Diverse vragen

Hier kun je je eens goed laten gaan
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Budget: 1500 euro.
Doel: Proberen alles te doen om een 127/130 te restaureren (geen chassis zandstralen, brug en etc.)
In bezit: Basis klus gereedschap (voor in huis en een fiets) en een kleine compressor die ver boven verwachting voldoet.
Gezocht: Welke aankopen, advies waarop ik niet moet bezuinigen en bezuinigen op dingen die ik later kan vervangen voor kwaliteit omdat je het amper nodig bent.

Ik heb heel veel uitgezocht, maar wil de informatie niet delen om een zo zuiver mogelijk onbevooroordeeld advies te krijgen. Ik zou heel graag heel veel info willen wat ik moet aanschaffen en waarom. Ik zou heel graag een storm loop aan advies willen van mensen die ervaring hebben met goedkoper gereedschap zodat ik alles compleet kan krijgen binnen mijn budget.

Mijn dank is groot en hoop echt dat veel mensen advies geven!
Laatst gewijzigd door Steeksleutel op za 27 mar, 2021 19:02, 2 keer totaal gewijzigd.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door baudts »

ik denk dat je met basis gereedschap en volledige set steeksleutels (eentje met grote maten) zowel engelse maat als onze standaard al ver geraakt. Momentsleutel is ook niet slecht om te hebben (heb ik persoonlijk ook veel te lang mee gewacht om aan te kopen). Buiten dat gebruik ik ook niet veel meer.

hier en daar wat extra gereedschap zoals dop om steekas te verwijderen en mss iets om lagers uit te trekken. veerspanners kan je ook wat werk besparen zeker omdat deze niet veel kosten. en als je zelf onderhoud doet kan je ook denken aan iets basic om remleidingen te ontluchten als je niet altijd met 2 bent. en gereedschap om olie filter te vervangen.

ik koop veel gereedschap op HBM. is schappelijk qua prijs. voor het aantal keer dat je het gebruikt goed in kwaliteit en ik heb hier altijd van een zeer goede service mogen genieten.

De rest hangt denk ik af wat je wilt doen. voor electriciteit heb ik jaren met gewone tang gewerkt en strip tang. toen ik besloten had mijn electricteit volledige opnieuw te doen heb ik me de correcte knijptang gekocht met opzet bekken voor de verschillende soorten fichkes. en moet zeggen dit maakt het zoveel makkelijker dat ik dit jaren geleden had moeten kopen.

Wss zoals velen ben ik jaren geleden begonnen met steeksleutelset van de ALDI. en die wordt tot op vandaag nog altijd gebruikt. ondertussen ook eentje liggen van beter kwaliteit en die van de aldi worden nu af en toe aangepast, bijgeslepen of geplooid om beter aan sommige bouten te geraken. daarom is het altijd interessant om ook een goedkope set te hebben :D. Met andere woorden veel materiaal maak je zelf met een beetje geduld.

veel plezier ermee.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door Waldorf »

Een rolkrik en een set stevige assensteunen.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door Fetzl »

ik zou idd ook stap voor stap te werk gaan. Set dopsleutels en steeksleutels, krik en assteunen
vraag zeker ook als je iets "eenmalig" nodig hebt (ik denk aan motortakel, motorsteun,...) maar even goed poelietrekker of grote dop voor de wielmoer,...eerst hulp hier op het forum. Er gaan zeker mensen zijn die je uit de nood willen helpen.
Ik heb lang geen 1500€ aan gereedschap liggen en toch mijn 130 omgebouwd en de series bijna volledig uit mekaar liggen
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

baudts schreef: vr 19 mar, 2021 12:33 Volledige set steeksleutels (eentje met grote maten) zowel engelse maat als onze standaard. Momentsleutel is ook niet slecht om te hebben. Knijptang met opzet bekken. basic om remleidingen te ontluchten als je niet altijd met 2 bent. en gereedschap om olie filter te vervangen. Hier en daar wat extra gereedschap zoals dop om steekas te verwijderen en mss iets om lagers uit te trekken. veerspanners kan je ook wat werk besparen zeker omdat deze niet veel kosten.
Waldorf schreef: vr 19 mar, 2021 12:37 Een rolkrik en een set stevige assensteunen.
Fetzl schreef: vr 19 mar, 2021 14:05 Vraag zeker ook als je iets "eenmalig" nodig hebt (ik denk aan motortakel, motorsteun,...) maar even goed poelietrekker of grote dop voor de wielmoer,...eerst hulp hier op het forum. Er gaan zeker mensen zijn die je uit de nood willen helpen.
Hartelijk dank voor de input, ik betrap mijzelf er op dat ik teveel wil telkens en te groot denk voor in het begin. Wat mij wel opvalt is dat ik juist dacht de engelse maten niet nodig te zijn in het begin, maar dit is een kleine moeite om mee te bestellen. Verder was de knijptang met goede bekken nooit in mij opgekomen en had deze bij nader inzien al wel eerder willen hebben voor andere hobby's.

Echt heel speciaal gereedschap is niet de beste keuze soms en beter zelf te maken, ik heb al iemand gesproken die dit ook regelmatig heeft gedaan en denk dat dit dan ook geen slecht idee is. Daarnaast zou ik ook soms gewoon eens kunnen vragen als ik iets nodig ben en niet zelf kan maken of te duur is om voor een eenmalig gebruik aan te schaffen.

Ergens komt alle informatie wat ik nu inmiddels heb verzameld (en gekregen) en uitgezocht wel redelijk sterk overeen, en zal er slechts voor mij nog een setje tangen, een set met diverse inbussleutels en wat hamers erbij moeten komen. Als ik dit zo alles bij elkaar optel zou ik echt niet in de buurt komen van die 1500 euro.

Bedankt voor het advies allen. :thumbup:

---

Voor de sleutels denk ik aan (en heb dan zelf nog wat setje's van oud spul):

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... sleutelset
Schermafbeelding 2021-03-19 om 19.23.12.png

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... VOEALw_wcB
Schermafbeelding 2021-03-19 om 19.22.33.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door Henk »

Engelse maten heb je geen volledige set van nodig, begin met de 9/16” en je komt al een heel eind
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door baudts »

Henk schreef: vr 19 mar, 2021 20:48 Engelse maten heb je geen volledige set van nodig, begin met de 9/16” en je komt al een heel eind
:thumbup: Ik volg dit hiermee kan je al het meeste doen.
Meer heb ik nog niet nodig gehad dan deze, buiten als ik me niet vergis voor het stuurhuis.

Op het begin heb je echt geen duur materiaal nodig. Zelf I bus zet werk ik na 10jaar nog altijd met dezelfde set die ik toen bij Aldi had gekocht voor 5€.

Als je er echt vaak aan gaat werken dan kan het interessant zijn betere kwaliteit te kopen. Echter dan zou ik in u geval meer wachten tot het van een Bucket list ding naar een passie evolueert.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Bedankt voor de tip Henk, dat scheelt dan weer een leuk bedrag als ik de rest amper nodig ben. Ik zou het anders gewoon kopen voor die 40 euro omdat het betaalbaar is naar mijn idee.

Je hebt gelijk baudts, dat is ook verstandiger dan direct duur materiaal aan te schaffen.
---

Inbussleutels heb ik een standaard vast setje van (en een mega zooi aan losse sleutels). Persoonlijk wou ik voor de minimale kosten van 45 euro de volgende 3 sets kopen zodat ik niet met allemaal losse bitje's hoef te werken (ik denk dat dit een goede aanschaf is waar ik veel plezier aan ga beleven):
Schermafbeelding 2021-03-19 om 20.17.32.png
Schermafbeelding 2021-03-19 om 20.17.15.png
Schermafbeelding 2021-03-19 om 20.16.51.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door baudts »

Denk dat je met die laatste set al genoeg hebt. Veel torx ga je volgens mij niet tegen komen. In het algemeen kom je al niet veel inbus bouten tegen. Toch niet op de mijnen van ‘85
Wat wel handig is zoals bij die lange set is dat dat onderste je de kans geeft om in hoeken te werken wat ik persoonlijk handig vindt.
Moest je het niet hebben zou ik wel
Investeren in goede ratel en doppenset.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Ok, ik dacht dat Torx wel redelijk veel werd gebruikt bij vervangende materialen. Maar ergens is het logisch dat in die periode dat niet echt voorkwam en vervangende delen ook niet geheel aangepast zijn. Ik denk te ingewikkeld soms...

Goede ratel en doppen set (ook reserve sets) zijn aanwezig tot en met 32mm met alle hulpstukken. Het enige wat mij ontbreekt is een set momentsleutel van zeer laag tot max 200nm. Hier ben ik totaal niet over uit waar ik het beste aan doe qua merk/kwaliteit/prijsverhouding. Zo nu en dan zou ik het echt nodig zijn bij revisie en wil dan niet iets hebben wat totaal afwijkt wanneer ik spreek over 0,5nm als voorbeeld.

Wellicht dat iemand advies kan geven over een redelijk set wat qua prijs niet de spuigaten uitloopt.

