110 DCPU
- MEIR DCPU
- lrocb_lidnr: 0
110 DCPU
amens en Heren,
Kheb dan vandaag toch de knoop boem tjak bam los in twéé gekapt.
Upgrade van 200tdi 90 naar 110...
Er staat van 12uur deze middag een 110 DCPU op den hof.
TD5 met 110dkm, proper zowel binnen als buiten...
Enkele vraagjes:
-Hoeveel tankinhoud heeft deze?
-Wat verstookt jullie gelijkaardige TD5?
-Tips bij het rijden met TD5?
Alvast bedankt !
Cheers sMeir
Kheb dan vandaag toch de knoop boem tjak bam los in twéé gekapt.
Upgrade van 200tdi 90 naar 110...
Er staat van 12uur deze middag een 110 DCPU op den hof.
TD5 met 110dkm, proper zowel binnen als buiten...
Enkele vraagjes:
-Hoeveel tankinhoud heeft deze?
-Wat verstookt jullie gelijkaardige TD5?
-Tips bij het rijden met TD5?
Alvast bedankt !
Cheers sMeir
TD5 110 DCPU 2002
ARB locker rear
Proceeding...
ex.
Def 90 resto TD --> 200tdi '91
ARB locker rear
Proceeding...
ex.
- Peter Puma
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1062
- Contacteer:
Re: 110 DCPU
Congrats
.
Je zal de Td5 zeker weten te waarderen
.
- Betreffende de tankinhoud, bij mijn Td5 is dat 75 liter en ik vermoed dat dit voor elke 110 Td5 hetzelfde is, ongeacht de opbouw.
- Verbruik: nipt 10 liter / 100 km. Valt heel goed mee vind ik.
- Rijden met de Td5: rustig op temperatuur laten komen (da's altijd goed hè).
Verder vind ik dat de motor het beste trekt tussen de 2000 en 3000 toeren; beneden de 2000 toeren zit er niet zoveel leven in, althans toch niet bij die van mij (compleet standaard uitvoering).
Boven de 3000 rpm maakt hij best veel herrie
, doch dat zal met de 200 Tdi allicht niet anders geweest zijn
.

Je zal de Td5 zeker weten te waarderen

- Betreffende de tankinhoud, bij mijn Td5 is dat 75 liter en ik vermoed dat dit voor elke 110 Td5 hetzelfde is, ongeacht de opbouw.
- Rijden met de Td5: rustig op temperatuur laten komen (da's altijd goed hè).
Verder vind ik dat de motor het beste trekt tussen de 2000 en 3000 toeren; beneden de 2000 toeren zit er niet zoveel leven in, althans toch niet bij die van mij (compleet standaard uitvoering).
Boven de 3000 rpm maakt hij best veel herrie

Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
-
Daar kan ik alleen maar van dromen vrees ik. Mijn verbruik schommelt eerder rond de 12L/100km...Peter Puma schreef:Congrats.

Interactive trip reports on www.i-spog.com 

- De Rob
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 183
- Contacteer:
demito schreef:Daar kan ik alleen maar van dromen vrees ik. Mijn verbruik schommelt eerder rond de 12L/100km...Peter Puma schreef:Congrats.
12ltr dat is al meer realistisch

Met de gearing van een Disco in de tussenbak gaat het verbruik wel naar beneden.
Rob
- jox
- lrocb_lidnr: 520
Proficiat met de aankoop. Ik rij reeds 3jaar met een td5 dcpu en zou geen andere willen.
Verbruik zit tussen de 10l en 11l (ben wel een rustige rijder). De tankinhoud is hetzelfde als de andere 110's.
Verbruik zit tussen de 10l en 11l (ben wel een rustige rijder). De tankinhoud is hetzelfde als de andere 110's.
110 DCPU 2003 : GO BEYOND
- christiaan
- lrocb_lidnr: 7
Dat is nu het enige dat ik zou willen verbeteren, het koppel in lage toeren. Dat zou het rijden op de autostrade in de bergen wat aangenamer en veiliger maken. Soms haal ik amper nog 80km/h als het bergop gaat.Peter Puma schreef:Verder vind ik dat de motor het beste trekt tussen de 2000 en 3000 toeren; beneden de 2000 toeren zit er niet zoveel leven in, althans toch niet bij die van mij (compleet standaard uitvoering).
Zou dit verbeterd kunnen worden door chiptunning?
Raaên = disappearing from the grid = remize à zero
- Henk
- lrocb_lidnr: 30
[quote="christiaan]Zou dit verbeterd kunnen worden door chiptuning?[/quote]
Yep, dag en nacht verschil
Yep, dag en nacht verschil
- Peter Puma
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1062
- Contacteer:
Tja, 't zal zijn dat ik een lichtere voet heb zeker 
Ik hou mijn verbruik bij en uitgerekend over ruim 20.000 km is dit net iets meer dan 10L / 100 km.
Goed hè

