Pagina 1 van 1

Startmotor

Geplaatst: ma 14 mar, 2016 18:32
door Vogler
Allen,

in de voorbij weken (voor het eerst tijdens de avond op terugweg na Le Risdoux) heeft mijn startmotor enkele keren dienst geweigerd. Sleutel draaien en niks, of hooguit ergens een klikje. De twee of derde keer werkte alles alsof er geen probleem was. Enig idee? Moet ik het contact in de startmotor vernieuwen?

Groeten,

Joris

Re: Startmotor

Geplaatst: ma 14 mar, 2016 18:44
door De Rob
td5?gekend probleem..
Starter laten reviseren..probleem zit in de startrelais.
Ik doe er bijna wekelijks weg voor revisie.
Rob

Re: Startmotor

Geplaatst: ma 14 mar, 2016 18:59
door Landy Bean
Leuk werkje, starter eruit pluimen van een Td5...
Wat betreft jouw probleem zoals Rob schrijft, revisie

Re: Startmotor

Geplaatst: ma 14 mar, 2016 22:52
door De Rob
Landy Bean schreef:Leuk werkje, starter eruit pluimen van een Td5...
Wat betreft jouw probleem zoals Rob schrijft, revisie

Starter td5 Defender er van onder uit halen ....10 minuutjes.
Heb die op stock liggen.
Rob

Re: Startmotor

Geplaatst: di 15 mar, 2016 13:39
door sammels
Ja is altijd het zelfde wat aan die relais kapot gaat.
Contacten van de relais kopen en zelf herstellen is ni echt moeilijk.

Re: Startmotor

Geplaatst: di 15 mar, 2016 14:13
door De Rob
Peter R. schreef:
Landy Bean schreef:Leuk werkje, starter eruit pluimen van een Td5...
Wat betreft jouw probleem zoals Rob schrijft, revisie
Als ge voor uwe rakiak een verlengstuk van de juiste lengte hebt gaat het haast vanzelf. Als het iets te lang of te kort is zit ge te kl*t*n dat het een naam heeft.

just :) en ne 15 dopsleutel afdraaien
ROb

Re: Startmotor

Geplaatst: di 15 mar, 2016 14:38
door Vogler
Merci voor de reacties. Jullie hebben me alvast op weg gezet; ik zie waar het om gaat en ga hem zelf proberen reviseren. Het lijkt effectief niet zo'n grote klus:
http://timtrott.co.uk/defender-td5-star ... r-removal/

Groeten,

Joris

Re: Startmotor

Geplaatst: zo 27 mar, 2016 01:15
door Vogler
Vandaag de startmotor onder handen genomen. Inderdaad niet zo moeilijk, het lukte nét met wat er in de doppendoos zat. Tot nu toe gaat alles goed dus laat ik maar van uit gaan dat het gelukt is ;)

Groeten,

Jorid

Re: Startmotor

Geplaatst: zo 27 mar, 2016 13:13
door Peter Puma
Hey Joris,

Toevallig geen foto's gemaakt ?
Welke combo van sleutel / doppen heb je gebruikt ?

Re: Startmotor

Geplaatst: zo 27 mar, 2016 17:23
door Vogler
Dag Peter,

Ja, ik heb enkele foto's gemaakt. In principe niets nieuws vergeleken met wat je elders vindt, maar hier zijn ze:
Het type startermotor komt overeen met de info die ik elders online vond:

Afbeelding

Geen beelden van hoe hij op de motor zit, maar alles wat enigszins interessant zou kunnen zijn, zit goed weggestopt.

De opengemaakte startermotor met alle onderdelen die met het contact te maken hebben, uitgezonderd de plunjer. Bovenaan nieuwe stukken, onderaan de originele:
Afbeelding

Ik heb stukken besteld via repairkits.co.uk, en ze maken zich sterk de juiste lengte bouten te leveren en isolatoren. Je ziet ook dat een klein rubberringetje bij de isolator links er bv niet bij zit. Dat zorgt waarschijnlijk voor een waterdichting die door de nieuwe set dus niet aangeboden wordt.

Ik vond de nieuwe stukken wat groffer van afwerking en heb uiteindelijk veel oude onderdelen hergebruikt.

Afbeelding

De uitsparingen in de nieuwe isolator herkende ik later die dag in die van de startermotor, bij het plaatsen van een Zweedse schakelaar.