Edit: Ik zie net dat het 5 tot 200nm moet zijn.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door Henk »

Torx zit enkel in de deurscharnieren, en een T55 in de tussenboite voor olie te vullen.
Wat wel handig is is zo’n breaker bar: een lange bar (heb er eentje van 90cm of zo) waar je dopsleutels op kunt zetten.
Waar ik niet meer zonder kan is een boulonneur op batterijen
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door De Rob »

Henk schreef: vr 19 mar, 2021 23:55 Torx zit enkel in de deurscharnieren, en een T55 in de tussenboite voor olie te vullen.
Wat wel handig is is zo’n breaker bar: een lange bar (heb er eentje van 90cm of zo) waar je dopsleutels op kunt zetten.
Waar ik niet meer zonder kan is een boulonneur op batterijen

Torx 55 In de boite 300tdi en later hé Henky....niet in de tussenbak .Dat is 1/2 "vierkant.
Rob
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Henk schreef: vr 19 mar, 2021 23:55 Wat wel handig is is zo’n breaker bar: een lange bar (heb er eentje van 90cm of zo) waar je dopsleutels op kunt zetten.
Waar ik niet meer zonder kan is een boulonneur op batterijen
Breaker bar is een handige tip, ik zou anders gewoon verlengen met een pijp wat ook niet heel netje's is. Ik zag dat de prijzen daarvan gering zijn en het is dan een mooie aanvulling. Momentsleutels ben ik ook wel over uit inmiddels, dat kan voor een redelijk bedrag nog goed spul zijn.

Edit: Alles van 0 tot 10 is rommel als je het goedkoop wilt hebben. Zelfs Gedore van 100 euro en dan 0,1 tot 5nm heeft nog 6% afwijking af fabriek en moet tegen meerprijs gekalibreerd worden.

Qua boulonneur kan ik nog deels op perslucht werken, maar kan dan niet veel achter elkaar doen (stuk of 4/5 bouten op maximale kracht en dan de compressor laten koelen). Er zijn goedkope varianten die voldoen en tot 380nm gaan wat kan voor losdraaien (en anders met de Breaker bar en dop is ook een oplossing), bij een bandenwissel/loshalen zal ik toch op den duur een momentsleutel gebruiken die geschikt is bij vastdraaien.

Nog even wat betreft Torx, ik gebruik dat nu ook wel regelmatig voor andere zaken dus een setje is geen overbodige luxe. Dan blijft nu voornamelijk meten is weten over, en dat moet ik uitzoeken wat ik daar voor nodig ben. Met het reviseren van een tussenbak moet je toch wel een aantal dingen secuur meten en kijken hoeveel weerstand ergens op zit, wellicht dat @Vogler (Vogler toch?) mij daar advies bij kan geven.

Afijn, weer een heel stuk verder :thumbup: Bedankt allen.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door Vogler »

Ik heb voor de gelegenheid eens foto's van m'n gereedschap gemaakt.
Ik heb geen slagmoersleutel. Je wint er wel tijd mee, maar ik vind het geen noodzakelijke uitgave - zeker niet wanneer tijd geen issue is.

Enkele grotere zaken die niet op de foto's te zien zijn:
- stevige werkbank met dito bankschroef. Een paar lijmklemmen zijn een handige derde hand.
- boormachine, slijpschijf,... De laatste is waarschijnlijk nodig bij een restauratie, ik heb gelukkig nooit iets moeten doorslijpen bij onderhoud
- een compressortje dat vooral gebruikt wordt om zaken schoon te blazen
- een pers, vooral gebruikt voor de revisie van de differentiëlen en LT230 en het vervangen van ophangingsrubbers
- een potkrik van Weber die uit een Mercedes sprinter komt. Zoek anders naar een telescopische krik van Land Rover, te vinden voor €50, die krijg je nog onder de as bij een lekke band.
Ik heb letterlijk geen enkele goeie ervaring met goedkopere hydraulica: een niet eens goedkope garagekrik van Omega, een eveneens niet zo goedkope hydraulische pers van Datona en twee potkrikken lekken allen als een vergiet en beschouw ik als onbetrouwbaar. De hydraulische pers was vooral nodig voor de revisie van de LT230 en vooral de differentiëlen. Hopelijk kan je bij anderen terecht om een pers te gebruiken.
- vier 6-tons assteunen. De lichtere assteunen zijn vooral niet hoog genoeg.
- een breaker bar van ong 40 a 50cm, ook van Datona, is een investering waar ik veel plezier van heb gehad. Het scharnierende type werkt ook heel fijn en vaak sneller dan een ratel.

Ik kan me meestal behelpen met mijn doppendoos en de collectie gereedschappen die ik intussen verzameld heb en in een koffertje past. Relatief compact, maar meer dan 25kg zwaar.

Doppendoos, rond 1995 bij de Aldi gekocht voor 45 gulden, als ik het me goed herinner:

Afbeelding

De doppen zijn zeskanten, die sparen de moer het meest. De kleine ratel is versleten, de rest doet het nog goed. De versleten ratel was een smoes gelegenheid om het super veelzijdige Facom setje bij te kopen (waaruit nu even de schroevendraaier ontbreekt). Ik heb een garagist ooit twee goedkopere 3/8 sleutels zien kapottrekken op een bout die naderhand met een Facom van 1/4 en een buis loskwam.
In sommige gevallen zijn er twaalfpuntsdoppen nodig, dus door de jaren heen is die doppendoos aangevuld:

Afbeelding
v.l.n.r.:
- twaalfpunts-dop 13 en 14, nodig voor de voorassen, remklauwen en remschijven
- een 16, maar ik weet niet meer waarvoor
- een inbus 8, heel specifiek, want om vervangende inbusbouten op het kroonwiel op koppel te trekken. Standaard zit hier een zeskantbout.
- Torx 55, voor de olievuldop van de R380 versnellingsbak (vanaf de 300Tdi, zoals hierboven vermeld) Alle andere Torx die ik ooit nodig had zat in de doppendoos.
- verderop zichtbaar: een diepe dop 15, ik weet niet meer zeker waarvoor, ik denk in/uitbouwen van de tussenbak
- een diepe dop Engelse maat 9/16 om het differentieel van de as los te maken - dus ook heel specifiek.

Enkele algemene hulpstukken, die vooral vallen onder handig, maar niet noodzakelijk:

Afbeelding

- een verlengstuk dat de de dop toelaat om een beetje te kantelen, uit een setje met 3 lengtes. Niet noodzakelijk, soms handig.
- verloopstukken om van 1/4 via 3/8 naar 1/2 te gaan. Toegepast voor enkele redelijk grote bouten die op laag koppel aangetrokken moeten worden, maar ik weet niet meer welke.
- verloopstuk 1/2 naar 3/8, omdat ik enkele specifieke doppen nu eenmaal als 3/8 had...
- lang verlengstuk 1/4, heb ik veel plezier aan gehad

Het koffertje:

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet meteen drie gereedschapsrollen waarin eigenlijk al te veel sleutels zitten:

Afbeelding
- steeksleutels van Gedore. Ook 20 jaar oud en onverwoestbaar. De steeksleutels zijn dunner dan de...
-...ratel/steeksleutels. Werken erg fijn, en ik gebruik ze vaak. Het scharnierende model heeft me al dikwijls gered bij moeilijk bereikbare bouten, maar je kan in een situatie verzeilen waarin je de sleutel niet meer weg kan halen. Dat komt niet voor met het model waar de draairichting met een hendeltje te wijzigen is (zoals de eerste twee Facoms).
- je ziet ook een bijgeslepen 13 van Proxxon, specifiek voor het stellen van de hoofdcilinder van de koppeling. De proxxons zijn heel dun, wat in deze situatie wenselijk is.
- de extra 24 ring/steeksleutel is ook aangeschaft voor een specifieke noodzaak, ik denk voor enkele grote moeren in de stabilisatiestangen achteraan, vermoedelijk omdat een dopsleutel te ondiep was.

Afbeelding
- een set zwanehalssleutels, ook Gedore van 20 jaar oud. Onverwoestbaar ondanks het feit dat de ring zo dun is. Zijn ook van pas gekomen bij moeilijker bereikbare bouten (de twaalfpunts 13 en 14 in de vooras). Ik denk dat enkel de populaire formaten in de LR gebruikt zijn, de hele set is overkill.
- een redelijk exotisch setje met sleutels die de moer niet op de hoek pakken maar in het midden van de kanten van de zeshoek. Ze passen ook op Engelse maten en hebben me occasioneel gered bij moeren met kapotte hoeken. Verre van noodzakelijk, heel af en toe een redding geweest.