Ik hou mijn verbruik bij en uitgerekend over ruim 20.000 km is dit net iets meer dan 10L / 100 km.
Goed hè

De Rob schreef:demito schreef:Daar kan ik alleen maar van dromen vrees ik. Mijn verbruik schommelt eerder rond de 12L/100km...Peter Puma schreef:Congrats.
12ltr dat is al meer realistisch![]()
Met de gearing van een Disco in de tussenbak gaat het verbruik wel naar beneden.
Rob
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
Als u wilt ...ik herhaal ..als u wiltchristiaan schreef:Dat is nu het enige dat ik zou willen verbeteren, het koppel in lage toeren. Dat zou het rijden op de autostrade in de bergen wat aangenamer en veiliger maken. Soms haal ik amper nog 80km/h als het bergop gaat.Peter Puma schreef:Verder vind ik dat de motor het beste trekt tussen de 2000 en 3000 toeren; beneden de 2000 toeren zit er niet zoveel leven in, althans toch niet bij die van mij (compleet standaard uitvoering).
Zou dit verbeterd kunnen worden door chiptunning?

Ik heb een kastje liggen...dat u er bij tussen kan zetten zonder knip of plakwerk,10 minuutjes werk en u voelt een enorm verschil.Niet goed ..terug er tussen uit.Er is de mogelijkheid om er een schakelaar aan een extra draadje (dat al voorzien is) te koppelen zodat men gewoon op normaal regime kan rijden
Ik heb het bij mijn DII er bij tussen gezet om te proberen nu twee maanden geleden...Ik wil het er niet meer van tussen.
Rob
- nielsc
En, meer koppel op lage toeren?De Rob schreef:Als u wilt ...ik herhaal ..als u wiltchristiaan schreef:Dat is nu het enige dat ik zou willen verbeteren, het koppel in lage toeren. Dat zou het rijden op de autostrade in de bergen wat aangenamer en veiliger maken. Soms haal ik amper nog 80km/h als het bergop gaat.Peter Puma schreef:Verder vind ik dat de motor het beste trekt tussen de 2000 en 3000 toeren; beneden de 2000 toeren zit er niet zoveel leven in, althans toch niet bij die van mij (compleet standaard uitvoering).
Zou dit verbeterd kunnen worden door chiptunning?![]()
Ik heb een kastje liggen...dat u er bij tussen kan zetten zonder knip of plakwerk,10 minuutjes werk en u voelt een enorm verschil.Niet goed ..terug er tussen uit.Er is de mogelijkheid om er een schakelaar aan een extra draadje (dat al voorzien is) te koppelen zodat men gewoon op normaal regime kan rijden
Ik heb het bij mijn DII er bij tussen gezet om te proberen nu twee maanden geleden...Ik wil het er niet meer van tussen.
Rob
Zuipt 'm nu niet meer met die powerbox?
- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
Op de doos staat "Improved fuel economy"Maar in werkelijkheid komt er wel iets bij.Maar het zou best kunnen dat het aan mij ligt....omdat het nu zo leuk is om te accelereren en het gevoel te hebben om in uw zetel te "plakken".
Ik had met onze DII het probleem met uit de keldergarages te komen van ons appartement....Ik moet dit na een scherpe bocht vanuit stilstand doen...Dit ging alleen in "Low"Nu met die powerbox er bij gaat dit zeer soepel in "High".Dus uw vraag over torque is hier mee beantwoord.
Bij snelheden tussen de zestig en honderdtwintig......+...is gewoon zalig om te rijden.Bij een Defender met Disco tussenbak is het ook " de max."
Ik verkies nog altijd dit dan een ecu te laten kittelen want met een gewoon schakelaartje er tussen kan u onmiddelijk terug naar gewoon progamatie.
En het word ook geen doempende zwarte schouwpijp uw td5.
U kan altijd eens proberen het is 10 minuutjes om de upgrade er tussen te hangen.
Rob
Ik had met onze DII het probleem met uit de keldergarages te komen van ons appartement....Ik moet dit na een scherpe bocht vanuit stilstand doen...Dit ging alleen in "Low"Nu met die powerbox er bij gaat dit zeer soepel in "High".Dus uw vraag over torque is hier mee beantwoord.
Bij snelheden tussen de zestig en honderdtwintig......+...is gewoon zalig om te rijden.Bij een Defender met Disco tussenbak is het ook " de max."
Ik verkies nog altijd dit dan een ecu te laten kittelen want met een gewoon schakelaartje er tussen kan u onmiddelijk terug naar gewoon progamatie.
En het word ook geen doempende zwarte schouwpijp uw td5.
U kan altijd eens proberen het is 10 minuutjes om de upgrade er tussen te hangen.
Rob
- alanius
als uw ECU deftig is getuned is dat toch geen enkel probleem.
Tegen mij hebben ze altijd gezegt dat die kastjes eigenlijk uw ECU 'bedriegen' en veiligheden overbruggen wat je met het tunen in de ECU zelf niet hebt.
Dat aan en uit zetten ga je volgens mij ook niet gebruiken. ALs hij zo goed macheert wil je niet terug met een 'slomme' Td5 gaan rijden
Tegen mij hebben ze altijd gezegt dat die kastjes eigenlijk uw ECU 'bedriegen' en veiligheden overbruggen wat je met het tunen in de ECU zelf niet hebt.
Dat aan en uit zetten ga je volgens mij ook niet gebruiken. ALs hij zo goed macheert wil je niet terug met een 'slomme' Td5 gaan rijden

