recovery points

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Fetzl
lrocb_lidnr: 1397
Contacteer:

recovery points

Ongelezen bericht door Fetzl »

OK, Marquenterre heeft me geleerd dat het toch wel zinvol is om enkele recovery points te gaan voorzien aan de Manny
De sjor-ogen die er onderaan zitten - en waarvan ik dacht dat ze dat waren - zijn het dus niet

d'er komt ooit nog wel eens ne winch op, maar ik heb geleerd (wink wink) dat het soms ook handig is dat iemand anders een winch heeft (om achteruit getrokken te kunnen worden - nogmaals bedankt he, Bart ;-) )
Zowieso zijn goeie recovery points toch wel een meerwaarde denk ik
Ik zat te denken aan enkele swivel skackles vooraan: vb Afbeelding
Die kan ik doorheen de bevestigingspunten van de bumper prikken

maar achteraan,... ik sta open voor suggesties die onder een 130 passen
Ik vermoed dat alles op de trekhaakconfiguratie een no go is ?
Secretaris LROCB 2018 - heden
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Waldorf
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 501

Re: recovery points

Ongelezen bericht door Waldorf »

Zo lang je geen lint of shackle over de trekhaak zelf gebruikt zou ik me geen zorgen maken voor achteraan. Zoals je zaterdag deed was wel OK. De bevestiging van de trekhaak aan het chassis is kloek genoeg.
Die Terrafirma ogen vooraan zijn zeer goed.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Penguin
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1396
Contacteer:

Ongelezen bericht door Penguin »

Als je toch denkt aan een winch, misschien al een winchbumper plaatsen (met in het achterhoofd het merk/type winch je wil)
Sommige winchbumpers hebben recovery ogen, of de gaten voorzien om swivels te steken.

28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Henk
lrocb_lidnr: 30

Ongelezen bericht door Henk »

In plaats van je gewone trekhaak kun je mischien zo eentje van Dixon Bates monteren:
Afbeelding

Of zo eentje:

Afbeelding
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Fetzl
Contacteer:

Wel Henk.... ik heb daar nu eens op zitten kijken en merk dat die Dixon Bate spulletjes eigenlijk maar gerated zijn tot 3.5 ton of max 5 ton in geval van heavy duty

Dat mag dan goed zijn om iets te trekken, maar voor recovery lijkt me dat dan onvoldoende
voor hijswerkzaamheden (en recovery valt wat mij betreft daar onder) wordt doorgaans een veiligheidsfactor van 4 à 4.5 genomen
(xxx - bij de buren - heeft recent een uitgebreide formule gepost voor bepaling van winchkracht i.f.v. ondergrond en mate van vast zitten... die lag ook in deze grootte-orde)

Bij de keuze van een winch moet je dus voor een voertuig van 2 ton (om even snel te rekenen) al een winch van 8 à 10 ton voorzien
Ook de recovery slings en kinetische touwen gaan vaak al snel richting die 8 ton

Maar dat wil ook zeggen dat de punten, waaraan je die bevestigt, dezelfde krachten moeten aankunnen , toch ?
en dan ga je er met een heavy duty coupling van 3.5 of zelfs 5 ton niet geraken

Ik denk dan dat het veiliger is om niet bij de towing spulletjes te kijken maar wel bij de recovery dingen of ga ik nu wat kort door de bocht ?

En ik vind het dan ook raar dat je bij anderen - Terrafirma bv - niet méér info krijgt omtrent wat die dingen aankunnen
zie http://www.terrafirma4x4.com/product_de ... 50&grp=188

vreemd allemaal
Series III 88 dd 1974
wodan
Vaste Waarde

Ongelezen bericht door wodan »

@Fetzl: Als je die recovery swivels bekijkt en dan zo een dixon bates, wat denk je dat er het sterkste is?
Of dat die dingen 'gerated' zijn voor 3.5 of 5 ton slaat op of het wettelijk mag gebruikt worden om lasten over de openbare weg
te trekken, dit zegt niets over de hijs- dan wel trekkrachten waar het tegen kan.

Hijsen of vooruit trekken, geeft TOTAAL andere risico's en dus ook veiligheidsmarges.
Dat winches vaak over gedimensioneerd zijn is omdat hun rating enkel slaat op de eerste laag op de drum,
welke maar goed is voor een kort stukje, daarna zit je op tweede en derde laag en is de hefboom
veranderd, dus ook wat er kan getrokken worden... Los van het feit dat een auto van 2T in de modder
een veelvoud aan trekkracht nodig heeft om er uit te geraken aan enige snelheid.

Ik heb met vooruit op een helling rijdend een schackle van 15T verplooid tijden het uittrekken van een Toyota...
Ratings zeggen weinig ... Chinese, statisch vs dynamisch, onder hoek of recht enz... Je kan je kapot redeneren en rekenen.

Bij een recovery point overloop je alle bevestigingspunten van af het lintje of staalkabel tot aan het chassis... en het zwakste
punt is dan het belangrijkste (Er worden ogen, bumpers, haken, bouten enz. afgetrokken tijdens het lostrekken, let dus altijd op!)
Met en aanloopje iemand willen lostrekken en de bumper of zo van het voertuig trekken en in je achteruit zien vliegen, is geen leuke situatie.

