Antares mokt een beetje: horten, dieselgeur en geen mistlamp
Geplaatst: vr 03 jun, 2016 19:03
De laatste weken heeft Antares (Td5, 2005) weer wat uit de hoge hoed gehaald om me bezig te houden. Het is misschien niet uitgesloten dat er gemeenschappelijke oorzaken zijn, dus ik bundel ze in 1 topic:
Even op een rijtje:
- geregeld wat horten op ruw terrein
- lekt een beetje diesel bij veel schudden
- de mistlamp werkt niet meer
Het hortende gedrag heb ik al eens bij de buren aangekaart, en er werd geopperd dat het een beschadiging in de kabelboom kan zijn, of versleten contacten in een relais. De injectorkabel is in elk geval zo'n 20k geleden vervangen en er zit geen olie meer in de ECU-plug.
Er is aan de relais geen uiterlijk defect te bemerken en de connectoren zitten goed vast. Zijn alle gele relais inwisselbaar? Zou ik dat van de dieselpomp met een ander geel relais kunnen wisselen om te kijken of het probleem zich dan nog voordoet?
Gezien het woord 'kabelboom' genoemd is: de mistlamp werkt niet meer, nochtans zijn zekering en lampje nog in orde, dus dat leidt me in die richting. Zijn er misschien typische kwetsbare plekken?
Diesellek: op ruw terrein, of wanneer ik de auto bij het tanken vroeger nog eens navulde eenmaal het vulpistool afgeslagen was, lekt hij een beetje diesel aan beide kanten van de beschermplaat. Alleen dan, en niet na dagelijkse verkeer, dus een permanent lek onder dieselniveau is waarschijnlijk uit te sluiten. In de Pyreneeën hing er ook merkbaar een diesellucht rond de achterkant van de auto. Ik gok op een lekke dichting bij de dieselpomp. Zou dat misschien een oorzaak kunnen zijn van het horten?
Eerste klus wordt sowieso een toegangsluikje naar de dieselpomp maken.
Alvast bedankt voor enige suggesties.
Groeten,
Joris
Even op een rijtje:
- geregeld wat horten op ruw terrein
- lekt een beetje diesel bij veel schudden
- de mistlamp werkt niet meer
Het hortende gedrag heb ik al eens bij de buren aangekaart, en er werd geopperd dat het een beschadiging in de kabelboom kan zijn, of versleten contacten in een relais. De injectorkabel is in elk geval zo'n 20k geleden vervangen en er zit geen olie meer in de ECU-plug.
Er is aan de relais geen uiterlijk defect te bemerken en de connectoren zitten goed vast. Zijn alle gele relais inwisselbaar? Zou ik dat van de dieselpomp met een ander geel relais kunnen wisselen om te kijken of het probleem zich dan nog voordoet?
Gezien het woord 'kabelboom' genoemd is: de mistlamp werkt niet meer, nochtans zijn zekering en lampje nog in orde, dus dat leidt me in die richting. Zijn er misschien typische kwetsbare plekken?
Diesellek: op ruw terrein, of wanneer ik de auto bij het tanken vroeger nog eens navulde eenmaal het vulpistool afgeslagen was, lekt hij een beetje diesel aan beide kanten van de beschermplaat. Alleen dan, en niet na dagelijkse verkeer, dus een permanent lek onder dieselniveau is waarschijnlijk uit te sluiten. In de Pyreneeën hing er ook merkbaar een diesellucht rond de achterkant van de auto. Ik gok op een lekke dichting bij de dieselpomp. Zou dat misschien een oorzaak kunnen zijn van het horten?
Eerste klus wordt sowieso een toegangsluikje naar de dieselpomp maken.
Alvast bedankt voor enige suggesties.
Groeten,
Joris