k Was vooruitziend maar niet vooruitziend genoeg ;-(
- Kris
- LROCB-Member
k Was vooruitziend maar niet vooruitziend genoeg ;-(
Omdat m'n defender in augustus-september-oktober niet veel kilometers ging doen was ik de vooruitzienige die de tank niet al te ver vulde met zomerdiesel om in November te kunnen voltanken met winterdiesel. Natuurlijk een beetje uit het oog verloren en vanmorgen dacht ik om eerst te gaan tanken alhier vlak in de buurt maar na 50 meter was't al gedaan met rijden. 'm Kreeg geen eten meer omdat de dieselfilter al dichtgeparafinneerd was. Jerrycan winterdiesel in de bak gekapt en een paar startpogingen later geconcludeerd dat er een nieuwe dieselfilter moest gemonteerd worden. Na'n avondlijk uurtje sleutelplezier zat er een nieuwe dieselfilter op en een purgeerbeurt verder (filter best volgieten met diesel en om te purgeren na montage 5 keer gaspedaal intrappen vooraleer het motormanagementcontrolelampje uitgaat met kontaktslot op stand II) en twee startpogingen verder draaide 'm weer als voordien. De tank is nu dus volledig gevuld met winterdiesel.
Duzzz : niet meer proberen starten met 100% zomerdiesel als 'm buitenstaat en het een paar graadjes gevrozen heft ;-(
Duzzz : niet meer proberen starten met 100% zomerdiesel als 'm buitenstaat en het een paar graadjes gevrozen heft ;-(
Kris
- Didifender
- lrocb_lidnr: 0
Re: k Was vooruitziend maar niet vooruitziend genoeg ;-(
welke motor ?
verschiet beetje van uw opstel ... ik hou daar nooit rekening mee, heb (daar) nog nooit probs gehad
De mijne staat hier al stil van begin oktober ...
verschiet beetje van uw opstel ... ik hou daar nooit rekening mee, heb (daar) nog nooit probs gehad
De mijne staat hier al stil van begin oktober ...
- De Rob
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 183
- Contacteer:
Winterdiesel ...zomerdiesel...(met water in de filter die bevriest)......
Alle moderne motoren ... Dus ook td5 hebben een dieselwarmer om konstante Viscositeit te hebben aan de pompverstuivers.Deze vallen nooit stil en zekers nu nog niet bij ocharme -3
Tegenwoordig zit er amper nog parrafine in diesel ..wat vroeger de oorzaak was van verstopte filter bij vriesweer na verschillende dagen na mekaar onder de -5 en hoger en dan nog bij wagens die buitensliepen.
Rob
Alle moderne motoren ... Dus ook td5 hebben een dieselwarmer om konstante Viscositeit te hebben aan de pompverstuivers.Deze vallen nooit stil en zekers nu nog niet bij ocharme -3
Tegenwoordig zit er amper nog parrafine in diesel ..wat vroeger de oorzaak was van verstopte filter bij vriesweer na verschillende dagen na mekaar onder de -5 en hoger en dan nog bij wagens die buitensliepen.
Rob
- Wolf
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 316
- Contacteer:
oei, in mijne Eberspacher zit ook nog altijd zomerse diesel in, zou ik die dan best ook niet meer starten totdat het terug zomer wordt? (weggieten zou een beetje kras zijn, vind ik)
-
wachten tot het warmer wordt en dan die eberspacher zijn werk laten doen tot de zomerdiesel op is.
Heb vorige week twee brandweerinterventies gehad wegens dieselgeur in de riolering.
als ze u daarvoor vinden zal het wel zeer duur grapje worden?
dus braaf zijn hé kindjes !!!

Heb vorige week twee brandweerinterventies gehad wegens dieselgeur in de riolering.
als ze u daarvoor vinden zal het wel zeer duur grapje worden?

Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
disco 3
series 3 88'
- Kris
- LROCB-Member
Volkomen terecht ! Bij't vervangen van de aan het achterwiel geplaatste dieselfilter van een defender TD5 altijd je olieaftapbak plaatsen (en al zeker als je'r eerst de waterdetector uitvijst want er loopt dan zo'n halve liter diesel uit de filter) 'k Geef die opgevangen dieselafval mee naar 't containerpark in het vat van de afgedraaide olie.Stef McDef schreef:wachten tot het warmer wordt en dan die eberspacher zijn werk laten doen tot de zomerdiesel op is.![]()
als ze u daarvoor vinden zal het wel zeer duur grapje worden?![]()
Beetje verdiept in zomerdiesel & winterdiesel : De meting van het stollingspunt is blijkbaar gestandaardiseerd als de Cold Filter Plugging Point (CFPP-test). Winterdiesel gaat tot -20°C en wordt geserveerd in de winterperiode. Sommige merken serveren een tussensoort in de "herfst". Mijn "zomerdiesel" kwam van Maes (de diesel supremium).
PS Er zat géén water in m'n dieselfilter en al zeker géén bevrozen water want gisterenavond was't na een zonnige warme dag nog méér dan 5° boven nul ;-) ;-) ;-)
Als je LR al lang stilstaat met diesel van voor 1 oktober zou'k gaan bijtanken of er product inkappen (géén petroleum of benzine in common rail of pompverstuivermotoren)
Kris
-
- wodan
- Vaste Waarde
Tiens tiens, dat kan ik dan toch proefondervindelijk tegenspreken... twee jaar geleden zeker nog wel!De Rob schreef:..............
Rob
85 K30,6.2D,th400,NP208,D60/FF14B,4.56 Detroit lock,36/12.5/16.5 GdYr MT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
- Fredd
- Vaste Waarde
Kon vroeger ook gebeuren bij wagens die warm binnen sliepen en daarna reden in koudere temperature.De Rob schreef:..wat vroeger de oorzaak was van verstopte filter bij vriesweer na verschillende dagen na mekaar onder de -5 en hoger en dan nog bij wagens die buitensliepen.
In de 1980's, MB 300D staat in St Pauwels in mooie warme garage.
Ik doe mn wekelijkse trip naar Duitsland en eens voorbij Liege begint de wagen in te houden, tot de motor stil valt.
Was bevroren parafine diesel in de filter net naast de inspuit pomp aan de motor.
Niewe filter gestolen en stuk karton voor de radiator en het was opgepost tot het volgende tank station.
In de 1990's hier in de US zelfde mee gemaakt met een Suburban met 6.2 diesel motor.
Ook bevroren tijdens het rijden na een nacht in mn warme shop.
Hier in de South was er nog geen winter diesel maar 400 miles meer noord in Illenois was de winterdiesel wel nodig.
Don't take life too seriously, nobody gets out alive.
- Kris
- LROCB-Member
Hier dus ook. Uit nieuwsgierigheid wat rondgegoogeld en verschillend dieselbrouwers lijken er een verschillende zomermengeling te maken. Sommige gaan ook in de zomer een stuk onder nul of laten je nippen aan een tussenverdieping in lente en herfst.wodan schreef: Tiens tiens, dat kan ik dan toch proefondervindelijk tegenspreken... twee jaar geleden zeker nog wel!
Kris
- De Rob
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 183
- Contacteer:
wodan schreef:Tiens tiens, dat kan ik dan toch proefondervindelijk tegenspreken... twee jaar geleden zeker nog wel!De Rob schreef:..............
Rob
In rooie , ja daar zit nog veel parrafine in.
Rob
- gLObetrotter
busje Frost Free Power aanschaffen; En de juiste hoeveelheid in kappen