Pagina 1 van 1

RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: vr 12 apr, 2024 10:35
door Koen110
Hey allemaal,

Na vele Defenders heb ik het idee om een Range Rover Vogue L322 5.0 V8 Supercharged (2009-2012) aan te schaffen.

Heeft er iemand op het forum zo'n wagen? Specifiek met de 5.0l V8 S/C. Moet niet te koop zijn, als ik gewoon al eens mag komen kijken, zou leuk zijn. Thanks.

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: vr 12 apr, 2024 12:27
door Fetzl
dan hoop ik dat je een BTW nummer hebt om em nog als LV in te schrijven
Heb je al eens een simulatie gedaan van de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting ?

met zelfde gegevens krijg je
particulier PW: 8800€ BIV en jaarlijks 4900€ verkeerstaks
met BTW als LV: géén BIV en jaarlijks slechts 185€ verkeerstaks

on topic: ik ken 1 iemand die een (ouder model) RR supercharged heeft en die ooit mijnn achterbak en hardtop van de 130 heeft overgenomen... maar wie was dat ook alweer

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: vr 12 apr, 2024 13:10
door the mud110
Fetzl schreef: vr 12 apr, 2024 12:27 dan hoop ik dat je een BTW nummer hebt om em nog als LV in te schrijven
Geld enkel voor pickups. Particulieren kunnen nog perfect een LV inschrijven, als 2 zitter.

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: za 13 apr, 2024 08:44
door Escape
En dan nog enkel voor pickups bij eerste inschrijving, alles wat nu rondrijdt als lichte vracht blijft dat ook onder de aangepaste regeling.
Dus ja, zo'n 5.0 S/C kan wel heel leuk zijn. 8)

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: di 16 apr, 2024 01:04
door Fetzl
Escape schreef: za 13 apr, 2024 08:44 En dan nog enkel voor pickups bij eerste inschrijving,
zolang die pickup op jou naam blijft staan wel ...
als die van eigenaar verandert en dus opnieuw moet worden ingeschreven ben je er aan voor de moeite als particulier

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: di 16 apr, 2024 01:07
door Fetzl
the mud110 schreef: vr 12 apr, 2024 13:10 Geld enkel voor pickups. Particulieren kunnen nog perfect een LV inschrijven, als 2 zitter.
true,
al is de vraag hoe lang nog, want de geest van de wet is daarvoor dezelfde he.
Een Range supercharged, Porsche Panamera, BMW XM of Audi RS6 die wordt "omgetoverd" tot LV door de zetels te verwijderen, wordt zelden als echte lichte vracht gebruikt.... de wetgeving wordt creatief toegepast om de BIV en astronomische taksen te ontwijken
die achterdeur wordt nog wel een keer gesloten

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: di 16 apr, 2024 06:34
door Escape
Fetzl schreef: di 16 apr, 2024 01:04
Escape schreef: za 13 apr, 2024 08:44 En dan nog enkel voor pickups bij eerste inschrijving,
zolang die pickup op jou naam blijft staan wel ...
als die van eigenaar verandert en dus opnieuw moet worden ingeschreven ben je er aan voor de moeite als particulier
Dat was het eerste plan, maar bij de uitvoering gaat men uit van de eerste inschrijving (volgens de omzendbrief), dus elke pickup die al ingeschreven was als lichte vracht, blijft lichte vracht, ook voor particulier.
Volledig akkoord dat het uithalen van de achterzetels een achterpoortje is en vaak/meestal weinig met gebruik als lichte vracht te maken heeft. Maar dat is dan weer ingegeven door het hoge belastingsregime in ons apenland, in vergelijking met de meeste buurlanden (NL uitgezonderd, daar zijn ze nog erger).

Het grappige is dat een kameraad zijn GLE als personenwagen heeft ingeschreven, maar wel de achterbank eruit gehaald heeft zodat hun 'hondje' meer ruimte heeft (Anatolische herder van 63 kg). :lol:

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: wo 17 apr, 2024 11:25
door De Rob
Taxen omzeilen....koop ne stomme Hybryde en ge zit ook maar aan €150,00.Heb het voor mij ook gedaan.Maar gene LR.Begind met een M en is
fourmatic.
Rob

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: ma 22 apr, 2024 09:44
door Fetzl
Verraad !!! Verraad !!
Vierendelen tot ter dood :-)
De Rob schreef: wo 17 apr, 2024 11:25 Taxen omzeilen....koop ne stomme Hybryde en ge zit ook maar aan €150,00.Heb het voor mij ook gedaan.Maar gene LR.Begind met een M en is
fourmatic.
Rob

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: ma 22 apr, 2024 09:51
door De Rob
Fetzl schreef: ma 22 apr, 2024 09:44 Verraad !!! Verraad !!
Vierendelen tot ter dood :-)
De Rob schreef: wo 17 apr, 2024 11:25 Taxen omzeilen....koop ne stomme Hybryde en ge zit ook maar aan €150,00.Heb het voor mij ook gedaan.Maar gene LR.Begind met een M en is
fourmatic.
Rob
Als ge begin van dementie hebt is dat dan geen excuus :lol:

