Pagina 1 van 1

Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: zo 14 feb, 2016 13:41
door Vogler
Dag allemaal,

de computer houdt onze Defender Td5 aan de gang als je gewoon het ontkoppelingspedaal loslaat zonder het gaspedaal aan te raken (anti-stall). Nuttig bij bv vertrek op steile hellingen of met een zware aanhanger.
Zijn er daarnaast eigenlijk nog andere zaken die specifiek zijn voor een handgeschakelde Td5 zonder opties als ABS, tractiecontrole etc?
Ik zag in deze vergelijking tussen de Jeep Rubicon en een Td4 Defender bv hoe je met de Td4 (ABS, hill-descent etc) volledig anders - en tegen het gezond verstand in - te werk gaat bij een steile afdaling, wat me deze vraag toch maar eens doet stellen.
Benieuwd of er toch nog iets uit de bus komt!

Groeten,

Joris

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: zo 14 feb, 2016 16:28
door Penguin
een beetje een gevaarlijk filmke om overal te kunnen toepassen.
Doe wat ze hier zeggen op een natte ondergrond, en het loopt mis.

Met onze 110 td5 ooit stijle afdalingen gemaakt, gewoon in klein 1, voet weg van de rem, koppeling los, en laten gaan.
Indien nodig kan je ff een tik op rempedaal geven, maar slechts heel kort. Soms is wat gas bijgeven veiliger dan willen afremmen.

Voor onze D3 met wat meer toeters en bellen gelde dit even zeer, enkel, DSC en hill descent control op en in klein 1 laten gaan.

De afdalingen die we tot nu toe met Olli gedaan hebben, heb ik op dezelfde manier als altijd gedaan. klein 1, koppeling los, en in dit geval DSC laten aanstaan.

Carlos zou hier een gepast antwoord kunnen opgeven. Hij heeft voor LR Experience initiaties gegeven dacht ik.

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: zo 14 feb, 2016 17:54
door christiaan
Motorrem TD5 valt toch tegen vind ik.

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: zo 14 feb, 2016 18:03
door Penguin
Dan toch eentje die wat compressie verloren heeft.
Ik herinner me een van de jaarlijkse events in Limburg waarbij we op een van de mijn terrils naar beneden mochten.
Was zo stijl dat je serieus moest duwen op je stuur om niet tegen het raam te plakken.
Dat heb ik toen toch in 1 klein gedaan met de 110 td5 zonder te moeten bij remmen. Perro deed het voor mij met zijn 90 Td5.

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: zo 14 feb, 2016 22:01
door Vogler
Aan de hand van wat ik tot nu toe heb gedaan, valt er niet veel te klagen over de motorrem van onze Td5. Maar hoogstwaarschijnlijk heb jij straffere dingen gedaan Christiaan, dus ik wil je zeker niet tegenspreken.

De Td4 heeft blijkbaar teveel motorrem en daar is een digitale mouw aan gepast, volgens wat je hier op def2 kan lezen. De computer houdt hem bij een afdaling op 1200 toeren, omdat de hoge compressie effectief bijna neerkomt op remmen. Maar ik heb ook al beelden gezien waarop een Td4 teveel versnelt bij het afdalen, net doordat die hill descent naar 1200 toeren gaat.
Als ik dat combineer met het filmpje dat ik hierboven vermeldde, lijkt het toch nogal complex met de Td4 wanneer je zo op elektronica moet rekenen en je er aan moet overleveren.

Ik ben nu 'The Land Rover Experience - A user's guide to four-wheel driving' van Tom Sheppard aan het lezen, een uitgave door Land Rover uit 1993, en dus uit de periode van de Tdi's, waar de RRC nog een RR was, en waar Defenders dus geen digitale hulpmiddelen hadden. Ik veronderstel dat de Td5 zich hetzelfde gedraagt als de analoge modellen, op die anti-stall na, en dat ik het boek zonder caveats mag lezen, vandaar eigenlijk mijn initiële vraag...

Groeten,

Joris

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: zo 14 feb, 2016 22:23
door Thomasdebock
Ja soms is die motorrem nog onvoldoende en moet je wel bijremmen (hetgeen vies doet naar mijn mening)
Dat is natuurlijk bij de meer pittige afdalingen

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: ma 15 feb, 2016 12:55
door Waldorf
Mijn 2,4 (RIP) ging verdikke hoog in de toeren bij steile afdalingen. HDC en DSC zit niet op Def, heeft er ook nooit opgezeten. Steil afdalen met een Def is altijd hetzelfde: 1 klein met diff-lock op en van de pedalen blijven. Als je gaat schuiven voorzichtig beetje gas geven. Ik heb nog gehoord dat je de handrem één klikske kunt optrekken, maar dat heb ik nooit geprobeerd. Anti-stall zit volgens mij niet op de TD5, dat was nieuw op de tdci 2,4.

