Pagina 1 van 1

110 V8 1987 met knarsende tanden bij schakelen

Geplaatst: do 22 dec, 2011 13:49
door Roelandrover
Voor ik mijn versnellingsbak eronderuit "gooi" (waar ik niet naar uit kijk om het "buiten" op de natte kille oprit te doen), wil ik toch eerst jullie advies vragen.

Betreffende een 110 V8 (carb) 1987 ex-mod
Het zit zo dat het schakelen van m'n 110 niet zo vlot gaat.
Telkens ik opschakel graak ik amper in versnelling, met kraken tot gevolg.

Ondertussen heb ik de clutch master en slave cilinder vervangen. (en het clipsje om de pushrod van de slave cilinder aan de koppelingsvork te bevestigen).

(master cilinder lekte, en slave zat maar vast met 1 bout, daar in het andere gat geen draad meer zat).
Ondertussen mooi draad in getapt en goed kunnen bevestigen.
Ik merk maar weinig verschil (mischien zelfs niets).

Toen de slave cilinder eruit was, was de binnenkant van de belhouse droog. dus geen olie op de koppeling en in belhouse.


Nu vermoed ik dat ofwel:
De koppeling op z'n einde aan het komen is.
Aloewel dat de 110 direct stilvalt wanneer 'k in 1ste met handrem op, m'n koppeling stillekes loslaat.
Ook wanneer ik op vlakke weg in 1ste zet en koppeling induw, bolt hij niet naar voor. (dus lost volledig).
Hij trekt ook goed op, zonder te stinken.

De syncro stuk is.
Hoewel ik met dubbbel koppelen probeer tijdens opschakelen, en nog steeds kraakt.
Tussengas bij afschakelen heb ik niet geprobeert, omdat het opschakelen al weinig succces had.


De olie op versnellingsbak is recent vervangen en mooi op het max. gevuld.


Iemand enig idee dat me kan verderhelpen? :(

Re: 110 V8 1987 met knarsende tanden bij schakelen

Geplaatst: do 22 dec, 2011 20:47
door Roelandrover
nog wat bijkomende info:

De olie is nog maar heel recentelijk vervangen persies.
Toen ik de vuldop opendraaide om het niveau te controleren, kwam er eeen klein beetje heldere nieuwe olie uit.

Dus vermoedelijk heeft de vorige eigenaar ookal wat geprobeert.

Hij pakt wel versnelling maar kraakt (vooral in 4de heeft 'm het moeilijk).
Aangezien de hoofdcilinder nat was, dacht ik... easy fix.

Het is ook zo, dat ik stilstaand, met draaiende motor en ingeduwde koppeling vlot kan schakelen.
Pas als ik de koppeling los en weer induw, dat hij kraakt.

5de vitesse en achteruit heeft hij het persies niet.

Re: 110 V8 1987 met knarsende tanden bij schakelen

Geplaatst: vr 23 dec, 2011 11:47
door warci
Ik ben geen specialist, maar mij klinkt het toch alsof er iets in de boite zelf scheelt.
Als je koppeling niet genoeg zou lossen zou vlot schakelen in stilstand niet lukken, want rijdend schakelen is normaal juist makkelijker.

Re: 110 V8 1987 met knarsende tanden bij schakelen

Geplaatst: vr 23 dec, 2011 13:53
door Roelandrover
Dezemorgend de olie afgelaten en heb ook het filtertje gevonden.
In dit filtertje zaten 2 veertjes van elk ong. 1,5cm lang.

Bij deze zal m'n vrees waarschijnlijk toch gegrond zijn, en is de syncromesh kapot?
Er zat ook een heel klein beetje ijzervijlsel in (wat stofkorreltjes) maar geen messing stukjes...