Pagina 1 van 1

Controle van ingevoerd 2de handsvoortuig volgens EU

Geplaatst: zo 26 jan, 2014 20:54
door Wolf
In deze tekst
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 024:nl:PDF
staan de richtlijnen voor invoeren van (2dehands) voertuigen vanuit een EU-land naar Belgiƫ.
Misschien kan iemand bevestigen of dit de recentste tekst is, want ik vind geen andere.????

Zoals steeds is zo'n tekst interpreteerbaar (anders moesten er geen advocaten meer zijn)
Vooral punt 3.4.b (Keuring van gebruikte voertuigen) vind ik interessant.

b) zij mag geen controles behelzen die in het kader van andere procedures in dezelfde of een andere
lidstaat al zijn uitgevoerd. Wanneer een voertuig in een lidstaat is gekeurd, moeten volgens het beginsel
van gelijkwaardigheid en wederzijdse erkenning dat in artikel 3, lid 2, van Richtlijn 96/96/EG van de
Raad (2) is neergelegd, alle overige lidstaten het daarbij afgegeven certificaat erkennen, (*)wat hen echter niet
belet om alle aanvullende testen te eisen die voor registratie op hun grondgebied gewoonlijk worden
uitgevoerd, op voorwaarde dat die testen al niet onder dat certificaat vallen (3);


Als ik dat een paar keer lees, versta ik toch dat een in Nederland goedgekeurde LR, zo moet aanvaard worden in Belgie.
Dit schrijven zou ik meenemen naar de stationschef om in geval van problemen, voor te leggen.

Alleen.... wat volgt na (*), vind ik wat "lousj" :(

Re: Controle van ingevoerd 2de handsvoortuig volgens EU

Geplaatst: zo 26 jan, 2014 22:23
door Kris
Volgens mij staat er dat Belgiƫ de 2dehandskeuring niet meer mag opleggen maar t jaar erop moet je wel een gelijkvormigheidsattest kunnen voorleggen en moet m conform zijn. Dus geen vrijgeleide voor V5 en TUV s.

Re: Controle van ingevoerd 2de handsvoortuig volgens EU

Geplaatst: ma 27 jan, 2014 00:11
door Wolf
Zoals ik al zei, is dat dus serieus interpreteerbaar.
Als je een groen papier op de TC krijgt, moeten ze dat homologatiepapier toch ook aanpassen of je rijdt al zeker een jaar rond met "iets" dat niet mag.
Eens dat aangepast, ben je toch normaal in orde ook voor de volgende TC.

Re: Controle van ingevoerd 2de handsvoortuig volgens EU

Geplaatst: di 28 jan, 2014 08:38
door Penguin
(*)wat hen echter niet
belet om alle aanvullende testen te eisen die voor registratie op hun grondgebied gewoonlijk worden
uitgevoerd, op voorwaarde dat die testen al niet onder dat certificaat vallen
Dit is het achterpoortje voor vadertjestaat...

Re: Controle van ingevoerd 2de handsvoortuig volgens EU

Geplaatst: di 28 jan, 2014 13:27
door Escape
Recent (eind 2013) meegemaakt met 2 verschillende wagens:
- oudere wagens hadden nog geen COC, en vallen dus niet onder de Europese verordening: COC aanvragen (keuren en inschrijven als oldtimer kan wel)
- recentere wagens met COC-nummer kunnen ook gekeurd worden zonder het document zelf: vermelding 'keuring zonder voorleggen COC'. Ge krijgt dan een aanvraag tot inschrijving mee, maar de collega's van de DIV kunnen die alleen verwerken als op het vorige inschrijvingsbewijs voldoende gegevens vermeld zijn. Wat bvb bij Italiaanse documenten niet het geval is! En dan moet ge alsnog een COC zien te bemachtigen om uw gekeurde wagen effectief te kunnen inschrijven.

De omzetting in een Belgisch KB

Filip

Re: Controle van ingevoerd 2de handsvoortuig volgens EU

Geplaatst: di 28 jan, 2014 18:21
door Wolf
bedankt voor de link.
Hier staan ook weer interpreteerbare zaken in:
bv. wat is een "louter visuele keuring"?
't is toch altijd visueel, ik heb ze nog niet weten keuren op "den tast, het gehoor, het gevoel.."? :cry:

Re: Controle van ingevoerd 2de handsvoortuig volgens EU

Geplaatst: wo 29 jan, 2014 08:59
door Escape
Wolf schreef:bedankt voor de link.
Hier staan ook weer interpreteerbare zaken in:
bv. wat is een "louter visuele keuring"?
't is toch altijd visueel, ik heb ze nog niet weten keuren op "den tast, het gehoor, het gevoel.."? :cry:
'Visuele keuring' is zonder gebruik van testapparatuur, dus emissies, afregeling lichten, schokdempers, remmen... worden niet getest. En er wordt niets nagemeten (in principe moet bvb bij een tweedehandskeuring de profieldiepte van de banden, inclusief het reservewiel, worden gemeten, visuele keuring kijk enkel naar de indicatoren in het profiel).
En ja, men test op den tast en het gehoord: blokkeren de gordels, werkt de claxon...

Visuele tweedehandskeuring is ook goedkoper dan volledige.

Filip

Re: Controle van ingevoerd 2de handsvoortuig volgens EU

Geplaatst: do 30 jan, 2014 20:16
door De Rob
Wagens waar geen co of roettest moet worden aan gedaan..... kunnen ze ook visueel afkeuren als ge de werkplaats vol blauwe doemp zet.Ook al meegemaakt.
Rob

Re: Controle van ingevoerd 2de handsvoortuig volgens EU

Geplaatst: do 30 jan, 2014 21:03
door Wolf
't is hiernaast toch in orde an het komen met diene Mazda-motor.