De derde gereedschapsrol bevat een variatie aan spullen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


- veerringtangen, maar onvolledig: deze twee tangen werken enkel voor externe ringen. Eén van de twee zou omgekeerd moeten zijn. Een hoektang voor interne ringen is ook nuttig om slangenklemmen open te trekken.
- kniptang en combinatietang, spiegeltje
- een draadvijl, zie je verderop
- open steeksleutel 10/11 voor de nippels van de hydraulica (remmen, koppeling), niet noodzakelijk maar voorkomt schade
- het zwarte stuk is specifiek voor de 9/16 moeren van de kruisjes in de aandrijfassen. Nodig bij een Defender
- steeksleutel 5/8 - 9/16, ook voor de kruisjes
- voelermaat Facom
- drijfpennen, kraspen, centerpunt
- beitels, ook redelijk onmisbaar
- markeerstiften
- vijlen. Er zit ook nog een setje kleine vijltjes in de koffer

Afbeelding
Wat algemeen gereedschap:
- De grote dop 52 is nodig voor de assen en werk aan de wiellagers. Ik verkies deze zware boven het lichtere plaatstalen model. Is ook bij het persen van pas gekomen.
- schroevendraaiers natuurlijk
- hamers. Zachte hamer zit niet in het koffertje
- twee griptangen van Facom. Duur en in de klasse 'nice to have' maar als je ziet wat een enorm bereik deze griptangen hebben, dan zie je dat ze meerdere griptangen uitsparen. En het is kwaliteit. Deze waren een voltreffer bij een uitverkoop, maar reken op minstens 50 euro.
- yep, een Engelse sleutel. Toch vaker gebruikt dan ik zou willen.
- een klein wringijzer van Snap On, ooit bij een legerdump gevonden. Onverwoestbaar en handig maar niet noodzakelijk
- mes
- magneet. Onmisbaar.

Afbeelding[/url]
- Een verzameling borstels. Ik heb ook nog enkele zachtere messingborstels, maar die gaan niet allemaal mee in het kistje.
- De conische dingen komen uit de mond van opgedroogde siliconenspuiten, en zijn soms handig om openingen te beschermen tegen indringend vuil.
- stekkertjes en stekkerklem voor kleine elektrische zaken. Ik zie geen reden om duur te kopen.

Afbeelding
- Voltmeter, kleine vijltjes, compact ijzerzaagje (aangevuld met een goeie Sandvik in de werkplaats)
- Een keerringtrekker, ook gebruikt bij de LT230 en de differentielen. Niet noodzakelijk, maar kost een habbekrats en scheelt veel gepriegel. Gebruik hem zorgvuldig en verzeker je ervan dat hij in de ring pakt, en niet er achter, want dan kras je de behuizing (BTDT..)
- Nog een stalen pen als drijver
- Inbussleutels
- De grote dop 52 is nodig voor de assen en werk aan de wiellagers. Ik verkies deze zware boven het lichtere plaatstalen model. Is ook bij het persen van pas gekomen.
- Een setje priegelhaakjes om O-ringen uit te halen
- een mini vetpompje, later zie je een iets grotere. Onmisbaar om de kruisjes te smeren.

Afbeelding
- een draadvijl, voor het herstellen van beschadigde schroefdraad. Deze is UNF/UNC en was een cadeautje. Een metrische was handiger geweest, maar die komt er zeker ooit. Moeilijk te vinden, deze komt van Wurth waar je als particulier helaas niet kan kopen.
- een set draadtappen, héél handig om oude loctite uit schroefgaten te verwijderen of draad te herstellen. De ratel is compact bij het werken en opbergen
- snijplaten M6, M8, M10. Idem voor moeren
Ik vind persoonlijk de draadtappen en snijplaten onmisbaar. Er bestaan ook zeshoekige snijplaten, die zouden in combinatie met Engelse sleutel volstaan voor reparatie en schoonmaken van draad.
- stalen lineaal en een schuifmaat. Voor de laatste zou ik toch niet voor het goedkoopste spul gaan.
- nog eens een stuk ijzer om op te kloppen of mee te wringen

Tot zover de koffer. Er zit ook wat schuurpapier in, en wat klein depannagemateriaal zoals tie-wraps, een kort stuk duct tape, wat moeren en stukjes draadeind...

Nog wat andere zaken:

Afbeelding
- grotere duwvetpomp voor de kruisjes
- grote schroevendraaier, zit normaal in het koffertje
- veerringtangen. Dit setje van HBM is net wat te klein

Momentsleutels:
Afbeelding
De onderste momentsleutel van het goedkopere type heeft me verraden. Tegen beter weten in - ik had al een tijdje het gevoel dat hij niet naar behoren werkte - bleef ik wachten op de klik, en trok schroefdraad in de tussenbak stuk. Het kan zijn dat hij beschadigd was door een keer te vallen, maar ik koos daarna toch voor een wat betere kwaliteit. De Wera is relatief betaalbaar en de combinatie van de C2 (20-100Nm) en C4 (60-300Nm) geeft je een breed bereik.
De C2 dekt alles wat je in de LT230 op koppel moet trekken, uitgezonderd de moeren van de flenzen op de uitgaande assen.
Het nadeel van de C4 is zijn lengte, hij is onhandig lang bij het opbergen. Wielmoeren trek je aan met deze sleutel. Veel van de hoge aandraaimomenten ervaar ik zelf meestal als 'Wat, nog harder?'
De kleinere sleutel van BDS (5-25Nm) is zelden nodig. De kleinere momenten worden vooral aangegeven bij gevallen waar overijverige sleutelaars de neiging hebben om draad stuk te trekken.
Momentsleutels zijn precisiegereedschappen die je m.i. oplettend moet gebruiken en die je nooit mag gebruiken om zaken los te draaien. Doorwinterde sleutelaars halen hun neus er af en toe voor op, maar het is enkel door ervaring dat je weet hoe ver je moet/kan gaan - en in dat leerproces is een momentsleutel m.i. niet onbelangrijk.


Chemie - die vanzelfsprekend niet in het koffertje zit, op Loctite na:
Afbeelding
- klein plastic olieflesje, te vullen met olie naargelang de gelegenheid, bv voor smeren van lagers en assen etc bij montage in de LT230.
- pot koperpasta. Zelden gebruikt, want vervangen door de veel compactere tube keramisch vet (ernaast)
- de lichtblauwe tube is specifiek hydraulisch vet van Ate, voor werk aan delen van de remmen en de koppeling. Misschien wat te specifiek, ik werd bij meerdere autozaken meewarig aangekeken toen ik er naar vroeg
- gele lakstift om zaken te merken
- potje ingenieursblauw (zeer specifiek, enkel gebruikt bij de revisie van differentiëlen)


Enkele meetgereedschappen:

Afbeelding
- meetklok en magnetische basis, voor het meten van speling bij o.a. steekassen, wielhubs (Td5 en later), tandwielen in het differentieel,..


Afbeelding
Diepteschuifmaat met brug, specifiek voor een differentiëel met nieuwe tandwielen. Die zal je waarschijnlijk niet nodig hebben.


Afbeelding
- 10-delig montagesetje van HBM voor lagers, voor gebruik onder de pers bij de rebuild van LT230 en differentieel. Ik zou niet kunnen zeggen of het echt overbodig is, maar in elk geval heel handig.
- lagertrekkerset HBM 12-delig, is net te klein, is enkel op de grootste stand gebruikt en was dan nog te krap.


Nog enkele specifieke tools:
Afbeelding
Balljoint removal tool,voor reparatie van het balhoofd tussen stuurhuis en stuurstang

Staat niet op de foto: een balhoofdsplitter of stuurkogeltrekker. Niet de kleinste pakken, eenmaal je hem ooit nodig zou hebben en er nergens een kan lenen. Mijn eerste was een goedkope, het enige dat die kon splitten was zichzelf.

Hopelijk heb je hier wat aan ;-)

Succes,

Joris
Laatst gewijzigd door Vogler op ma 22 mar, 2021 01:17, 5 keer totaal gewijzigd.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

WoW master, wat tof dat je dat laat zien!! Ik ga het straks goed doornemen en lezen, super tof dat je die moeite neemt :thumbup:
Laatst gewijzigd door Steeksleutel op wo 31 mar, 2021 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Joris, dat lijstje verdient eigenlijk een eigen hoekje :clap:
Knap gedaan met die foto's :thumbup:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Deze foto geeft de basis van mijn schuurtje aan, vanuit hier ben ik gaan werken wat waar past en hoe het handig is. Wat wil ik doen, hoeveel ruimte heb ik en wat is mogelijk om het gereedschap in te delen.

Afbeelding

Peter Puma schreef: zo 21 mar, 2021 22:26 Joris, dat lijstje verdient eigenlijk een eigen hoekje :clap:
Knap gedaan met die foto's :thumbup:
Dat verdient het echt!!! Wat een perfecte uitleg...
Laatst gewijzigd door Steeksleutel op za 27 mar, 2021 18:11, 5 keer totaal gewijzigd.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Naast de chemie bak komt een bankschroef. Ik ben gaan nadenken wat ik daar ga doen en dacht aan ontroesten, polijsten en etc. Dus allemaal slijpschijven, polijst schijven en 'Dremel' spul voor fijn werk. Allemaal specifieke dingen om iets of goed te ontdoen van roest, of voor afwerking. Zo kan ik het doorschuiven naar de ontvetter bak.