- Yohani
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 64
- Contacteer:
In mijn Range Rover P38 2.5 DSE stond ook een powerbox die van het dashboard aan en uit geschakeld kon worden. Ik reed permanent met die powerbox op, behalve wanneer ik naar de TC ging, dan zette ik die af.
Brandstof besparen zal ik daar niet mee gedaan hebben, want zoals Rob ook al schreef, die betere acceleratie bij het optrekken en het voorbijsteken waren veel te prettig (en veiliger) om ze niet te gebruiken. Maar ik ben van mening dat iemand die een wagen tuned (of het nu via ECU of box is) het minder verbruik alleen maar als drogreden opgeeft, en dat vooral het vlotter rijgedrag de aanleiding is.
Ken het merk van de powerbox trouwens niet want die stond er al in toen ik de wagen aankocht en zat er nog steeds in toen ik die weer verkocht.
Yohani
Brandstof besparen zal ik daar niet mee gedaan hebben, want zoals Rob ook al schreef, die betere acceleratie bij het optrekken en het voorbijsteken waren veel te prettig (en veiliger) om ze niet te gebruiken. Maar ik ben van mening dat iemand die een wagen tuned (of het nu via ECU of box is) het minder verbruik alleen maar als drogreden opgeeft, en dat vooral het vlotter rijgedrag de aanleiding is.
Ken het merk van de powerbox trouwens niet want die stond er al in toen ik de wagen aankocht en zat er nog steeds in toen ik die weer verkocht.
Yohani

Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
-
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1233
Het enige merk dat ik ken is PSI motorsport.Yohani schreef: Ken het merk van de powerbox trouwens niet want die stond er al in toen ik de wagen aankocht en zat er nog steeds in toen ik die weer verkocht.
Yohani
Familielid heeft zo al 2 P38'en gehad met +200 000 probleemloze km's (het gaat dan over de motor natuurlijk

-
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 349
alanius schreef:als uw ECU deftig is getuned is dat toch geen enkel probleem.
+1
Powerbox is ecu bedriegen, ecu zegt A powerbox zegt B ...... met twee kan je geen ei breken
En niet vergeten, een powerbox kost evenveel als een deftige remap

- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
Ik weet één ding...Mijne DII Rijd zalig in alle toerentallen met samengetelde A EN B's en zoals ik nu kan zien sinds getankt te hebben tot aan de vulpijp boven en mijn gereden km's tot nu,kan ik inschatten dat dit een vijftig km minder zal zijn als voorheen.Op 102 liter nog een stuk boven de 900 km.
En die "kastjes" zijn niet meer van die dingen zoals in de tijd de td5's pas op de markt waren.Dat was alles of niets en zwarte doemp tot in tokyo.Dat zijn nu volwaardige "remaps" geworden waarover is nagedacht.Die ge kunt meenemen naar eender welke td5 motor wat ge van die andere oplossingen niet kunt zeggen.
Rob
En die "kastjes" zijn niet meer van die dingen zoals in de tijd de td5's pas op de markt waren.Dat was alles of niets en zwarte doemp tot in tokyo.Dat zijn nu volwaardige "remaps" geworden waarover is nagedacht.Die ge kunt meenemen naar eender welke td5 motor wat ge van die andere oplossingen niet kunt zeggen.
Rob
- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
Ja Johan,ik was wel tevreden van mijn DII origineel.Maar omdat er thuis nog al veel werd over gebabbeld aan de openstaande motorkappenYohani schreef:In mijn Range Rover P38 2.5 DSE stond ook een powerbox die van het dashboard aan en uit geschakeld kon worden. Ik reed permanent met die powerbox op, behalve wanneer ik naar de TC ging, dan zette ik die af.
Yohani

