primitief EGR-systeem RRC 3.5 V8 ? vraag voor de kenners!
-
- lrocb_lidnr: 0
primitief EGR-systeem RRC 3.5 V8 ? vraag voor de kenners!
Bovenop de uitlaatcollectoren van mijn V8 3.5 classic bj 83 zit er een soort van EGR-systeem, een leiding die van de uitlaatcollector teruggaat tot in het luchtfilterhuis. het begint als 4 dunne stalen buisjes (lijkt een beetje op een injecteurleiding of stalen remleiding van dikte) die telkens vertrekken boven de uitlaatpoort, op de uitlaatcollector. Deze buisjes komen dan samen in een soort hoofdbuis, wordt dan wat dikker, dan zit er een soort van paddestoelvormig ding ( ik denk een flame-restrictor?) , gaat dan over in een rubber slang die dan op een nippel op het luchtfilterhuis aangesloten zit. Waarvoor dient dit? Mag dit veel lawaai doorlaten, en mag je dit afklemmen om minder lawaai te hebben?
Aquila non captat muscas
Proud Belgian member of the Ychcya2pdthf-club
- Escape
- lrocb_lidnr: 532
- Contacteer:
Re: primitief EGR-systeem RRC 3.5 V8 ? vraag voor de kenners
In 1983 was er nog lang geen sprake van EGR of andere emissie toestanden. Ik denk eerder aan voorverwarming van de aangezogen lucht om voor een vlotte verdamping in de carbu's te zorgen.
Dat heb ik ook al gezien op oa Triumph en Lotus uit de '70s.
Dat heb ik ook al gezien op oa Triumph en Lotus uit de '70s.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- Peter Puma
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1062
- Contacteer:
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
-
- lrocb_lidnr: 0
en de volledige uitleg heb ik nu ook gevonden: voor de geïnteresseerden: http://lrch.nl/sites/default/files/LSM0094TM.pdf
Is dus inderdaad een Emissie-systeem, waarbij er extra schone lucht bij in de uitlaatgassen gepompt wordt , om zo de co-waarde van 3% naar 1 à 1,5% terug te brengen. Nu, het is eigenlijk geen echt EGR-systeem, maar bij mij zijn de twee terugslagkleppen kapot, en dus stroomt er idd uitlaatgas terug naar de carburators (via de luchtfilter) , dus is het nu eigenlijk wel een EGR-systeem, met als extra nog een exhaust bypass waar menig Harley of Porsche jaloers op zou zijn, daarom zal ik het maar afkoppelen, ik hou van stille motoren, niet van lawaaimakers
Is dus inderdaad een Emissie-systeem, waarbij er extra schone lucht bij in de uitlaatgassen gepompt wordt , om zo de co-waarde van 3% naar 1 à 1,5% terug te brengen. Nu, het is eigenlijk geen echt EGR-systeem, maar bij mij zijn de twee terugslagkleppen kapot, en dus stroomt er idd uitlaatgas terug naar de carburators (via de luchtfilter) , dus is het nu eigenlijk wel een EGR-systeem, met als extra nog een exhaust bypass waar menig Harley of Porsche jaloers op zou zijn, daarom zal ik het maar afkoppelen, ik hou van stille motoren, niet van lawaaimakers

Aquila non captat muscas
- Peter Puma
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1062
- Contacteer:
Dat is inderdaad een interessant document
Weeral wat bijgeleerd

Weeral wat bijgeleerd

Beste Groeten,