Omdat er een bankschroef zit wil ik daar ook diverse slagpennen en etc hebben. Wat materiaal om rubbers te verwijderen, poelitrekker, haakse slijper, draadtap, kolomboor en etc.

Onderkast zal gebruikt worden voor materiaal wat bij een pers past (heb een oplossing om deze aan het plafond te verwerken met een uitklap systeem) of dat dat soort dingen die ik niet heel vaak nodig ben.

PS: Er zitten overal extra schakelaars voor de ontvetterbak en etc. zodat ik niet meer met de standaard aan en uit schakelaars hoef te werken en stopcontacten op vele manieren. Ook komen er her en der diverse punten voor perslucht.


Afbeelding


Afbeelding
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Gereedschap voor 127/130

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Excuses dat ik nog niet een uitgebreide antwoord heb gegeven @Vogler, ik heb anderhalve week gewerkt aan een project (externe werkgever) en vanochtend de laatste uurtje's gemaakt. Ik zal dit bericht een edit geven dit weekend om op jouw bericht in te gaan, omdat het zeer nuttig is voor mij en zeer dankbaar ben dat jij je gereedschap hebt laten zien :thumbup:

Ik heb nog een aantal specifieke vragen die voor mij van belang zijn en wil daar dus wat advies in als jij dat wilt/kunt geven.

---

Edit 27-03-2021 / 14:00
Alles is vrijwel geheel duidelijk en er blijft weinig meer te raden over, alleen heb ik nog wat vragen over meten en moment sleutels. Wat ook mooi is, ik kan nu uitkijken naar interessante aanbiedingen dankzij alle informatie 8)

Ik heb nu gezien dat een moment sleutel van Gedore (0,1 tot 6nm) een afwijking heeft van 6%, nu kan deze via de fabriek gekalibreerd worden (tegen een extreem hoge meerprijs), maar als het goed is kan men dit zelf ook doen. Bij mij komt dan ook de vraag hoe, of dit vaker gedaan moet worden en of er een interval is van wanneer ongeveer. Verder zegt het mij dat het dus van belang is dat ik bij aanschaf moet zoeken op de specificatie's en pas dan iets kan aanschaffen (dus geen gok bij een onbekend merk zonder spes.). Ik neem dus aan dat dit ook de reden is van de grote prijsverschillen. Ook ben ik in de gedachte dat dit soort gereedschap veilig opgeborgen moet worden, immers gaf jij ook aan dat bij het laten vallen er al een afwijking kan ontstaan. Persoonlijk zit ik dan ook te denken aan een koffer of inlegschuim voor een lade.

Verder is meten voor mij nog een stukje van belang, hoe weet ik dat schuifmeters en dergelijke ook daadwerkelijk correct zijn? Zijn er dan ook specificaties op te zoeken bij merken of is dit gewoon hopen dat het echt goed is bij wat duurder spul? Als ik bijvoorbeeld denk aan de tussenbak of eventueel uitmeten van cilinders en etc. wil ik daar niet op de gok werken dat het klopt.

Dit is dus een stukje waar ik over nadenk vanwege de hoge aanschafkosten en het niet echt willen bezuinigen, maar ook binnen het redelijke wil blijven. Dit gaat namelijk de duurste aanschaf worden binnen het gehele gereedschap verhaal. Eenmaal aangeschaft prima, maar naderhand moet ik het ook controleren of het nog klopt.

Hoe is een beetje jouw gedachte over dit gebeuren?



PS: Een ander mag natuurlijk ook advies geven of ervaring delen. ;)
Laatst gewijzigd door Steeksleutel op za 27 mar, 2021 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Om het forum netje's te houden en niet mijn naam overal te hebben staan heb ik een aantal onderwerpen aangepast/verwijdert en de reactie op berichten die toegevoegd zijn in een eerdere post van mij geplaatst. Tevens heb ik de titel van dit onderwerp aangepast zodat ik overige vragen ook hierin kan plaatsen en niet telkens een nieuw onderwerp aanmaak voor iets; Op deze manier voorkom ik dat mensen het gevoel hebben dat ik het forum "overneem".


Ik hou dan nu drie onderwerpen over:

- Mijn werkplekje, met foto's van de aanpassing, latere aanpassingen in de loop der tijd en eventueel foto's over gereedschap wat ik heb gemaakt/aangepast/gekocht op den duur die passen binnen het werkplekje project. Ik zal dit summier houden met vrijwel geen tekst indien niet noodzakelijk.

- Never-ending dream, voor mijn project van een Land Rover waarin ik vanaf de grond af aan ga beginnen met onderdelen voor mijzelf, custom design en de latere aanschaf van de LaRo zelf. In dit onderwerp zal ik zo nu en dan een stukje tekst plaatsen indien dit van toegevoegde of interessante waarde is.

- Dit onderwerp voor vragen die ik heb over technische aard en aanverwanten (of ene keer iets interessants) in globale zin die niet specifiek genoeg zijn om een onderwerp over aan te maken.

Ik hoop dat dit voor iedereen prettig werkt :think: en voorkom op deze manier teveel berichten van mij die te enthousiast zijn, geen toegevoegde waarde hebben aan het forum of dat overal en nergens mijn naam staat.



----

Edit 31-03-2021 /. Aangeschaft Gedore Red 6-32mm voor €135,00
Schermafbeelding 2021-03-31 om 16.51.19.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Alleen werken kan soms lastig zijn als je teveel prikkels ervaart en op een x punt er niet meer doorheen komt. Gelukkig heb ik nu iemand die vlak bij mij woont en hebben we een ruildeal gemaakt met klussen (en we trainen nu samen). Ik kan makkelijker bij hem dingen regelen en hij makkelijker bij mij.

Het was dan ook een heerlijke leerzame en productieve dag (samen met hem aan de slag om zaken uit te zoeken); Resultaat is een doos vol oud gereedschap wat overbodig is of vervangen moet worden. Daarnaast een lijst opgesteld voor wat ik nu direct nodig ben i.v.m. het schuurtje en vanaf die lijst gaan bestellen of gaan uitzoeken. Dit resulteert in de aanschaf van metaal zagen en scharen die ik bij Kraftwerk ga bestellen, vanwege prijs vs. kwaliteit - hoewel ik het merk en de kleur ook gewoon leuk vind - . Verder al het nieuw spul in 1 kast opgeborgen die leeg is gekomen zodat niets meer in het zicht ligt omdat ik het niet nu nodig ben of zodat ik er niet meer overheen struikel.

Schermafbeelding 2021-04-01 om 20.09.45.png

Ook heb ik nu een gereedschapskist waar alles in zit wat ik moet hebben voor het schuurtje project en niet overal en nergens gereedschap heb liggen (of tig keer hetzelfde in de kist). Stellingen en tafels op hoogte staan buiten zodat de zaagtafel, kapzaag en kolomboor goed neergezet kunnen worden en daardoor lekker door kan werken straks.

Van meetgereedschap heb ik zojuist een groot deel uitgezocht en schrok een beetje van mijn bevindingen, Gedore Red als schuifmaat blijkt verschrikkelijk slecht te zijn ondanks de prijs van 40 euro (staat scheef, niet goed afgewerkt, bekken staan niet haaks). Nu begrijp ik dat Red het zusje is, maar toch...

Schermafbeelding 2021-04-01 om 21.54.21.png

Ook zie je dat een aantal schuifmaten binnen, buiten, getrapt en diepte kunnen meten wat niet bij elke schuifmaat mogelijk is. De magnetische hydraulische houders voor klokken zijn over het algemeen redelijk en het verschil in prijs zit hem in de magneetkracht (in nm) en de lengte van de armen. De klokken zelf zijn prijs afhankelijk vanwege 0,0001 mm, maar niet in absolute nul omdat ze allemaal te resetten zijn. Ik heb voor mijzelf een afweging moeten maken in maximale prijs versus het geen waarvoor ik het wil gebruiken en hoe vaak ik verwacht het te gaan gebruiken (hebben we het vandaag ook over gehad). Conclusie is dat ik 212,00 euro maximaal wil uitgeven aan meetgerij en hoop dan een redelijk eind te komen.

Beetje redundantie, maar valt onder infotainment.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Steeksleutel op za 03 apr, 2021 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Vogler »

Dag Steeksleutel,

excuseer me voor het late antwoord, ik heb het momenteel uitzonderlijk druk op het werk.

Momentsleutels: gewoon voorzichtig mee zijn, meestal komen ze al in een soort van etui of houder. Een momentsleutel van 0,6Nm heb je echt niet nodig! Dat is ongetwijfeld een stuk precisiegereedschap met toleranties die mijlenver van die van Defenders verwijderd liggen.

Schuifmaat: ik heb een Mitutoyo, ik zie dat hij €34 kost bij HBM - dus goedkoper dan die Gedore.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Geen excuses nodig, je bent al helemaal niet verplicht tot het geven van een reactie en ben dus dankbaar voor de tips en het advies.

Ziet er goed uit wat ik heb opgezocht over Mitutoyo en heb daar vertrouwen in, prima keuze en ga er niet meer over nadenken en alles gaat van dit merk worden.

