verwarming Defender TD5

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
demito
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 15 sep, 2010 16:23

verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door demito »

Vandaag op en af naar Dinant met 4 personen in de 110 SW TD5. Vriestemperaturen en natte sneeuwschoenen om maar even de context te schetsen.

Op de snelweg had ik voortdurend last van zijruiten die aan de binnenkant aanvriezen (constant met de ijskrabber aan de binnenkant). Voorruit was wel helder. Echt lekker warm werd het in de Def ook niet echt. Dat blazerke geeft op max stand wel warme lucht, maar het blaast niet echt goed door om het even eufemistisch uit te drukken. Standen minder dan max zijn al helemaal hopeloos.

Klinkt dit bekend in de oren? Valt hier iets aan te doen?

Merci voor jullie advies,

T
Interactive trip reports on www.i-spog.com Afbeelding
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2342
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door Wolf »

Zijuiten aanvriezen komt doordat je de warme lucht niet naar de zijruiten kan leiden. Ik had daarvoor iets gemaakt maar dan bedampte de voorruit te snel.
Bij temperaturen onder nul zette ik steevast mijn Eberspacher op.

Er bestaat een systeem dat de verwarmingsradiator vervangt en dat "zou veel beter moeten zijn".
Ik heb dat ooit eens gezien toen Luc DVL dat meehad voor een LROCBer op een praatcafe.
Ik heb nooit het resultaat geweten.
avatar = Hammerite-user.
maateke/alain
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 29 feb, 2008 09:17
lrocb_lidnr: 968
Woonplaats: Bonheiden

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door maateke/alain »

bij vriesweer verwijder ik mijn visco motor komt sneller op temperatuur en geeft zo beter verwarming,anders de gril afdekken ook een optie.

Alain
Gebruikersavatar
Guy
Berichten: 65
Lid geworden op: di 12 aug, 2003 10:10
lrocb_lidnr: 485
Woonplaats: Herzele

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door Guy »

Ik had vorig jaar het zelfde probleem.
Van alles geprobeerd en uiteindelijk een "Webasto airtop" geplaatst.
... een van de betere investeringen die ik gedaan heb :)

(Plaatsen is makkelijk zelf te doen als je wat handig bent.)

Guy.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Hier ook een standverwarming in de 130 (Eberspacher) zowel cabine als koffer verwarmt

En zoals hier boven bescheven een stuk karton voor de grill en je zal het verschil wel merken, lekker old school :thumbup:
Stef McDef
Berichten: 268
Lid geworden op: do 07 jul, 2011 12:56
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wichelen

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door Stef McDef »

Ha, er zijn dan toch defenders met eberspachers en webasto's op het forum. had de technische rubriek en archief al doorzocht zonder resultaat.
Ben ook bezig met de installatie van een tweedehands uit een mercedes vito in mijn 130 td5 maar moet nog de sturing instaleren en aansluiten (incl. zelf kabelboom maken) Zou natuurlijk al stuk leuker rijden momenteel (-10) maar zoals altijd gaan de problemen van de familie voor dus rij ik momenteel rond met dikke muts en vest.

Wegens de droge koude heb ik momenteel geen last van aangevroren ruiten. (enkel gladde mat)

De vuile zoutruiten moet ik wegens te weinig antigel in ruitensproeiers momenteel wel met krantenpapier verwijderen. (goede tip vant vrouwken deze morgen)
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
Stef McDef
Berichten: 268
Lid geworden op: do 07 jul, 2011 12:56
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wichelen

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door Stef McDef »

hoi,
Ondertussen is de eberspacher ingebouwd en functioneert hij.
Voor het voorverwarmen van de motor heel interessant. Motor is warm na ongeveer 35 a 40 minuten bij buitentemperatuur van - 5°c.

Interieur is echter niet warm te krijgen. hooguit wat frisse, in plaats van warme lucht aan de voorruit, net voldoende om ruiten te ontdooien en te drogen.

Wat kan het probleem zijn ?
Is de warmtewisselaar te klein/zwak om de doorstromende ijskoude lucht warm te krijgen ?
Kan er lucht in de warmtewisselaar blijven hangen zijn ?
Is er mogelijkheid om binnenlucht aan te zuigen voor de verwarming?