De onderdelen voor de aparte polen op een rij. Het verlengstuk voor de doppenset geeft de behuizing van de motor weer: het koper en de vierkante isolator aan de binnenkant, de rest aan de buitenkant:

Afbeelding

En de negatieve pool:
Afbeelding

Tussen de bout en het contactpunt komt nog een contactje dat aan een draad in de motor zit (ontstoringscondensator of zo?). Je ziet het hier zitten in het rechtercontact. Dit is de geopende behuizing met de originele delen en versleten contacten, met de schroeven losgedraaid om zoveel mogelijk onderdelen zichtbaar te maken:

Afbeelding

Je kan alles in groter formaat zien in dit flickr-album: https://flic.kr/p/FifmkC

Ik zal later deze week nog een foto van het gereedschap en zijn afmetingen toevoegen. De grote boosdoener is de moer (15mm) boven de startmotor die amper bereikbaar is. Is de sleutel te kort dan kom je niet voorbij de motor, is ze te lang dan zit je tegen de motorsteun. Het lukte net door de gewone ratel, een verlengstuk van ongeveer 12 of 15 cm en de dop van 15mm (alles 1/2 inch) losjes te koppelen om enkele cruciale millimeters te winnen. Voor de rest heb ik enkel nog doppen gebruikt voor de twee bevestigingsbouten (13mm) en de boutjes van het deksel van de behuizing (klein maatje, 8 of 9 of zo) plus een steeksleutel van 14mm voor de binnenste moeren van de contacten.
De FPR lekt een beetje dus het was hier en daar een vettig jobke.

Groeten,

Joris

Re: Startmotor

Geplaatst: zo 27 mar, 2016 17:28
door Peter Puma
Wauw, dit is alweer geweldig om lezen; helemaal helder :thumbup:

En dit op een Paaszondag, ge zijt ne schat :lol:

Laat die andere foto's ook maar komen, dan kan Henk dit misschien in het technisch archief steken ?

Re: Startmotor

Geplaatst: ma 28 mar, 2016 11:12
door Wolf
inderdaad, knappe info!

Re: Startmotor

Geplaatst: ma 28 mar, 2016 13:31
door sammels
Heb je die plunjer niet mee vervangen ?

Re: Startmotor

Geplaatst: ma 28 mar, 2016 14:02
door Vogler
Jawel, maar ik ben de plunjers vergeten fotograferen en heb het inderdaad niet expliciet vermeld. Er zat een volledige nieuwe plunjer in de set, inclusief veer.
Nog een kleine correctie zonder veel belang: ik herkende de uitsparingen in de isolator in die van de alternator (en dus niet startmotor).

Groeten,

Joris

Re: Startmotor

Geplaatst: di 29 mar, 2016 09:47
door dafaljan500
Joris...mooie uiteenzetting... u spreekt v/e vettige Fuel Pressure Regulator, als ik ondermijn motorkap kijk is alles 'relatief' proper, echter de startmotor is vettig ALL OVER THE PLACE ...duid dit wss ook op n lekkende FPR?

(sorry dat ik off topic ga... maar denk dat dit topic 'solved' is)

Re: Startmotor

Geplaatst: di 29 mar, 2016 12:43
door Vogler
Ik ben absoluut geen expert ter zake, maar het lijkt me van wel. De FPR zelf zal dan natuurlijk ook vettig staan. Bovendien bengelt er onderaan de behuizing van de koppeling ook altijd een druppeltje. Dat is dan diesel die van de fpr komt. Maar veel FPR's lekken wel een beetje. Als het wat erger wordt, zie je een vlekje diesel onder de auto en zover is het bij mij nog niet.
De meerderheid zegt dat je de fpr best in zijn geheel vervangt, maar ik lees toch ook enkele getuigenissen van revisies waarbij alle rubbers en de drukregelaar zelf vervangen worden maar de behuizing behouden blijft. Je bent dan voor 30 euro gesteld. Ik ga dat binnenkort ook eens doen (waarschijnlijk na de Pyreneeën) en dan krijg je het hier zeker te lezen.

Nogmaals: ik ben geen expert, dus laat andere visies maar volgen!

Groeten,

Joris

P.S.: maak van die u maar een jij hoor.

Re: Startmotor

Geplaatst: di 29 mar, 2016 13:52
door Landy Bean
Ben benieuwd of het lukt om de FPR te reviseren...
Ik persoonlijk twijfel er aan, maar bij andere lukt het blijkbaar wel.

Hier ligt een nieuwe klaar om gemonteerd te worden, dan nog enkel dat F**king stuurhuis en we zijn hopelijk weer gezond voor de volgende 10 jaar...

Re: Startmotor

Geplaatst: di 29 mar, 2016 14:33
door Vogler
Een forumlid op Defender2 heeft naar eigen zeggen al een tiental FPR's succesvol gereviseerd op zijn werk, met deze kit op ebay.
Voor het prijsverschil met een volledige vind ik het toch wel de moeite om te proberen.

J

Re: Startmotor

Geplaatst: wo 30 mar, 2016 12:39
door Vogler
Met deze sleutelcombinatie - en op deze manier losjes in elkaar gestoken - kon ik net bij de moer geraken, dus iets langer was handiger geweest.
Hij mag trouwens niet dikker zijn.

Afbeelding

Groeten,

Joris