Qua moment sleutel heb ik mij verkeken in de manual denk ik, ik dacht ergens gelezen te hebben dat je 0,25nm nodig was, dus dat klopt niet (en ik moet beseffen dat ik het over een Defender heb en niet over een Formule 1 wagen). :lol: Bedankt voor het advies!
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Brainstorm sessie met vele edit momenten, Ik verwijder dit bericht later weer, dus reactie geven heeft geen zin. Ik moet dat soms uittypen omdat ik anders niet tot rust kom en een forum gebruiken helpt mij daarbij zodat alle informatie en goede tips bij elkaar blijft.



Aandachtspunten:
- Maak behapbare stukje's.
- Ruim mijn gereedschap telkens op na het klussen.
- Bestel niets meer wat ik niet echt direct nodig ben.
Eerst doen in volgorde:
- Containers volgooien
- Al het isolatie materiaal weg
- Papier wegwerken
- Al het houtwerk naar buiten onder dekkleed
- Buiten verlichting (noodoplossing)
- Tegels er uit
- Tijdelijk stroom
- Grondkabel er in
Voor de volgende keer:
- Dikste bladerverf van plafond af
- Kachel er in
- Pluggen en plamuren, einde van de dag schuren.
- Tegels uitmeten (i.v.m. werkbank) en leggen
- Eerste werkbank basis maken (oud blad gebruiken).
- Spullen bij de weg op een droge dag


Edit 08-04-2021 20.00 uur:
Ik zet morgen even een klein werkbankje neer omdat ik echt verschrikkelijk veel zin heb om met een tussenbak te beginnen, dus ik ga dat gewoon doen nu het kan en er de ruimte is. :silent: Even uit elkaar halen zodat het handzamer is en dan lekker kan schoonmaken en etc. Kan nu ook mooi in de avond gelukkig en de onderdelen kunnen nu in huis opgeruimd worden in de stelling (eindelijk een hoop planken vrij).

Edit 21.30 : stiekem al iets gedaan :shh: Zie bij de buren het verslag van de tussenbak op een simpele manier. Hier kan ik eventueel de uitgebreide versie doen in een nieuw onderwerp. ;) Kan iedereen er ook doorheen praten om het er over te hebben.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

https://shop.mitutoyo.nl/web/mitutoyo/n ... ml?reset=1


Beste leden, kan iemand mij helpen om een basis set samen te stellen van meetgereedschap in de goedkoopste categorie van Mitutoyo zodat ik alles in huis heb wat ik noodzakelijk nodig ben? Via bovenstaande link is alles te bestellen als bedrijf zijnde, en als ik iemand met een bedrijf vraag om dit te bestellen voor mij heb ik dat wat ik wil en heeft het ander voordeel van de belasting teruggave. Op deze manier werkt het twee kanten op en heb ik voordeel en de ander ook.

Vriendelijke groet, Stef


PS: Uiteraard kan ik zelf ook een set samenstellen, maar dan zou ik graag willen dat iemand het controleert. Dan plaats ik de artikel codes en foto's met toelichting waarom en hoe of wat. Het is dus de laagste prijsklasse en alles analoog.

Ik zal een aantal keer editen om de set samen te stellen waar ik aan denk.
Liniaal
Schuifmaat
Buitenschroefmaat
Voelermaat
Meetklok
Magneetvoet met arm
Diepte schuifmaat (nu te duur voor mij)
Weerstand meter zit er ook echt niet in en gaat met touwtje worden

Ik heb https://www.mitutoyo.n gevraagd of ze mij kunnen helpen omdat ze precisie techniek hebben en ik geloof dat ik met mijn minimale budget dan wat goeds heb. Ze willen mij vast wel helpen denk ik! Ik heb hun een beetje geholpen en zij helpen mij een beetje! Het is niet dat ik een enorm gebaar vraag, en ik heb wel een enorm gebaar gemaakt! En ik vind dat ik vriendelijk ben geweest!

TREY SONGZ 'Na na' by Fraules team choreo by Fraules
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door zeerover »

Dus eigenlijk vraag je een bedrijf om te sjoemelen met hun boekhouding om jou te helpen? Welk gebaar heb jij gemaakt naar mitutoyo? Vriendelijk zijn is geen gebaar, dat is normaal.
Nu 1 tip: meten is het moeilijkste wat er is en bij dit soort herstellingen is een meetfout catastrofaal. Bij de herstelling van een tussenbak kun je beter een paar X dubbel meten als ik een shim bepaald heb monteer ik alles met een dunnere shim zodat ik theoretisch een speling heb van 0,1mm. Ik monteer alles met een nieuwe dichting en meet de speling die moet best 0,05 zijn. Als alles klopt monteer ik de bak met de juiste shims en nieuwe dichtingen van hetzelfde merk. In dit geval heb je alleen een meetklok met een opschroefbare voet nodig en gevoel.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Fetzl »

Steeksleutel schreef: di 13 apr, 2021 22:38 ...en als ik iemand met een bedrijf vraag om dit te bestellen voor mij heb ik dat wat ik wil en heeft het ander voordeel van de belasting teruggave...
Stef
zonder een waarde-oordeel te vellen,...ik zou die kant niet opgaan....

Belastingsaftrek het is geen vóórdeel voor een bedrijf he... het is enkel boekhoudkundig reduceren van de winst, zodat je minder belastingen moet betalen... maar het blijft een uitgavepost. en winst reduceren wil ook zeggen dat je er eerst winst moet zijn.
En zelfs als het bedrijf die zaken aan jou zou doorverkopen (zodat het hen netto niets kost), dan moet het ofwel in't zwart (zonder BTW = fraude) ofwel netjes wit (mét doorrekenen BTW maar wat is dan het voordeel voor jou ?)
Dus vóórdeel voor je partner in crime.... hmmm, ik weet het niet.

Als je als bedrijf onderdelen of materiaal aankoopt, dan wordt dat eigendom van het bedrijf.
Je moet dat ook ergens kunnen verantwoorden - de fiscus doet zijn werk best wel grondig hoor.
Als je bv als slager plots precisie-meetinstrumenten gaat aankopen en je krijgt een keer controle, dan gaat die dat wel ernstig moeten kunnen verantwoorden. En als de controleur dat niet aanvaardt (want die zijn echt niet laks, #btdt) dan wordt de kost er uit gegooid en vaak krijg je er nog een boete bovenop voor "foutieve aangifte".
Als daarbovenop dat materieel dan ook nog eens verdwenen is (want naar jou gegaan), dan wordt het een naar dingetje...
Je moet dus al medewerking krijgen van een bedrijf dat dit materieel kan verantwoorden, jou een plezier wil doen terwijl ze een (beperkt ?) risico lopen

Toegegeven.... je moet daar dus wel eerst een controle voor krijgen. Maar weet dat de fiscus ook mee is met de technologie.
Er gaan tegenwoordig automatische alarmbellen af als iets niet strookt met "normaal gedrag". Er worden automatische controles gedaan op leveranciers en klanten en die links moeten aan beide kanten van het spectrum min of meer kloppen
Bon, we moeten inderdaad niet heiliger zijn dan de paus... de kans dat zo'n scenario misloopt is klein, maar stel je even in de plaats van het bedrijf: het zijn ZIJ die het risico lopen, niet jij... en waarom ?
Toch alleen als je al een goede band hebt met die bedrijfsleider

Mijn advies: bite the bullit: iets goeds kost duiten. Aanvaardt dat
Je kan een bedrijf vragen je te helpen (als Mitutoyo enkel en alleen aan professionele zou verkopen) maar speel het spel correct en laat het bedrijf jou dan correct doorfactureren (incl BTW) zodat zij niet in de grijze zone worden geduwd

of nog beter: LEEN of HUUR het materiaal dat je nodig hebt voor je werkzaamheden.
Dan heb je topmateriaal tijdens the job en wordt het nadien geen slapend kapitaal in je kast
Je gaat er van versteld staan hoeveel materiaal je maar een paar keer gebruikt en dan in de kast blijft liggen.

Ik veronderstel dat het een eenmalig dingetje is en dat je geen tussenbakken aan de lopende band gaat reviseren
Want als dat wél je plan is, dan richt je beter een kleine vennootschap op en kan je ZELF dat materieel regulier aankopen / profiteren van belastingsaftrek
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Beste Zeerover en Fetzl,

Dank voor de toelichting en uitleg, het is mij duidelijk. Waar ik het voordeel in zag was dat een bedrijf wel de spullen kan bestellen en ik niet als particulier. Ik had doorberekend wat de adviesprijs was en kwam uit op een 358 euro inclusief BTW. Als een bedrijf dit voor mij wil bestellen hebben zij winst aan de producten zelf en ze kunnen gewoon de BTW terugvragen. Ik heb dan het voordeel dat ik mijn spullen heb, en de ander er nog wat winst op maakt.