Mvg.
Stefaan
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door Kris »

Perfect - zelfs in een defender - om de zijruiten te ontwasemen is de airco full speed aanzetten en de voorruitverwarming gebruiken.
Kris
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 631
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door Waldorf »

Bultneus kopen. Daar zit dus een echte chauffage in. :mrgreen:
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2342
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door Wolf »

stefaan beaumont schreef:hoi,
Ondertussen is de eberspacher ingebouwd en functioneert hij.
Voor het voorverwarmen van de motor heel interessant. Motor is warm na ongeveer 35 a 40 minuten bij buitentemperatuur van - 5°c.

Interieur is echter niet warm te krijgen. hooguit wat frisse, in plaats van warme lucht aan de voorruit, net voldoende om ruiten te ontdooien en te drogen.

Wat kan het probleem zijn ?
Is de warmtewisselaar te klein/zwak om de doorstromende ijskoude lucht warm te krijgen ?
Kan er lucht in de warmtewisselaar blijven hangen zijn ?
Is er mogelijkheid om binnenlucht aan te zuigen voor de verwarming?

Mvg.
Stefaan
Daarom heb ik mijn webasto met water vervangen door een Eber met lucht maar hij gaf toch wel wat meer dan frisse lucht.
- Wat bedoel je met "motor is warm." 40° 50° of 79° of ... dat maakt al een serieus verschil voor de chauffage.
De Eber zal zeker niet boven de 80° gaan want anders gaat je thermostaat open en dat zou oerdom zijn.
- zijn de waterdarmen in de juiste stroomrichting aangesloten op de Eber?
-je verwarming staat toch "op" ?

Ik had eraan gedacht om wat byoassen t emaken zodat ik kon kiezen tussen;
- motor verwarmen
- alleen radiator van chauffage verwarmen.
- of kiezen wie prioriteit kreeg
Maar dat zou teveel ingrijpen zijn in het koelcircuit van de motor en daar Murphy soms meereed met mij, heb ik dat niet gedaan.
avatar = Hammerite-user.
jim
LROCB-Member
Berichten: 91
Lid geworden op: za 02 okt, 2004 18:31
lrocb_lidnr: 156
Woonplaats: Ronse

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door jim »

demito schreef:Vandaag op en af naar Dinant met 4 personen in de 110 SW TD5. Vriestemperaturen en natte sneeuwschoenen om maar even de context te schetsen.

Op de snelweg had ik voortdurend last van zijruiten die aan de binnenkant aanvriezen (constant met de ijskrabber aan de binnenkant). Voorruit was wel helder. Echt lekker warm werd het in de Def ook niet echt. Dat blazerke geeft op max stand wel warme lucht, maar het blaast niet echt goed door om het even eufemistisch uit te drukken. Standen minder dan max zijn al helemaal hopeloos.

Klinkt dit bekend in de oren? Valt hier iets aan te doen?

Merci voor jullie advies,

T
Net terug van italie, al gaan kreeg ik ook de cabine niet op temperatuur zelf op de hoogste stand,het was -5 buiten
Op terugweg bij het vertrek had ik helemaal geen verwarming en dit heeft geduurd tot in duitsland daarna had ik terug verwarming zoals het hoort :crazy: :crazy:
" Go Beyond "


___
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Ik ben net terug uit Frankrijk (Valmeinier), absoluut geen klagen gehad van motorverwarming.
De Webasto heeft onderweg zelfs niet opgestaan.
Akkoord, de chauffage van mijn bultneus is pakken beter, doch die in de Td5 kon het eigenlijk net baas, zelfs de hoogste stand was niet nodig :-) .
Toch opmerkelijk die verschillen, niet ?
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2342
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door Wolf »

De luchttoevoer naar het radiatorke kan ook gedeeltelijk wat verstopt zijn door dennenaalden, berkenboomzaadjes en andere rommel.
Even dat roosterke van de wing afvijzen en checken.

Als je van Italie tot Duitsland geen verwarming hebt en daarna wel, kan dit voor mij toch maar alleen zijn dat er lucht in het systeem zit, dan uiteindelijk via het reservoirke ontsnapt is.
Ik zie geen andere zinnige uitleg.
avatar = Hammerite-user.
Stef McDef
Berichten: 268
Lid geworden op: do 07 jul, 2011 12:56
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wichelen

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door Stef McDef »

