Zoals je waarschijnlijk nog wel weet hebben wij een Darche 270 Eclipse - je zal het stuk in het magazine ook wel gezien hebben.
Heel grote luifel, met een heel groot oppervlak, te danken aan het feit dat hij ook aan de voorkant scharnierende armen heeft:
... maar ook een groot en zwaar pakket aan de zijkant van de auto - in ons geval aan het roofrack. Ik verdenk hem er van om toch bij te dragen aan de problemen met de hoekbevestiging van het dak.
270 graden is vanzelfsprekend nuttig als je vanuit de achterdeur leeft, maar als je voor een ombouw gaat en de deur aan de zijkant hebt dan is er enkel nog het argument dat je met een 180 vaker zal meemaken dat zon er onder door schijnt en dat je de auto misschien geregeld moet draaien. En da's toch eigenlijk wat gedoe - je oriënteert je kamp uiteindelijk ook een beetje op de auto.
Zijluifels kunnen een oplossing bieden natuurlijk, en nog meer om regen van opzij tegen te houden.
Vul een 270 aan met zijluifels en je krijgt een forse tent, zeker in het geval van de onze:
Toegegeven: het is nogal overkill, en we zullen hem enkel zo opzetten bij meerdaagse verblijven zoals in dit geval een familiesamenkomst - niet in het minst omwille van de omvang van de ingepakte extra's, daar is geen ruimte voor tijdens een langere reis. De zijluifels passen nét in een Wolfbox, maar daarnaast is er ook nog een pakket touwen en haringen.
Om misverstanden te vermijden: de kist is dus leeg, de grote groene zakken met de zijluifels gaan er dus net in. De stokken uit de bruine lange zak hebben een permanente plek tegen de zijkant van het spatbord van onze 110 Hardtop. De kleine bruine zakjes met haringen en touwen zitten doorgaans in een kleiner kistje. De twee losse stokken zijn extra om een zijwand omhoog te kunnen zetten zoals je op de foto's hierboven ziet.
Het is erg fijn dat een deel van de steunen in het pakket van de Darche ingewerkt zijn.
Snel in-en uitklappen is m.i. een absolute voorwaarde. Wanneer het windstil is en hij gewoon open kan staan met de ingebouwde drie palen dan is het ook snel gedaan, maar ik betrap me er op dat ik vaak de moeite niet doe wanneer ik weet dat ik hem moet opspannen voor wind of regen. Om hem bij regen te gebruiken, moeten alle armen ondersteund worden en moeten de segmenten ook nog eens in het midden naar beneden gespannen worden om het water langs daar te laten aflopen. (De Foxwing met waterafvoer in de hoek wint het hier veruit qua gebruiksgemak, maar verzamelt ook alle water bij de hoek van de auto en dus vlakbij je leefplek.)
Veel werk (ook omdat het net zo'n grote luifel is), ik doe dat enkel wanneer hij ook langer open kan blijven staan. In ons geval moet hij in principe elke avond dicht omdat we de ladder achteraan gebruiken om in de tent te geraken. Alternatief is de ladder van de tent meenemen.
Bovendien: als je de luifel nat moet inpakken dan hou je er gegarandeerd een nat pak aan over. Het is zo'n beetje onmogelijk hem te sluiten zonder met een redelijk groot deel fysiek in contact te komen - volgens mij een specifieke situatie omdat de Darche meer armen heeft dan de andere 270's - die vooraan geen scharnierende armen hebben.
Het feit dat het doek tussen de armen zit, leidt ook tot slijtage door trillingen. De vele vibraties op de Ijslandse ribbels heeft toch een gaatje in het doek veroorzaakt waar het tussen de armen gevouwen zit. Ik had dat ook wel verwacht, ik veronderstel dat alle andere gevouwen luifels (tegenover een opgerold type) daar gevoelig voor zijn.
Ander nadeel van de Darche is het gat dat tussen motorkap en 'dak' open blijft. Een Foxwing sluit ongeveer bij de hoek van de A-stijl aan, en je kan met de zijwand een goeie beschutting creëren.
Dat geldt trouwens ook voor de achterkant, waar hij voorbij de auto uitsteekt.
Ik denk dat ik nu voor een kleiner type zou kiezen, maar het zal altijd een compromis zijn. De keuze tussen 270 of 180 heeft me ook lang bezig gehouden.
Dat allemaal gezegd zijnde: de (zeldzame) keer dat we bij echt heel goed weer weg zijn en wat langer blijven staan, hebben we er
heel veel plezier van. Enerzijds omwille van de schaduw, maar ook omdat hij een eigen 'territorium' afbakent waardoor je je wat huiselijkheid creëert in the great outdoors.
Misschien in het kort waarom ik voor de Darche koos: groot, gelaste aluminium scharnieren (dus geen plastic zoals de Foxwing), stokken in het buitenpakket en budget.
Als je'm nog eens wil zien, dan hoor ik het wel!
J