Pagina 1 van 1

turbo

Geplaatst: ma 10 okt, 2016 16:02
door techniiek
Ik las op een forum dat een turbo die geen 10 sec blijft nadraaien stuk is, zijn er nog symptomen om er achter te komen of de turbo kapot is.
Ik zie bij live data op nanocom dat de druk in het inlaat spruitstuk bijna nooit meer is dan de normale lucht druk 104.000 ongeveer
Normaal verwacht ik max 101.000 ambiant pressure(luchtdruk zeeniveau)+ 1.2 bar boost= bij max optrekken een manifold waarde van max 220000.
Dit haal ik bijna nooit ,ik heb een exel file van een rit van 20 min (log file)bij het rijden op instrument mode met de nanocom zie ik wel degelijk turbo druk die volgens mij normaal is.
De darmen van de luchtinlaat naar intercooler en turbo zijn silicone darmen intercooler is een tweedehands (was toen lekvrij) een maand of zes geleden
het rijgedrag van de defender TD5 is afwisselend soms power genoeg dan weer minder.
Alvast bedankt voor een reactie

Re: turbo

Geplaatst: ma 10 okt, 2016 17:00
door De Rob
Waar halen ze dat...een turbo moet 10 sec nadraaien...Een rotor oilfilter van een td5 die blijft bij warme moto een x aantal sec's nadraaien..
Een turbo is o.k als hij een klein beetje speling op zijn asje heeft en geen olie doorlaat naar in of uitlaat.
Speling gaat weg bij draaiende motor omdat asje op een oliefilm dan draait en 100.000 trm haalt bij vollast.Op stationair toerental kunt ge dat praktisch tegenhouden.
Rob

Re: turbo

Geplaatst: ma 10 okt, 2016 20:53
door techniiek
Rob,
Heb jij een verklaring waarom de nanocom ongeveer de juiste turbo druk aangeeft en bij de livedata zijn er totaal andere waarden te zien zoals eerdere post.

Re: turbo

Geplaatst: di 11 okt, 2016 08:35
door Peter Puma
De turbo druk wordt vaak als overdruk aangegeven, dus relatief t.o.v. de omgevingsdruk. Je moet dan inderdaad 1+1 doen ;) .

De makers van software halen wel vaker dergelijke stoten uit; ik zie dat heel de tijd. Consistentie is niet hun sterkste kant :lol: