Pagina 1 van 1

roetfilter verwijderen

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 20:13
door whitedef
ik wil mijn roetfilter uit onze nog niet geleverde nieuwe defender... IEMAND ERVARING MEE???

Re: techniek

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 20:44
door sketcher
whitedef schreef:ik wil mijn roetfilter uit onze nog niet geleverde nieuwe defender... IEMAND ERVARING MEE???
Ik weet niet hoe dat bij de tdci werkt maar bij oudere modellen is dat geen probleem. Ik zou wel de topic titel even aanpassen in zoiets als Roetfilter verwijderen, handiger voor het zoeken en je krijgt denk ik betere antwoorden.

Re: techniek

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 21:30
door Peter Puma
Roetfilter (Euro 5) en catalysator (Euro 3 & 4) is niet hetzelfde hè.

Bij een roetfilter komt wel iets meer kijken dan een stuk uitlaatbuis met een verdikking ;).

Afbeelding

Afbeelding

Stukje van Wikipedia:

"Bij het toevoegen van een roetfilter is het streven dat het motorvermogen niet wordt verminderd, maar het kan voorkomen dat de motor 2-4 % meer brandstof verbruikt en dus een hogere CO2-uitstoot heeft. Dit verhoogde brandstofverbruik komt doordat een steeds voller filter een steeds groter obstakel vormt voor de uitlaatgassen. De kracht om de uitlaatgassen door de filter heen te duwen moet door de motor worden geleverd."

Re: roetfilter verwijderen

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 22:54
door I LOVE DEFENDER
whitedef schreef:ik wil mijn roetfilter uit onze nog niet geleverde nieuwe defender... IEMAND ERVARING MEE???
ik heb ervaring er mee :thumbup:
grt tom

Re: roetfilter verwijderen

Geplaatst: di 22 jan, 2013 21:06
door erik l
de roetfilter ertussen uit gooien zal zo geen probleem zijn qua aanpassingen aan de uitlaat, maar zoals Peter al aanhaalde, komt er wel wat meer bij kijken dan gewoon een 'decat pipe' steken...
je zal dit softwarematig moeten aanpassen, anders ga je foutmeldingen krijgen en mogelijkerwijs zal de motor in noodloop gaan... de verschildruksensoren gewoon afkoppelen gaat niet goed komen, als je de signalen kan uitschakelen (en de daarbij horende foutmeldingen) zou de operatie wel kunnen lukken, maar....

mag ik vragen waarom je de partikelfilter ertussen uit zou willen? als het systeem in orde is kost het geen motorvermogen, en de schrik die vele mensen hebben dat de filter (door rustige rijstijl, geen snelweg, weinig km,...) snel verstopt raakt is toch niet helemaal terecht; het motormanagement zal de DPF nl regenereren als dit nodig is, dit kan ook handmatig mbv Testbook, al dan niet met reinigingsproduct, of je kan hem ook demonteren en laten regenereren, kost ong 120€ opgehaald en terug thuisgeleverd na een weekje.

grtz

erik

Re: roetfilter verwijderen

Geplaatst: di 22 jan, 2013 21:07
door christiaan f
verschildruksensor zal moeilijk doen. zit mee in de motorregelstrategie ivm de roetfilter regeneratie enz enz ..........

Re: roetfilter verwijderen

Geplaatst: di 22 jan, 2013 21:08
door christiaan f
k was net te traag
.

Re: roetfilter verwijderen

Geplaatst: wo 23 jan, 2013 20:45
door whitedef
ik wil die roetfilter inderdaat weg om mijn motor te sparen, ik wil geen brokken na 100.000km... dit is waarschijnlijk wel mijn laatste def dat ik zal kunnen kopen he... ik heb er al zoveel slecht over gelezen, over die euro 5 toestanden. maar ik heb toch wel eenn beetje bang om in de computer te laten prutsen , is er nu niemand die z'n roetfilter heeft weg gedaan?????

Re: roetfilter verwijderen

Geplaatst: wo 23 jan, 2013 21:27
door christiaan f
en waarom is roetfilter verwijderen beter voor de motor ?

Re: roetfilter verwijderen

Geplaatst: wo 23 jan, 2013 22:34
door erik l
denk niet dat iemand zijn roetfilter er al tussenuit heeft gegooid, juist door de complexiteit die deze operatie met zich meebrengt.. als je de verschildruksensoren gaat afkoppelen zal sowieso je waarschuwingslampje motor gaan branden, waardoor je mogelijk andere problemen niet waarneemt (omdat het lichtje toch al brandt...) dit is dan nog het 'beste' geval, motor zal wsl in noodloop gaan en daar heb je ook nx aan...
als je het al klaarkrijgt, met de nodige software aanpassingen, wat dan met garantie, keuring enz.... de LR-dealer zal het in elk geval ni leuk vinden...
mijn raad: DPF gewoon laten zitten, goeie kwaliteit diesel tanken, de juiste motorolie erin, en ik zie ni direct problemen... wij hebben opt werk al verschillende EURO5 motoren met DPF met >200000km en nooit grote problemen gehad... moest je de gegevens willen van de firma die DPF's reinigt, doe maar pb...

grtz

erik

Re: roetfilter verwijderen

Geplaatst: do 24 jan, 2013 22:25
door christiaan f
in t antwerpse zit een vertegenwoordiger / agent van ABCON die roetfilters
reinigd .

en idd als alles in orde is gaat een roetfilter niet abnormaal snel kapot .

Re: roetfilter verwijderen

Geplaatst: za 26 jan, 2013 20:47
door Landy Bean
Iets van zo veel geld nieuw kopen en dan eraan gaan prutsen omdat je iets gelezen heb tttttssssssssss :thumbdown:

Re: roetfilter verwijderen

Geplaatst: za 26 jan, 2013 20:56
door Beerke
Mischien een beetje in de war met de EGR?