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: wo 15 mei, 2024 14:56
door Waldorf
Escape schreef: di 16 apr, 2024 06:34
Fetzl schreef: di 16 apr, 2024 01:04
Escape schreef: za 13 apr, 2024 08:44 En dan nog enkel voor pickups bij eerste inschrijving,
zolang die pickup op jou naam blijft staan wel ...
als die van eigenaar verandert en dus opnieuw moet worden ingeschreven ben je er aan voor de moeite als particulier
Dat was het eerste plan, maar bij de uitvoering gaat men uit van de eerste inschrijving (volgens de omzendbrief), dus elke pickup die al ingeschreven was als lichte vracht, blijft lichte vracht, ook voor particulier.
@Escape: heb je een link of zo naar die omzendbrief? Ik wil zelf ook mijn 130 van de hand doen, en wil beslagen op het ijs komen. Online kan ik het niet meteen vinden, maar op 2dehands en dergelijke worden nog vlot DCPU's aangeboden als LV.

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: wo 15 mei, 2024 23:52
door Fetzl
Waldorf schreef: wo 15 mei, 2024 14:56 @Escape: heb je een link of zo naar die omzendbrief? Ik wil zelf ook mijn 130 van de hand doen, en wil beslagen op het ijs komen. Online kan ik het niet meteen vinden, maar op 2dehands en dergelijke worden nog vlot DCPU's aangeboden als LV.
zo lees ik dat hier niet - interpretabel i.m.o.: https://www.vlaanderen.be/te-betalen-ve ... sis-cabine

"ingeschreven voor 01/01/2023 als LV blijft LV" kan je lezen als "ook als je hem opnieuw onder andere naam inschrijft"... maar het staat er niet

ik denk dat deze passage redelijk helder is:
------------------
Afschaffing van het fiscaal gunstregime vanaf 01.01.2023
Vanaf 1 januari 2023 wordt het fiscaal gunstregime voor pick-ups voor particulieren afgeschaft. Enkel in de volgende twee gevallen blijft het oude gunstregime gelden:
1. Pick-ups die voor 1 januari 2023 al waren ingeschreven en die op 1 januari 2023 nog steeds ingeschreven stonden op uw naam.
2. Pick-ups die beroepsmatig gebruikt worden.
------------------

maar kan idd best zijn dat er een omzendbrief bestaat die deze tekst anders laat toepassen
ook dat zou me in BE niet verbazen

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: wo 22 mei, 2024 08:35
door Escape
De hierboven geciteerde passage kan inderdaad op 2 manieren geïnterpreteerd worden, maar het is wel degelijk de eerste inschrijving die telt, dus eens LV, blijft een pick-up LV.
Pick-ups die voor 01.01.2023 al waren ingeschreven blijven onder het oude regime vallen ​​​​en worden dus belast aan het tarief lichte vracht.


Wat verder nog gepreciseerd wordt in
Pick-ups die werden ingeschreven voor 01.01.2023 voldeden steeds aan de fiscale definitie van een lichte vrachtwagen en zijn geen BIV verschuldigd.
Gezien er sprake is van BIV, gaat het de facto over een inschrijving op een andere naam.

bron: https://www.vlaanderen.be/te-betalen-ve ... sis-cabine

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: wo 22 mei, 2024 16:40
door Fetzl
bon, dan lees ik dat vanaf nu ook zo
waarom kunnen die vogels nu niet gewoon eens heldere, niet-voor-interpretatie-vatbare, communicatie hanteren

maar er zijn 3 paragraafjes daar op die webpagina
  • jaarlijkse verkeersbelasting => ingeschreven vóór 01/01/2023 => LV-regime blijft behouden - OK
  • BIV => ingeschreven vóór 01/01/2023 => LV-regime blijft behouden - BIV = 0 = OK
  • fiscaal gunstregime na 01/01/2023 => dit regime blijft enkel bestaan op je eigen (particuliere) naam op onder vennootschap


ik lees dit dus nu als:
ik koop als particulier vandaag een nieuwe pickup:
  • géén LV-tarief meer voor jaarlijkse verkeersbelasting => dus verkeersbelasting als personenwagen
  • géén LV-tarief voor BIV => dus BIV als personenwagen
  • géén fiscaal gunstregime meer
ik koop als particulier vandaag een 2ehands pickup waarvan de eerste inschrijving vóór 01/01/2023 was:
  • behoud LV-tarief voor jaarlijkse verkeersbelasting:
  • BIV aan oude LV-tarief ==> 0€ BIV
  • géén fiscaal gunstregime meer
dan blijft mijn vraag: wat houdt dat "fiscaal gunstregime" voor een particulier in ?

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: do 23 mei, 2024 08:18
door baudts
Denk dat het fiscaal gunstregime de eerste 2 puntjes zijn. Ze hebben dit wss als derde punt toegevoegd om duidelijk te maken dat na 1/1/2023 dit gunstregime niet meer bestaat (dus eerste 2 punten niet meer geldig zijn).

