ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door Bobtail »

Is het mogelijk om een defender 200 tdi van 91 (oldtimer ingeschreven) om te bouwen naar een V8 benzine? En dan bedoel ik niet zozeer technisch, maar administratief.
Kan dit (nog)? En indien wel, wat is de juiste manier om dit aan te pakken?
Ik heb me laten vertellen dat dit mogelijk is, aangezien er in 91 ook een V8 versie werd gebouwd.... maar klopt dit verhaal wel?
Graag advies.
groeten,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Vraag dat eens aan de Rob? Die weet dat vast wel :thumbup:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door De Rob »

Peter Puma schreef: za 03 nov, 2018 10:28 Vraag dat eens aan de Rob? Die weet dat vast wel :thumbup:
V8 carburator 1990.
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door Bobtail »

Rob,

Hoe gaat dit met het papierwerk? Heb je dit zelf al gedaan?
Groet,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door De Rob »

Bobtail schreef: za 03 nov, 2018 13:01 Rob,

Hoe gaat dit met het papierwerk? Heb je dit zelf al gedaan?
Groet,
Axel
Ja vroeger....hoe het nu gaat weet ik niet.....en of ze het nog willen doen?????
Zo moet het;
Landrover moet een attest geven van motor type en brandstof wijziging.
Motor type en motor nummer oude motor(er uit) .....en van nieuwe motor (er in)...binnen doen bij LR ................en wachten.
V8 motor moet wel met carburators zijn.Type nr en motornr links onder de uitlaatcollector in het midden motorblok
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door Bobtail »

Thx Rob!
Als ik het goed begrijp moet ik een dealer vinden die me wil helpen én moet de invoerder bereid zijn om dit attest af te leveren.
Het vraagstuk van de dealer krijg ik opgelost. In zal me verder informeren, ik houd je op de hoogte.
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Ik weet een LR dealer die dit voor zichzelf gedaan heeft, een 2.0 naft naar een 3.9Efi, defender 90 ex carabinieri.
Was een zeer lange weg tegen dat alles op papier stond... maar gelukt, wel ongeveer 8 jaar geleden...
Suc6
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door Henk »

Er zijn een aantal types Def's die voor benzine en diesel dezelfde pvg hebben, daar zou je dan toch moeten inleggen wat je wilt?
Misschien eens handig om daat een overzicht van te maken, zal nieuw onderwerp in techniek openen
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door Bobtail »

Ondertussen is mijn defender omgebouwd naar een V8 en heb ik van Jaguar Landrover een officieel attest dat de motor is vervangen door een V8 motor met motornummer, XXXXXXX, uitgevoerd door een officiële LR garage.
Vandaag naar de technische controle geweest in Wallonië. (Mont St Guibert)
Daar zegt men daar dat ze mijn def niet kunnen keuren aangezien ik geen attest heb van de overheid voor deze ombouw....bij oldtimers mag de motor niet gewijzigd worden tenzij dit attest werd afgegeven.
Ik weet dat de regelgeving mbt oldtimers verschillend is tov vlaanderen. Is dit de reden?
Wie kan me hierin helpen, en stel dat dit attest van de overheid nodig is, wat moet ik doen om dit administratief rond te krijgen? In de LR garage werd me verteld dat het zo lang duurde om het attest te krijgen omdat het bleef liggen bij het ministerie van verkeer. dus...de overheid is dan wel op de hoogte?

Thanks voor jullie feedback!
Grtz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door De Rob »

Bobtail schreef: vr 26 feb, 2021 21:30 Ondertussen is mijn defender omgebouwd naar een V8 en heb ik van Jaguar Landrover een officieel attest dat de motor is vervangen door een V8 motor met motornummer, XXXXXXX, uitgevoerd door een officiële LR garage.
Vandaag naar de technische controle geweest in Wallonië. (Mont St Guibert)
Daar zegt men daar dat ze mijn def niet kunnen keuren aangezien ik geen attest heb van de overheid voor deze ombouw....bij oldtimers mag de motor niet gewijzigd worden tenzij dit attest werd afgegeven.
Ik weet dat de regelgeving mbt oldtimers verschillend is tov vlaanderen. Is dit de reden?
Wie kan me hierin helpen, en stel dat dit attest van de overheid nodig is, wat moet ik doen om dit administratief rond te krijgen? In de LR garage werd me verteld dat het zo lang duurde om het attest te krijgen omdat het bleef liggen bij het ministerie van verkeer. dus...de overheid is dan wel op de hoogte?

