Pagina 1 van 1

Gelijkvormigheidsattest / COC defender 130 HCPU 2006

Geplaatst: ma 09 jan, 2012 00:33
door slingerland
Ik heb recent een defender 130 HCPU in het buitenland aangeschaft. Hierbij zij de (private) verkoper dat er voor dit type geen coc bestaat, ook de diverse handelaren die ik tijdens de zoektocht naar een 130 sprak vertelden dit.

Kunnen andere 130 rijders dit bevestigen of ontkrachten? Het zou ook helpen als iemand een voorbeeld voor me heeft.

Alvast bedankt

Arthur

Re: Gelijkvormigheidsattest / COC defender 130 HCPU 2006

Geplaatst: ma 09 jan, 2012 12:25
door Peter Puma
Dag Arthur,

Dat klopt allicht wel, dit was ook zo met mijn 110 HCPU die ik vorig jaar in Nederland kocht.
Gewoon bij Land-Rover, via een officiele dealer, een gelijkvormigheidsattest aanvragen, da's echt geen probleem hoor ;).

Re: Gelijkvormigheidsattest / COC defender 130 HCPU 2006

Geplaatst: ma 09 jan, 2012 14:42
door Henk
Waarschijnlijk omdat beide modellen lichte vracht zijn en dan de nationale wetgeving (nog altijd) van toepassing is?

Re: Gelijkvormigheidsattest / COC defender 130 HCPU 2006

Geplaatst: di 10 jan, 2012 21:18
door slingerland
@ Peter en Henk; bedankt voor jullie antwoorden!

Op de Duitse papieren van de wagen staat sowieso 'Europese gemeenschap' kentekenbewijs II en de 130 heeft hierop ook een eec goedkeuringsnumer e..... En de maten, gewicht etc... Onze TC kenende zal dit niet genoeug zijn (Idioot systeem naar mijn idee). heeft iemand hier een 130 met een gelijkvormigheidsattest en ben je bereid mij deze te pm-en, mailen etc.?

Groet,
Arthur

Re: Gelijkvormigheidsattest / COC defender 130 HCPU 2006

Geplaatst: di 10 jan, 2012 21:20
door Peter Puma
Arthur, je moet er wel eerst mee langs de douane.
Heb je dat al gedaan ?

Re: Gelijkvormigheidsattest / COC defender 130 HCPU 2006

Geplaatst: di 10 jan, 2012 21:34
door slingerland
Peter, de douane staat voor morgen op het programma. Logistiek en een aardige verkoper hebben ervoor gezorgd dat ik op de originele Duitse platen naar hier gereden ben. De TC heb ik gebeld om te informeren of de wagen met deze originele platen gekeurd kan worden (ipv garageplaten) dit kan, mits met de originele papieren.

Dit is dan weer een extra vraag; kan ik de origenele papieren weer meekrijgen na bezoek douane?.... Echter belangrijkste voor mij blijft COC, heb ooit een 300tdi geïmporteerd had ook een COC nodig en dat koste 130,- en gun de dealer eigenlijk die 130 euro niet ;)

Re: Gelijkvormigheidsattest / COC defender 130 HCPU 2006

Geplaatst: di 10 jan, 2012 21:52
door brutus 2-zak
via dealer is een 150 a 180
enig alternatief is zelf naar keuring gaan en hun de procedure latend doen (duurt laaaaaang)

sowieso z-plaat als ge die wilt laten keuren om in te schrijven

Re: Gelijkvormigheidsattest / COC defender 130 HCPU 2006

Geplaatst: di 10 jan, 2012 22:16
door DYNAMIKE
Origineel inschrijvingsbewijs (Zülassungsbescheinigung Teil I - II) krijg je terug.
Douane neemt kopies van o.a. aankoopfactuur en alle betreffende documenten - om te zien of je wel of niet invoerrechten (btw) dient te betalen.

Indien btw betaald in buitenland of indien particuliere verkoop, betaal je enkel 10 Eurocent :shifty: voor het inschrijvingsbewijs.

Aansluitend ga je naar een LR concessiehouder en vraagt een GVA of COC aan (gelijkvormigheidsattest of certificate of conformity) maar ... mét identificatieplaatje, zoniet krijg en betaal je enkel het document (papieren COC). Vraag gerust offerte bij LR.

Voor de keuring heb je het document nodig én moet het plaatje (tegenwoordig sticker) zichtbaar onder de motorkap aangebracht worden)

Via bepaalde keuringsstations kan het ook maar dit is omslachtiger, duurt langer (enkel op afspraak wegens volledige keuring / weging) en weet niet of het zoveel goedkoper is ... geen ervaring mee.

Succes :thumbup:

Re: Gelijkvormigheidsattest / COC defender 130 HCPU 2006

Geplaatst: di 10 jan, 2012 22:19
door De Rob
slingerland schreef:@ Peter en Henk; bedankt voor jullie antwoorden!