Ondertussen heb ik nu al de achtste gereedliggen om in te bouwen in een td5 Def 90.Ik laat de mensen gewoon er een dagje mee rondrijden en dan kunnen ze zeggen houden of er terug uit....
Rob
- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
alanius schreef:als uw ECU deftig is getuned is dat toch geen enkel probleem.
Neen ,een ecu kittelen is niet bedriegen... nee...... Volgens mij is dat bedriegen zonder doosje er rond

Rob
- alanius
Daar gaan ze waarden in herprogrammeren zodat de inspuiting ed anders gaat verlopen. Bij een kaske is het het signaal van de ECU blokeren of veranderen.De Rob schreef:alanius schreef:als uw ECU deftig is getuned is dat toch geen enkel probleem.
Neen ,een ecu kittelen is niet bedriegen... nee...... Volgens mij is dat bedriegen zonder doosje er rond
Rob
Ieder zijn mening over zo iets

- tom D.
Waarom ik nooit geen powerbox zou kopen is dat dit van fabriek komt en een standaard waarde voor alle zelfde type motoren. Ongeacht of er iets scheelt aan uw wagen of niet, da kaske ziet dat niet.alanius schreef:Daar gaan ze waarden in herprogrammeren zodat de inspuiting ed anders gaat verlopen. Bij een kaske is het het signaal van de ECU blokeren of veranderen.De Rob schreef:alanius schreef:als uw ECU deftig is getuned is dat toch geen enkel probleem.
Rob
Ieder zijn mening over zo ietsIk ben geen kaskes voorstander, laat ze hem maar op de rollenbank zetten voor eventuele fijnere aanpassingen.
Tegenover een deftige tuner, die kijkt eerst al of alle sensoren werken en of er nergens geen afwijkingen zijn. Om dan een chip op maat te maken. Is toch logisch dat het 2de gezonder is? Ongeacht dat er bij 99% van de 'kaskes' geen probleem zal opduiken. Ik vraag mij ook af of er al iemand die zo'n powerbox heeft aangehangen ook ervoor en erna op testbank is geweest. Of ze wel werkelijk de waardes halen die ze beloven....
- christiaan
- lrocb_lidnr: 7
Interessante discussie!
Wel ferm off-topic, heb er nog aan gedacht om een nieuw topic te starten ...
Aan de voorstanders van remapping: Gaat de tuner echt een op maat gemaakt programma schrijven voor jouw motor? Gaat die ook niet gewoon het std programma overschrijven door een verbeterde versie? Die gaat toch ook niet parameter per parameter veranderen en zien wat het effect er van is op jouw motor?
Komt dit in wezen niet op hetzelfde neer als wat een powerbox doet?
Aan de voorstanders van remapping: Gaat de tuner echt een op maat gemaakt programma schrijven voor jouw motor? Gaat die ook niet gewoon het std programma overschrijven door een verbeterde versie? Die gaat toch ook niet parameter per parameter veranderen en zien wat het effect er van is op jouw motor?
Raaên = disappearing from the grid = remize à zero
- alanius
er zullen er zeker zijn die dit doen maar dan ben je in't zak gezet in mijn ogen.
Bij een deftig bedrijf zet men deze op de rollenbank om alles te fijn tunen. Dit omdat niet iedereen er een grote intercooler insteekt of de cat of egr of... er tussen uit haalt. Vraagt allemaal wat aanpassingen.
Hier zeer content van Kempower te Lummen. Rijden zeker al 100 dkm's gechipt rond met vele remorcen erachter en vrij deftig doorvliegen zonder problemen.
Ook geen zwarte doemp bij het minste gas geven.
Bij een deftig bedrijf zet men deze op de rollenbank om alles te fijn tunen. Dit omdat niet iedereen er een grote intercooler insteekt of de cat of egr of... er tussen uit haalt. Vraagt allemaal wat aanpassingen.
Hier zeer content van Kempower te Lummen. Rijden zeker al 100 dkm's gechipt rond met vele remorcen erachter en vrij deftig doorvliegen zonder problemen.
- Escape
- lrocb_lidnr: 532
- Contacteer:
Het grote nadeel van een powerbox, en de reden dat het terecht bedrog genoemd wordt, is dat alleen de outputs en/of inputs kunnen gewijzigd worden. Goedkoopte manier is een weerstand in serie zetten met een sensor, zodat de ECU altijd een foutieve waarde krijgt, bvb van temperatuur, en daardoor rijker gaat inspuiten. In principe kunt ge inderdaad een apart bakske gebruiken om alle inputs te verwerken en dan op basis daarvan de outputs (die de standaard ECU al berekend heeft) aan te passen. Maar da's dus dubbel werk, en juist omdat er enkel kan vertrokken worden van reeds berekende waarden zit er een te grote variatie op om echt goede resultaten te boeken. Tenzij da bakske de standaard ECU volledig zou vervangen, maar dat lijkt mij sterk.christiaan schreef:Interessante discussie!
Bij echt chippen/herprogrammeren wordt een andere map gebruikt, al dan niet voertuigspecifiek opgesteld voor de volledige range beschikbare inputs ipv gewoon achteraf nog wat aan te passen.
BTW Rob, als ne standaard TD5 niet boven geraakt in uw parkeergarage, wat doen mensen met nen gewone wagen dan?