Thanks voor jullie feedback!
Grtz,
Axel
Probeer eens "Vlaamse Homoligatie dienst"Via google.
Rob
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door Henk »

Technische controle is trouwens nog altijd een federale aangelegenheid (zo lang dat nog duurt).
Je kunt dus perfect in vlaanderen naar de controle als je in wallonië zou wonen en vice-versa
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door De Rob »

Henk schreef: za 27 feb, 2021 22:06 Technische controle is trouwens nog altijd een federale aangelegenheid (zo lang dat nog duurt).
Je kunt dus perfect in vlaanderen naar de controle als je in wallonië zou wonen en vice-versa
federale aangelegenheid....maar het zijn wel VZW's......zoals LROCB maar dan zonder Duvel. :lol:
Rob
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door Bobtail »

Ik ben intussen achter gekomen dan de regelgeving is Wallonië zeer recent is gewijzigd. "Wijziging van brandstof" is zeer moeilijk geworden.
In vlaanderen kan het nog wel.
@ Henk, TC is regionale materie maar je mag wel opteren om in de andere regio te gaan.

Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door Henk »

Bobtail schreef: do 04 mar, 2021 18:48 @ Henk, TC is regionale materie maar je mag wel opteren om in de andere regio te gaan.

Axel
Dat bedoelde ik eigenlijk: je regionale controle is geldig in de hele federatie
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
alanius
Berichten: 294
Lid geworden op: wo 24 mar, 2004 21:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zoersel

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door alanius »

Let er ook op dat op uw attest ook alles staat van de motorspecs (CC, cilinders, pk, vermogen etc etc) anders is dit ook weer niet voldoende voor de vlaamse keuring...
Dit is ook eind vorig jaar weer verandert...
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door Bobtail »

Ik heb een attest van JLR met een verwijzing naar het motornummer. Dit motornummer verwijst meteen ook naar de spes. Is dat voldoende? En indien niet, opnieuw met JLR contact opnemen?
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Gebruikersavatar
alanius
Berichten: 294
Lid geworden op: wo 24 mar, 2004 21:34
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zoersel

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door alanius »

enkel motornummer is niet meer voldoende helaas! Heb er zo ook vele opnieuw moeten laten opmaken.
Alle specs van de motor moeten mee op dit attest vermeld zijn (zelfs beetje overdrijven): brandstof, vermogen, pk/kw/CC, aantal bougies, injectie/carbu etc etc.
Dan keuren ze het goed.
Uiteraard als je geluk hebt bij uw keuringsstation aanvaarden ze uw huidige attest nog wel, altijd lotje uit de loterij!
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: ombouwen defender 200TDI naar V8 benzine

Ongelezen bericht door Bobtail »

alanius schreef: wo 10 mar, 2021 10:54 enkel motornummer is niet meer voldoende helaas! Heb er zo ook vele opnieuw moeten laten opmaken.
Alle specs van de motor moeten mee op dit attest vermeld zijn (zelfs beetje overdrijven): brandstof, vermogen, pk/kw/CC, aantal bougies, injectie/carbu etc etc.
Dan keuren ze het goed.
Uiteraard als je geluk hebt bij uw keuringsstation aanvaarden ze uw huidige attest nog wel, altijd lotje uit de loterij!
We gaan proberen zonder, de gecontacteerde stationschef heeft hierover niks gezegd.
En anders terug JLR contacteren voor het bijkomend attest.
Bedankt voor de info!
Groet,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Plaats reactie