Pagina 1 van 1

Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: di 27 sep, 2016 19:07
door Bobtail
Mijn defender is 25 jaargewonden en is ingeschreven als lichte vracht.
Om van de keuringsperikelen af te zijn wil ik hem (opnieuw) omzetten naar personenwagen en dus als oldtimer inschrijven.
Heeft iemand hiermee ervaring?
Ik heb op forums gelezen dat dit enkel zou kunnen als hij ooit als personenwagen is ingeschreven, anderen zeggen dat het PVG nummer hetzelfde moet gebleven zijn.... kortom er is veel onduidelijkheid.

Greetz,
Bobtail

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: di 27 sep, 2016 19:25
door De Rob
Bobtail schreef:Mijn defender is 25 jaargewonden en is ingeschreven als lichte vracht.
Om van de keuringsperikelen af te zijn wil ik hem (opnieuw) omzetten naar personenwagen en dus als oldtimer inschrijven.
Heeft iemand hiermee ervaring?
Ik heb op forums gelezen dat dit enkel zou kunnen als hij ooit als personenwagen is ingeschreven, anderen zeggen dat het PVG nummer hetzelfde moet gebleven zijn.... kortom er is veel onduidelijkheid.

Greetz,
Bobtail
Als hij ooit personenwagen is geweest...wel ja.
Dezelfde pvg nr ..zekers niet.
Als wie hem ooit omgebouwd heeft naar LV...en destijds het pvg attest van PW en zilveren stickertje heeft bijgehouden ....zou het nu makkelijk hebben gehad .Gewoon naar de t.c er mee nadat de zetels er terug zijn ingebouwd.
Rob

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: di 27 sep, 2016 22:11
door Henk
Je zult naar een dealer moeten om dat geregeld te krijgen

gr, Henk

PS Welcome back :)

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: wo 28 sep, 2016 08:33
door Escape
Sinds de laatste wijziging kan ook een lichte vracht ingeschreven worden als oldtimer vanaf 25 jaar. Dus als je de extra zitplaatsen niet per se nodig hebt, is er geen enkel probleem. ;-)

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: wo 28 sep, 2016 19:51
door Beerke
Escape schreef:Sinds de laatste wijziging kan ook een lichte vracht ingeschreven worden als oldtimer vanaf 25 jaar. Dus als je de extra zitplaatsen niet per se nodig hebt, is er geen enkel probleem. ;-)

Tenzij je in Wallonië woont, daar is het ondertussen 30 jaar voor alle voertuigen.

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: wo 28 sep, 2016 23:17
door Henk
Maar de wegentaks voor een oldtimer LV is veel meer dan van een personenwagen.
Dus beter omzetten, de kosten heb je er na een drietal jaar uit en eventueel kun je dan achteraan ook bankjes zetten mocht je dat willen

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: do 29 sep, 2016 10:19
door Koen110
Ik zou hier graag even inpikken.. Heb momenteel een oldtimer LV die altijd al LV geweest is, en die ik ook nog eens geïmporteerd heb uit NL. Gisteren de wegenbelasting gehad, 148EUR.

Graag had ik in de toekomst hem omgebouwd naar personenwagen, dus echt de achter tub vervangen en zetels installeren. Is het mogelijk om die dan als personenwagen in te schrijven?

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: do 29 sep, 2016 11:11
door Henk
Als die motorisatie als Personenwagen bestaan heeft moet dat lukken.
Volgens mij kun je hem ook zo laten en omzetten naar personenwagen en later de zetels toevoegen

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: do 29 sep, 2016 13:23
door Bobtail
De bedoeling is om mijn defender aan te passen om zwaar offroad te kunnen rijden. Als ik hem als oldtimer geregistreerd krijg ben ik van de regeltjes verlost én van de de discussies bij de technische controle.
Wat moet ik precies doen om hem als oldtimer ingeschreven te krijgen, is dit louter een administratieve procedure of is er meer te doen?
En gelukkig, ik woon in Vlaanderen, Wezembeek Oppem, net op de rand :D

Greetz

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: do 29 sep, 2016 22:04
door De Rob
Bobtail schreef:De bedoeling is om mijn defender aan te passen om zwaar offroad te kunnen rijden. Als ik hem als oldtimer geregistreerd krijg ben ik van de regeltjes verlost én van de de discussies bij de technische controle.
Wat moet ik precies doen om hem als oldtimer ingeschreven te krijgen, is dit louter een administratieve procedure of is er meer te doen?
En gelukkig, ik woon in Vlaanderen, Wezembeek Oppem, net op de rand :D

