Veelgestelde vragen Oldtimer statuut

Hier kun je je eens goed laten gaan
Henk
lrocb_lidnr: 30

Veelgestelde vragen Oldtimer statuut

Ongelezen bericht door Henk »

1. Wat met de straal van 25 km?
Gelet op het feit dat de oude wettekst vervangen werd door de nieuwe is er geen sprake meer van de straal van 25 km en valt deze beperking dus weg..

2. Mag ik met de O-plaat in het buitenland rijden?
Ja want de O-plaat is een gewone nummerplaat die geldig is in het buitenland.

3. Mag ik een aanhangwagen of caravan trekken met mijn oldtimer ingeschreven met een O-plaat?
Ja dit is toegelaten.

4. Wat is het sleepgewicht van mijn oldtimer?
Tot op heden werd er geen sleepgewicht toegekend voor oldtimers ingeschreven met een O-plaat. De BFOV heeft tijdens de onderhandelingen steeds gepleit om een sleepgewicht toe te kennen aan deze oldtimers teneinde onnodige discussies te vermijden. Een voorakkoord bestaat erin om een sleepgewicht toe te kennen hetzij via :
- een bestaand PVG nummer
- de eventuele vermelding ervan op een identificatieplaatje
- het onderhouds- of handleidingboekje van het voertuig of zelfs aan de hand van aangetoonde documentatie
- een formule die toegepast wordt door de GOCA op basis van artikel 21 van het KB 15.03.1968

Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuwe instructie om dit sleepgewicht te bepalen. Van zodra deze instructie in voege zal treden zullen we u hieromtrent zeker tijdig informeren.

5. Is mijn trekhaak onderworpen aan een periodieke keuring zoals dit voorzien is voor moderne voertuigen?
Neen, de periodieke keuring is niet van toepassing, noch voor de oldtimer zelf, noch voor de trekhaak.

6. Erratum BFOV : Document 'Staat van het voertuig'
Tijdens onze communicatie van 26.06.2013, hebben we een flyer opgesteld die u kon afprinten om toe te voegen aan uw boorddocumenten.

Het puntje C op dit document maakte melding van het feit dat de oldtimers met een O-plaat een keuringsbewijs 'Staat van het voertuig genaamd' moesten bezitten. De meeste voertuigen ingeschreven met een O-plaat zijn sowieso in het bezit van dit document en dit wordt nu rechtstreeks afgeleverd bij elke nieuwe inschrijving.

Maar, tijdens de overschakeling naar de Europese nummerplaat hebben vele liefhebbers hun oude traditionele nummerplaat omgewisseld voor een Europese O-plaat en dit door middel van een administratieve procedure ZONDER dat de oldtimer een technische keuring moest ondergaan.

Tijdens onze overlegvergadering op donderdag 04.07.2013, werd de beslissing genomen dat deze liefhebbers zich niet naar de technische keuring moeten begeven, noch in het bezit hoeven te zijn van het document 'Staat van het voertuig'. Het feit dat de oldtimer een O-plaat bezit is voldoende om aan de ordediensten aan te tonen dat het voertuig vrijgesteld werd van een periodieke keuring.

We hebben intussen onze folder aangepast die u opnieuw kan afprinten via de volgende link: klik hier.

Opgelet: in het magazine dat onderweg is werd de oude folder nog toegevoegd. We zullen een nieuwe drukken en meesturen met ons magazine van de maand augustus.

7. Wat mag de technische keuring controleren met het oog op het bekomen van een O-plaat?
De verschillende keuringsstations moeten de instructie toepassen van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Er is een nieuwe instructie in de maak teneinde deze gelijk te schakelen met de nieuwe wetgeving en van zodra deze van toepassing is zullen we u hierover informeren.

Intussen blijft de volgende instructie van toepassing: klik hier.

8. Attest 'Oldtimerverklaring'
We melden u dat de Oldtimerverklaring geen enkele waarde meer heeft gezien deze nog de oude wettekst weergeeft. U hoef deze verklaring dus niet meer mee te sturen met het roos aanvraagformulier tot inschrijving van een voertuig gezien deze voorzien wordt van de stempel 'Enkel Oldtimer'.

9. Hoe overschakelen van het gewone statuut naar het oldtimerstatuut?
Veranderen van statuut kan enkel door het voertuig aan te bieden aan de technische keuring en om alzo een herinschrijving aan te vragen als oldtimer. U ontvangt op de keuring een roos aanvraagformulier tot inschrijving van een voertuig dat u moet overhandigen aan de verzekeringsmakelaar. De verzekeringsmakelaar vraagt de nieuwe O-plaat aan die u door Bpost thuis of op een plaats naar keuze geleverd zal worden. U dient wel 30 EUR te betalen aan de postbode.