Op de Duitse papieren van de wagen staat sowieso 'Europese gemeenschap' kentekenbewijs II en de 130 heeft hierop ook een eec goedkeuringsnumer e..... En de maten, gewicht etc... Onze TC kenende zal dit niet genoeug zijn (Idioot systeem naar mijn idee). heeft iemand hier een 130 met een gelijkvormigheidsattest en ben je bereid mij deze te pm-en, mailen etc.?

Groet,
Arthur

Ik dacht dat de Duitse originele platen in Duitsland moesten blijven..of ge kunt naar de Duitse ambasade om alles te regelen......Alleen keuren op Transit platen met rode sticker of garageplaten.Voor de DIV moet er een uitschrijvingsdocument bij zijn van de Duitse nr platen.Autokeuring zal wel keuren maar de DIV ??? Of u zal het morgen al merken bij de Douane als er iets mis is.
Het heeft hier ooit op het forum gestaan dergelijk verhaal.
Rob

Re: Gelijkvormigheidsattest / COC defender 130 HCPU 2006

Geplaatst: di 10 jan, 2012 22:32
door slingerland
Duiste platen zijn in orde voor de TC, telefonisch bevestigd. Als dit dan toch te onduidelijk wordt voor de stationschef ben ik echt niet te beroerd de garagist in de straat te vragen en te betalen. Het gaat mij hoofdzakelijk om het coc, ik zou mijn kopie van de 110 willen uploaden, gaat niet via iPad, morgen via de pc dan maar; pm te vergelijken met een Belgische 130 van rond 2006. Dus als iemand bereid is een te uploaden (zonder vin nummer kan ook natuurlijk), heel graag.

Bij de 300 TDI, normaal 9 persoons, heb ik ingevoerd als lichte vracht jaren geleden en kreeg voor 130,- een lullig a4tje met een PVG nummer en idd sticker, terwijl de 110 TD5 een kompleet 'datasheet' als COC heeft ( wel 9 pers) met een EEC nummer en geen extra sticker. De 130 heeft ook een EEC nummer en is (buiten NL) in heel Europa lichte vracht, dus ik verwacht ook een 'mooi' coc.

De twee andere auto's in het verleden ingevoerd, Audi en Volvo hadden ook een normaal COC en kregen ook geen nieuwe sticker... Echter bij de Volvo zat het coc er reeds bij, bij de Audi destijds 98 heb ik hem in Duitsland aangevraagd en niet bij de Belgische dealer...

Douane en Duitse papieren merk ik morgen wel, rekening is in orde.

In het kort; heeft er iemand een kopie coc Defender130 HCPU rond MY06 ??????
Arthur

Re: Gelijkvormigheidsattest / COC defender 130 HCPU 2006

Geplaatst: di 10 jan, 2012 23:34
door DYNAMIKE
Zoals Henk heeft aangegeven ... voor een lichte vracht heb je een nationaal GVA nodig (A4'tje :thumbdown: + sticker)
Audi en Volvo waren / zijn personenwagens en dan geldt het Europese COC.

Of je de 130 voor personenvervoer (dubbel gebruik) kan invoeren weet ik niet - deze info kan je 'gratis' opvragen bij LR.
Als er in België reeds een dergelijke 130 is ingeschreven, dan is dit mogelijk.

Vrees dat je altijd langs de kassa (Land Rover) zal moeten passeren voor een vlotte en reguliere inschrijving.

Reken wel ongeveer 2 weken voor het bekomen van uw nationaal GVA + sticker (misschien kom je dan in conflict met de geldigheidsduur van de Duitse platen, tenzij je een afspraak hebt gemaakt met de voormalige eigenaar omtrent het gebruik ervan)

Indien platen voor TC niet meer geldig zouden zijn, brengt enkel een handelaarsplaat soelaas (cfr. De Rob)
Ook dit kan dan 'betalend' via LR.

Ben niet persé concessiehouder 'minded' (neutraal) maar soms kan het niet zonder hun 'betalende' hulp.

Morgen weet U meer ...

Re: Gelijkvormigheidsattest / COC defender 130 HCPU 2006

Geplaatst: wo 11 jan, 2012 00:26
door Henk
DYNAMIKE schreef:...Reken wel ongeveer 2 weken voor het bekomen van uw nationaal GVA + sticker ...
Bij mij in 3 dagen ok (D2 naar LV)

Re: Gelijkvormigheidsattest / COC defender 130 HCPU 2006

Geplaatst: wo 11 jan, 2012 00:36
door Peter Puma
Was bij mij ook op 3 dagen in orde (LR Metropool Merksem).

Re: Gelijkvormigheidsattest / COC defender 130 HCPU 2006

Geplaatst: wo 11 jan, 2012 07:48
door brutus 2-zak
De Rob schreef:

Ik dacht dat de Duitse originele platen in Duitsland moesten blijven..of ge kunt naar de Duitse ambasade om alles te regelen......
Rob
idd, ge moet het abmeldungsschein hebben of tis naar de ambassade in Bxl