Greetz

Net op de rand...Dan kunde toch bij de Franskiljons naar de keuring gaan. :think:
Gewoon naar de t.c en bij binnenkomst zeggen dat het voor Oldtimer keuring is.
Rob

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: vr 30 sep, 2016 16:32
door Wolf
Gaat dat pakken Rob? TC is regionale bevoegdheid, ik ben curieus of dat ze je in Wallonie zullen aanvaarden?

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: vr 30 sep, 2016 16:43
door Penguin
Wolf schreef:Gaat dat pakken Rob? TC is regionale bevoegdheid, ik ben curieus of dat ze je in Wallonie zullen aanvaarden?
Waarom niet?
Ik heb onze Def in Wallonië gekocht. Als ik nu aan mijn garage vraag om in mijn plaats naar de TC te gaan, waarom zou hij dat dan niet mogen?

Hoog tijd dat al die verschillen eens worden aangepakt.
Het is al erg genoeg dat een wagen in het ene EU land wel mag rijden, en in een ander EU land niet conform is, en in zo een klein land gaan ze het dan nog eens opsplitsen.

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: vr 30 sep, 2016 20:14
door Wolf
ik ben er toch heel curieus naar als jijzelf in Wallonie zou gaan of dat zou lukken.

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: vr 30 sep, 2016 20:52
door Beerke
De Rob schreef:
Bobtail schreef:De bedoeling is om mijn defender aan te passen om zwaar offroad te kunnen rijden. Als ik hem als oldtimer geregistreerd krijg ben ik van de regeltjes verlost én van de de discussies bij de technische controle.
Wat moet ik precies doen om hem als oldtimer ingeschreven te krijgen, is dit louter een administratieve procedure of is er meer te doen?
En gelukkig, ik woon in Vlaanderen, Wezembeek Oppem, net op de rand :D

Greetz

Net op de rand...Dan kunde toch bij de Franskiljons naar de keuring gaan. :think:
Gewoon naar de t.c en bij binnenkomst zeggen dat het voor Oldtimer keuring is.
Rob
En wat is het verschil met in Vlaanderen naar de keuring te gaan?

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: vr 30 sep, 2016 21:06
door Beerke
Wolf schreef:ik ben er toch heel curieus naar als jijzelf in Wallonie zou gaan of dat zou lukken.

Waarom denk je dat dat niet zou lukken? (of bedoel je specifiek voor die oldtimerkeuring? )
Ik ga (in Wallonië wonende en ingeschreven) naar de keuring in Vlaanderen.
Het enigste wat je kan tegenkomen is een waal die niet tegen Vlamingen kan en daardoor wat moeilijker doet.
Dat laatste is gelijk de reden waarom ik in Vlaanderen ga!
Onlangs nieuwe lpg installatie laten steken en daarmee naar de keuring in Werbomont geweest en afgekeurd (verboden tot verkeer).
De rolmeter van de keuring aldaar meet blijkbaar anders dan in Vlaanderen want volgens hun hangt mijn gastank te laag en is deze slecht geïsoleerd.
Dan maar rechtstreeks naar Geel gereden en daar was alles in orde!

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: vr 30 sep, 2016 23:08
door Wolf
goed om weten.

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: vr 14 okt, 2016 14:20
door Bobtail
Een update:

Zoals Escape hierboven vertelde is het sinds een tijdje mogelijk om een lichte vracht om te zetten naar old timer vanaf die 25 jaar is geworden.
Het enige wat je hiervoor moet doen is je wagen als old timer te laten keuren op de technische controle. Da's alles!
Op de site van GOCA staat in detail beschreven wat er wordt nagekeken en op welke manier dit gebeurt: http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-oldtimer

Volgende week ga ik naar de keuring in Vilvoorde. Iemand ervaring met die mannen?

Groet!

Re: Omzetten van Lichte vracht naar personenwagen

Geplaatst: vr 14 okt, 2016 14:37
door Henk
Als oldtimer lichte vracht blijf je dan wel dezelfde relatief dure wegentaks betalen (+/- 125€) terwijl een oldtimer personenwagen je veel minder kost