Het is raadzaam om deze wijziging aan te vragen tijdens de maand waarin u het voertuig op uw naam destijds heeft ingeschreven, dit om te vermijden dat u twee maal een forfaitaire verkeersbelasting zou moeten betalen. Bijvoorbeeld: het voertuig werd op uw naam ingeschreven op 15/09/2009, ga over tot de wijziging tijdens de maand september.

Er wordt geen bijzondere inverkeersbelasting (BIV) geheven gelet op het feit dat het om een herinschrijving gaat op naam van dezelfde titularis.

10. Mijn oldtimer is nog steeds voorzien van een traditionele nummerplaat (dus geen O-plaat). Ik heb nooit stappen ondernomen om deze om te wisselen naar een Europese O-plaat. Ik bezit al dan niet de toenmalige oldtimerverklaring. Ik ben niet meer naar de keuring geweest sinds x-aantal jaren. Ben ik in regel met de huidige wetgeving?
Neen, u bent helemaal niet meer in regel met de huidige wetgeving. Uw voertuig wordt trouwens aanzien als een gewone personenauto en niet als oldtimer! Hierdoor is de geldigheidsdatum van de technische keuring vervallen zelfs indien u destijds kon genieten van een vrijstelling door middel van de oldtimerverklaring.

Wat nu?
- u kan opnieuw naar de keuring gaan met het oog op een jaarlijkse keuring waar u dan een geldig keuringsbewijs zal ontvangen.
- u kan naar de technische keuring gaan met het oog om een O-plaat aan te vragen - zie procedure hernomen in vraag nr 9

11. Bestaan er O-platen voor gemotoriseerde twee- of driewielers?
Neen nog niet maar we werken momenteel aan een oldtimerstatuut voor de gemotoriseerde twee- of driewielers en waar er een O-plaat zal ontstaan voor deze voertuigen (motorfietsen en bromfietsen).

Dit vergt een aanpassing van het Koninklijk besluit van 10.10.1974 die verschillend is van het onlangs aangepaste KB in verband met het nieuwe oldtimerstatuut. We houden u op de hoogte van de vooruitgang van dit dossier.

12. Mag ik occasioneel een huwelijk rijden met een O-plaat?
Voor zover het vervoer occasioneel gebeurt (+/- 2 keer per jaar) en waarvoor geen vergoeding betaald wordt, en dat het om een vriendendienst gaat voor een lid van uw club of een lid van de familie, is dit uiteraard toegelaten.

Vanaf het ogenblik dat u de oldtimer geregeld gaat gebruiken voor het rijden van huwelijken en dit tegen vergoeding, dan is dit verboden met een O-plaat en dient de oldtimer aanzien te worden als ceremoniewagen.

13. Ik heb mij aangeboden aan de technische keuring met een bedrijfsvoertuig van minder dan 30 jaar oud maar men heeft geweigerd mijn oldtimer te keuren.
Inderdaad er zijn een aantal liefhebbers die huiswaarts mochten keren zonder keuring. De BFOV heeft inlichtingen ingewonnen bij de GOCA en het blijkt dat de informatica nog niet aangepast werd aan de nieuwe wetgeving. Ze vragen nog een aantal weken geduld voor dit type van voertuigen.

14. Quid met de landbouwvoertuigen van meer dan 25 jaar onder een normale nummerplaat?
Na het in voege stellen van de nieuwe G-nummerplaat van rode kleur, zijn er nog een aantal nieuwigheden op komst voor de landbouwvoertuigen, zoals bijvoorbeeld een verplichte periodieke keuring.

Dankzij de tussenkomst van de BFOV is het momenteel voorzien dat de liefhebbers van deze oldtimertraktoren vrijgesteld zullen worden van de periodieke keuring en dat ze nog steeds zullen kunnen gebruik maken van de verminderde belastbare rode diesel voor zover de minder dan 3,5 ton wegen en meer dan 25 jaar zijn en ingeschreven onder een O-plaat.

Van zodra we de wetteksten bezitten zullen we hierop uitgebreid terug komen.

NIEUW VANAF 1 SEPTEMBER

Misschien heeft u het gelezen of gehoord via de media maar vanaf 1 september zal er een nieuw inschrijvingsbewijs ingevoerd worden en dit bij elke nieuwe inschrijving. Het nieuwe inschrijvingsbewijs bestaat uit twee delen waarvan het eerste deel zich aan boord van het voertuig zal bevinden en het tweede deel op een beveiligde plaats. Bij verkoop van het voertuig dienen de twee delen aanwezig te zijn.

