Pagina 1 van 1

Importeren old-timer project (geen LR)

Geplaatst: zo 09 mei, 2021 11:44
door Vogler
Iemand ervaring met import van een niet-rijdend project vanuit NL naar België?
De auto is fysiek in België en rijdt niet. Papieren zijn compleet. Geen idee wanneer hij ooit voltooid wordt. :shifty:

We hebben al jaren een Nederlandse Triumph Dolomite Sprint als een Doornroosje in opslag staan. Hij is gebouwd in mijn geboortejaar, toen ik 2 maanden oud was.
Het is een project dat ooit gestrand is owv geld, plaats en tijd (overmoed dus eigenlijk) en ik heb hem al die jaren via Nederlandse familie onder zijn oorspronkelijke kenteken geschorst staan. Een jaarlijkse formaliteit, maar vorig jaar zijn ze't vergeten met een stevige boete als resultaat (ze staan er op die kost zelf te betalen) en dat wil ik hen niet opnieuw aandoen...

Groeten,

Joris

Re: Importeren old-timer project (geen LR)

Geplaatst: zo 09 mei, 2021 19:09
door Henk
Staat dat niet meer in het Technisch Archief?

Re: Importeren old-timer project (geen LR)

Geplaatst: zo 09 mei, 2021 23:51
door Henk

Re: Importeren old-timer project (geen LR)

Geplaatst: ma 10 mei, 2021 07:29
door dvaerden
In principe kan de persoon op wiens naam hij in Nederland ingeschreven staat de auto bij de RDW (of een RDW erkend bedrijf) aanmelden voor export met de Nederlandse papieren en dan is het Nederlandse verhaal afgerond. Import hier is vooral kwestie van de Nederlandse papieren en een factuur te hebben waar zoveel mogelijk info op staat (gegevens verkoper+koper, chassisnummer, brandstoftype, km-stand, cilinderinhoud, vermogen, ...). Gelijkvormigheidsattest is in principe niet meer nodig voor een oldtimer dacht ik.
Douane kan trouwens ook gewoon online tegenwoordig via "myminfin".

Denk niet dat er iets is dat zegt dat je de invoer dan ook gelijk nu moet regelen, volgens mij moet het perfect kunnen om hem nu gewoon al uit te voeren in Nederland en pas later in te voeren in België. Maar als je data echt zeker van wil zijn kan je denk ik best eens informeren bij de douane ofzo.

Weet niet of het tegenwoordig nog zo is, maar een jaar of tien geleden heb ik eens een auto ingevoerd die pas een paar jaar later uiteindelijk ingeschreven is maar daar kreeg ik na een bepaalde tijd zonder hem in te schrijven wel plots een rekening van de belastingen van voor de wegentaks en BIV. Werd automatisch verstuurd na een bepaalde tijd of hij nu ingeschreven was of niet en dan was het maar aan mij om te bewijzen dat die effectief niet al rondreed :roll: . Maar daar heb ik geen weet van of dat nog zo is.

Re: Importeren old-timer project (geen LR)

Geplaatst: ma 10 mei, 2021 08:56
door De Rob
in Nederland laten schrappen op de RDW door Persoon op het inschrijvings bewijs
deel 1(of deel 2) van het inschrijvingsbewijs wordt dan ingehouden aldaar....maar in de plaats krijgt men een schrapppings bewijs met alle gegevens van de wagen er op in de plaats.
Met deze documenten en aankoop faktuur/bewijs gaat men in BE naar de Douane voor een sticker 605.Dan kan men naar de t.c.Daar zullen ze wel zeggen of u een pvg nr moet hebben.
Met oudere Britse wagens moet men wel opletten voor het chassis nr. hoe het in de wagen staat.Vroeger werden die er met een plaatje ingelast.Nemen ze niet aan op de t.c.Als er in Nederland ooit een nr is ingeslagen en dit staat op het inschrijvingsbewijs vermeld is er geen probleem.
Document 605 kan men nu ook via internet bekomen.
probleem zou kunnen zijn dat ze voor schrapping op de RDWin Nederland de wagen moeten zien om er de nr platen af te halen.Men krijgt dan transit platen en een verzekering(betalen) om naar BE te rijden.
Als men na aankoop te lang wacht(jaren) voor invoer bij de Douane kan het zijn dat het geweigerd wordt omdat het om één of andere reden verdacht overkomt. Bvb Faktuur/aankoop bewijs vermeld een Datum van10 jaar geleden.
Heb hier van alles meegemaakt met mensen die zo iets voorhadden.Ook met wagens vanuit UK.
Rob

Re: Importeren old-timer project (geen LR)

Geplaatst: ma 10 mei, 2021 09:13
door Vogler
Bedankt allemaal, da's toch weer zeer wetenswaardige info. Ik heb het topic in het technisch archief gevonden, maar daar wordt er van uitgegaan dat de auto op korte termijn wordt ingevoerd, of tenminste: er wordt niet over termijn gesproken.
De Rob schreef: ma 10 mei, 2021 08:56 Met oudere Britse wagens moet men wel opletten voor het chassis nr. hoe het in de wagen staat.Vroeger werden die er met een plaatje ingelast.Nemen ze niet aan op de t.c.
Dat belooft niet veel goeds, het chassisnummer staat enkel op het identificatieplaatje, en is nergens ingeslagen. De auto heeft trouwens twee nummers: een VIN en een body number, dat laatste staat nog eens op een apart plaatje dat ook op de koets geklonken is. Ik zie die auto wel eens in een limbo terechtkomen.

Groeten,

Joris

Re: Importeren old-timer project (geen LR)

Geplaatst: ma 10 mei, 2021 10:52
door De Rob
From of 1978...1979 vin nr stamped in the boot gutter rear under window.all older cars only plate rivetted.
Heb nog maar eens de tijd genomen om iets op te zoeken.Ik weet het ...ik weet het ..ben veel te goed voor dit wereldje :angel: Nu ga ik wat remklauwen zandstralen...
Internet staat er vol van via google.
Rob

Re: Importeren old-timer project (geen LR)

Geplaatst: ma 10 mei, 2021 12:07
door Vogler
Bedankt voor de inspanning Rob! Ik doe altijd wel het nodige opzoekwerk hoor. De mijne is van Kerst '73, dus een redelijk vroege ;-),

J