Als ik kijk naar dit voorbeeld:
Magnetisch meetklokstatief met fijnverstelling
met fijninstelling
Bestelnummer: 7011SN
Adviesprijs: 96,00 €

Ik neem aan dat een bedrijf dit goedkoper inkoopt zodat men winst kan maken en ik heb er 21% BTW bij opgeteld. Op deze manier kwam ik dus op een totaal bedrag van 358 euro. Maar het grootste probleem blijft dat ik nergens een bedrijf kan vinden die dit wil bestellen, of men vraagt er nog veel meer voor.

Verder is het wel mijn doelstelling om veel vaker revisie werkzaamheden te gaan doen, in die zin moet ik dus wel iets kopen waarvan de kwaliteit degelijk genoeg is.

Ik zal eens zoeken voor een ander alternatief.
Laatst gewijzigd door Steeksleutel op wo 14 apr, 2021 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Vogler »

Alles van Mitutuyo kopen is waarschijnlijk een investering die moeilijk te verdedigen is, al is liefde voor mooi materiaal natuurlijk ook een goeie reden ;-)
Mijn schuifmaat is weliswaar van Mitutuyo, maar de meetklok is een goedkope van Laser Tools (ik moet ze wel vervangen want ze is gevallen) en de micrometers zijn een setje Chinees materiaal dat ik lang geleden op een beurs heb gekocht.
Toen ik voor het voordifferentieel een diepteschuifmaat nodig had, heb ik https://www.bqc.be/nl/metrologie/g-14 gevonden. Webshop is eigenlijk een groot woord: het is geen geolied machien met absurd lage verzendkosten, maar een gepensioneerde ingenieur uit de buurt van Luik die een online handeltje heeft en wel weet waar hij mee bezig is. Ik ben de meter bij hem persoonlijk gaan ophalen en heb even met hem over zijn materialen gepraat. De prijzen zijn niet slecht, maar verzendkosten zullen vermoedelijk hoger zijn dan je gewend bent bij een Nederlandse webshop, de responstijd en verzending is ook niet bliksemsnel.

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Fetzl »

Steeksleutel schreef: wo 14 apr, 2021 19:05 Als een bedrijf dit voor mij wil bestellen hebben zij winst aan de producten zelf en ze kunnen gewoon de BTW terugvragen. Ik heb dan het voordeel dat ik mijn spullen heb, en de ander er nog wat winst op maakt.
Die snap ik niet: vaak is het zo dat een bedrijf korting krijgt op de msrp tov een particulier.
Als je bij een groothandel enkel als bedrijf kan kopen, dan zullen de msrp’s ook gewoon gelden denk ik... of je moet een heel grote afnemer zijn... en voor de producten waarover hier sprake vrees ik er voor.
Ja een bedrijf kan de BTW recupereren, maar moet ze jou opnieuw aanrekenen als ze het aan je doorverkopen. Ze zouden dus enkel de eventuele korting kunnen winnen als ze jou de msrp aanrekenen... maar wat win je er dan zelf aan ?
Dat die tussenstap méér kost is logisch: iemand moet de bestelling doen, opvolgen, boekhoudkundig verwerken, opnieuw verzenden, factureren... dat zijn allemaal overhead-uren die betaald moeten worden en dus rekenen ze die ook gewoon door.
Dat gereedschap moet je toch ook bij andere kleinhandel kunnen kopen dan rechtstreeks bij de fabrikant ? niet ?

Maar goed... discussie is eigenlijk naast de kwestie
Ik Zal verder niet “vervuilen”

Als je vaker revisies wil doen, overweeg dan mss toch een bijberoep op te starten... dan kan je dat materiaal wel aankopen, ben je in regel en je kan er nog een aantal andere aankopen onder duwen
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Hey Vogler, de link die jij geeft heeft wel compleet andere prijzen dan die ik heb bij Mitutoyo; vele malen goedkopen. Wellicht dat het mij lukt om daar een complete set samen te stellen. Ik zal vanavond of morgen even kijken hoe of wat.

@Fetzl, blijkbaar denk ik te makkelijk. Maar laat ik er niet meer moeilijk over doen, de link van Vogler geeft een breed assortiment met ruim voldoende keuze en mag aannemen dat het kwalitatief gezien redelijk is voor wat ik ermee ga doen. Laat ik daar dan maar de wenslijst samenstellen en ben dan ook nog veel goedkoper uit.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Schuifmaat en dieptemaat 0.02mm en de rest 0.01mm. Totaal kosten icl. verzending net geen 250 euro. Mis ik nu nog iets :?:
Schermafbeelding 2021-04-14 om 20.06.00.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Vogler »

Een diepteschuifmaat heb je voor zover ik me herinner niet nodig voor een LT230.
De schuifmaat lijkt me voldoende om de lengte te meten van de bus voor de middelste as, maar da's enkel nodig wanneer je met een vaste bus en geen collapsible werkt. En dan nog...uiteindelijk heb ik de originele hergebruikt.
Als ik het goed zie, heb je schroefmeters met een tolerantie van 0,5mm gekozen, da's heel grof. Ik zou zelfs bijna denken dat het een vergissing is en dat er 0,05 moet staan.

Groeten,

Joris.
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Klopt, in de beschrijving staat het wat raar, maar de specificaties zijn:
Schermafbeelding 2021-04-14 om 21.46.18.png
Voor de rest is de dieptemaat nu gewoon meegenomen omdat deze niet heel duur is en hem dan maar beter direct kan aanschaffen voor als ik hem wel een keer nodig ben in de toekomst. Nu alleen nog voelermaten (deze worden daar niet verkocht of hebben een andere benaming ?) en even een liniaal toevoegen aan de bestelling en dan is het prima en ben ik compleet; Dan kan dit hoofdstuk afgesloten worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Goed, mijn laatste zoektocht naar specifiek gereedschap en dan is alles klaar voor het gereedschap verhaal. Graag zou ik hier nog wat hulp bij willen van iemand. :oops:

Lagers, bussen en pakkingen moeten los, maar ze moeten er ook allemaal weer in. Soms gebruiken mensen oude onderdelen, soms doppen (beter niet) en soms dat wat zo hoort. Ik wil graag een complete set hebben van HBM zodat ik alles kan doen zonder creatief te zijn (maar ik gebruik geen pers tot nu toe).

Dit is waar ik aan denk:
Schermafbeelding 2021-04-19 om 20.58.37.png
Mis ik nu iets, of maak ik een hele rare denkfout? Ik zie de bomen door het bos niet meer met dit spul en heb teveel YT gekeken :oops: Ik zie bewust mensen pakkingen terugzetten met die dubbele rand van 37 gelige montage set omdat het beter zou zijn. Maar het en der zie ik ook mensen een set gebruiken die twee buitenstaande randen heeft. Ik begrijp de schalen deels en de trekkers ook (hoewel het mij soms even ontgaat als je in het midden niets hebt om de pen op te zetten, maar volgens mij pak je dan de platte schijven weer). Ik kan ook niet echt een eenduidige video vinden die goed uitleg geeft over dit gebeuren. Wat ik ook zag was een man die ene soortgelijke set heeft die dan weer met schroefdraad werkt om een lager terug te zetten, maar die kan ik ook niet weervinden.

Moraal van het verhaal... Zie de bomen door het bos niet meer maar wil het wel compleet hebben voor nu en in de toekomst.


Edit: Wellicht moet ik een video maken om het duidelijk uit te leggen. :?: Wellicht snap ik mijn eigen redenatie dan ook... :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Makkelijker om uit te leggen wat ik ongeveer bedoel.



Edit: Ik zit nog even na te gaan in gedachten wat ik straks kwijt ben in totaal voor alles van het schuurtje tot gereedschap en denk dat ik dan een kleine 3000,00 kwijt ben in totaal. Maar dan is wel alles compleet en heb ik redelijk spul om als basis amateur te kunnen leren en door te groeien zodat ik steeds verder kom. Volgens mij doe ik het dan vanuit niets naar compleet redelijk. Alleen een lasapparaat reken ik nog even niet mee.

Ik zit even te bedenken dat ik met een stuk draadijzer en wat moertjes en een stukje staal her en der zelf dat ding kan maken die ik wil hebben... Probleem opgelost. En voor die irritante ingewikkelde schuiven is een extra grote doppende ook simpel, hoewel ze niet bedoelt zijn voor persen of wat dan ook, maar kan ze ook kopen met het doel dat ze daar bewust voor bedoelt zijn... :roll:

En ik zag dat Edward ene speciale sleutel had voor iets.... ff mijn eigen problemen leren op te lossen. Dus grote doppen en wat creatief zijn en los heel veel problemen op... Maar doppen zijn onnodig duur en er is vast wel een set waar grote bussen inzitten zoals gatenzagen... (om aan te duiden wat ik ongeveer bedoel).