Afbeelding
Afbeelding
Thats the recovery point AND D shackle punched through the 3 ply sidewall of a Goodyear MT/R- Those are drat tough tires!
Beter in een band dan in je hoofd.. :roll:

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=StZHlHD09XM
85 K30,6.2D,th400,NP208,D60/FF14B,4.56 Detroit lock,36/12.5/16.5 GdYr MT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
Fetzl
Contacteer:

@Wodan: je hebt natuurlijk helemaal gelijk
als je idd zo'n dixon bate naast een swivel point legt is het "veilig" om aan te nemen dat de Dixon bate sterker is dan een gewoon swivel point

Waar ik op doelde is: als je sleeplinten neemt van 8 ton voor recovery ( en daar staat het duidelijk op) da zou het ook logisch zijn om ook je points daarop af te stemmen.... maar bij die points zie je dus niet vaak een capaciteit staan
Ook de Dixon bate zal je zeker en vast zonder problemen voor recovery kunnen gebruiken, maar ze vermelden het niet (om zichzelf in te dekken)

blijft idd een feit dat bij alle recovery akties, veiligheid geboden is en je uit de spanrichting van de kabel/touw/lint moet blijven
The !!! uitwerpselen !!! can always hit the fan !

Safety first zeker... en er maar van uit gaan dat de fabrikanten weten waarmee ze bezig zijn
Series III 88 dd 1974
Vogler
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1395
Contacteer:

Ongelezen bericht door Vogler »

Zoals je weet heb ik deze recoverypunten van Nakatanenga op onze auto geplaatst:

Afbeelding
(Achterste bouten door de bumperbevestigingen van het chassis, de voorste inbusbouten enkel door de bumper)

Ze zijn wat bescheiden (onze Def hoeft er wat mij betreft niet uit te zien als een Bergepanzer) maar ik heb toen toch zitten piekeren over sterkte etc, want uiteindelijk is het een klein oogje en is de dwarsdoorsnede van het oog niet enorm groot.

Als je verder kijkt naar hoe bumpers, recovery-ogen, de Dixon-Bate swivels doorgaans op een Defender zitten, dan is het uiteindelijk d.m.v. 2 x 2 bouten die slechts door een koker gaan met een wanddikte van maar 2mm (je chassis dus), al zit er ook een versteviging in. Vergeleken met een serieuze D-schackle is dat niet zo veel.
Een argument dat me wel enigszins geruststelt, is dat de ogen op de series ook zo vast zitten:

Afbeelding

De winchbumper met aangelaste trekogen die op onze auto zat, was ook nog eens vastgemaakt onderaan het chassis, waar ook de jate-rings aan bevestigd kunnen worden en normaliter de platte oogjes zitten om de auto vast te sjorren (die dus géén recoverypunt zijn). Hij trok dus aan 6 punten op je auto als hij gelijkmatig belast werd. Maar ik stelde vast dat de lassen van de bumper gescheurd waren door een aanrijding, dus bij de eerstvolgende serieuze recovery was er flink wat kans dat er een halve winchbumper in het rond vloog.

In de zeldzame gevallen dat de auto vooraan weggetrokken moet worden, zal je me altijd een kort tussenlint zien gebruiken dat in V-vorm aan beide recoverypunten vast zit, en waar in het midden de lus van de kineet of treklint hangt, waardoor de krachten over beide armen van het chassis verdeeld worden.

Twee weken geleden gaven de mensen van [url:www.fuoristrada.be]Fuoristrada[/url] op het overlanderstreffen een summiere introductie over winchen en recovery voor een gemengd publiek (dus ook mensen die met campers reizen) waar ze ook hun vertrouwen in de soft shackle bevestigden. Een alternatief van touw voor de D-shackle. Even wennen, maar het werkt net zo goed zolang je hem niet over scherpe hoeken gebruikt.

Bon, er is nog veel meer over recovery te vertellen natuurlijk. Als je tijd hebt, doe dan de Recovery Bible van Pirate 4x4 maar eens open...

Groeten,

Joris

Fetzl schreef:@Wodan: je hebt natuurlijk helemaal gelijk
als je idd zo'n dixon bate naast een swivel point legt is het "veilig" om aan te nemen dat de Dixon bate sterker is dan een gewoon swivel point

Waar ik op doelde is: als je sleeplinten neemt van 8 ton voor recovery ( en daar staat het duidelijk op) da zou het ook logisch zijn om ook je points daarop af te stemmen.... maar bij die points zie je dus niet vaak een capaciteit staan
Ook de Dixon bate zal je zeker en vast zonder problemen voor recovery kunnen gebruiken, maar ze vermelden het niet (om zichzelf in te dekken)

blijft idd een feit dat bij alle recovery akties, veiligheid geboden is en je uit de spanrichting van de kabel/touw/lint moet blijven
The !!! uitwerpselen !!! can always hit the fan !

