Pagina 1 van 1
Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: za 25 jun, 2016 19:59
door Landy Bean
Een vervolg op mijn vraag in een ander topic, een klein foto verslag van hoe het moet.
Je moet eerst de demper volledig uit rekken, dan met een klein schroevendraaier de rubber die er bovenaan in zit naar beneden duwen.
De rubber die het volledig indrukken van de demper belet komt er dan mooi naar het midden zodat je deze kan verwijderen.
Nu kan je de demper volledig indrukken, traag naar links draaien en dan voel je het mechanisme inschakelen, de demper zakt nog een klein beetje.
De Heavy Raid is traploos in te stellen, nieuw staan ze op het zachts, je kan ongeveer 2.5 toerkes naar rechts draaien tot je een spanning voelt dan staan de dempers op het maximum van hardheid, wel je ze half moet je de toerkes tellen.
Na het afstellen de rubber terug er tussen, dempers volledig indrukken om deze weer op zijn plaats te krijgen.
Ik heb ze nu op het maximum staan, voel ik het verschil, ja...

Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: zo 26 jun, 2016 00:51
door Basil
Allé ik weet weer wat te doen aan de disco de komende week, koni's er onderuit deftig afstellen en terugplaatsen
Mercie Frans voor den uitleg te delen!
Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: zo 26 jun, 2016 09:44
door Landy Bean
Bij de heavy track zou het principe het zelfde zijn, enkel kan je hier de stofkap naar beneden trekken om de rubber te verwijderen en zou je kliks moeten voelen bij het verdraaien, ik dacht vier.
Zelf nog niet gedaan...
Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: zo 26 jun, 2016 11:36
door Basil
De andere koni's hebben inderdaad een zwarte plastic stofkap die je kan verwijderen en dan 3 of 4 klik's verzet, ooit nog gedaan op een defender enkele jaren geleden.
Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: zo 26 jun, 2016 16:56
door sammels
Wist je eigenlijk het is niet de bedoeling om nieuwe koni dempers bij te regelen.
De regeling is enkel om slijtage te compenseren.
Als je deze op hun maximum zet,en ze worden gebruikt in zware omstandigheden ( hoge snelheid en of zwaar beladen op slechte ondergrond) worden die veel te warm en kunnen deze de uitzetting van de olie en materialen niet compenseren en gaan ze zeer snel kapot.
Moet je een nieuwe koni bijregelen om stabiel te kunnen rijden dan heb je een verkeerde schokdemper gekocht.
Gr
Bart
Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: zo 26 jun, 2016 19:48
door Miguel
Daarenboven zijn het de veren (en voor onze LRs ook antirolstangen) die vooral zorgen voor 'stabiliteit'... en niet de dempers.
Denk toch eerder dat de dempers voor stabiliteit zorgen en niet de veren.
Heb een keer een 90 gezien met de 2 voorste dempers afgescheurd en dat was levensgevaarlijk om mee te rijden
Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: zo 26 jun, 2016 20:02
door Landy Bean
Sammels dacht het niet, de Raid en Track is instelbaar en heeft niets met slijtage te maken, waarom de heavy track zo dik is? Dit is omdat er meer olie inzet om het warmlopen ervan tegen te gaan.
Ik denk dat Koni al genoeg bewezen heeft op dit gebied.
Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: zo 26 jun, 2016 20:27
door sammels
Dat is wat er word gebruikt als verkoop argument.
Maar het is eigenlijk ontworpen voor de slijtage te compenseren.
Heavy track is inderdaad zo dik om warmlopen tegen te gaan, maar het is geen gasdemper dus als ze te warm lopen kunnen ze de uitzetting niet compenseren en gaan kapot.
Zeker als je iemand bent die graag zijn rechter pedaal diep intrapt offroad.
Maar inderdaad die heavy raid dempers zijn de beste in hun catogorie op vlak van prijs kwaliteit
Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: zo 26 jun, 2016 20:47
door Landy Bean
Dus ik word afgekeurd voor mijn dempers, een draai eraan en ze zijn weer goed voor een jaar... waar haal jij deze informatie?
Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: zo 26 jun, 2016 21:32
door sammels
Nee op de keuring meten ze het verschil tussen links en rechts en niet het dempingsvermogen.
Vertegenwoordiger van reiger suspension heeft daar is een uiteenzetting van gedaan.
@ Miguel
Dempers hebben alles te maken met stabiliteit! Een demper maakt of kraakt uw voertuig.
Wedstrijddempers die afregeling is wel iets anderst dan die klikjes van een koni.
Een koni is enkel de rebound regelbaar.
Bij deftige wedstrijddempers kun je de rebound en compressie regelen.
En die zijn dan nog positie afhankelijk regelbaar, je kan ook de hoge, midden, lage snelheid demping regelen.
En dan spreken we nog niet over coilovers.
Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: zo 26 jun, 2016 21:36
door Landy Bean
Dus de vertegenwoordiger van Reiger zegt dat Koni dit als verkoopargument gebruikt ...
Benieuwd wat Koni over Reiger te vertellen heeft
Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: zo 26 jun, 2016 22:04
door sammels
Reiger maakt dat niet eens, enkel competitie dempers dus er is geen vergelijk tussen.
Koni 200€ Voor een paar
Reiger 1000€ per demper
Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: zo 26 jun, 2016 22:14
door Henk
Heb hier toevallig 2 Reigers liggen voor vanvoor op de 110 en net nieuwe bussen gestoken, kwam op 160€ maar ze zijn dan ook van goud ...

Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: zo 26 jun, 2016 23:18
door Miguel
????
Wel, Als iemand mij nieuwe Koni Heavy Tracks RAID vindt tegen 200 euro voor een paar... laat maar komen

Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: ma 27 jun, 2016 07:02
door Landy Bean
Vind dees best grappig, dat die mannen van Koni ons allemaal beet hebben...
Zou een ferme rechtzaak kunnen worden...
Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: ma 27 jun, 2016 13:14
door Penguin
Miguel schreef: Daarenboven zijn het de veren (en voor onze LRs ook antirolstangen) die vooral zorgen voor 'stabiliteit'... en niet de dempers.
Denk toch eerder dat de dempers voor stabiliteit zorgen en niet de veren.
Heb een keer een 90 gezien met de 2 voorste dempers afgescheurd en dat was levensgevaarlijk om mee te rijden
Ik vrees er toch voor....
Dempers hebben niet voor niets de naam demper, en zij dempen de schokken. De veren houden de wagen in plaats en op hoogte.
Vandaar dat een voertuig met afgebroken demper een springend wiel heeft, maar daarom gaat die wagen nog niet beginnen zwieberen over de weg.
Nu, voor het optimale moeten BEIDE in orde zijn.
Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: ma 27 jun, 2016 16:46
door Landy Bean
Dempers zorgen gewoon dat de wielen op de grond blijven
Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: ma 27 jun, 2016 20:08
door sammels
Landy Bean schreef:Vind dees best grappig, dat die mannen van Koni ons allemaal beet hebben...
Zou een ferme rechtzaak kunnen worden...
Ik vrees dat fabrikanten over veel liegen.
Heel veel auto's komen niet eens aan hun voorgeschreven motorvermogen en dan spreek ik niet over 2a3 pk maar over 20 ,30,40 A 50 pk
Kijk naar VW met hun uitstoot....
Chiptuning

de experten in zever verkopen !
Maar ik ben nu wel wat ver off topic.
Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: ma 27 jun, 2016 21:34
door Covko
Demper is niet alleen voor demping maar ook voor stabiliteit. Haal er eens achteraan 1 demper uit en rijd er eens mee.
Ze worden op de keuring op verschillende dingen getest. Ga eens met een defender met versleten schokdemperbussen op de achteras.
Is goed voor rode kaart met als opmerking fazeverschuiving
De koni zitten schijven in met gaten. De regeling zorgt er voor hoe vlot de olie van de ene kamer naar de andere kan(die fazeverschuiving).
Hard=> gat klein,demping zwaarder
Zacht=> gat groot,zachtere demping
Voor beide enkel ingaande beweging tenzij je voor dure competitiedempers gaat!
Om een voorbeeld te geven: een driftauto dient de demping volledig anders afgesteld te worden dan voor circuitwagen of rallywagen.
Ze kunnen idd stuk gaan door verkeerde afstelling maar is voor elke regelbare ophanging,hoe duur of goedkoop ze mogen zijn
Competitie:
Standard hardheid verstelbaar

Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: ma 27 jun, 2016 21:45
door Penguin
Bolle is hier met haar 90 eens thuis gekomen met los gekomen demper.
Ik had het toevallig gezien, zij had er niets van gemerkt.
Re: Koni Heavy Raid afstellen
Geplaatst: ma 27 jun, 2016 21:56
door Covko
Rustige chauffeur dan;-)
Bij kammeraad zijn disco 3 was 1 demper stuk en die danste langs alle kanten, bij mij zelfde verhaal en nog iemand met koni,demper stuk en die auto ging alle kanten uit bij het remmen en ronde punten waren ook een belevenis op zich.
Bij mijn grootvader demper ook afgescheurd indertijd van zijn auto en die had het ook niet gevoeld.
En bij een vrouw rijd een auto lang normaal tot als er een wiel vanonder ligt:-D Als ik mijn vrouw haar auto soms gebruik en ik vraag heb je dat geklop niet gehoord is het antwoord ook nee ook al is er een stabilisatorstang afgebroken:-D