Zoiets.. (zocht op bussen set):
Schermafbeelding 2021-04-19 om 23.20.31.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Vogler »

Slaap er even over en begin gewoon aan die tussenbak(ken). Je laat je m.i. idd gek maken en bent niet alleen met geld aan het smijten, maar ook met de zeldzame opbergruimte in je hok. Hoe ga je op deze manier geld bij elkaar krijgen voor je droomdefender? Dan is het hek pas echt van de dam, want dan ga je onderdelen kopen voor upgrades of restauratie. En eenmaal je je auto hebt, ga je ook niet zijn versnelingsbak demonteren en reviseren voor het plezier, want je rijdt er liever mee. Hij legt je bovendien wel een steeds wisselende prioriteitenlijst op, wees gerust ;-b

In mijn 'gereedschappost' staat nagenoeg alle materiaal dat ik gebruik voor zulke dingen*. Dat en oude lagerschalen die aan één kant zijn doorgeslepen en ontbraamd.
Het enige grote mechanische component van onze Defender dat ik nog niet uit elkaar gehaald heb naast de motor, is de versnellingbak.

Groeten,

Joris

*edit: is niet helemaal waar, ik heb voor de LT230 nog wel dit stuk gekocht: https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/lt230.html
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Ik kan niet verder zonder trekker dus moet wel iets nu, maar je hebt gelijk... het is weer te ingewikkeld en teveel. Gelukkig kan ik nu een aantal dagen nadenken over alles want ben vandaag aan de schuur begonnen nu ik alle tijd van de wereld heb. En dat gaat ineens erg lekker :!:

Ik zal je post nog eens goed doornemen en meer kopiëren/overnemen wat je daarin hebt gezet. En de tool die jij plaatste is de tool die ik bedoelde die Edward heeft liggen en zelf gemaakt heeft. Ik dacht dat die nieuw 36 pond koste.


PS: Mijn plezier zit er wel in om een Defender tot het laatste boutje te strippen, dus echt direct rijden is niet mijn eerste intentie. Als ik een beetje redelijke ervaring heb wil ik namelijk een 2.25 of 2.5 blok kopen om te restaureren en ook ergens een versnellingsbak vandaan toveren. Het klussen is wel de fun wat ik wil hebben. Ik heb dan ook liever een oude barrel om te restaureren en aan te passen zoals ik dat wil.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Edit 22-04-2021 : @Vogler, ik heb letterlijk vrijwel elk stuk gereedschap kunnen bestellen wat jij hebt laten zien. Alleen hele specifieke dingen nog niet en de pers en krukken. Alles bij elkaar was nu net iets meer dan 700,00 maar dan heb ook ook echt alles en een beetje meer, dus geen geld aan het smijten geweest.

Morgenmiddag komt alles binnen. 8)
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Wat ik nu nog niet heb:

Breakerbar. (Stom, die ben ik vergeten)
Grote doppenset boven de 32mm (wil ik wel graag).

Mist nog wat chemie

Ratelsleutels (leuk voor later)

Pers (niet nodig nu)
Potkrik (niet nodig nu)
Assteunen (niet nodig nu)
Exotisch setje sleutels midden van 6 kant (niet nodig nu)
het zwarte stuk is specifiek voor de 9/16 moeren bij kruisje's (geen idee wat het exact is, niet nodig nu)
Balljoint removal tool, balhoofdsplitter en/of stuurkogeltrekker (niet nodig nu)



Verder alles en extra, teveel om op te noemen. Maar nu ben ik blij dat ik maar gewoon de complete lijst heb gekopieerd gisteren en alles heb besteld wat ik nog niet had. Mijn dank Vogler :thumbup:


PS: Waar ik echt op heb bezuinigd waren de moment sleutels en wat meetgerij, anders had ik er nog 500 bovenop moeten drukken en tikte ik de 3000 in totaal al aan inclusief schuurtje.
Laatst gewijzigd door Steeksleutel op do 22 apr, 2021 23:15, 2 keer totaal gewijzigd.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Doppen en aanverwanten:
Onbekend merk eigen doppenset plus ratels tot 32mm
HBM 1/2" Slagmoersleutel 340 Nm Model 2. Luchtverbruik: +/- 113 L/min.
HBM 1/4" Momentsleutel 5-25 Nm
HBM 3/8" Momentsleutel 19-110 Nm
HBM 1/2" Momentsleutel 28-210 Nm
HBM 20 Delige Verloop Adapters, Verlengstukken en Kniestukkenset
HBM 16 Delige 1/2" Multilock Doppenset 12 tand 8 - 24 mm
HBM 7 Delige Profi 3/8"” Lange TORX Doppenset T25 – T60
HBM 7 Delige Profi 3/8"” Lange Inbus Doppenset 3 – 10 mm Model 2
HBM 10 Delige Diepe 1/2" Metrische Zeskant - Krachtdoppen Set 10 - 22mm
Diverse sets Gedore sleutels metrisch
HBM Empirisch tot ... Groot.

Schoonmaak en chemie.
Eurol Koudontvetter HF Plus 20 Liter
Ontvetterbak 16L inhoud ontvetter 5L
2 x HBM Vetspuit
HBM 4 Delige Trechter Set 50 - 125 mm
2 x HBM Oliespuit Model 1
HBM Profi Staalborstel met 5 Rijen
HBM 3 Delige Staalborstelset
HBM 3 Delige RVS, Messing en Staalborstelset
Variatie aan staalborstels voor op de boormachine
Aantal dingen voor op de flex.
HBM 260 x 23 mm Professionele Pakking Schraper
HBM 4 Delig Kunststof Schraper Set
Ontvetters, wd40, remreiniger en etc.
Diverse borstels, sponzen, tandenborstels.
Doeken, handschoenen, brillen en etc.

Schroevendraaiers/bits en tangen.
Alle basis tangen, knippers, nijptangen en etc.
Inbussleutels metrisch en empirisch
Torxsleutels metrisch
Schroevendraaiers en bits in overvloed van alle soorten.
Precisie schroevendraaiers diverse sets
Breed assortiment Seegerringtangenset, Borgveertangenset gebeuren.

Hamers.
HBM 200 mm Bankschroef met draaibaar onderstel
Met verwisselbare koppen
Messing
Rubber
Terugslag loos
Bankhamers
Klauwhamer

Meetgerij
HBM 0,01 mm Slag 10 mm Analoge Meetklok Inclusief 5 Verlengstiften
Voelermatenset
Linialen RVS
HBM Basic Magneetstatief
HBM 150 mm Analoge Schuifmaat 0.02 en 1 digitale schuifmaat 0.1
Centimeter banden, duimstokken hout/metaal.

Lucht
Compressor 2,5 PK effectief 231L 20min op een uur.
HBM Verfspuit met 100 ml Beker Model 2. +/- 180 L/min
HBM 1/2" Slagmoersleutel 340 Nm Model 2 +/- 113 L/min.
HBM Spot Straalpistool inclusief 2 Kg Gritt en 2 Nozzles. Ca. 160 Liter per mintuut bij Ca. 6 Bar.
Ontvochtiger/vetter drukregelaar.
Diverse slangen en aansluitingen.
Diverse luchtpistolen.
HBM 10 Kilogram Speedblast in Emmer

Diverse:
Mannesmann 32 Delige Tap en Snijset - 53250/B
O-ring trekker
Mini haken
Haken lepeltjes en etc 20 soorten ongeveer
Vijlen klein/groot plus nog een set.
Pickup magneet met led
Spiegelte
Koevoet set 4 delig
Soldeerbrander met 5 gasbusje's
Penuitdrijver en Koudbeitelset 16 delig
Tig plamuurmessen
En voor de rest van alles en nog wat aan klein spul (scharen, messen, potloden, markeer stiften en etc etc. )
Omgebouwde stofzuiger

Stroom:
2x soldeerstation met toebehoren
Lab voeding 0-18.00A 0-60V + toebehoren
Statieven / loops
Tangen
Krimpkousen
Zekeringen
Kabels

Bescherming.
Arbo EHBO koffer
Bus vol met oordoppen 50 sets
Diverse handschoenen
Nieuwe werkkleding
Nieuwe brillen
Diverse maskers


HBM 51 Delige Wiellager en Pakking de-montageset 18 - 65 mm
HBM 72 Delige 2 en 3 Arm Pullytrekker Set 75 / 100 / 150 / 200 mm
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Eerste deel van de levering en nu wachten op de rest:

IMG_1804.JPG

Bedenk mij nu dat ik een "gewichttrekker" meter nodig ben voor de weerstand... :problem:
De grootste koevoet kan ik wel een breker van maken... :idea:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door baudts »

Steeksleutel schreef: do 22 apr, 2021 21:56
Bus vol met oordoppen 50 sets
Neem het aan van iemand die al zijn gehoor is verloren aan 1 kant. (wel niet door te klussen) dat oordoppen niet de beste bescherming is voor oren, ongeacht wat men zegt.
Ht is belangerijk om ook de buitenkant van het oor te beschermen te luide geluiden want dit kan ook een effect hebben. In mijn ogen is het dus veel interessanter om te investeren in een degelijke gehoorbescherming die je op u hoofd zet.

echter ieder zijn eigen voorzorgsmaatregelen hier. Op lange termijn moet je deze ook niet blijven kopen en met een goed merk doe je gemakkelijk 20 jaar.

echter ik ben er zeker van dat andere deze mening niet volgen :D
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Ben het er volledig mee eens, ook al was het niet domweg om het gemak van vaste gehoorbescherming, desnoods gelijktijdig. Ik wil nog een goede bril en goede gehoorbescherming, maar voor nu heb ik eerst een overvloed met de gedachte dat ik ze ook weer direct weg kan gooien en voor een ander ook even wat in huis heb.

Ik zal eens later doornemen wat er allemaal is, voor deze maand ben ik door mijn gereedschap budget heen :roll: Elke maand wil ik maximaal 500 euro uitgeven aan de hobby en niet meer. Deze maand ben ik er net even een 200 overheen gegaan maar dat kan, dus deze maand maar weinig zakgeld voor lekkers en onzin (125,00 euro om exact te zijn zonder eten en drinken).

Vanaf nu moet ik ook even gaan opletten want anders kom ik aan mijn spaargeld en dat is absoluut niet de bedoeling, daar moet ik immers de LandRover van kopen (en gewoon geld achter de hand voor het geval dat). Anderzijds heb ik nu vrijwel alles wat ik moet hebben, op de schrik van absurt dure locktide na (1 flesje is al gauw 45 tot 55 euro :shock: ).

Ik zal eens kijken wat goede gehoorbescherming kost en de laatste restje's van materiaal wat ik moet hebben. Ik had gehoopt dat ik volgende maand nog zelf ergens een goedkope motorblok op de kop kon tikken (rond de 500 tot 750 euro) om mee te oefenen, dat is wel iets wat ik heel graag wil. Of ik koop een willekeurig blokje van een Peugeot 106 voor een max 250 euro om lekker mee te prutsen en ervaring op te doen.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Even heel snel gekeken en willekeurig iets aangeklikt, ik dacht dat het allemaal weer veel duurder zou zijn, maar wellicht is dit nog rommel. Weet ook nog niet echt waarop ik moet letten, maar als dit een jaar meegaat dan is dat ook prima. Dit in combinatie met oordoppen moet al een heel eind komen denk ik.
Schermafbeelding 2021-04-27 om 12.19.26.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
dvaerden
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 04 nov, 2018 11:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Kapellen

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door dvaerden »

Steeksleutel schreef: di 27 apr, 2021 12:11op de schrik van absurt dure locktide na (1 flesje is al gauw 45 tot 55 euro :shock: ).
Er zijn ook andere merken die een stuk goedkoper zijn, maar kwalitatief zeker niet minder. Nadeel is wel dat er in werkplaatshandboeken vaak wordt gesproken over "Loctite xxx" en je dan moet gaan vergelijken . Probeer heel de tijd op het merk te komen wat we op mijn vorige werk gebruikten, maar kan er niet opkomen, scheelde in ieder geval meer dan 20% in prijs en heb er nooit machines mee uit elkaar weten trillen ;) .

Die busjes van 50euro zijn er overigens ook van 50ml dan volgens mij en dat duurt een eeuwigheid voor die op zijn bij gemiddeld gebruik. Heb ooit eens 3 dagen opleiding gehad over borgmiddelen en lijmen (de 3 langste dagen van mijn leven :lol: ). Eén van de dingen die ik daarvan onthouden heb, is dat eens die dingen over hun houdbaarheidsdatum zijn dat de werking ook minder wordt. Niet zozeer na een paar weken of maanden over die datum, maar in veel schuren en werkplaatsen staan bussen die al enkele jaren over datum zijn omdat je er in principe nooit erg veel van gebruikt. Voor de meeste toepassingen maakt dit weinig uit, maar als het wat kritischere onderdelen zijn is dat wel iets waar je mee moet uitkijken.
Heb hier zo'n busje rode loctite staan wat intussen al ruim 5jaar over zijn houdbaarheidsdatum is en die is nu meer te vergelijken met blauwe dan met rode.
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Leuk stukje over locktite gesproken, was net lekker bezig met de kapzaag en ineens is het een knal. Schroefje er uit getrild en slaat de veer krom van de klap en de kap jaagt zo in de zaag. :o Heb nu de kap er afgehaald zodat ik eerst verder kan.

IMG_1829.JPG
IMG_1837.JPG
IMG_1835.JPG

En nu wachten, want de accu was ondertussen ook leeg van de boormachine. Verder kan ik melden dat een boren setje met extra's van de Action de grootste rommel ooit is, rommel verwacht ik, maar dit is met een overtreffende trap gewoon pure puinzooi. Als oud ijzer is het nog meer waard.



Wat ook leuk is... Ik heb het tab setje al kunnen gebruiken. In 1 van de olie pompjes was het binnendraad vol met verf gespoten. :) Dus kwam direct al goed van pas.

Als het meezit krijg ik morgen nieuwe gehoorbeschermers vanuit de bouw. Weet niet welk type of merk (buurman neemt het mee voor mij), en wellicht ook een helm/gezichtsbescherming. :thumbup: Maar geen garantie, het is geen harde belofte.

Ondertussen ook een gastank van 10L met bouwjaar 2016, volgens mij mag ik deze nog gebruiken en kan dan later een brander erbij aanschaffen.

Staan 3 brandblussers klaar maar zijn leeg naar mijn weten, weet dus niet of ik ze kan vullen (even uitzoeken en anders kan ik er wellicht iets anders mee).

Verder op jacht naar een gratis koelkast (tafelmodel die stuk is) en plexiglas heb ik al liggen. 8) Vast wel iemand die weet wat ik ermee wil gaan doen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door baudts »

Steeksleutel schreef: di 27 apr, 2021 12:21 Even heel snel gekeken en willekeurig iets aangeklikt, ik dacht dat het allemaal weer veel duurder zou zijn, maar wellicht is dit nog rommel. Weet ook nog niet echt waarop ik moet letten, maar als dit een jaar meegaat dan is dat ook prima. Dit in combinatie met oordoppen moet al een heel eind komen denk ik.

Schermafbeelding 2021-04-27 om 12.19.26.png
Deze heb ik ook en ben hier enorm content van. later heb ik wel een sporttac gekocht. echter dit is enkel omdat ik ook jaag. het probleem met bovenstaande was dat je de mensen niet meer hoorde roepen en dus qua veiligheid een probleem vormt op de jacht. De sporttac heeft als voordeel dat deze alle geluiden nog doorlaagt echter omvormt naar een acceptabel decibel om de oren te beschermen. als extra benefit voor de jacht verhoogt deze ook zachte geluiden waardoor je beter iets hoort ritselen in de struiken.
Voor een werkplaats is dit dus niet meteen nodig maar wel praktisch als je vaak met andere werkt. deze zijn qua budget wel een vijfvoud dus om te beginnen zou ik zeker wat je voorstelt kopen.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

Bedankt Baudts, dan kan ik deze bestellen zonder moeilijk doen. :thumbup:

Koelkast geregeld en kan ik vanmiddag ophalen.

Kapzaag geregeld en kwam een heel lang gesprek met de medewerker achterweg wat allemaal heel persoonlijk was (bijzonder).

Levering waar ik op zat te wachten achteraan gemaild en kreeg een vreemd verhaal dat ze al langs waren geweest op afgelopen vrijdag, terwijl ik gewoon thuis was en die dag de andere leveringen ook van hun heb gehad. Men had gebeld en ik zou er niet zijn geweest i.v.m. tekenen. Beetje raar verhaal omdat ik dus deel 2 en 3 wel in ontvangst had genomen. Kijk ik op de site in in mijn mails dan staat ook nergens dat die levering onderweg was. Afijn, morgen brengen ze het nu langs (denk dat ze het gewoon vergeten zijn).

Verder genieten van 22 graden in het zonnetje :cry: Regen regen en nog eens regen.
His name shall be: Lullaby
Gebruikersavatar
Steeksleutel
Berichten: 112
Lid geworden op: di 16 mar, 2021 20:26
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Veendam

Re: Diverse vragen

Ongelezen bericht door Steeksleutel »

De mini straalcabine, geen idee hoe ik dit ga aanpakken dus kan wel wat ideeën en tips gebruiken bij dit verhaal. Heb er dus ook totaal nog niet over nagedacht, behalve dat een koelkastje wel een leuke basis is en ik nog plexiglas heb liggen (zal voor tijdelijk wel werken). Wat ik wel weet op dit moment, er zit gas in waarvan ik nog niet weet hoe ik dit er uit ga krijgen (veilig). Hmmm leuk projectje voor tussendoor.

Er is ook al een mooie onderkast met laden, dus dat is direct mooi meegenomen en opgelost i.v.m. de hoogte. Verder heb ik nog een nieuwe sportfilter liggen met buizen van een auto (ooit gekocht voor een stom project, nieuw motorblok opgeblazen). Het zal wel aankomen op een paar PVC buizen en moffen voor de handschoenen en de uitlaat. Slangetje voor lucht en lampje. Zie het wel zitten... Wellicht nog een trechtertje er in maken voor het weg laten lopen van het straal middel. Of zo maken dat deze direct weer opgezogen gaat worden tijdens gebruik... Hmm zal het wel zien.

Als iemand ideeën heeft hoor ik het graag. :thumbup:

IMG_1848.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
His name shall be: Lullaby
Plaats reactie