Olie voor stuurbekrachtiging Defender 2007

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Olie voor stuurbekrachtiging Defender 2007

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Hoi allemaal,

Het wordt stilaan tijd om de olie in de stuurbekrachtiging eens te verversen.
Maar welke olie gebruiken jullie hiervoor?
Het betreft een 2007 (Puma), maar ik vermoed dat er weinig tot geen verschil zal zijn met de voorgaande modellen?
Laatst gewijzigd door Peter Puma op do 04 nov, 2021 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Olie voor stuurbekrachtiging Defender 2005

Ongelezen bericht door De Rob »

Peter Puma schreef: do 04 nov, 2021 01:15 Hoi allemaal,

Het wordt stilaan tijd om de olie in de stuurbekrachtiging eens te verversen.
Maar welke olie gebruiken jullie hiervoor?
Het betreft een 2007 (Puma), maar ik vermoed dat er weinig tot geen verschil zal zijn met de voorgaande modellen?

Op de side van kroon olie eens gaan neuzen door uw type wagen in te geven. Maar Dextron II of III zal ook wel o.k zijn
Rob
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Olie voor stuurbekrachtiging Defender 2007

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Volgens Kroon Olie zou het deze zijn: SP FLUID 3013.

Ze vermelden wel dat dit voor "gematigd klimaat" is, terwijl andere bronnen toch wel uitdrukkelijk spreken over "cold climate fluid" spreken voor de Defender.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Olie voor stuurbekrachtiging Defender 2007

Ongelezen bericht door De Rob »

Peter Puma schreef: do 04 nov, 2021 22:13 Volgens Kroon Olie zou het deze zijn: SP FLUID 3013.

Ze vermelden wel dat dit voor "gematigd klimaat" is, terwijl andere bronnen toch wel uitdrukkelijk spreken over "cold climate fluid" spreken voor de Defender.
Ik vind dat kroon olie het te veel gedetaliert beschrijft in al zijn prodrukten waardoor de mensen niet meer weten wat nemen en denken dat ze om de drie maanden een andere oliewissel moeten doen wegens de temperatuur.(verkoop techniek)
Ik leerde vroeger op school dat we in gematigd zee klimaat wonen.( Nu binnen enkele jaren wordt dat Middelands zee klimaat)
ik neem altijd Dextron twee of drie. ....en Als ge niet van rode kleur houd ....zoekt ge gele SP 3013.
Rob
Laatst gewijzigd door De Rob op wo 10 nov, 2021 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: Olie voor stuurbekrachtiging Defender 2007

Ongelezen bericht door Escape »

Ik gebruik ook altijd ATF D3, voldoet prima en heb ik sowieso in voorraad. Al die speciale olie is vooral marketing, hydraulische stuurbekrachtiging werkt al tientallen jaren volgens hetzelfde principe, niks speciaals aan.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Olie voor stuurbekrachtiging Defender 2007

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Bedankt heren !
Ik heb een vatje Dexron III besteld, dat zou vrijdag moeten toekomen :thumbup:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Olie voor stuurbekrachtiging Defender 2007

Ongelezen bericht door zeerover »

Landrover schrijft cold climate power steering Fluid voor, je kunt atf gebruiken als je niks anders hebt.....maar ATF is voor automatische versnellingsbakken en heeft daardoor andere toevoegingen nodig dan cold climate power steering Fluid welke wel speciaal voor stuurbekrachtiging ontwikkeld is. Waarschijnlijk mag je de vloeistoffen ook niet mengen. Zoals zo vaak is het argument dat we vroeger ATF gebruikte (ik zelf ook) voor stuurbekrachtiging en nooit problemen hadden is fout! Niet voor niks worden bepaalde vloeistoffen voorgeschreven met reden die we niet altijd weten. Het stuurhuis van een defender lijkt altijd hetzelfde maar het kan zijn dat de dichtingen (niet het meest bedrijfszekere bij een stuurhuis van de defender) aangepast is aan dit type olie en minder voor de toevoegingen in ATF (bij de range van '95 werd ATF2 voorgeschreven, geen ATF3). Ik gebruik altijd de voorgeschreven vloeistof omdat ik niet slimmer ben dan de fabrikant en voorzichtig, maar ook omdat er zo veel mekaniek kapot gaat door verkeerd onderhoud. Vergeet ook niet dat de motorolie anders is dan voor andere merken, deze moet voldoen aan M2C-913-B ford specificatie. Voor de remvloeistof ook opletten DOT4 is voor zonder ABS en DOT4 LV voor met ABS. Dus hier is RTFM van toepassing.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 523
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: Olie voor stuurbekrachtiging Defender 2007