For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
1)Kent u de powerplus module van BM.?Escape schreef:Het grote nadeel van een powerbox, en de reden dat het terecht bedrog genoemd wordt, is dat alleen de outputs en/of inputs kunnen gewijzigd worden. Goedkoopte manier is een weerstand in serie zetten met een sensor, zodat de ECU altijd een foutieve waarde krijgt, bvb van temperatuur, en daardoor rijker gaat inspuiten. In principe kunt ge inderdaad een apart bakske gebruiken om alle inputs te verwerken en dan op basis daarvan de outputs (die de standaard ECU al berekend heeft) aan te passen. Maar da's dus dubbel werk, en juist omdat er enkel kan vertrokken worden van reeds berekende waarden zit er een te grote variatie op om echt goede resultaten te boeken. Tenzij da bakske de standaard ECU volledig zou vervangen, maar dat lijkt mij sterk.christiaan schreef:Interessante discussie!
Bij echt chippen/herprogrammeren wordt een andere map gebruikt, al dan niet voertuigspecifiek opgesteld voor de volledige range beschikbare inputs ipv gewoon achteraf nog wat aan te passen.
BTW Rob, als ne standaard TD5 niet boven geraakt in uw parkeergarage, wat doen mensen met nen gewone wagen dan?Nen aanloop nemen?
2)Ik geraak boven in High als ik genoeg toeren maak voor ik mijn koppeling los maar dan is mijn snelheid te hoog als ik boven aan de poort kom.Halverwege gas minderen om stapvoets boven te komen is geen optie ... De helling is veel te lang en te steil.+ waar ik vertrek staat er nog een pilaar in de weg waar ik moet voor uitkijken.Het gedeelte waar wij onze parkeergarages hebben staan haaks op de in/uitkomstrook.Ik kan alleen maar naar boven als ik vertrek schuin door het verbodsteken van de inkomrijstrook en zo naar de uitrijpoort rijd.
De hoogte van de keldergarages is perfect voor een wagen tot 2,10 ltr (1,95 m toegelaten) maar er zijn problemen met uit rijden.Wegens goed nagedacht door de architecten.......
Nu met mijn kaske er tussen kan ik gewoon vertrekken en dan gasgeven en soepel boven geraken.Dus voor mij is dat een volwaardige ecu...wat het waarschijnlijk in werkelijkheid ook is.
Andere wagens die uit hetzelfde gedeelte komen van de garage moeten ook vertrekken met piepende banden...
Rob
- MEIR DCPU
Ne maat heeft in zenne TD5 zo'n kaske van de Rob zitten, en tis zoals de rob zegt ge wordt in uwe zetel gedrukt. Hij heeft ne schakelaar gemaakt zodat als em koud is hij hem af zet en als we gaan rijden blijft hem vééle langer in high staan dan de rest. Ook als hij nen zwaare remork (steenkapper) trekt zet hij dit op en voel je nog ni da der iets aan hangt. En er staat op dat hij minder verbruikt, maar dit is enkel als ge uw rijgedrag hetzelfde blijft.
Van kwaliteit weet ik niets maar ik denk wel dat in 2012 er voor da geld geen gewone simpele software inzit. Als ik mijnen TD5 gewoon ben dan zal ik ook snel zo'n bakske hebben zitten!
Meir
Van kwaliteit weet ik niets maar ik denk wel dat in 2012 er voor da geld geen gewone simpele software inzit. Als ik mijnen TD5 gewoon ben dan zal ik ook snel zo'n bakske hebben zitten!
Meir
TD5 110 DCPU 2002
ARB locker rear
Proceeding...
ex.
ARB locker rear
Proceeding...
ex.
- Basil
alanius schreef:er zullen er zeker zijn die dit doen maar dan ben je in't zak gezet in mijn ogen.
Indien Henk Pete Bell te pakken krijgt hoor ik bij hem om mijn D2 te tunen, hierna gaat hij niet op de rollenbank maar aangezien Pete Bell veel Td5 ervaring heeft vermoed ik dat hij een standaard deftig programma heeft ...?
of ben ik mis

