Pagina 1 van 1

CTEK D250

Geplaatst: ma 04 mar, 2013 20:52
door Henk
Is zo'n spel nu beter dan een 'normale' splitcharger?

Re: CTEK D250

Geplaatst: ma 04 mar, 2013 22:42
door Kris
De CTEK D250 dual is een MPPT-unit die gemaakt is om accu's met zonnepanelen op te laden. Je kan er ook een alternator op aansluiten om laadstroom te leveren maar da's een beetje "idioot". Maximum laadstroom is 20A en da's een beetje weinig bij alternatorwerking. Om die reden raden ze aan om ook de "smartpass" te kopen. Dit is een duur verpakte scheidingdiodebrug (denk ik) die 80A kan slikken (wat soms nog te weinig is)

Duzzz : steek een ordinaire 100A scheidingsrelais via 't kontakt of't D-kontakt en - indien je zonnepanelen hebt - plaats dan in parallel een shuntlader of een inderdaad performantere MPPT-lader. Een goede startaccu waarop géén verbruikers zitten blijft weken/maanden in conditie en hoeft tussendoor niet "opgeladen" te worden.

Re: CTEK D250

Geplaatst: di 05 mar, 2013 13:07
door leysen dave
Henk schreef:Is zo'n spel nu beter dan een 'normale' splitcharger?

wij hadden op de trayback die ook op aanraden gemonteerd ( 2 stuks zelfs ) om de 3 gele optimas die dienst doen als winchbatterijen te laden ....zou beter zijn en blablablabla enzo.....

resultaat eentje volledig opgebrandt....geluk wagen niet uitgebrandt....

Re: CTEK D250

Geplaatst: wo 06 mar, 2013 15:56
door maateke/alain
Heb hier de voorloper van de eerst generatie steken, al ruim 4jaar zonder probleem. Geeft voeding voor de winch batt. exide gel 210h. Tot op heden de beste combinatie ,maar niet de goedkoopste . Denk dat ik hier de eerste ben met deze set-up .Denk eraan als je dit wil plaatsen met gewone start batt. of batt. met een lager ah die veel stroom moeten geven in combinatie met weinig km rijden komt dit niet goed .

Alain.