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: ma 15 feb, 2016 13:09
door Penguin
Waldorf schreef:HDC en DSC zit niet op Def
DSC zit wel op de laatste defs ;)

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: ma 15 feb, 2016 14:13
door Henk
Er zit een stall op een td5!
D2 en ook de def heeft de neiging bij wegrijden met wat te weinig gas nog wel eens te willen stilvallen.
Heb daar indertijd met Pete van BAS over liggen mailen maar daar is niks aan te doen.

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: ma 15 feb, 2016 15:30
door Waldorf
Henk schreef:Er zit een stall op een td5!
D2 en ook de def heeft de neiging bij wegrijden met wat te weinig gas nog wel eens te willen stilvallen.
Heb daar indertijd met Pete van BAS over liggen mailen maar daar is niks aan te doen.
Stilvallen doen ze allemaal als je geen gazze geeft. Die anti-stall bij de tdci verhoogt het toerental als je op ralenti rijdt en hij het niet meer trekt. Dat de laatste Def DSC hadden wist ik niet.

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: ma 15 feb, 2016 16:54
door Vogler
Een Td5 heet volgens mij toch wel anti—stall: hij zal vertrekken als je een beetje gecontroleerd de koppeling loslaat en het gaspedaal niet aanraakt. Van zodra de ECU merkt dat je aan het gaspedaal komt, zal hij de gas niet meer beïnvloeden. Ik heb bet ook maar ontdekt door er over te lezen...
Ik heb toch al posts gelezen van mensen die met een zware trailer vertrekken met behulp van de antistall. Op youtube staat ook ergens een filmpje van iemand die een 90 Td5 met een vrachtwagen laat vertrekken zonder dat er een bestuurder in de defender zit.

J

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: ma 15 feb, 2016 17:11
door Penguin
Vogler schreef:Een Td5 heet volgens mij toch wel anti—stall: hij zal vertrekken als je een beetje gecontroleerd de koppeling loslaat en het gaspedaal niet aanraakt.
Dit is toch normaal voor een voertuig?
Zo heb ik moeten leren rijden, en zo heb ik mijn kinderen hier leren rijden. Vertrekken met een auto zonder gas.
Volgende stap is het zelfde maar in bergop
Anti-stall hebben hun auto-tjes niet, en mijn oude kadett had dit ook niet :)

Ook dat vertrekken met een zwarte remork moet zo lukken. Wil dat wel es met een 300tdi proberen.

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: ma 15 feb, 2016 18:00
door Yohani
Op de Tc in Mechelen hebben ze dat ook een keer geprobeerd, om mijn Defender 200Tdi camper van 3T op relantie uit de rollen te laten trekken :roll:

Eventjes later rode kaart: omdat ze zogenaamd de roettest niet konden doen (de jonge gast vermoedde "dat er aan de pomp gedraaid was", wat trouwens niet waar was); Koste mij wel een herkeuring (samen met een stoplicht dat niet werkte, dus daarom toch een legitieme herkeuring...). Pas na nieuwe poging met de stationsverantwoordelijke dan toch aanvaard.

Yohani :P

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: ma 15 feb, 2016 21:29
door Landy Bean
Td5 heeft nix'ke anti stall, elke diesel vertrekt zonder gas te geven....

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: ma 15 feb, 2016 22:51
door Vogler
Ok, dan heb ik dat al op zijn minst bijgeleerd. Merci voor de antwoorden!

J

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: ma 15 feb, 2016 23:02
door Thomasdebock
Toch wel
In Nederland worden 4x4 cursussen gegeven en dit werd besproken
We moesten een helling nemen in laag , niet aan de gas komen....erger nog....op de rem duwen als wijze van test
Je ziet hem zo gas bijgeven om de last te overwinnen

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: ma 15 feb, 2016 23:25
door Vogler
Ik was net nog wat aan het rondsurfen en vond toch nog enkele vermeldingen van een anti-stall bij de Td5. Er werd specifiek naar de tweede generatie verwezen (de 15p dus) die een aangepaste programmatie kreeg omdat de eerste Td5 nogal verweten werd erg snel stil te vallen.
Frans, welke generatie heb jij? De mijne is in elk geval een 15p.
Trouwens bij nader inzien: ik begrijp niet waarom een Td5 zonder anti-stall zou stilvallen wanneer het gaspedaal gebruikt wordt (gebeurt me wel eens wanneer hij nog koud staat) en niet wanneer ik enkel ontkoppel
Misschien heb ik tijdens het komende roadbook wel enkele gelegenheden om een goeie vergelijking te maken...