@Christiaan misschien ne groepsaankoop afspreken? ik heb nog iemand die een Td5 wil kietelen, eventueel bij Pete?
TEAM garage "DE SCHUUR"
- nielsc
Remap is eigelijk het volledig herschrijven van de motorsturing.
De wagen wordt op de testbank gezet en alles wordt gemeten als de wagen standaard is.
Dan wordt er gekeken wat er verbeterd kan worden. De inspuittijden, inspuithoeveelheden, brandstofdruk (bij commonrail) en indien mogelijk turbodruk worden aangepast naar gelang toerental, temperaturen enzovoort en nog veeeel andere variabelen.
Het hele kenveld wordt veranderd.
Om de opgelegd EURO normen te behalen en om op "safe" te spelen wordt het vermogen en koppel binnen de perken gehouden door de fabrikant.
Zo een powerboxke, het enige wat dat echt doet is de duty cylce van de injecteurs verlengen zodat er langer en dus meer wordt ingespoten.
Ook de brandstofdruk wordt verhoogd indien mogelijk zodat er meer wordt ingespoten.
Indien mogelijk tegen de motorstuurdoos zeggen dat de turbodruk bv 0.6 bar ipv 1 waardoor de computer gaat ingrijpen en hogere drukken toelaten, maar dit is niet toepasselijk voor de td5.
De waarden van de luchtmassameter (hoeveelheid aangezogen lucht) worden ook bedrogen.
Maar deze aanpassingen zijn inderdaad gewoon de motorsturing bedriegen.
WANT deze "aanpassingen" zijn constant. De bedrogen waarden blijven hetzelfde gedurende rijden.
Bij een remap zijn deze zoals ik al zei variabel. Ze veranderen constant door bv toerental, de verschillende temperaturen, gaspedaalstand en wat alle aanwezig sensoren op de motor meten. Bij zo een tuningkaske niet. De brandstof/lucht verhouding, inspuittijdstippen en hoeveelheden zijn dus zelden ideaal.
Wat dus niet ten goede komt voor de motor want bv de uitlaatgastemperatuur en verbrandingstemperatuur worden veeeel hoger.
Integenstelling tot een remap want hier zijn deze voor de motor op maat geschreven.
En wat je niet weet is welk powerboxke wat doet. De goeiekoopste zullen waarschijnlijk alleen de duty cycle van de injecteurs verlengen terwijl de duurdere bv ook de gemeten waarden van luchtmassameter en turbodruk bedriegen.
BTW een uitlaatgastemperatuursensor zou ALTIJD op een getunede motor ,remap of powerbox , moeten zitten. Ge moest is weten hoeveel die temp hoger wordt, vooral bij powerbox
Ik zou dat dus nooit steken zo een bakske. Alleen juist om het eens precies na te meten met scoop op mijn motor.
Maar iedereen doet wat hij wilt
Intressante discussie... Hier kan ik nog zoooo lang over schrijven
De wagen wordt op de testbank gezet en alles wordt gemeten als de wagen standaard is.
Dan wordt er gekeken wat er verbeterd kan worden. De inspuittijden, inspuithoeveelheden, brandstofdruk (bij commonrail) en indien mogelijk turbodruk worden aangepast naar gelang toerental, temperaturen enzovoort en nog veeeel andere variabelen.
Het hele kenveld wordt veranderd.
Om de opgelegd EURO normen te behalen en om op "safe" te spelen wordt het vermogen en koppel binnen de perken gehouden door de fabrikant.
Zo een powerboxke, het enige wat dat echt doet is de duty cylce van de injecteurs verlengen zodat er langer en dus meer wordt ingespoten.
Ook de brandstofdruk wordt verhoogd indien mogelijk zodat er meer wordt ingespoten.
Indien mogelijk tegen de motorstuurdoos zeggen dat de turbodruk bv 0.6 bar ipv 1 waardoor de computer gaat ingrijpen en hogere drukken toelaten, maar dit is niet toepasselijk voor de td5.
De waarden van de luchtmassameter (hoeveelheid aangezogen lucht) worden ook bedrogen.
Maar deze aanpassingen zijn inderdaad gewoon de motorsturing bedriegen.
WANT deze "aanpassingen" zijn constant. De bedrogen waarden blijven hetzelfde gedurende rijden.
Bij een remap zijn deze zoals ik al zei variabel. Ze veranderen constant door bv toerental, de verschillende temperaturen, gaspedaalstand en wat alle aanwezig sensoren op de motor meten. Bij zo een tuningkaske niet. De brandstof/lucht verhouding, inspuittijdstippen en hoeveelheden zijn dus zelden ideaal.
Wat dus niet ten goede komt voor de motor want bv de uitlaatgastemperatuur en verbrandingstemperatuur worden veeeel hoger.
Integenstelling tot een remap want hier zijn deze voor de motor op maat geschreven.
En wat je niet weet is welk powerboxke wat doet. De goeiekoopste zullen waarschijnlijk alleen de duty cycle van de injecteurs verlengen terwijl de duurdere bv ook de gemeten waarden van luchtmassameter en turbodruk bedriegen.
BTW een uitlaatgastemperatuursensor zou ALTIJD op een getunede motor ,remap of powerbox , moeten zitten. Ge moest is weten hoeveel die temp hoger wordt, vooral bij powerbox

