Met Antares naar Ijsland 2019
Geplaatst: di 10 sep, 2019 09:20
Drie topics op een rij over Ijsland, hopelijk volgt er geen overdaad..
Misschien eerst een lijstje van de tol die Ijsland van onze Defender eiste. Deze keer hebben we vooral tracks en binnenwegen gereden, waarvan enkelen er wel heel slecht aan toe waren. Geaccidenteerd, rommelig terrein met veel - soms scherpe - stenen en putten maar anderzijds ook relatief veel wasbord, waarvan een specifiek traject zeer extreem. Never again!
Onze Defender heeft het dus behoorlijk voor zijn kiezen gekregen, en dat is te merken aan verschillende kleine issues. Niets dat ons tot stilstand bracht, maar het vroeg toch wat aandacht.
- De eerste nacht tijdens een tussenstop bij vrienden kregen we nachtelijke alarmen door een geoxideerd deurcontact. Beter daar in Nederland dan straks op een volle camping in Landmannalaugar...Opgelost door in Denemarken een nieuw contact te kopen bij lrparts.dk in Skanderborg, halverwege Denemarken. Die bleken maar 5 kilometer verder te liggen toen ik hun adres vond, dus halfuurtje, 5 euro, 2 minuten werk, check!
- Grootste euvel was een terugkerend probleem met de hoekbevestiging van het dak vooraan, waarvan ik dacht het enkele weken geleden opgelost was. Niet dus... Deze keer waren het de klinknagels in deze verbinding, zowel links als rechts. Dus hup: retourtje Reykavik voor een boormachientje en een rivettang. Totaal 500km, maar wie klaagt daarover als dat je langs een landschap met Skogafoss en Seljalandsfoss brengt... Update in het desbetreffend topic
- Verder ging de motorkap rammelen, het duurde even voor ik door had waar het vandaan kwam. Twee lagen isolatietape over de plastic 'lagertjes' brachten soelaas.
Ik hoorde geregeld bij het optrekken vanuit stilstand een gekraak achteraan, en af en toe een zachte tok.
Ik was even bang dat er iets mis was met de ATB, maar de boosdoeners zijn versleten rubbers tussen achteras en radiusarm, die ik nu met de hand kan bewegen. Ik heb zelfs de indruk dat zowel het rubber als de bus rond de bout zijn versleten. Nochtans een half jaar / 8k geleden vervangen maar dus niet opgewassen tegen Ijsland. Tot zover 'OEM', altijd hetzelfde gezever... Die worden binnenkort dus vervangen door Land Rover rubbers. De originele waren er bij vervanging beter aan toe dan de nieuwe nu, en nochtans hadden die er al twee Ijslandreizen opzitten.
Waarschijnlijk hebben die rubbers ook te maken met de toename in de backlash. Ik dacht even dat de lagers van de ATB zich misschien gezet zouden hebben, maar de vrije slag op de cardanas is aanvaardbaar en de steekassen zien er nog goed uit.
De meerwaarde van de nieuwe Ashcroft ATB achteraan heb ik trouwens pas in Ijsland ten volle kunnen waarderen. Het rijden op gravel gaat een pák zekerder: eenmaal de difflock aan is het verschil in grip gigantisch groot.
Voilà, tot zover de zorgen. Vanaf nu enkel fijne zaken!
Joris
Misschien eerst een lijstje van de tol die Ijsland van onze Defender eiste. Deze keer hebben we vooral tracks en binnenwegen gereden, waarvan enkelen er wel heel slecht aan toe waren. Geaccidenteerd, rommelig terrein met veel - soms scherpe - stenen en putten maar anderzijds ook relatief veel wasbord, waarvan een specifiek traject zeer extreem. Never again!
Onze Defender heeft het dus behoorlijk voor zijn kiezen gekregen, en dat is te merken aan verschillende kleine issues. Niets dat ons tot stilstand bracht, maar het vroeg toch wat aandacht.
- De eerste nacht tijdens een tussenstop bij vrienden kregen we nachtelijke alarmen door een geoxideerd deurcontact. Beter daar in Nederland dan straks op een volle camping in Landmannalaugar...Opgelost door in Denemarken een nieuw contact te kopen bij lrparts.dk in Skanderborg, halverwege Denemarken. Die bleken maar 5 kilometer verder te liggen toen ik hun adres vond, dus halfuurtje, 5 euro, 2 minuten werk, check!
- Grootste euvel was een terugkerend probleem met de hoekbevestiging van het dak vooraan, waarvan ik dacht het enkele weken geleden opgelost was. Niet dus... Deze keer waren het de klinknagels in deze verbinding, zowel links als rechts. Dus hup: retourtje Reykavik voor een boormachientje en een rivettang. Totaal 500km, maar wie klaagt daarover als dat je langs een landschap met Skogafoss en Seljalandsfoss brengt... Update in het desbetreffend topic
- Verder ging de motorkap rammelen, het duurde even voor ik door had waar het vandaan kwam. Twee lagen isolatietape over de plastic 'lagertjes' brachten soelaas.
Ik hoorde geregeld bij het optrekken vanuit stilstand een gekraak achteraan, en af en toe een zachte tok.
Ik was even bang dat er iets mis was met de ATB, maar de boosdoeners zijn versleten rubbers tussen achteras en radiusarm, die ik nu met de hand kan bewegen. Ik heb zelfs de indruk dat zowel het rubber als de bus rond de bout zijn versleten. Nochtans een half jaar / 8k geleden vervangen maar dus niet opgewassen tegen Ijsland. Tot zover 'OEM', altijd hetzelfde gezever... Die worden binnenkort dus vervangen door Land Rover rubbers. De originele waren er bij vervanging beter aan toe dan de nieuwe nu, en nochtans hadden die er al twee Ijslandreizen opzitten.
Waarschijnlijk hebben die rubbers ook te maken met de toename in de backlash. Ik dacht even dat de lagers van de ATB zich misschien gezet zouden hebben, maar de vrije slag op de cardanas is aanvaardbaar en de steekassen zien er nog goed uit.
De meerwaarde van de nieuwe Ashcroft ATB achteraan heb ik trouwens pas in Ijsland ten volle kunnen waarderen. Het rijden op gravel gaat een pák zekerder: eenmaal de difflock aan is het verschil in grip gigantisch groot.
Voilà, tot zover de zorgen. Vanaf nu enkel fijne zaken!
Joris