Hoi Wolf en anderen,

-Wat de temperatuur juist is heb ik nog niet gemeten maar de motor voelt goed warm aan en de temperatuurmeter staat mooi recht omhoog (identiek aan de aanwijzing voor motor op bedrijfstemperatuur na een uurtje autosnelweg) dus mag ik veronderstellen dat het water dan wel bedrijfstemperatuur bereikt heeft.
Over 79 a 80 graden zal de eber niet gaan want die is zo volgens de technische gegevens zo "geprogrameerd" dat de brander naar halve kracht of zelfs uitvalt bij 80 graden. Zover ben ik echter nog niet gegaan om hem tot het einde te puschen zonder te rijden.
-Stroomrichting klopt ook. De eber is aangesloten voor de warmtewisselaar en daar staat de richting met een pijl op aangeduid.
Dus volgorde = aan uitgang motor elektrische waterpomp die samen met eber aanslaat en 2 minuten na eber afslaat, eber zelf en dan naar de linkeraansluiting van de warmtewisselaar voor binnenverwarming (met ingaande pijl aangeduid) en dan terug naar motor.
-wat de bediening van de verwarming betreft, met blazer op halve of volle kracht aan geeft niet veel verschil. de hendels links staan naar ruit en op warm. Zal nog eens controleren of deze hendels wel werken en aan de warmtewisselaar effectief iets verzetten.
-Roosterke is vrij, heb ik losgevezen om de aanvoer van de eber in aan te sluiten. Ga in Billingen wel eens zoeken om dit te vervangen door een militaire inlaat om dat eventueel probleem op te lossen/voorkomen.

De montage van een airtop staat nog op mijn verlanglijstje voor vééél later om de achterbak en/of eventueel de daktent te verwarmen bij koude nachten. (tenzij hier ergens een sponsor voor zou zijn kan dat veel vroeger natuurlijk)


groeten en alvast dank voor de reacties.

Stefaan
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2342
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door Wolf »

tsja..
avatar = Hammerite-user.
jim
LROCB-Member
Berichten: 91
Lid geworden op: za 02 okt, 2004 18:31
lrocb_lidnr: 156
Woonplaats: Ronse

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door jim »

Wolf schreef:De luchttoevoer naar het radiatorke kan ook gedeeltelijk wat verstopt zijn door dennenaalden, berkenboomzaadjes en andere rommel.
Even dat roosterke van de wing afvijzen en checken.

Als je van Italie tot Duitsland geen verwarming hebt en daarna wel, kan dit voor mij toch maar alleen zijn dat er lucht in het systeem zit, dan uiteindelijk via het reservoirke ontsnapt is.
Ik zie geen andere zinnige uitleg.
He wolf ,heb je raad opgevolgd en even gekeken , dennenaalden of iets dergelijks zitten er niet in
Nu ze marcheert terug ik zie wel of we later terug met ijskegels aan de neus zitten.
" Go Beyond "


___
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2342
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door Wolf »

Volgens mij was het dan lucht.
Aan het koelcircuit gewerkt voorheen?
avatar = Hammerite-user.
jim
LROCB-Member
Berichten: 91
Lid geworden op: za 02 okt, 2004 18:31
lrocb_lidnr: 156
Woonplaats: Ronse

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door jim »

neen totaal niet,heeft zomaar 3 jaar stilgestaan,
heb al van alles mogen fixen maar kdoet zo graag ;)
" Go Beyond "


___
Gebruikersavatar
jokerdefender
Berichten: 50
Lid geworden op: do 08 dec, 2005 14:07
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Pellenberg

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door jokerdefender »

Vind het toch raar. Mijne td5 (def 90) zijn chauffage werkt zeer goed eens de motor op temperatuur is. In de hoogste stand stookt ge u zelfs buiten. Bij mij moet het daar voor nu wel niet heel warm zijn, maar zelfs (vrouwelijke) passagiers vragen of de chauffage niet wat minder kan. :lol:

Motor op temperatuur duurt bij mij max 15 minuten, en dan moet hij al een dikke week bij permanent vriezen buiten gestaan hebben. Vanaf dan ook lekker warme lucht.
Stef McDef
Berichten: 268
Lid geworden op: do 07 jul, 2011 12:56
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wichelen

Re: verwarming Defender TD5

Ongelezen bericht door Stef McDef »

hoi,

Overlaatst met paar vrienden een offroadtripje van ongeveer 40 km gedaan met veel schok en shake en wonder bij wonder heb moeten vaststellen dat verwarming nu in orde is. Zal waarschijnlijk dan toch lucht geweest zijn die niet volledig uit circuit was.

tot later voor volgend item.
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
Plaats reactie