Ik zou dat dus nooit steken zo een bakske. Alleen juist om het eens precies na te meten met scoop op mijn motor.
Maar iedereen doet wat hij wilt

Intressante discussie... Hier kan ik nog zoooo lang over schrijven

- Vae Victus
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 983
Altijd welkom voor het clubblad!nielsc schreef: Hier kan ik nog zoooo lang over schrijven

Finn 2,5 jaar:
ziet een gesluierde dame en zegt "kijk papa een heks"
reageert op mijn "ik zie geen kloten" met "maar papa, waar zijn die kloten dan?"
ziet een gesluierde dame en zegt "kijk papa een heks"
reageert op mijn "ik zie geen kloten" met "maar papa, waar zijn die kloten dan?"
- alanius
knappe uitleg!
- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
Ik ben gisteren gaan tanken(zoals ik altijd doe tot boven in totdat ik de diesel zie staan) 60,8 liter diesel voor 557 km ...en met zo'n kaske er bij aan en enkele malen met de autotransporter uitgereden.
Dus tel maar uit wat dit door jullie uitgespuwd systeem doet.Ik moet al die show met testbanken grote schermen met diagrams niet hebben.Ik voel wel onder mijn kont dat hij merkelijk beter presteert in alle toerentallen....en dat is voldoende.En mijn uitlaatgastemp is even hoog als voorheen
ROb,
Dus tel maar uit wat dit door jullie uitgespuwd systeem doet.Ik moet al die show met testbanken grote schermen met diagrams niet hebben.Ik voel wel onder mijn kont dat hij merkelijk beter presteert in alle toerentallen....en dat is voldoende.En mijn uitlaatgastemp is even hoog als voorheen
ROb,
- Werner Resseler
- lrocb_lidnr: 1305
- Contacteer:
- Frank Td5
- lrocb_lidnr: 110
Juist Rob, praktijk is belangrijker of theorieDe Rob schreef:Ik ben gisteren gaan tanken(zoals ik altijd doe tot boven in totdat ik de diesel zie staan) 60,8 liter diesel voor 557 km ...en met zo'n kaske er bij aan en enkele malen met de autotransporter uitgereden.
ROb,

Freelander 2 , 2.2 eD4
Defender 90 Td5 "S" van 2006
Defender 90 Td5 "S" van 2006
- nielsc
Dat zal ergens tussen de 500 en de 1000 euro liggen afhankelijk waar ge gaat.Werner Resseler schreef:Wat kost een deftige remap dan ongeveer?
- Werner Resseler
- lrocb_lidnr: 1305
- Contacteer:
Wa zijn de goeie adressen voor TD5?nielsc schreef:Dat zal ergens tussen de 500 en de 1000 euro liggen afhankelijk waar ge gaat.Werner Resseler schreef:Wat kost een deftige remap dan ongeveer?
D90 Td5
- alanius
Kempower @Lummen 

- Bely90
En wa kost zo'n bakske?
Dat we hier appellen met appellen kunnen vergelijken
A dirty mind is a joy forever
- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
Bely90 schreef:En wa kost zo'n bakske?
Het eerste getal van Niels c zijn post

Rob
- Henk
De laatste remap kostte mij een héééél pak minder dan die 500 eurokesnielsc schreef:Dat zal ergens tussen de 500 en de 1000 euro liggen afhankelijk waar ge gaat.Werner Resseler schreef:Wat kost een deftige remap dan ongeveer?

- Bely90
De Rob schreef:Bely90 schreef:En wa kost zo'n bakske?
Het eerste getal van Niels c zijn post![]()
Rob
500 dus
A dirty mind is a joy forever
- nielsc
Jij bedoeld bij pete bell?Henk schreef:De laatste remap kostte mij een héééél pak minder dan die 500 eurokesnielsc schreef:Dat zal ergens tussen de 500 en de 1000 euro liggen afhankelijk waar ge gaat.Werner Resseler schreef:Wat kost een deftige remap dan ongeveer?
In de UK liggen de prijzen inderdaad veel lager als hier , bij oa td5 alive , twisted performance, irb, bell auto services. Maar ik had het over hier in België. Ga jij daarvoor naar Engeland ?
- nielsc
Ik heb hier ook wel intresse in, maar niet als ik ervoor naar Engeland moet rijden ...Basil schreef:alanius schreef:er zullen er zeker zijn die dit doen maar dan ben je in't zak gezet in mijn ogen.
Indien Henk Pete Bell te pakken krijgt hoor ik bij hem om mijn D2 te tunen, hierna gaat hij niet op de rollenbank maar aangezien Pete Bell veel Td5 ervaring heeft vermoed ik dat hij een standaard deftig programma heeft ...?
of ben ik mis![]()
@Christiaan misschien ne groepsaankoop afspreken? ik heb nog iemand die een Td5 wil kietelen, eventueel bij Pete?