Zoals gewoonlijk als de overheid iets probeert duidelijk te maken, maken ze het meestal complexer :D

heb je al eens contact probere op te nemen met hun om het uit te klaren?

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: do 23 mei, 2024 11:21
door Escape
Als je een lichte vracht gebruikt voor woon-werk verkeer, kan je meer (alle?) kosten inbrengen bij de belastingsaangifte. Misschien wordt dat bedoelt met het fiscaal gunstregime?
Duidelijk niet de wegenbelasting en BIV, dat is duidelijk (als je genoeg graaft).

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: do 23 mei, 2024 11:39
door baudts
als ik jou was zou ik gwn een de overheid contacteren. op die websites van de vlaamse overheid heb je meestal een contact link waar je mails naar toe kunt sturen. want uit gaan van je eigen interpretatie is leuk tot je de factuur van de BIV en de wegenbelasting krijgt :D .

Op zich antwoorden die mensen wel heb dit ook al gebruikt voor andere dingen of kunnen ze u het correcte contact adres bezorgen om te contacteren. op zijn minst heb je iets geschreven in geval van discussie.

en dan kan je het meteen hier op het forum laten weten :D

https://www.vlaanderen.be/te-betalen-ve ... sis-cabine

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: vr 24 mei, 2024 16:37
door Waldorf
Ik heb het nagevraagd bij de Vlaamse belastingdienst, en zal hier rapporteren.

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: ma 27 mei, 2024 14:24
door Waldorf
Antwoord van de Vlaamse belastingdienst:
Geachte

Het is enkel het fiscaal gunstregime voor pick-ups en chassis cabines
dat afgeschaft werd. Pick-up voertuigen die ingeschreven worden na
31/12/2022 op naam van een natuurlijk persoon die geen eenmanszaak is,
gaan belast worden als een personenwagen (dus BIV + verkeersbelasting).
Voor bestelwagens verandert er niets.

Het gaat hierbij zowel over nieuwe inschrijvingen als over inschrijvingen
als tweedehandsvoertuig.
Pick-ups ingeschreven op naam van rechtspersonen (ook éénmanszaken)
blijven belast als lichte vracht.

Er is een overgangsmaatregel voor voertuigen die besteld geweest zijn voor
1 januari 2023 maar pas later worden ingeschreven.

Extra info: De gewijzigde definitie heeft enkel betrekking op voertuigen
met een open laadbak.

Vermits de omgebouwde SUV’s geen open laadbak hebben, gaat het niet om een
pick-up of chassis cabine en wijzigt er dus in principe niets.

Deze voertuigen worden fiscaal aanzien als een lichte vrachtauto als het
gaat om een bestelwagen (CT) en de lengte van de laadruimte minstens 50%
bedraagt van de lengte van de wielbasis.

Op onze website staat alles in detail uitgelegd:
https://www.vlaanderen.be/vlaamse-belas ... 62e5f99a93

Ik verwijs voor meer informatie door naar onze website: Tarief lichte
vrachtwagen | Vlaanderen.be

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: ma 27 mei, 2024 14:39
door baudts
ok dat is redelijk duidelijk :D

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: ma 27 mei, 2024 15:28
door Fetzl
dus dan tóch zoals ik dan eerst dacht:

elke particulier die na 01/01/2023 een pickup wil inschrijven is er aan voor de moeite en mag dokken
enkel met een BTW nummer raak je nog mee weg met open laadbak als LV

bestelwagens en alle andere luxevoitures (waar een LV van is gemaakt), kunnen nog wel als particulier worden ingeschreven
dus een "RR L322 5.0 V8 S/C" kan door iedereen nog als LV worden ingeschreven

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: ma 27 mei, 2024 21:31
door Henk
en als je nu een bak op je 130 zet, blijft het dan een pickup ?

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: di 28 mei, 2024 08:55
door De Rob
Dan is mijn 130 een bestelwagen als ik het zo lees. gesloten Hardtop er op .
Rob

Re: RR L322 5.0 V8 S/C

Geplaatst: wo 29 mei, 2024 12:01
door Fetzl
toch niet, Rob
een PU blijft een PU zolang die voldoet aan zijn PVG/CVC en de keuring niet struikelt over wat ze zien
Een HT op je tub zetten wijzigt niet plots het feit dat er een tub onder zit he..
da's gewoon afscherming van je laadruimte en in weze "lading" voor je voertuig

De mijne heeft een permanente HT/poptop en de tub is zelfs verwisseld met die van een 110 3D-HT....
Maar doordat ik de cabine intact heb gehouden (en voertuig pré 2013 is) struikelt men daar niet over en beschouwt men 'em nog altijd als een PU
(ik wel vooraf doorgesproken met de stationschef !)

Voor een inschrijving is een PU een voertuig met open laadbak, zoals je CVC aangeeft
Als je die 2ehand opnieuw wil inschrijven met een gesloten laadruimte om er een spreekwoordelijke bestelwagen van te maken, dan vrees ik dat je daardoor het type wijzigt en niet meer voldoet aan je CVC... wat dan weer andere zever oplevert