J

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: di 16 feb, 2016 07:56
door Penguin
Dat was inderdaad een min punt van de Td5 die wij hadden (2001)
Je moest hem boven 1000tr/min houden bij een klim, of het was gedaan. Zelfs met pedal to the metal, hi of low. Enige wat je kon doen was koppeling indrukken tot hij begon te slepen, en zo hopen dat je hem terug boven 1000 tr/min kreeg zonder naar beneden te bollen.

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: di 16 feb, 2016 10:52
door Landy Bean
Geloof er niets van mijne is 2006...
De anti stall werd geïntroduceerd in 2006 op de eerste Td4 2.4, Land Rover had zelfs een road show...
Dat er er verschil Is i eerste en tweede generatie Td5'kes is juist.

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: di 16 feb, 2016 11:06
door svx-066
ze hebben het allemaal hoor, zoek je maar een stijle berg en rijd eens naar boven je toerental zal je wel iets of wat horen veranderen :thumbup:

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: di 16 feb, 2016 11:49
door Penguin
svx-066 schreef:ze hebben het allemaal hoor, zoek je maar een stijle berg en rijd eens naar boven je toerental zal je wel iets of wat horen veranderen :thumbup:
Volgens mij hebben de oudere het zeker niet.
Diesels hebben nu eenmaal meer koppel op laag toerental, en het minimum aan brandstof die ze krijgen is meestal voldoende op deze aan de gang te houden.
Als de te overwinnen krachten groter worden dan dat minimum koppel, dan ga je zakken in toeren, en voor die TD5 was het dan game over.

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: di 16 feb, 2016 11:58
door Penguin

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: di 16 feb, 2016 13:11
door Landy Bean
xxx kan dit ook met zijn 90...

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: di 16 feb, 2016 14:36
door Penguin
van xxx wil ik meer zien? :twisted: :lol:

Maar dat is het em juist he... Zij die zeggen dat het kan met een defender, beweren dat het door de anti-stall is ;)

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: di 16 feb, 2016 14:53
door Landy Bean
xxx J A N G E L :mids

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: di 16 feb, 2016 14:56
door Penguin
:mids ;)
Doch, dat is dus het bewijs dat als een nad dit kan, dat het fenomeen geen garantie is op het al dan niet aanwezig zijn van een anti-stall.

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: di 16 feb, 2016 16:53
door Penguin
:lol: :lol:

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: do 25 feb, 2016 00:36
door nielsc
Veel auto's hebben anti stall hoor.
Mijn 2002 Td5 had anti stall.
Een 200 of 300 tdi heeft ook anti stall, mechanisch wel.

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: do 25 feb, 2016 12:16
door Escape
nielsc schreef:Veel auto's hebben anti stall hoor.
Mijn 2002 Td5 had anti stall.
Een 200 of 300 tdi heeft ook anti stall, mechanisch wel.
Elke motor heeft een zekere vorm van anti stall, al is het effect bij oude carbu's etc niet altijd merkbaar. :mrgreen:
Vanaf er electronisch geregeld wordt, zal de ECU moeite doen om het vooropgestelde idle-toerental te behouden, ook als de belasting toeneemt. Afhankelijk van de instellingen, kan dat meer of minder uitgesproken zijn. Moderne motoren gaan vaak in functie van de belasting automatisch het idle-toerental verhogen owv oa emissies en omdat ze te klein zijn zonder hulp van de turbo voor het gewicht van de wagens. Wat rare effecten kan hebben als je het niet verwacht, vooral in de overgang tussen geen gas (en dus automatische anti-stall) en een beetje gas (wat soms minder is dan wat de ECU daarvoor zelf bepaald had).

Ik vond het heel handig in mijn TD5, vooral in de file in Brussel, kruipen in 1-2-3-4 zonder gas afhankelijk van de snelheid van het verkeer.

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: di 05 apr, 2016 08:45
door Bonas
Gisterenavond even aan het rijden met de td5 en gemerkt dat hij wanneer je in derde rijdt, de koppeling induwt en dan "planché" geeft hij 2sec op volle gas blijft draaien. Dit doet hij bijvoorbeeld in tweede niet. (Ik moet deze week naar de keuring en ben een zeer rustige rijder, daardoor moest de roet er eens uit)
Kan dit ook een soort van modus zijn of zijn dit de eerste tekenen van een kapotte potentiometer?

Re: Zijn er specifieke Td-5 rij-eigenschappen?

Geplaatst: di 05 apr, 2016 10:00
door Henk
Denk dat eerder de schakelaar bij je koppelingspomp slecht(er) signaal begint door te geven naar je ecu.
Had dat vorig jaar bij schakelen dat motor in toeren bleef hangen, maar na een beetje lezen en googlen wees alles in de richting van die schakelaar dus nieuwe erin en ik kan nu weer vlot opschakelen