Pagina 1 van 1

voordelen overdrive ?

Geplaatst: za 11 nov, 2017 16:44
door thorbjorn
Heb je veel voordelen van een overdrive.
Kunnen ze ertegen om zware lasten te trekken.
Ik zou deze eventueel willen plaatsen op een td5 130 ( totaalgewicht 7 ton) om leeg een hogere snelheid te krijgen en geladen in 4,5 te kunnen rijden.

Re: voordelen overdrive ?

Geplaatst: za 11 nov, 2017 19:29
door Beerke
thorbjorn schreef: Ik zou deze eventueel willen plaatsen op een td5 130 ( totaalgewicht 7 ton) om leeg een hogere snelheid te krijgen en geladen in 4,5 te kunnen rijden.
Een overdrive dient niet om sneller te kunnen rijden.
Wel om het toerental te verminderen en zodoende het motorgeluid te reduceren (en in theorie het verbruik te verminderen)
Wanneer je veel zonder aanhangwagen rijd kan je dat plaatsen.
Met aanhangwagen mag je in u geval toch maar 90km/u rijden en dan is het overbodig (en nutteloos?) om de overdrive in te schakelen.


Mvg,

Tom

Re: voordelen overdrive ?

Geplaatst: za 11 nov, 2017 21:00
door thorbjorn
Kan je geladen 4de met ingeschakelde overdrive gebruiken.
Ik rijd nu meestal leeg 90 of 100 gemiddeld verbruik is dan 12 liter

Re: voordelen overdrive ?

Geplaatst: za 11 nov, 2017 21:38
door Henk
Wat je kunt doen is in je tussenbak de verhouding van een D2 steken, die is 1,2 ipv 1,4 bij een def.
maar dat wordt meestal bij getunede td5's gedaan

Re: voordelen overdrive ?

Geplaatst: zo 12 nov, 2017 10:38
door Filip
Als je veel met aanhangwagens rijdt zou ik zeker van de tussen boite afblijven. Ik heb dit met mijn 110 gedaan en dit werkt zeer in het nadeel om zwaar te trekken. Laten chippen was bij mij wel positief, enkel de pk's een beetje omhoog zonder aan de turbodruk en zo te komen.

Re: voordelen overdrive ?

Geplaatst: zo 12 nov, 2017 11:35
door De Rob
thorbjorn schreef:Heb je veel voordelen van een overdrive.
Kunnen ze ertegen om zware lasten te trekken.
Ik zou deze eventueel willen plaatsen op een td5 130 ( totaalgewicht 7 ton) om leeg een hogere snelheid te krijgen en geladen in 4,5 te kunnen rijden.
.


....Men mag nooit op terrein of met aanhanger met ingeschakelde overdrive rijden.
Welke overdrive hebt ge het ...GKN.Uwe motor krijgt dat niet getrokken en zekers niet een 130...of hij moet serieus opgekitteld zijn.Ik heb er in de tijd toen die uitkwamen redelijk wat geplaatst.... Bij 110's met roofrack en daktent kon de motor het niet getrokken krijgen in hoogste versnelling. ook bij onze camper 2,8tgv heeft er ook lang ene opgestaan tot de solenoide kapot is gegaan.
Een GKN bvb werkt niet onder de 60km /u.
Rob

Re: voordelen overdrive ?

Geplaatst: zo 12 nov, 2017 12:40
door thorbjorn
Tussenboite veranderen ben ik geen voorstander van aangezien mijn range rover serieus moet werken met de remork erachter.
Dus het beste alles gewoon standaard laten.
Thorbjorn

Re: voordelen overdrive ?

Geplaatst: zo 12 nov, 2017 22:29
door De Rob
thorbjorn schreef:Tussenboite veranderen ben ik geen voorstander van aangezien mijn range rover serieus moet werken met de remork erachter.
Dus het beste alles gewoon standaard laten.
Thorbjorn


Bovenaan was het wel een td5 130 waar u over sprak.....niet Range Rover
ik heb nu deze voormiddag een td5 Def 90 G4...de tussenbak1:4 er van afgenomen.Morgen gaat er ene op met verstevigde behuizing van een Disco td5 ....1:22 verhouding
Rob

Re: voordelen overdrive ?

Geplaatst: ma 13 nov, 2017 00:02
door thorbjorn
Zou de overdrive op mijn 130 td5 willen zetten, een andere tussenbak ben ik geen voorstander van omdat je dan altijd met een grotere verhouding rijd. Mijn range 300tdi moet werken met mijn kipremork waar de td5 er duidelijk minder moeite mee heeft.
Ik had gehoopt dat een overdrive dit zou kunnen omzeilen.