Pagina 1 van 1

koppeling voor off-road trailer

Geplaatst: do 02 mar, 2017 19:02
door Fetzl
het frame van m'n zelfbouw trailer gaat weer richting rollend... kan bijna beginnen aan de bovenbouw
voor de koppeling zit ik nog met wat twijfels omtrent het type

Origineel zat er zo'n groot en dik NATO oog op, maar dat is niet handig en ook gewoon overkill voor een trailerke van max 750 kg
Ik heb al verschillende alternatieven bekeken, maar ofwel niet te krijgen hier ofwel pokkeduur ofwel niet reglementair

en alles heeft wel zijn voor of nadeel in gebruik (we nemen even de vrijheidsgraden hieronder als illustratie)
Afbeelding

* ik zou een draaibaar DIN trekoog kunnen zetten met dan een combi Dixons trekhaak, maar dan is de "roll" en de "yaw" OK, maar geen vrijheid voor "pitch"

* ik zou een koppeling à la "lock'n'roll" (https://locknroll.com/) kunnen nemen, maar die zijn al even duur in verzending naar europa dan ze kosten
Plus: ik denk niet dat ze hier reglementair zijn

* gewone standaard kogelkoppeling: "yaw" meer dan ok; "pitch" en "roll" binnen bepaalde grenzen

* geremde kogelkoppeling: idem als de gewone al heb je iets méér "roll"-vrijheid (omdat die ook wat geeft)
maar die enkel daarom op een max 750 kg trailerke zetten, leidt mss tot méér vragen (van de pliesie) dan ik wil

of is het allemaal wat overkill en heb je dat in 99% van de gevallen toch niet nodig

Wat gebruiken de trailer-junkies hiero +?

Re: koppeling voor off-road trailer

Geplaatst: do 02 mar, 2017 19:32
door Henk
BTDT...

Heb indertijd alle mogelijkheden bekeken zoals jij nu ook bezig bent. In Australië en US zijn er hele mooie oplossingen te vinden, ook voor de zelfbouw van kampeertrailers maar zoals je zelf al zegt is het pokkeduur om die dingen te laten opsturen en daarenboven niet legaal.

De meeste vrijheid geeft een Natokoppeling met oog maar dan zit je met een relatief hoge dissel.
Na wat liggen testen met een lange baar met koppeling er op om te zien hoe ver de hoeken gaan is het tenslotte een gewone bolkoppeling geworden.

Meestal zet je je aanhanger toch ergens neer als je echt wilt gaan offroaden. Wil je echt gaan trekken met je aanhanger dan zul je verschieten hoe snel je vast gaat zitten met zo'n dood gewicht aan je gat

Ik mag 2 keer per jaar op het strand rijden om een strandcabine op te zetten maar als het zand iet of wat droog en mul is dan moet je alle zeilen bijzetten en flink gas geven om een kleine 200 meter ver te geraken. Met een D4 lukt het al helemaal niet
Indertijd deed ik dat met een dubbelasser maar heb daarvoor speciaal een remork gebouwd, met Land Rover wielen :)

Re: koppeling voor off-road trailer

Geplaatst: do 02 mar, 2017 21:14
door Penguin
Ga gewoon voor die nato klauw en oog.
Is geen overkill, superhandig en een ideaal recovery punt.

Re: koppeling voor off-road trailer

Geplaatst: do 02 mar, 2017 21:46
door Landy Bean
zoek het niet te ver... een gewone standaard is meer dan genoeg, wij zijn onze trailer nooit verloren en ze heeft toch in rare hoeken gestaan...
Nato ring durf nogal kloppen tijdens het rijden

Re: koppeling voor off-road trailer

Geplaatst: do 02 mar, 2017 22:19
door Penguin
Met een gewone koppeling had ik de onze zeker al een paar keer kwijt gespeeld.
Dar kloppen kan inderdaad wel es vervelend zijn.

Re: koppeling voor off-road trailer

Geplaatst: do 02 mar, 2017 23:46
door Henk
Re kloppen: je hebt de echte sankey ogen en die willy's versie die groter en dunner is.
Dan heb je ook nog de echte draaibare dixon-bate nato trekhaak en de vaste ABL versie daarvan die veel dunner en niet draaibaar is.

De draaibare dixon-bate nato haak in combinatie met sankey oog zal niet zo veel rammelen wegens weinig spel en is inderdaad ideaal een recovery punt
Op een 130 wordt dat wel wat moeilijker met een legertype aanhanger wegens dissel die veel te hoog komt en een trekhaak die onder je bak zit

Re: koppeling voor off-road trailer

Geplaatst: vr 03 mar, 2017 01:14
door Fetzl
Draaibare dixon-bate nato 495€ bij nakatenenga
Bijpassend oog kleine 100€

Daarvoor laat ik makkelijk zo'n lock'n'roll systeem afkomen
Met dikke 120$ trailer side en 150$ car side... 125$ verzending is dat systeem een stuk goedkoper
(als de douane tenminste d'er niet nog een zjat bij doet)

Is zo'n nato- koppeling trouwens wel reglementair of zijn enkel bolkoppelingen dat ?

Re: koppeling voor off-road trailer

Geplaatst: vr 03 mar, 2017 08:19
door Penguin
Die nato koppelingen vind je wel ergens op een 2dehands beurs. Heb er hier nog een liggen, maar doe ze nog niet weg.
Op onze D3 stond die nato koppeling er permanent op. 1 keer hebben ze naar een nummer gezocht, om het officieel op papier te kunnen zetten. Maar was geen probleem.