Safety first zeker... en er maar van uit gaan dat de fabrikanten weten waarmee ze bezig zijn
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Henk

Deze heeft het grote voordeel dat de krachten gelijkmatig over de boven- en onderkant van je chassisbalk verdeeld worden, de andere modellen trekken meestal enkel aan de bovenkant

Afbeelding
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Fetzl
Contacteer:

alleen da kleurke he.... zucht !

bling bling
Series III 88 dd 1974
Penguin
LROCB-Member
Contacteer:

Ga meteen voor die winch bumper. De kans bestaat dat je deze niet meer gaat kunnen gebruiken nadien.
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
Fetzl
Contacteer:

er is wel een prijsverschil natuurlijk tussen zo'n swivel en een hele bumper...
en die dingen kunnen nog altijd terug de 2ehandsmarkt op

I'll keep it under consideration for now
Series III 88 dd 1974
Fetzl
Contacteer:

@Henk: wie levert Dixon-bate spul ?
Series III 88 dd 1974
Penguin
LROCB-Member
Contacteer:

Fetzl schreef:er is wel een prijsverschil natuurlijk tussen zo'n swivel en een hele bumper...
en die dingen kunnen nog altijd terug de 2ehandsmarkt op

I'll keep it under consideration for now
Klopt, maar als je toch overweegt om een winch aan te schaffen...
En je vind af en toe wel een 2de hands bumper, die misschien wel een laagje verf nodig heeft, ma goed.
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
Fetzl
Contacteer:

als ik toch ne bumper steek, dan meteen ne goeie... eentje van Equippe of TrekOverland bv
Afbeelding
Series III 88 dd 1974
wodan
Vaste Waarde

Ongelezen bericht door wodan »

Fetzl schreef:als ik toch ne bumper steek, dan meteen ne goeie... eentje van Equippe of TrekOverland bv
Afbeelding
Als je niet gehaast bent, gewoon uitkijken naar een tweedehandsje zoals Penguin aangeeft, zorg dat je de prijzen kent,
dan kan je een koopje doen (een laagje verf doet inderdaad wonderen).

Ik kocht een tweedehands winch bumper voor de K30 (Iets groter dan een Defender) voor 350€.
85 K30,6.2D,th400,NP208,D60/FF14B,4.56 Detroit lock,36/12.5/16.5 GdYr MT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
Henk

Fetzl schreef:@Henk: wie levert Dixon-bate spul ?
TREKK-LPI zal dat wel hebben en ik zal eens in de kelder kijken :)

LROCB Afbeelding
svx-066
lrocb_lidnr: 1127

Ongelezen bericht door svx-066 »

goeie bumper is een devon bumper. duur maar super sterk en de poederlak is ook heel goed ;)
def 110 svx
def 90 tdci
Disco 4
P38 DSE
Escape
lrocb_lidnr: 532
Contacteer:

Ongelezen bericht door Escape »

Of First Four
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Fetzl
Contacteer:

Henk schreef:ik zal eens in de kelder kijken :)
had je nog gekeken ?
Series III 88 dd 1974
Henk

jein

wel in de kelder geweest maar niet meer aan gedacht :(
zet het op to do lijstje

LROCB Afbeelding
Henk

Net even gekeken.

Heb nog iets van een Series liggen dat op deze lijkt maar die zit maar met 2 bouten vast, deze op de foto is met 4 bouten

Afbeelding

Ik moet zover ik weet ook nog iets hebben in het oranje waar er een pin doorheen de bol gaat maar die is enkel toegelaten voor langzaam verkeer.
Zoek wel nog wat verder

LROCB Afbeelding
Matthieu
lrocb_lidnr: 1398

Ongelezen bericht door Matthieu »

Als ik mag had ik graag van de gelegenheid gebruik gemaakt om tevens een vraag te stellen in verband met recovery points.
Op m'n defender 90 uit 2013 steekt achteraan een nas bumper. Op de cover van het laatst verschenen magazine zag ik de combinatie van deze bumper met daarboven een towing pintle of een kleine versie van een NATO trekhaak. Heeft iemand enig idee dewelke dit zou kunnen zijn die boven de nas bumper past? Een originele NATO trekhaak is veel te groot. Dit lijkt mij in de mate van het redelijke een betrouwbaar recovery point.
Vogler
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1395
Contacteer:

Ongelezen bericht door Vogler »

Mathieu,

ik heb deze boven onze NAS-bumper zitten:
https://www.nakatanenga.de/zubehoer/ber ... -td4?c=220
Daar kan m.i. weinig mee mis gaan. Moest je hem aanschaffen: ik heb de rondellen bij moeten vijlen, ze waren een fractie te groot. In het dagelijkse leven ligt de borgpen in de wagen om diefstal te vermijden.

Edit: geen detailfoto, maar geeft hopelijk toch al een beetje een indruk:

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Henk

De normale NATO haak is draaibaar, de ABL versie is wat kleiner en niet draaibaar

LROCB Afbeelding
Matthieu
lrocb_lidnr: 1398

Ongelezen bericht door Matthieu »

Bedankt voor de tips!
Die Nakatanenga zal er op komen te zitten.
Plaats reactie