Halo,
Ik heb een puur technische vraag:
Onlangs plaatste ik onderstaande glazen benzinefilter vlak voor de Zenith carburator van de series 3. De filter heeft aan een zijde een ingang, andere zijde een uitgang, middenin zit een uitwasbaar filterelement. In het filterelement zit geen buisje. Wagen draait zeer goed ermee. Ik was evenwel verbaasd dat de filter zich niet volledig vult met benzine. Filter opnieuw losgemaakt, rechtop mooi boordevol gevuld en terug aangesloten. Opnieuw zie ja na enkele km rijden lucht ophopen in de filter. Soms zoveel dat je de indruk hebt dat het inkomend deel van de filter bijna droog staat. Wel is de regelmatige aanvoer van benzine, in gulpjes, door het glas mooi om te zien. De luchtbel doet blijkbaar geen afbreuk aan de werking van de motor...
De benzinepomp werkt, de motor draait mooi regelmatig en de filter staat op ongeveer 5 cm van de carburator en ligt plat.
http://www.benl.ebay.be/itm/Benzinfilte ... 519adbe1ce
Nu de vraag: Kan mij iemand uitleggen waar die lucht vandaan komt? Wordt de opstelling van de filter beter veranderd (bv recht inplaats van plat)? Ik ben al eens op internet gaan zoeken, daar verteld men hetzelfde ivm de luchtophoping maar je vindt geen er plausibele uitleg voor.
dank bij voorbaat.
Michel
benzinefiltertje tussen pomp en carburateur van een series
- Jan en Michel
- lrocb_lidnr: 0
benzinefiltertje tussen pomp en carburateur van een series
Ex-ABL Serie-III 88 4X2 1975
I'd rather push my Land Rover, than drive a Jeep.

- wodan
- Vaste Waarde
Re: benzinefiltertje tussen pomp en carburateur van een seri
Als benzine opgezogen wordt ipv opgepompt, maw minder dan de normale omgevingsdruk ondervindt,
kan er zich door de onderdruk een benzinedampgasbel vormen... Lijkt lucht, maar is benzinedamp.
Anders ergens beetje valse lucht getrokken ...
kan er zich door de onderdruk een benzinedampgasbel vormen... Lijkt lucht, maar is benzinedamp.
Anders ergens beetje valse lucht getrokken ...
85 K30,6.2D,th400,NP208,D60/FF14B,4.56 Detroit lock,36/12.5/16.5 GdYr MT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
- Jan en Michel
beste,
Dank u, lijkt mij inderdaad een plausibele uitleg.
Mvg,
Michel
Dank u, lijkt mij inderdaad een plausibele uitleg.
Mvg,
Michel

- Roelandrover
Wel, ik heb die filtertjes er tussenuit gehaald en vervangen door een stukje doorschijnende benzineleiding. (is altijd makkelijk om te zien wat er gebeurt).
Eens de zomer in het land was, verdampte de benzine in dat filter element waardoor de motor stilviel aan 't rode licht.
(of wanneer ik op de motor remde, of wanneer ik in de file stond).
Dat filtertje hagt net boven de blok (collector) dus zowat de warmste plek.
Ook heb ik m'n benzineleiding zo kort mogelijk gemaakt en het gedeelte dat over de blok gaat, dubbel geisoleerd.
Sinds dien nooit nog problemen mee gehad.
Want bij een series is dat maar een dunne pvc leiding die heel kort bij een warme motorblok loopt.
De luchtbelletjes die je ziet kan vapourlock zijn. Oftewel benzine (vloeistof) die in een leiding verdampt en zo luchtbelletjes vormd. (bij aanslepende remmen, of langdurig remmen kan dit ook in het remsysteem voorkomen. Met diverse gevolgen vandien...)
Ook, de benzine die je vandaag tankt is zoiso al heel zuiver.
Hetgene dat toch nog door de groffilter van de benzinepomp gaat, zal niet snel voor problemen zorgen.
Eens de zomer in het land was, verdampte de benzine in dat filter element waardoor de motor stilviel aan 't rode licht.
(of wanneer ik op de motor remde, of wanneer ik in de file stond).
Dat filtertje hagt net boven de blok (collector) dus zowat de warmste plek.
Ook heb ik m'n benzineleiding zo kort mogelijk gemaakt en het gedeelte dat over de blok gaat, dubbel geisoleerd.
Sinds dien nooit nog problemen mee gehad.
Want bij een series is dat maar een dunne pvc leiding die heel kort bij een warme motorblok loopt.
De luchtbelletjes die je ziet kan vapourlock zijn. Oftewel benzine (vloeistof) die in een leiding verdampt en zo luchtbelletjes vormd. (bij aanslepende remmen, of langdurig remmen kan dit ook in het remsysteem voorkomen. Met diverse gevolgen vandien...)
Ook, de benzine die je vandaag tankt is zoiso al heel zuiver.
Hetgene dat toch nog door de groffilter van de benzinepomp gaat, zal niet snel voor problemen zorgen.
Series-III 88 4X4 2.25P Deep bronze green "The moaning minnie"
Land Rover 110 ex-MOD 3.5V8 Lybian sand " Belgian rattlesnake"
Land Rover 110 TD5 stawag. (in restauratie)
Land Rover 110 ex-MOD 3.5V8 Lybian sand " Belgian rattlesnake"
Land Rover 110 TD5 stawag. (in restauratie)
- Jan en Michel
Hi,
Dit lijken mij allemaal goede suggesties. Ik ben van plan om de gehele aanvoer van benzine te reviseren (van de pomp tot en met de carburator) en gezien we een beetje obsessioneel zijn, willen we dit allemaal origineel houden (dus Zenith reviseren en niet vervangen door een Weber). Ik denk dat ik de benzineleiding zal vervangen door een nieuw rubberen (versterkt) exemplaar en de benzineleiding niet meer zo dicht bij het blok zal vastmaken. De filter zal ik wat verder van de carburator plaatsen (ik probeer die te behouden omdat er toch nog steeds wat roest meespoelt uit een van de tanken ondanks vroegere reiniging; deze roest gaat door de groffilter van de pomp).
Michel
Dit lijken mij allemaal goede suggesties. Ik ben van plan om de gehele aanvoer van benzine te reviseren (van de pomp tot en met de carburator) en gezien we een beetje obsessioneel zijn, willen we dit allemaal origineel houden (dus Zenith reviseren en niet vervangen door een Weber). Ik denk dat ik de benzineleiding zal vervangen door een nieuw rubberen (versterkt) exemplaar en de benzineleiding niet meer zo dicht bij het blok zal vastmaken. De filter zal ik wat verder van de carburator plaatsen (ik probeer die te behouden omdat er toch nog steeds wat roest meespoelt uit een van de tanken ondanks vroegere reiniging; deze roest gaat door de groffilter van de pomp).
Michel