ongetwijfeld meer bellen doen rinkelen bij de IJslandreizigers.
Ons vorige bezoek dateerde van begin juli 2015, het jaar zonder zomer voor Ijsland - koud en guur. Omdat de parkeerplaats uiteindelijk pas eind augustus zou geopend worden, vereiste ons bezoek aan de krater toen een wandeling van 8 kilometer enkel, soms door diepe sneeuw waarin we tot over onze knieën in de sneeuw wegzakten. Het was maar 3 kilometer langer dan normaal en weliswaar nog steeds een bescheiden afstand, maar toch een van de zwaarste wandelingen die ik ooit gemaakt heb.
Op de Vikraborgir parkeerplaats vonden we de Duitse 110 terug , dus we volgden de Defender parkeeretiquette. Noblesse oblige...

Links uit het zicht is een kleine werf waar toiletten gebouwd werden. Rechts, op nog geen twee meter van onze auto's onderaan een steil taludje stond je meteen aan het lavaveld van één van de drie uitbarstingen.
In 2015 reden we tussen muren van sneeuw de berg op en was er van het relatief recente lavaveld niet veel te zien.

Maar nu stonden we naast de meest brute, grillige en meedogenloze omgeving die ik me kon voorstellen. Dit was overweldigende, zuivere chaos zoals je ze alleen maar in een lavaveld ziet. De eerste keer dat je met een lavaveld geconfronteerd wordt, heeft het een bijna destabiliserend effect. We zijn in onze dagelijkse wereld zo gewoon aan vormen van organisatie en orde dat het bijna moeilijk is om deze chaos te behappen, en ik voel mijn neuronen nog steeds in kortsluiting gaan wanneer ik de foto's bekijk en stilsta bij de omvang van dit primordiale geweld...


iets boven het midden op ongeveer 45 graden links van het centrum van de foto zie je het verticale streepje van een houten paaltje dat een route markeert. Een pad naar de overkant...
Het lavaveld is hier nochtans relatief smal. Deze link leidt je naar een luchtfoto van Askja op Google Maps, en dan zie je meteen het formaat van dit lavaveld - als alles goed is, zie je ook de locatie van de parkeerplaats en onderaan het kratermeer Oskjuvatn,
op zich al groter dan de vijfhoek van Brussel...
We namen het voetpad naar boven, en volgden de noordelijke rand van de caldera. De bergrug op de foto is een stukje van de kraterrand aan de overkant, 5 kilometer ver. De caldera zelf is bijna 20 vierkante kilometer groot.

Vergelijk 13 augustus 2017...

en 7 juli 2015:

We vervolgen ons pad richting het kratermeer en het lichtblauwe, zwavelrijke Viti, een klein meertje dat vlak naast het grotere, ijskoude kratermeer ligt maar desondanks gemiddeld 20 graden warm. Ik heb blijkbaar geen foto's van de meren dit jaar, dus nog enkele beelden van vorige keer:

Oskjuvatn in 2015.
Oskjuvatn is het meer waar in de vroege twintigste eeuw twee geologen vermist zijn geraakt, een gebeurtenis waar het boek over gaat dat Willy Wolf in deel 1 tipte.
Enkele jaren geleden is er een stuk van de rotswand naar beneden gekomen, en stond het water van Oskjuvatn 2,5m hoger dan de avond voordien. Maar goed dat het niet overdag gebeurd was...

Viti in 2015
Als de omstandigheden goed zijn, mag je in Viti baden. In 2015 was de steile afdaling te gevaarlijk en verboden en doorgaans zijn we er wat te terughoudend voor, maar deze keer zetten we door. De afdaling was glibberig en steil, en mevrouw Vogler had wat extra overtuiging nodig (merci Noëlla!). Het water was niet zo warm als we gehoopt hadden, maar nog steeds genoeg om aangenaam te zijn terwijl het weer versomberde. De eerste druppels vielen en we moesten nog 5 km terug tot aan de auto, dus hup, het water uit, kleren aan en riekend naar zwavel richting auto.
Ondertussen trok de lucht weer open en vielen flarden avondlicht over het landschap terwijl we langs de uitloop van de krater weer naar beneden te reden naar Camp Dreki, onze overnachtingsplaats voor de avond...