Het nieuwe inschrijvingsbewijs zal gratis afgeleverd worden bij elke nieuwe inschrijving maar zal betalend zijn indien de eigenaar een duplicaat zal aanvragen.
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
seriesfan
lrocb_lidnr: 0

Re: Veelgestelde vragen Oldtimer statuut

Ongelezen bericht door seriesfan »

Hoi Henk,wordt er ook nog gepraat over een periodieke keuring voor oldtimers ?
Waartoe zijn wij op aarde ?
Henk
lrocb_lidnr: 30

Ongelezen bericht door Henk »

Denk dat dat maar duidelijk zal worden als keuring bevoegdheid van de gewesten wordt
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
steven 90

Ongelezen bericht door steven 90 »

Vandaag naar de verzekering gebeld en volgens hun is het allemaal nog niet in voege maar ze wisten ook niet waneer het wel zou erdoor zijn.
Wolf
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 316
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wolf »

seriesfan schreef:Hoi Henk,wordt er ook nog gepraat over een periodieke keuring voor oldtimers ?
dat is dan ook DE vraag die nog een tijd onbeantwoord blijft en toch wel heel belangrijk is.
seriesfan

Hoi,ben vandaag op de keuring geweest en eens navraag gedaan over het oldtimerstatuut,zij beweerde dat je met een oldtimer niks mag laden of een aanhanger mag trekken, in welke wettekst vind ik dit terug ?
boots90
lrocb_lidnr: 1128

Ongelezen bericht door boots90 »

seriesfan schreef:Hoi,ben vandaag op de keuring geweest en eens navraag gedaan over het oldtimerstatuut,zij beweerde dat je met een oldtimer niks mag laden of een aanhanger mag trekken, in welke wettekst vind ik dit terug ?
Puntje 3 van Henks eerste post beweert het tegendeel...
Tenzij het bezoldigd vervoer is, dat mag niet.

Hier vind je alles van het oldtimerstatuut terug;
http://www.bfov.be/index.php/home-nl/79 ... est-arrive

Keurders beweren nogal wel eens domme dingen...
Zuurstofgebrek door het inademen van teveel uitlaatgassen is nefast voor de werking van de hersenen...
:angel:

Grtz,

Boots
Def 90 300 Tdi, British Racing Green
Lidnr. 1128
Built... Not Bought
Losers find excuses, winners find a way...
seriesfan

,Ja,daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
piotke

Ongelezen bericht door piotke »

Zeiden ze bij mij ook vorige week. Tot ik groen papier kreeg, daar staat dat ik mag trekken tot 750 kg.
wim109

Re: Veelgestelde vragen Oldtimer statuut (cont park)

Ongelezen bericht door wim109 »

Heb de vraag al ergens anders gesteld maar is toch niet helemaal duidelijk...

O-plaat voertuigen zijn uitgesloten van volgend gebruikt:
"-gebruik als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten"

Mag ik daar dan als particulier mee naar 't containerpark of niet? De wagen wordt dan toch gebruikt als werkmiddel?
Als meneer de agent dat wettekstje leest gaat ie dat zeker zo interpreteren, niet?

Ik kan de oneten op O-plaat zetten maar dit is wel importante!

Thanks!
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

ik denk dat je dat best aan bfov zelf vraagt, want dat is volgens mij een twijfelgeval.

Ik vraag me af wat de anderen hiervan denken.
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

hier zou ik die vraag stellen:
http://www.bfov.be/index.php/contacteer-ons
wim109

Ongelezen bericht door wim109 »

ik zou die vraag daar ook stellen.. ;) en intussen reeds gedaan. Al direkt antwoord terug:

We hebben uw vraag zeer goed bekomen, namelijk :

Beste,

Volgende is me niet duidelijk...

O plaat voertuigen zijn uitgesloten van volgend gebruikt:
"-gebruik als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten"

Mag ik daar dan als particulier mee naar 't containerpark of niet? Wordt de wagen dan gebruikt als werkmiddel?

Met Dank. Wim

Hieronder vindt u ons antwoord :

Goeiemorgen,

Hiermee bedoelen we de brandweervoertuigen, politievoertuigen, zodanig dat deze niet gebruikt worden om branden te blussen, noch interventies te doen, noch depannages te doen van wagens.

Naar het containerpark gaan is geen probleem.

Met vriendelijke groeten,

Mevr. Maes
Secretaresse BFOV
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

prima, leg da papierke dan maar in uwen LR; op die site staat nog een papier dat ze aanraden om in je Lr te leggen.
Plaats reactie