Pagina 1 van 1

handbrake conversion / lengte boite td4 2.2

Geplaatst: di 13 jun, 2017 08:31
door Geert_DCPU
Dag iedereen,
ik heb een conversie gedaan van de handrem - is zo'n kit met schijf ipv trommel.
Na montage duwt de remkabelhouder tegen de dwarse chassisbalk, gevolgen:
- immens geratel/gerammel door trillingen van de aandrijflijn
- metalig geschraap remklauw die niet volledig ontspant door (licht) ingedrukte veer (en remschijf waar je na 15' rijden al je hand niet meer kunt op leggen).

Op foto's van montage op een td5 is er zeker 15mm speling tussen die houder en de dwarsbalk chassis, bij mij zit dat dus er tegen (td4 2.2), zie foto - zelfs er een beetje voorbij.
Ik heb mij laten zeggen dat de boite van een td4 2.2 iets langer zou zijn, met als gevolg dat er ook geen speling meer overschiet.
Iemand die dit kan bevestigen?
Iemand al zo'n conversie gedaan op een td4?

Afbeelding

Re: handbrake conversion / lengte boite td4 2.2

Geplaatst: di 13 jun, 2017 09:03
door Henk
Niet op een TD4, wel op een Series en een TD5 en rammelen kun je een beetje verhelpen door het voorste remblokje vast te zetten met bv tec7

Re: handbrake conversion / lengte boite td4 2.2

Geplaatst: di 13 jun, 2017 09:36
door De Rob
Ziet er op zicht goed uit....Ik heb dat ook en tijdens de lancering jaren geleden redelijk wat geplaatst...maar voor mij is dat systeem gebuist.De remkracht is veel te zwak om uw wagen op een helling tegen te houden.Remblokjes zijn veel te klein.
Tevens klopt de schroefdraadregeling van de originele handremkabel niet met de hefboom van dat spel.De lengte van schroefdraad is veel te kort om uw handrem goed af te stellen.Nu kan men die hefboom op dat systeem losmaken en een tandje verzetten... zowel naar links of rechts,maar dat komt ook niet goed met de kabel....oftewel hebt ge te weinig lengte of hij is te lang.Wat heb ik indertijd gedaan ..ik ben naar een bedrijf gegaan waar ze kabels maken .Heb daar een twintigtal kabels laten maken met een veel langere (12cm ) schroefdraad regelstuk op.
Ik heb ook eens in de Tunesiche woestijn dat spel volledig krom getrokken.Volle gas proberen te vertrekken om een zandduin op te geraken.Op dat ogenblik de handrem iets te laat gelost en de ganse montage plaat krom waardoor ik toen echt geblokkeerd stond,Heb toe de remklauw er moeten van losmaken en er afkloppen..Heb toen zonder handrem verder gereden..
Heb later op een beurs in u.k deze kromme bazaar aan x-eng terug bezorgd en ze hebben mij een andere gegeven..Dit vond ik positief.
Rob

Re: handbrake conversion / lengte boite td4 2.2

Geplaatst: di 13 jun, 2017 09:40
door Geert_DCPU
@Rob: lengte kabel: daarvoor hebben ze andere kabels, moet je apart bijbestellen.
Die remkracht: persoonlijk vind ik die alvast stukken beter dan het originele...

Re: handbrake conversion / lengte boite td4 2.2

Geplaatst: di 13 jun, 2017 09:45
door De Rob
Geert_DCPU schreef:@Rob: lengte kabel: daarvoor hebben ze andere kabels, moet je apart bijbestellen.
Die remkracht: persoonlijk vind ik die alvast stukken beter dan het originele...

Ja maar destijds hadden ze die langere kabels niet....het is nadat ik hun een langere laten zien heb dat ze dan ook deze beginnen fabriceren zijn(waarschijnlijk).
De remkracht van een originele...als hem goed afgeregeld staat en niet vettig is veel beter.Het kan niet beter zijn met die remblokjes van een 2pk.
Wacht maar eens totdat ge in vettig slijk heb gezeten.
Rob

Re: handbrake conversion / lengte boite td4 2.2

Geplaatst: di 13 jun, 2017 11:16
door Henk
Geert_DCPU schreef:Die remkracht: persoonlijk vind ik die alvast stukken beter dan het originele...
idem hier

Re: handbrake conversion / lengte boite td4 2.2

Geplaatst: di 13 jun, 2017 13:55
door De Rob
Henk schreef:
Geert_DCPU schreef:Die remkracht: persoonlijk vind ik die alvast stukken beter dan het originele...
idem hier

Op ne 90 ja..Maar op een 110 en nog wat opgbouwd naar expeditie met wat kg's er bij vergeet het..Nog niet te spreken van één druppelje olie via de flens/ oliekeerring uit uw tussenbak op dat achterste remblokje.Dat x-eng systeem is ontworpen voor een trial bak...die worden toch alle weken volledig nagekeken.Maar soit ...ik heb er zelf ook ene.
Rob

Re: handbrake conversion / lengte boite td4 2.2

Geplaatst: ma 03 jul, 2017 13:20
door Geert_DCPU
Vandaag wordt de x-enghandrem er vanonder uitgehaald.
We hebben nog gekeken om de steun te roteren naar een andere positie maar dat lukt niet, de top van de bediening blijft duwen tegen de chassisbalk eender welke positie je draait rond de cardan-as.
De balk aanpassen is niet aangewezen, op keuring hier in Roeselare keuren ze de auto onmiddellijk af als ze het zien, zo verklaart de stationschef. Je hebt altijd kans dat ze het niet zien, maar 1 slimme en je bent de pineut…
Een beschermplaat onder de transferbak biedt geen oplossing om het zicht te belemmeren, je kan er van de achterkant op kijken.

Blijkbaar heeft de bellhousing van een td4 2.2 een grotere maat dan een td4 2.4 en een td5, reden waarom de montage geen speling meer heeft omdat de boite/tussenbak verder achteruit komen.
Op het LR4x4.com-forum wisten ze ook geen raad, blijkbaar zijn er toch nog niet zoveel mensen die dat op een 2.2 Puma hadden gedaan, maar zonder slijpwerk aan de chassisbalk kom je er niet. Gezien ook X-eng dit aangeeft , en er dus blijkbaar geen andere mogelijkheden zijn, doet mij besluiten dat er dus geen Belgisch aanvaardbare oplossingen zijn.
Dus back to standard.... :(

Re: handbrake conversion / lengte boite td4 2.2

Geplaatst: ma 03 jul, 2017 13:29
door Henk
Heb je met Simon of Nick gepraat?

Re: handbrake conversion / lengte boite td4 2.2

Geplaatst: ma 03 jul, 2017 14:14
door Geert_DCPU
Henk schreef:Heb je met Simon of Nick gepraat?
Er werd via mail gereageerd, was niet met ondertekend (tenzij 'regards' een voornaam is :D )
Foundry 4x4ltd

Re: handbrake conversion / lengte boite td4 2.2

Geplaatst: ma 03 jul, 2017 14:36
door Henk
Foundry 4x4 = Nick