Pagina 1 van 1
Td5 gloeibougies
Geplaatst: di 15 mar, 2016 15:52
door Landy Bean
Raar fenomeen, er was 1 van mijn gloeibougies aan het topje afgebroken... zou eens bij mijn ex dealer moeten vragen hou ze dit geflikt hebben....
Allé nu we toch bezig waren ze alle vier vernieuwd, heb de oude getest e geen enkele gloeide nog, de nieuwe wel gelukkig maar.
Blijkbaar is dit een veel voorkomende fenomeen bij de Td5'kes.
Nu start ze wel veel beter, korter dan ervoor, hoelang ik zo al rondrij weet ik niet.
Re: Td5 gloeibougies
Geplaatst: di 15 mar, 2016 16:01
door De Rob
binnen twee weken zijn de deze ook terug foetsjie.
Van elke cilinderkop van een td5 die ik er afneem en demonteer zijn deze kaarsen kapot.
Rob
Re: Td5 gloeibougies
Geplaatst: di 15 mar, 2016 16:29
door Landy Bean
Dat Is toch niet normaal !!
Wat zou de oorzaak hiervan zijn?
Re: Td5 gloeibougies
Geplaatst: di 15 mar, 2016 17:16
door Penguin
Landy Bean schreef:Dat Is toch niet normaal !!
't is ne Land Rover, tuurlijk is da normal (Zegt zelfs mijn buur al)

Re: Td5 gloeibougies
Geplaatst: di 15 mar, 2016 18:52
door De Rob
Landy Bean schreef:Dat Is toch niet normaal !!
Wat zou de oorzaak hiervan zijn?
Ik denk dat die lang blijven nagloeien bij een koud start.
Rob
Re: Td5 gloeibougies
Geplaatst: di 15 mar, 2016 19:06
door Vogler
Ik heb op Def2 ooit gelezen dat die gloeipluggen altijd aan zouden staan. Ik heb het topic even opgezocht, en daarin staat:
I just did my glow plugs as well due to some hard starting. Although they were probably due, the Td5 doesn't rely on them too much to start. But apparently they are "on" the entire time the engine runs, so during warm up they help with emissions and do maybe help when cold running.
Geen idee wat ik er van moet denken, maar als dat waar is en ze inderdaad zo intensief gebruikt worden, is dat waarschijnlijk wel de reden waarom ze meestal stuk zijn.
http://www.defender2.net/forum/topic418 ... glow+plugs
Groeten,
Joris
Re: Td5 gloeibougies
Geplaatst: di 15 mar, 2016 21:13
door Landy Bean
Dit kan ik bijna niet geloven, zit daar geen timer relais tussen?
Ieder diesel heeft er toch een voordeel aan
Re: Td5 gloeibougies
Geplaatst: di 15 mar, 2016 22:18
door Vogler
Omdat ik er niets van kende heb ik even e.e.a. opgezocht op
den internet. Voor de mensen die er even weinig van kennen:
Er is weliswaar een relais voor de gloeipluggen, maar dat zal geen tijdsfunctie hebben: de duur van het gloeien wordt door de ECU geregeld op basis van o.a. de temperatuur van de koelvloeistof (input van de ECT of Engine Coolant Temperature sensor). De gloeipluggen warmen de cylinder niet alleen op voor het starten (voorgloeien / pre-heat) maar zijn nog een tijd actief in de koude motor om de emissie in het gareel te houden (nagloeien / post-heat). Desbetreffende pagina in het werkplaatshandboek vind je
hier.
Het is gangbare praktijk bij moderne diesels. In een
catalogus van Dentso-gloeipluggen wordt gesproken over resistentie tegen post-heat tot 6 minuten.
Hoe lang die post-heat bij de Td5 duurt, heb ik niet gevonden maar het is natuurlijk temperatuursafhankelijk, ik vond bij Volkswagen bv 2 minuten. Ik weet niet hoe de temperatuurmeter in mijn dashboard gestuurd wordt, maar als die uitslaat onder invloed van de ECT kan dat best wel eens lang duren - afgaande op hoe lang het soms duurt eer de naald geklommen is. Anderzijds: als Denso spreekt over pluggen die tot 6' kunnen gloeien, is een constante activering nogal onwaarschijnlijk, of wel de reden waarom ze kapot zijn in de Td5.
Over kapot gaan van gloeipluggen schrijft Bosch:
Excessive voltage is the leading cause of glow plug failure. Glow plugs are designed to operate within a temperature range of 850° – 1100°C. During operation, the glow plug controller switches current to the glow plug for a specific period of time to allow for proper heating. However, when the controller fails, current could be applied for a longer than specified time causing the temperature of the glow plug to exceed the 1100°C upper limit. Under these conditions, the glow plug overheats causing the casing to swell, split or burst which allows air to enter the coil area causing immediate failure.
Other causes of glow plug failure include:
Improper testing procedure (applying 12 volts directly to a glow plug designed to operate on 6 volts)
Incorrect engine timing
Improper fuel injector spray pattern
Continual cycling of the glow plugs
Hopelijk heeft iemand er iets aan...
Groeten,
Joris
Re: Td5 gloeibougies
Geplaatst: di 15 mar, 2016 22:25
door Penguin
Bij startproblemen aan de D3 hebben er verschillende mij verteld dat een moderne diesel hier in onze winters vlot moet kunnen starten zonder gloeibougies.
Re: Td5 gloeibougies
Geplaatst: di 15 mar, 2016 23:11
door Landy Bean
Starten zonder is correct maar ze moeten werken, voorgloeien is mss niet meer van deze tijd maar het nagloeien komt toch ten goede van je motor als je het mij vraagt.
Ik weet dat ik deze jaarlijks ga controleren en vervangen als het nodig is, mijn Td5 moet nog lang mee gaan...
Re: Td5 gloeibougies
Geplaatst: wo 16 mar, 2016 08:39
door De Rob
Landy Bean schreef:Starten zonder is correct maar ze moeten werken, voorgloeien is mss niet meer van deze tijd maar het nagloeien komt toch ten goede van je motor als je het mij vraagt.
Ik weet dat ik deze jaarlijks ga controleren en vervangen als het nodig is, mijn Td5 moet nog lang mee gaan...
Als ge er dan makkelijk zou aan geraken is dat te doen..maar met dieinlaatcollector er opgebouwd toch niet zo makkelijk.
Mijne DII 14 jaar jong nog maar 150.000 heb ik nog nooit de glowers getest of ze kapot zijn.Draait als een zonneke..
Rob
Re: Td5 gloeibougies
Geplaatst: wo 16 mar, 2016 08:44
door Penguin
Landy Bean schreef:het nagloeien komt toch ten goede van je motor als je het mij vraagt.
Wat ik vond ivm nagloeien is dit enkel goed voor de emissie en het wat mooier stationair draaien.
Niets noodzakelijk dus volgens mij
Re: Td5 gloeibougies
Geplaatst: do 24 mar, 2016 20:04
door nielsc
Gloeibougies gaan nog altijd vaak kapot, en dat is normaal, is een slijtage onderdeel. Niet van wakker liggen
Als ge gloeibougies constant zou laten gloeien dan valt het tipke er gewoon af dus constant gloeien ze niet hoor.
En het klopt dat een moderne diesel hier zonder gloeiers ook start, maar ge hoort of voelt bij het starten soms wel als er een of meerdere kapot zijn als het 's nachts gevroren heeft.