Pagina 1 van 1

spoorbreedte vooraan vs achteraan Defender

Geplaatst: vr 15 jan, 2021 13:41
door Ides
Heren,

Een vraagje, om niets over het hoofd te zien.

Na het monteren van spatbord verbreeders op de achterbak van de Defender 130, ziet het er niet zo strak uit.

Vooraan staan de wielen mooi in de spatbord verbreeders, nu achteraan steken ze niet meer uit, maar staan ze optisch teveel naar binnen.

Wat houdt me tegen (technisch) om velgen te plaatsen achteraan met een 30mm negatieve offset tov vooraan?

In principe mag dit in 95% van het gebruik niets uitmaken.
Bandomtrek is vooraan gelijk aan achteraan, dus rollen beide cardanassen gelijk.

Enkel bij korte bochten zou er een verschil optreden (omdat de achterbanden nu met een spoorbreedte van +60mm door de bocht gaan).
Echter standaard is dit ook zo (maar dan met een kleiner % verschil).

Is er verder nog iets dat ik niet aan denk, dat zou kunnen verslijten tgv verschillende spoorbreedte?


Groeten,
Ides

Re: spoorbreedte vooraan vs achteraan Defender

Geplaatst: vr 15 jan, 2021 14:19
door Henk
Om het je gemakkelijk te maken kun je ook achteraan 2 spacers steken, alhoewel dat wetenschappelijk blijkbaar niet helemaal hetzelfde is als 2 velgen met -30mm offset.
Je krijgt iets meer belasting op je lagers met spacers maar de verschillen in bochten worden opgevangen door je diff's

Re: spoorbreedte vooraan vs achteraan Defender

Geplaatst: vr 15 jan, 2021 20:05
door Landy Bean
Kijk gewoon eens naar een tractor...

Re: spoorbreedte vooraan vs achteraan Defender

Geplaatst: za 16 jan, 2021 11:15
door Escape
Het diff zal inderdaad iets meer moeten werken in korte bochten, maar dat is verwaarloosbaar. (60mm is ca 4% van de spoorbreedte, mag niet uitmaken).
Door te spelen met de spoorbreedte voor/achter kan je wel het bochtengedrag beïnvloeden. In principe meer kans op overstuur bij een grotere spoorbreedte achteraan. Maar ook dat mag geen wezenlijk verschil geven bij een Defender, zeker niet bij een 130 omdat de lange wielbasis sowieso stabiliseert.

Wat je wel zal hebben, is dat voor en achterbanden een verschillend spoor trekken, dus iets meer weerstand in zachte ondergrond. En mogelijks ook iets meer neiging tot zoeken in spoorvorming (on en off road), omdat beide assen een andere evenwichtspositie zoeken. Zowat het zelfde effect als met een aanhanger die breder of smaller is dan het trekkend voertuig. Opnieuw is het verschil waarschijnlijk klein genoeg om niet merkbraar laat staan storen te zijn.
Als je wil proberen, zou ik spoorverbreders steken, weinig werk/kosten. En dan kan je altijd makkelijk terug als het je niet bevalt.
Vergeet zeker uw bevindingen niet te delen, altijd interessant!

Filip

Re: spoorbreedte vooraan vs achteraan Defender

Geplaatst: wo 20 jan, 2021 21:42
door Bobtail
Ik zou het niet doen.
Op onze belgische wegen is er al snel spoorvorming, dit zou wel eens voor verrassingen kunnen zorgen waar je niet happy van wordt.
Te proberen waard natuurlijk.
Grtz,
Axel

Re: spoorbreedte vooraan vs achteraan Defender

Geplaatst: do 21 jan, 2021 14:20
door Ides
Bobtail schreef: wo 20 jan, 2021 21:42 Ik zou het niet doen.
Zou wel eens voor verrassingen kunnen zorgen waar je niet happy van wordt.
Zoals wat dan?

Als em achteraan wat anders zoekt tov voorraan, kan hij enkel eens wat lichtjes bijsturen naar voor toe (mijn gedacht, als het overhoeks zou doortrekken).
Hier op de Roemeense wegen zijn putten een erger probleem dan spoorvorming :mrgreen:

Alleen als we tijdens het zomerverlof op reis gaan, kan ik over wegen rijden waar wat spoorvorming zou kunnen bestaan.
Maar ook dan is het op de autostrade met een snelheid (op de teller) tussen 105 en 115 km/uur.