Niels
- Henk
Toen ik een aantal jaar geleden op Billing was ben ik al deze firma's inderdaad afgegaan en ze konden allemaal "on the spot" mijn ecu remappen maar wat bleek dat ze alles naar dezelfde persoon brachten: Pete Bell...nielsc schreef:In de UK liggen de prijzen inderdaad veel lager als hier , bij oa td5 alive , twisted performance, irb, bell auto services. Maar ik had het over hier in België. Ga jij daarvoor naar Engeland ?
Ik ga er niet speciaal voor naar UK maar combineer dat met bezoek aan bv Billing of Peterborough.
Of zoek gewoon een 2de ecu en stuur die op per post, dat gaat ook.
Heb je een ecu type MSBxxxxx dan moet er een andere e(e)prom in gesoldeerd worden, een NNNxxxxx type is herprogrammeerbaar.
Je kunt in de NNN ook 2 maps laten zetten (bv standard en tuned) en met een simpel schakelaartje switch je al rijdend
- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
Henk schreef:Toen ik een aantal jaar geleden op Billing was ben ik al deze firma's inderdaad afgegaan en ze konden allemaal "on the spot" mijn ecu remappen maar wat bleek dat ze alles naar dezelfde persoon brachten: Pete Bell...nielsc schreef:In de UK liggen de prijzen inderdaad veel lager als hier , bij oa td5 alive , twisted performance, irb, bell auto services. Maar ik had het over hier in België. Ga jij daarvoor naar Engeland ?
Ik ga er niet speciaal voor naar UK maar combineer dat met bezoek aan bv Billing of Peterborough.
Of zoek gewoon een 2de ecu en stuur die op per post, dat gaat ook.
Heb je een ecu type MSBxxxxx dan moet er een andere e(e)prom in gesoldeerd worden, een NNNxxxxx type is herprogrammeerbaar.
Je kunt in de NNN ook 2 maps laten zetten (bv standard en tuned) en met een simpel schakelaartje switch je al rijdend
Ja, dat lees ik nu graag zie
- Henk
Wat lees je graag?
Of zie je mij graag?
Of zie je mij graag?

- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
Henk schreef:Wat lees je graag?
Of zie je mij graag?
Wat zou ik zeggen op da tweede regeltje

berichtje was te vroeg weg.
Ik bedoel eigenlijk dat schakelaartje om terug naar gewoon configuratie te gaan.
Bij uw remap bouwen ze het bij in..zonder kaske ...een printplaatje binnen in gebouwd....bij mij zit er een doosje rond het printplaatje uitwendig er bij aan + een extra draadje om een schakelaartje eventueel bij tussen te zetten .
Ik ben deze morgen nog eens gaan tanken ..zelfde plaats zelfde pomp(Altijd Shell)320 km31ltr
Morgen naar Amstelveen en dan nog eens checken.
Rob
- nielsc
Die eeprom (electrically erasable programmable read only memory) die ze er bij insolderen bij die MSB's dat is eigelijk een soort van geheugen waarop die remap wordt geprogrammeerd, dwz dat de remap nog altijd "op maat" is net zoals bij een gewone chipte stuurdoos ( type NNN ).
- lethal weapon
- lrocb_lidnr: 1298
anders moet iedereen die er eentje wil ene extra kopen
en proberen als paketje op te sturen en de prijs wa te verlagen

I'm getting too old for this sh*t
- Basil
ik denk dat ze gewoon een eprom van de NNN serie in de oude ecu plaatsennielsc schreef:Die eeprom (electrically erasable programmable read only memory) die ze er bij insolderen bij die MSB's dat is eigelijk een soort van geheugen waarop die remap wordt geprogrammeerd, dwz dat de remap nog altijd "op maat" is net zoals bij een gewone chipte stuurdoos ( type NNN ).
TEAM garage "DE SCHUUR"
- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
En gaat uw motor dan draaien als ge dat pakketje thuis krijgt...ik denk het niet.lethal weapon schreef:anders moet iedereen die er eentje wil ene extra kopen
Volgens mij kunt ge dan nog eens bij de dealer langsgaan om uw alarm te laten inlezen op die nieuwe ecu.
Rob
- Henk
Dat is dus voordeel als je het op een show laat doen maar hij kan natuurlijk ook je hele alarm uitschakelen indien gewenst.
Met een nanocom kun je toch ook je ecu 'verbinden' met je wagen?
Met een nanocom kun je toch ook je ecu 'verbinden' met je wagen?