Pagina 1 van 1
T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: do 11 sep, 2014 10:28
door safariroof
wat gebeurd er als de riem één tand verkeerd ligt?

Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: do 11 sep, 2014 15:29
door De Rob
safariroof schreef:wat gebeurd er als de riem één tand verkeerd ligt?

Hangt er van af welke pignon...Nokkenas of Injectiepomp.
Ook steeds nakijken of de pignon op de krukas onderaan ...of die nog recht op de spie zit.Het valt regematig voor dat die 'Cal' half is weggeslagen en de spiebaan in de pignon ook breder is geworden. Dan is de timing met de nokkenas ook niet meer juist....en zitten de zuigers tegen de kleppen te kloppen....en doempen ook natuurlijk
Riem één tand verkeert op de nokkenas is ook tiketikketik met uw pistons
Rob
Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: do 11 sep, 2014 17:55
door safariroof
ik denk eerder aan de injectiepomp, de motor rookt enorm zwart wat hij vroeger niet deed.
de (revisie)motor komt uit een 109 en liep voordien perfect.
grts Stef.
0475/916050
Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: vr 12 sep, 2014 10:40
door De Rob
safariroof schreef:ik denk eerder aan de injectiepomp, de motor rookt enorm zwart wat hij vroeger niet deed.
de (revisie)motor komt uit een 109 en liep voordien perfect.
grts Stef.
0475/916050
En u heeft nu pas een nieuwe distributieriem gestoken...?
Zwarte doemp lijkt toch niet op een verkeerde positie van de riem.
Gewoonlijk is het blauwe doemp als er een tand verkeerd staat op de pomp.
Rob
Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: vr 12 sep, 2014 11:12
door safariroof
heb met de wagen (109) gereden waar de motor uit komt en alles bleek normaal...
de motor uitgebouwd en in de series 3 geplaatst,
dan de riem en nog van alles vernieuwd, bij de eerste testrit blijkt de motor veel meer zwart te roken en heeft ook veel minder macht.
het lijkt er vb. op dat hij een zware aanhanger trekt.
grts Stef.
Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: za 13 sep, 2014 19:28
door safariroof
iemand zei me dat het de turbo zou zijn???
Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: ma 15 sep, 2014 17:37
door Wouterke
Krijgt dat ding genoeg lucht binnen?
Distributie riem, dat zou kunnen, maar normaal als je die legt kijk je nog een keer de markeringen na dat die juist ligt voor je de boe terug dicht doet.
Turbo is ook mogelijk, maar dan zou het niet van de ene dag op de andere mogen voorkomen.
Zijn der andere verschillen tussen de donorwagen en diegene die de transplant gekregen heeft?
diameter uitlaat/luchtinlaat/afgepitste leidingen...
Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: ma 15 sep, 2014 18:54
door safariroof
de uitlaat heeft dezelfde diameter en is korter (de donor was een 109)
de luchtfilter is mee verhuisd, dus is dezelfde,
kan er een fout zitten in het aansluiten van de brandstofleidingen?
moet de onderdruk van de motor (uitlaat van de kleppendekselfilter) verplicht mee in de inlaat?
ik ben niet echt op de hoogte van de werking van een turbo

(HELP)
als het niet verbeterd vliegt hij er uit!
Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: wo 17 sep, 2014 20:29
door zeerover
safariroof schreef:wat gebeurd er als de riem één tand verkeerd ligt?

Als je twijfelt weet je het niet zeker dus moet je het (laten) controleren.Want als ie verkeerd ligt heb je toch al kosten.

Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: wo 17 sep, 2014 21:42
door safariroof
er zal niks anders opzitten zeker...
bedankt allemaal!
ik laat iets weten!
Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: do 18 sep, 2014 10:04
door De Rob
Een 2,5 td is altijd een lekpot en doemper geweest . Eigenlijk is het een veredelde 2,5 nad.
Eens die motoren wat km's hebben krijgen die redelijk veel druk in de motor....welke allemaal door de motorventilatie naar de luchtfilter word geleid en zo mee wordt opgefret door de verbranding.
Het is mogelijk dat de injectie pomp te rijk is afgesteld..wat veel zwarte doemp meebrengt.
Turbo visueel testen.=
Turbo tuben er af en aan het asje voelen hoever ge die kunt op en neer bewegen....enkele tienden mm is volledig normaal.
Verbindingstube van turbo naar inlaatcollector er af...laten draaien en of er mee gaan rijden en kijken of hij dan nog doempt
Aanzuigtube aan de turbo er af....laten draaien.Met veel druk in de motor zal er nu serieus wat motordamp uit die flexibel komen via de tube van de motorventilatie.
Oliepeil meermals cheken op overmatig olieverbruik.
Als de motor veel olie mee verbrand ziet de doemp er grijsblauw uit...niet zwart.
Met een verstopte luchtfilter is het ook zwart.
Rob
Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: do 18 sep, 2014 14:02
door safariroof
Rob,
de speling op het asje is zeker OK (controle op voorhand)
km's niet gekend maar wel een revisie gehad in de jaren (ongeveer) 1987
daarna beweren ze nog "amper" 40.000km gelopen
de uitgang van de kleppendekselfilter werd niet aangesloten op de inlaat van de motor,
maar de leiding hangt te slingeren onderaan de motor, hij dampt wel wat...
de rook is wel degelijk pek zwart, dus ga ik er van uit dat het olieverbruik zal meevallen.
de luchtfilter is nieuw,
de rest van wat u schrijft moet ik nog testen.
alvast bedankt,
grts Stef.
0475/916050
Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: do 18 sep, 2014 17:59
door De Rob
Kapotte injector(s)??
Rob
Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: do 18 sep, 2014 18:16
door safariroof
zou hij dan niet wat witter roken vanwege onverbrande diesel?
grts Stef.
Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: do 18 sep, 2014 20:12
door De Rob
safariroof schreef:zou hij dan niet wat witter roken vanwege onverbrande diesel?
grts Stef.
witblauwe rook is dat de timing van de pomp niet juist staat.
Rob
Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: do 18 sep, 2014 20:40
door safariroof
zal eerst gewoon nieuwe injectoren plaatsen, dan zien we wel...
grts Stef.
Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: vr 19 sep, 2014 15:26
door zeerover
safariroof schreef:zal eerst gewoon nieuwe injectoren plaatsen, dan zien we wel...
grts Stef.
Laat ze even testen, dat kan in bijna elke garage.
Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: vr 19 sep, 2014 15:37
door safariroof
nieuwe zijn reeds aangekocht...
Re: T-belt 2.5 (na) td
Geplaatst: vr 26 sep, 2014 19:10
door safariroof
ze zijn er, nu nog plaatsen... hopelijk is het dan beter!