LT77 monteren
Geplaatst: zo 28 jan, 2018 12:14
Hier een fotoreportage van het monteren van een LT77 versnellingsbak. Ik zal er nog tekst bijzetten maar dit zal in stukjes gebeuren. Ondanks dat ik al jaren ervaring heb in de garage heb ik maar zelden een versnellingsbak gedemonteerd dus dit was voor mij ook een uitdaging. Ik denk dat mijn 6 de versnellingsbak is die ik repareer. Ook vind je weinig info op het internet. Het uit elkaar halen van de bak is niet zo moeilijk en staat hier niet tussen. De bak wordt opgebouwd met een nieuwe mainshaft.
1.Opbouw van de 3de en 4de versnelling, overvloedig ingeolied met huishoudolie. (stinkt niet en houdt je handen schoon)
2.
3.
4.
5.Een nieuw lager op persen
6.
7.De 3de versnelling.
8.
9.Hier is het nieuwe lagertje op de hoofdas geperst. Ook is de circlip aan de andere zijde gemonteerd. De hoofdas is voorlopig klaar.
10.
11.
12.
13.
14.Hier een mooi overzicht van de 1ste , 2de en 3de versnelling (die eigen een vertraging zijn )
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.Alles mooi opgebouwd. Op het tasje van de achteruit zit nog een ring die niet op de foto staat.
23.
24.Voorzichtig de behuizing erover zetten. De schakelas en de as van de achteruit moeten in de behuizing zitten. De behuizing zit nog niet helemaal op het einde zodat de dichting nog wat kan bewegen.
25.
26. De lagerringen zet ik nu pas in dan moet ik er niet opletten als het huis erover gaat. De lagerringen zitten los dus beveilig deze met een ring die zeker niet te vast zit.
27.Bij het kantelen moet je goed opletten dat het tasje van de achteruit er niet valt! Ik monteer alle bouten zodat ik zeker weet dat de dichting goed zit en zet 4 bouten goed vast.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34. Het voorste stukje, waar het druklager van de koppeling over schuift is gemonteerd met niet al te dikke shims (ik heb liever iets van speling die ik kan meten). Nu meet ik de speling van beide assen, speling moet 0 zijn en geen voorspanning. Daarna meet ik de geplaatste shims en tel ik de speling daar bij op voor dat ik de juiste shims (dikte ringen) kan bestellen.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56. Een versnellingsbak herstellen/reviseren is veel werk (schoonmaken en opmeten) Als je een herstel kit van Aschroft gebruikt en een nieuwe hoofd-as zit je al boven de € 300 zonder de shims, als ik de werkuren bekijk zal dat toch 10 a 15u werk zijn, bij Aschroft zullen ze dat wel sneller doen. Ook heb ik al een aantal bakken waar niks meer mee te doen is, kapotte tandwielen, assen die in het lager gedraaid hebben waar door dat een nieuw lager niet genoeg klemt op de as. Dus regelmatig je olie verversen en zorgen dat het ingaande tandwiel goed gesmeerd is, een gereviseerde versnellingsbak is rond de 1000 euro bij Ashcroft, dus het is wel de moeite. Alle LT77 zijn ongeveer hetzelfde behalve de 56A H die heeft een ander synchroniseer mechanisme voor de 1ste/2versnelling. Ik ga een 56A G gebruiken voor mijn wagen. Deze heeft dezelfde verhouding als de R380 van de 300tdi en TD5.
1.Opbouw van de 3de en 4de versnelling, overvloedig ingeolied met huishoudolie. (stinkt niet en houdt je handen schoon)
2.
3.
4.
5.Een nieuw lager op persen
6.
7.De 3de versnelling.
8.
9.Hier is het nieuwe lagertje op de hoofdas geperst. Ook is de circlip aan de andere zijde gemonteerd. De hoofdas is voorlopig klaar.
10.
11.
12.
13.
14.Hier een mooi overzicht van de 1ste , 2de en 3de versnelling (die eigen een vertraging zijn )
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.Alles mooi opgebouwd. Op het tasje van de achteruit zit nog een ring die niet op de foto staat.
23.
24.Voorzichtig de behuizing erover zetten. De schakelas en de as van de achteruit moeten in de behuizing zitten. De behuizing zit nog niet helemaal op het einde zodat de dichting nog wat kan bewegen.
25.
26. De lagerringen zet ik nu pas in dan moet ik er niet opletten als het huis erover gaat. De lagerringen zitten los dus beveilig deze met een ring die zeker niet te vast zit.
27.Bij het kantelen moet je goed opletten dat het tasje van de achteruit er niet valt! Ik monteer alle bouten zodat ik zeker weet dat de dichting goed zit en zet 4 bouten goed vast.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34. Het voorste stukje, waar het druklager van de koppeling over schuift is gemonteerd met niet al te dikke shims (ik heb liever iets van speling die ik kan meten). Nu meet ik de speling van beide assen, speling moet 0 zijn en geen voorspanning. Daarna meet ik de geplaatste shims en tel ik de speling daar bij op voor dat ik de juiste shims (dikte ringen) kan bestellen.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56. Een versnellingsbak herstellen/reviseren is veel werk (schoonmaken en opmeten) Als je een herstel kit van Aschroft gebruikt en een nieuwe hoofd-as zit je al boven de € 300 zonder de shims, als ik de werkuren bekijk zal dat toch 10 a 15u werk zijn, bij Aschroft zullen ze dat wel sneller doen. Ook heb ik al een aantal bakken waar niks meer mee te doen is, kapotte tandwielen, assen die in het lager gedraaid hebben waar door dat een nieuw lager niet genoeg klemt op de as. Dus regelmatig je olie verversen en zorgen dat het ingaande tandwiel goed gesmeerd is, een gereviseerde versnellingsbak is rond de 1000 euro bij Ashcroft, dus het is wel de moeite. Alle LT77 zijn ongeveer hetzelfde behalve de 56A H die heeft een ander synchroniseer mechanisme voor de 1ste/2versnelling. Ik ga een 56A G gebruiken voor mijn wagen. Deze heeft dezelfde verhouding als de R380 van de 300tdi en TD5.