Zou er dan toch een specialleke in de achteras zitten?
Geplaatst: zo 09 apr, 2017 16:40
Voor zover ik weet is onze Antares redelijk standaard. Toen ik hem kocht stond er genoeg op om van enige offroadambitie te getuigen: een winchbumper (de winch was weliswaar kapot), een snorkel, een ski vooraan en na een degelijk roofrack en een sticker van Fursten Forest is dat het zo'n beetje. De eigenaar verkocht hem voor zijn zoon en wist er toendertijd niet al te veel over te vertellen.
Marquanterre vorig jaar was zo'n beetje de eerste serieuze terreinervaring. Die verliep boven verwachting goed, en het was van hetzelfde enkele weken geleden bij een evenement van de buren op het erg modderige fort van Kooningshooikt.
Penguin vroeg in Frankrijk of er geen locker in de auto zit, en bij een 'probleempje' met een 'plong' in de bochten (boenk in the back) opperde Peter R de mogelijkheid van een Detroit locker.
Het is me enkele keren opgevallen dat er soms op bijna magische wijze tractie ontstond op moeilijke hellingen, en dat meestal net rond het moment dat het ermee gedaan lijkt te zijn en dat er een nieuwe poging gedaan moet worden. Meestal betekent dat dus dat ik even stevig gas heb gegeven en er wielspin is geweest.
Intussen is de boenk in the back vanzelf verdwenen, maar er doet zich wel een ander kinetisch gebeuren voor: wanneer ik vanuit stilstand vertrek (ook rechtdoor), voel ik de eerste seconde enkele gedecideerde schokjes in de overbrenging. Niet al te hard, maar wel voldoende om het een en ander binnen te doen schudden, en zonder de elasticiteit die zich bij een kangoeroeachtig gedrag voordoet. Het voelt dus mechanisch aan en doet me denken in de richting van tandwielen etc. Het verdwijnt wel wanneer er wat kilometers afgelegd zijn - ik ga er van uit dat alles dan opgewarmd is.
Mijn buikgevoel (en kontgevoel) situeert het in het achterste differentieel maar ik kan me niet direct indenken wat deze trilling kan veroorzaken, tenzij misschien iets dat heel erg stroef loopt - maar dat zou ik dan toch moeten merken bij het uitrollen of manueel voortduwen van de auto.
Dat alles tesamen doet me dus de vraag stellen of er dan toch iets in zou zitten. Is er een manier om dat met enige zekerheid uit te vissen zonder het differentieelhuis open te schroeven?
Het zou een fijne verrassing zijn, maar anderzijds zou het betekenen dat het offroadsucces niet enkel aan mijn vaardigheden zou liggen :angel: . Al bij al een lange uitleg voor een korte vraag, maar gezien het toch zo rustig is, kan het waarschijnlijk geen kwaad :mrgreen:
Groeten,
Joris
Marquanterre vorig jaar was zo'n beetje de eerste serieuze terreinervaring. Die verliep boven verwachting goed, en het was van hetzelfde enkele weken geleden bij een evenement van de buren op het erg modderige fort van Kooningshooikt.
Penguin vroeg in Frankrijk of er geen locker in de auto zit, en bij een 'probleempje' met een 'plong' in de bochten (boenk in the back) opperde Peter R de mogelijkheid van een Detroit locker.
Het is me enkele keren opgevallen dat er soms op bijna magische wijze tractie ontstond op moeilijke hellingen, en dat meestal net rond het moment dat het ermee gedaan lijkt te zijn en dat er een nieuwe poging gedaan moet worden. Meestal betekent dat dus dat ik even stevig gas heb gegeven en er wielspin is geweest.
Intussen is de boenk in the back vanzelf verdwenen, maar er doet zich wel een ander kinetisch gebeuren voor: wanneer ik vanuit stilstand vertrek (ook rechtdoor), voel ik de eerste seconde enkele gedecideerde schokjes in de overbrenging. Niet al te hard, maar wel voldoende om het een en ander binnen te doen schudden, en zonder de elasticiteit die zich bij een kangoeroeachtig gedrag voordoet. Het voelt dus mechanisch aan en doet me denken in de richting van tandwielen etc. Het verdwijnt wel wanneer er wat kilometers afgelegd zijn - ik ga er van uit dat alles dan opgewarmd is.
Mijn buikgevoel (en kontgevoel) situeert het in het achterste differentieel maar ik kan me niet direct indenken wat deze trilling kan veroorzaken, tenzij misschien iets dat heel erg stroef loopt - maar dat zou ik dan toch moeten merken bij het uitrollen of manueel voortduwen van de auto.
Dat alles tesamen doet me dus de vraag stellen of er dan toch iets in zou zitten. Is er een manier om dat met enige zekerheid uit te vissen zonder het differentieelhuis open te schroeven?
Het zou een fijne verrassing zijn, maar anderzijds zou het betekenen dat het offroadsucces niet enkel aan mijn vaardigheden zou liggen :angel: . Al bij al een lange uitleg voor een korte vraag, maar gezien het toch zo rustig is, kan het waarschijnlijk geen kwaad :mrgreen:
Groeten,
Joris