Pagina 1 van 1

helper airbags Go or No Go

Geplaatst: do 13 jan, 2022 12:51
door Fetzl
item: helper airbags: voor D130 kan je de achterste (binnenste) hulpveer vervangen door een luchtzak
Daarmee kan je bij zware lading de achterkant terug wat opkrikken en level krijgen
Andere handigheidjes: wering hard of zachter zetten in functie van het terrein
Bij kamperen kan je het voertuig (de zakken hebben afzonderlijke aansturing) waterpas zetten of gewoon harder zetten zodat ie minder wiegt als je in de daktent ligt.

De discussie begon een tijdje geleden aan de toog: mag dit nu in België of niet
ik vroeg het afgelopen november bij de periodieke keuring en antwoord van de (2 verschillende) keurder(s): als de remmen niet last-gestuurd zijn, is dit toegelaten
Om zeker te zijn vandaag binnengewipt bij de stationschef en die had een andere mening: NO GO, behalve als LR een attest kan bezorgen waarin zij het toelaten
(en bijkomend moet het ding natuurlijk een CE label dragen !)

Iemand meer info hieromtrent ? Of weet van een wagen (Defender) die daarmee in België gekeurd rondrijdt ?
Bij wie zou ik in BE bij LR moeten aankloppen om navraag te doen voor zo'n attest ?

De feedback van gebruikers (buiten BE) is in elk geval heel positief, voor mij is't meer uit interesse dan uit noodzaak....
Anderzijds... mijn achterste veren zijn "een keer" aan vervanging toe.... maar met zo'n helper airbags zouden ze nog wel een tijd mee kunnen
De prijs voor 2 luchtzakken is gelijk aan een nieuwe set achterveren (buitenste + binnenste)... dus 't is te overwegen

Re: helper airbags Go or No Go

Geplaatst: do 13 jan, 2022 19:05
door dvaerden
Weet niet hoeveel aansluit/afkoppel werk er aan die zakken zit natuurlijk, maar worst case scenario is voor de keuring achterste spiralen wisselen nu ook niet zoveel werk natuurlijk.
Je bent dan misschien niet in orde, maar uit je navraag bij de keuring heb ik het gevoel dat het (zoals altijd) toch een loterij wordt of ze het interpreteren als toegelaten of niet. En als je al ergens aan een attest geraakt zou dat de kostprijs ook wel eens een stuk kunnen verhogen.

Heb dat nooit begrepen dat een verlaging of andere klassieke tuning toestanden redelijk makkelijk ok te krijgen zijn voor de keuring (al is dat blijkbaar ook hoe langer hoe minder evident), maar op een 4x4 elke aanpassing quasi onmogelijk goedgekeurd te krijgen is.

Re: helper airbags Go or No Go

Geplaatst: do 13 jan, 2022 20:31
door Fetzl
nog wat lijntjes uitgegooid en zitten allemaal op dezelfde lijn
zonder holomogatie van het systeem krijg je dat niet goed.... en de kost voor homologatie voor 1 wagen is crazy

in Nederland interpreteren ze het gewoon anders: daar zijn zo'n airbags een "toevoeging" zonder dat de functionaliteit van de af-fabriek inrichting vervalt: als die bags falen, blijven de veren immers gewoon werken.
In België beschouwen ze het vervangen van de hulpveren door zo'n zak als een "nieuwe" configuratie
En bij LR hiervoor een attest loskrijgen is utopie

eigenlijk is de installatie vrij simpel veren uitwippen, bags er in, veren terug op zijn plaats. De routing van de luchtleidingen kan je zo eenvoudig of complex maken als je zelf wil. De handleiding spreekt over 2 uur installatie. Er zijn er die meer werk hebben als ze naar de keuring moeten.

Dus ja, dit wordt zo weer een lotje.
Ofwel gewoon laten zitten en proberen te discussieren als ze er over vallen
Ofwel laten zitten en op min druk zetten... dan doen ze helemaal niks op de keuring
Ofwel de bags effe verwijderen voor de keuring (leidingen kunnen blijven zitten) en nadien weer monteren.

't is niet dringend, dus ik laat het even bezinken

Re: helper airbags Go or No Go

Geplaatst: do 13 jan, 2022 21:40
door Yohani
Indertijd hebben wij op mijn Mazda B2600 (jaja een benzine) ook luchtvering gemonteerd en dat werd geaccepteerd op de technische controle omdat het een hulpvering was en de originele vering van de wagen onveranderd bleef (als ik me niet vergis waren dat bladveren trouwens).

Dat is natuurlijk ook weer al +/- 15 a16 jaar geleden :mrgreen:

Afbeelding

Was vooral om met de unit erop rond te rijden:

Afbeelding

Yohani :P

Re: helper airbags Go or No Go

Geplaatst: do 13 jan, 2022 22:22
door Landy Bean
Ik heb dit in den tijd van de boskar planning ook voorgelegd aan de grote baas voor West en Oost vlaanderen keuringsstations, het mag niet...
Daarom gekozen voor de zwaarste uitvoering van OME en hulpveren van Matzker, plus 300 kg...

Nu vorige jaar had ik een opmerking dat mijn hulpveren verboden waren... ik dacht omdat ze niet meer de originele waren... nee nee nee... veren bijbouwen mag niet mijnheer... dus je ziet maar, het is allemaal hoe de keurder het interpreteert en wat zijn kennis is...

Re: helper airbags Go or No Go

Geplaatst: vr 14 jan, 2022 13:50
door Beerke
Ik ga er van uit dat je Trapmann in Kontich al gecontacteerd hebt voor info en prijzen?

Re: helper airbags Go or No Go

Geplaatst: vr 14 jan, 2022 14:35
door Fetzl
nee, die nog niet, maar het lijkt me dat die alleen echt specifieke ombouwen doen ?

ik contacteerde MAD-automotive omdat ze op de keuring vertelden dat MAD een eigen hulpveer heeft gehomologeerd, die ze op de keuring aanvaarden.
Dat leek we dan ook een goeie eerste insteek.

MAD heeft ook zo'n helper airbag systeem in hun gamma.... alleen niet gehomologeerd voor Defender

Re: helper airbags Go or No Go

Geplaatst: vr 14 jan, 2022 14:43
door Beerke
Op de website staat dat ze erkend zijn voor elk merk dat in België te koop is.
Maar zoals je zegt, voor de homologatie zal je al wel enkele honderden euro's kwijt zijn. (of iets met 4 cijfers)


https://www.airsuspension.be/nl/home

Re: helper airbags Go or No Go

Geplaatst: vr 14 jan, 2022 14:49
door Fetzl
dan is gewoon doen met het risico op herkeuring goedkoper :-) :-)