Ongelezen bericht door Escape »

Ik blijf erbij dat er heel veel marketing tussen zit met een goed excuus voor extra hoge onderhoudsfacturen bij de stealers.
Al mijn Range Rover P38s rijden bvb met ATF D3 in de automaat, nooit problemen.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Olie voor stuurbekrachtiging Defender 2007

Ongelezen bericht door De Rob »

Als ge dan een garage bent van "algemene mekaniek alle merken" zou u ????? verschillende types olie op't schap moeten hebben staan
......Gebeurd ni.
Op gebied van motoroil heb ik hier al dertig jaar hetzelfde "huismerk" in gebruik 15w 40....5w30.....5w40. 10w40.Ook in mijn eigen wagens.Die verbruiken geen halve liter op 20.000km.
Huismerk wordt afgevuld bij Total .
Transmissies en boiten ...altijd Kroon.
Rob
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Olie voor stuurbekrachtiging Defender 2007

Ongelezen bericht door zeerover »

Het toch echt heel belangrijk dat moderne auto's de juiste vloeistoffen krijgen, ik bedoel niet dat een vloeistof bij de dealer moet kopen maar wel dat deze aan de specificaties voldoet. Ik spreek wel uit ervaring, er zijn echt wel grote problemen ontstaan door verkeerde vloeistoffen, door de gebruikte materialen luistert het wel nauw. Dus ik raad geen ATF dextron 3D aan voor de laatste defenders.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Olie voor stuurbekrachtiging Defender 2007

Ongelezen bericht door De Rob »

zeerover schreef: wo 10 nov, 2021 19:18 Het toch echt heel belangrijk dat moderne auto's de juiste vloeistoffen krijgen, ik bedoel niet dat een vloeistof bij de dealer moet kopen maar wel dat deze aan de specificaties voldoet. Ik spreek wel uit ervaring, er zijn echt wel grote problemen ontstaan door verkeerde vloeistoffen, door de gebruikte materialen luistert het wel nauw. Dus ik raad geen ATF dextron 3D aan voor de laatste defenders.
Ja o.k....Maar een stuurhuis " four bolt " for example die zijn er van 1987 ...of nog vroeger....Daar gaven ze Dextron II voor op ......en de Defenders van 2016 zijn nog altijd " Four bolts".... wath"s the different.ik heb er al zovele uit mekaar gehaald .Die oilseals zijn nog altijd dezelfde.hetzelfde voor de pws pumps.Daar gaat er praktisch geen één van stuk.Raar of zelden.Ja na 300.000 km.
ik spreek hier nu wel uit ervaring met lr's want daar kunt ge zelfs zonnebloem olie in kieperen.
Rob
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Olie voor stuurbekrachtiging Defender 2007

Ongelezen bericht door zeerover »

Rob, ik wil niet per se gelijk hebben hoor en waarschijnlijk klopt het wel dit in dit geval het niet veel uitmaakt voor het stuurhuis maar voor de pomp misschien wel. wat betreft de techniek van de vloeistoffen blijft de tijd niet stilstaan en zal de vloeistof misschien ook wel beter zijn voor de oudere defenders. Nu wanneer iemand raad vraagt op een forum over vloeistoffen zal ik altijd verwijzen naar de officiële documentatie tenzij ik weet heb van negatieve ervaringen en dat is in dit geval niet zo. Peter is nu geïnformeerd door technici met een verschillend standpunt dus kunnen we de discussie sluiten. OP naar de volgende technische vraag. ;)
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Plaats reactie