Als ik de buitenkant van die 110 zo zie, wil ik niet weten hoe de onderkant, het schutbord, deurframes, ... er uitzien. Sommige noemen het patina, ik noem het een auto die er zwaar verwaarloosd uitziet.
De lagere prijsklasse heb ik geen idee van, maar heb juist de indruk dat Defenders in de prijsklasse van "kopen en rijden" of met hooguit wat kleine gebreken gemiddeld terug wat in prijs beginnen te dalen (al blijven ze idioot duur). Al baseer ik me ook maar enkel op wat ik voorbij zie komen, ben het niet bepaald gericht aan het volgen.
Ik snap dat een deel van de hobby/het plezier in het sleutelen en/of restaureren zit, maar je moet ook niet onderschatten hoeveel geld daar ook nog eens inkruipt. Zeker als ik kijk wat bepaalde carrosseriedelen van een Defender in redelijk staat tegenwoordig moeten kosten. Je kan een snotrot exemplaar kopen voor relatief weinig geld, maar als je schutbord en deuren niet meer te herstellen blijken ben je datzelfde bedrag daar al terug aan kwijt.
Als je een RRC wilt voor de prijs van een "bodemprijs" Defender haal je je waarschijnlijk vooral een hoop roest in de nek. Discovery's beginnen ook steeds duurder te worden heb ik de indruk en ook dan moet je vooral handig zijn met een laspost en staalplaat. Maar voor één gemiddelde Defender koop je nog steeds een aantal redelijke Discovery's

. Bij de goedkopere D1's en RRC's heb je twee waarschijnlijke opties: 1. er zit "wat" laswerk aan en 2. een vorige eigenaar heeft er al aan gelast. Mijn ervaring is dat het in geval 1 in 90% van de gevallen uit de hand loopt en je meestal ipv een paar plekjes een paar m² staalplaat kan gaan vervangen, in geval 2 is er 40% kans dat het ok is en 60% kans dat het om wat lapwerk gaat waarmee het eigenlijk alleen erger geworden is.
Freelander is kwestie van ieder zijn ding, maar dan koop ik me eerder (terug) een Suzuki

.