Roadbook ontwerpen

Hier kun je je eens goed laten gaan
harrehart
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 03 jun, 2013 10:20
lrocb_lidnr: 0
Contacteer:

Roadbook ontwerpen

Ongelezen bericht door harrehart »

Hallo,

Hoe gaan jullie te werk om een roadbook vergund te krijgen?
Heb al redelijk wat ervaring met de mountainbike maar nog niet met 4x4.

Met de mountainbike gaan we verkennen en nadien dienen we ons parcours in om het vergund te krijgen.
Tijdens de verkenningen zijn we geen risicovolle activiteit voor de omgeving en rijden dus ook niet in overtreding.

Met de Defender ligt dit iets anders...

Dienen jullie voor de verkenningen ook aanvragen in? Of rij je per definitie in overtreding tijdens verkenningen?

Gr,
Harre
Gebruikersavatar
Yohani
LROCB-Member
Berichten: 1102
Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
lrocb_lidnr: 64
Woonplaats: Putte (Mechelen)
Contacteer:

Re: Roadbook ontwerpen

Ongelezen bericht door Yohani »

Een vergunning is mijn inziens pas nodig als je een georganiseerde rondrit wil rijden, niet als je op je eentje rijdt (zolang dit toegankelijke openbare weg is natuurlijk, of die nu verhard of onverhard is).

Dus zie niet in waarom je dan in overtreding zou zijn met een 4x4 ...

Zo wordt het in elk geval in de rittensport gedaan.

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
harrehart
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 03 jun, 2013 10:20
lrocb_lidnr: 0
Contacteer:

Re: Roadbook ontwerpen

Ongelezen bericht door harrehart »

Yohani,

Ik wil net toegang krijgen tot niet toegankelijk openbare (bos)wegen.
Weet trouwens niet of dit ooit zal toegetaan worden...

Bij wat opzoekwerk botste ik op volgende:
Wanneer spreken we van een bos?
De definitie volgens het bosdecreet is als volgt: ‘grondoppervlakten waarvan de bomen en de houtachtige struikvegetaties het belangrijkste bestanddeel uitmaken, waartoe een eigen fauna en flora behoren en die een of meer functies vervullen’.

Het bosdecreet maakt geen melding van een minimale oppervlakte, maar bepaalt wel dat men van een geïsoleerd bos kan spreken als het mogelijk is om een cirkel met een diameter van 10 meter met daarbinnen bomen te ‘tekenen’. Een klein bebost perceel dat wordt omringd door andere bospercelen, is natuurlijk ook bos. Dat geldt ook voor kapvlakten, boswegen, infrastructuur voor beheer of recreatie, houtproductieoppervlakten en grienden.

Wat is geen bos?

Fruitboomgaarden, tuinen en parken.
Lijnbeplantingen tot twee rijen bomen, vanaf drie rijen is het wel bos.
Houtkanten, zoals de bermen met bomen langs autostrades, ook al zijn deze meer dan 10 meter breed.
Boomkwekerijen en arboreta die niet aansluiten op een bos.
Kerstboomaanplantingen, behalve vanaf een gemiddelde hoogte van 4 meter.
Aanplantingen voor korte omloop hakhoutteelt of de zogenaamde ‘energiehoutakkers’.
Populier- en andere aanplantingen in het kader van Europese regels om landbouwgrond (tijdelijk) uit gebruik te nemen.
De bestemming van de grond is dus van geen belang. Als het bos is volgens het bosdecreet, dan is het een bos, ook al staan de bomen in woon-, landbouw-, industrie-, natuur- of parkgebied.
Zijn quads en brommers toegelaten in het bos?
Neen, in bossen en op boswegen is geen enkele vorm van gemotoriseerd verkeer toegelaten. Uitzondering hierop zijn: vervoer om technische redenen (zoals onderhoud en exploitatie), noodzakelijk verkeer voor het beheer, de bewaking en de veiligheid van de bezoekers, en vervoer in door de bosbeheerder vast te stellen bijzondere omstandigheden.
Bron: http://www.bosgroepen.be/faq

Klopt deze stelling?
Ik mag dus tijdens een mountainbike-event wel het bos inrijden indien de veiligheid van 1 van onze deelnemers in het gedrang is?

Harre
Gebruikersavatar
Yohani
LROCB-Member
Berichten: 1102
Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
lrocb_lidnr: 64
Woonplaats: Putte (Mechelen)
Contacteer:

Re: Roadbook ontwerpen

Ongelezen bericht door Yohani »

Het lijkt me logish dat je voor niet openbaar toegankelijke wegen, sowieso altijd toestemming moet hebben.

Het heeft trouwens geen zin als er dergelijke delen in je parcours zitten van eerst je hele parcours uit te tekenen om dan tot de slotsom te komen dat je er geen toelating voor (kan) krijgen.

Zou in dergelijk geval eerst die toestemming proberen te regelen (met duidelijke vermelding van verkenningsritten) en pas daarna je volledig parcours uitzetten (toestemming voor het gebruik van de openbare wegen zou minder moeilijk moeten zijn, gemakkelijk zal het nergens meer zijn vrees ik).

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3580
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Roadbook ontwerpen

Ongelezen bericht door Henk »

Je stuurt je parcours, liefst met straatnamen, naar alle gemeenten waar je doorkomt en dan eventueel in overleg hier en daar wat aanpassen.
Door een natuurgebied willen rijden kan misschien wel met de mountainbike maar met een 4x4 kun je dat wel vergeten.
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Plaats reactie