Pagina 1 van 1

200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: do 16 jun, 2011 12:21
door dominique01
Hey ,

ik ben een rrc aan het opmaken , bj 1987 een 2d
er lag een 2.4 VM motor in ( die ik dacht te gaan réviseren )
dit hebben ze mij toch afgeraden

nu ben ik aan het denken om een 200tdi of 300tdi er in te steken

welke motor moet ik doen ?

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: do 16 jun, 2011 12:46
door Wouterke
Het is niet zo simpel om er een andere tdi in te lepelen.
Je moet de motorsteunen voor op het chassis ook aanpassen. Als ge nen donor hebt, disco ofzo, dan kan je ze daar afslijpen en overlassen.
Het is geen rakettechnologie. Maar het is doenbaar. Missionman heeft ook de ruil gedaan van VM naar 300tdi.

200tdi zouden al moeilijker onderdelen voor te vinden zijn.
300tdi zou volgens sommigen het beste geweest zijn dat de landrover stal ooit in huis had. Volgens anderen dan weer niet.

Waarom gene vm reviseren, al hetgeen je erover hoort, is van horen zeggen van nen stomme of gezien door nen blinde.
Heb zelf nen 2,4 vm, ik weet wat die waard is. Ge hebt gene distributieriem, geen elektronica zoals op de laatste 300 tdi.

in ieder geval succes.

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: do 16 jun, 2011 13:05
door dominique01
Hey ,

Dat is mijn probleem dus ;

mijn 2.4 vm réviseren ( wat bijna iedereen afraad kwa betrouwbaarheid )

of nen 200tdi overbouwen ( die makkelijk in te bouwen is )

maar ; wat loopt het best ; 2.4vm of 200tdi ?

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: do 16 jun, 2011 13:54
door Henk
200tdi

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: do 16 jun, 2011 16:47
door dominique01
dus wouter rijd met nen 2.4vm
en bent daar tevreden over , ja

voor de prijs moet ik het niet doen ,
de vm réviseren kost meer dan nen occasie 200tdi kopen
maar als ik de vm réviseer , ben ik wel zeker dat het in orde is.

en kwa rijgedrag , is daar autostrade mee te doen ,
of is deze vm toch meer om offroad te rijden ?

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: do 16 jun, 2011 18:42
door pieterK
Hoi

Ik heb zelf een RRC met een 2.5VM diesel. Ik lees ook overal horrorverhalen over die VM, maar de mijne heeft nu 335K gereden, en het blijkt nog steeds een heel betrouwbare motor. Start probleemloos, olieverlies blijft absoluut binnen de perken, loopt niet warm (ook niet bij autostraderitten à 110km/u).

Ok, het klinkt alsof je in een tractor rijdt, maar ik vind de VM best een charmante motor.

Pieter

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: do 16 jun, 2011 21:23
door P
Tot verveling toe voor sommige maar een goed onderhouden VM blijft een super goede en krachtige motor. Koppel ligt bij hogere revs maar op koppel klopt deze motor de 2-300TID's. Heb er nooit problemen mee gehad. Zeer aangename motor.
Langzaam warm rijden en daarna mag alles. BTDT, got the bloody t-shirt :thumbup:

Kieper bij de koelvloeistof, preventief, Novatio Radiator Stop!!! Deze choco gaat een film leggen tussen de warmteverschuivingen van de alu kop en de gietijzeren blok bij opwarmen van de motor en voorkomt de fameuze problemen met de join de cullasse!

Werkt ook super voor een 300TDI en BMW M51(P38 diesel)

:thumbup:

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: do 16 jun, 2011 23:28
door Wolf
P schreef: Langzaam warm rijden
Dat zou een flashing boodschap moeten zijn die op 't dashboard verschijnt telkens je een VM start.

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: vr 17 jun, 2011 09:05
door dominique01
ga dan toch eens mijn vm binnenbrengen
voor révisie.

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: ma 20 jun, 2011 15:42
door Frank Td5
Wolf schreef:
P schreef: Langzaam warm rijden
Dat zou een flashing boodschap moeten zijn die op 't dashboard verschijnt telkens je een VM start.
Bij mijn vrouw haar goedkope , maar sterke Daihatsu, zit dat daar dus in :idea:

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: di 21 jun, 2011 16:53
door steven 90
dominique01 schreef:ga dan toch eens mijn vm binnenbrengen
voor révisie.

Stuur christiaan f eens een pbke, dat is een automekanieker van beroep en opperhoofd van de VM clan,misschien dat die u wel wil (kan) verder helpen.
Ik meende ook dat Erwin ook zijne VM zelf al gereviseerd had.
Als je alles moet laten doen aan zo een blok gaat dat vrij prijzig uitkomen.

mg S

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: di 21 jun, 2011 18:38
door P
Wolf schreef:
P schreef: Langzaam warm rijden
Dat zou een flashing boodschap moeten zijn die op 't dashboard verschijnt telkens je een VM start.
Dat geldt voor elke motor. Bij sommige motoren wordt het vermogen en/of maximum revs beperkt zolang de motor niet op temperatuur is.

Zeker zo belangrijk is het om een turbo motor te laten nadraaien en niet meteen af te leggen na een stevige rit. Dit wordt veelal vergeten. Turbo draait bij het stilleggen nog een tijdje na en dit gebeurt ZONDER smering als de motor afstaat.

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: di 21 jun, 2011 22:22
door christiaan f
beetje laat dit topic gelezen. :oops:

de VM is betrouwbaar.

er zijn maar 2 manieren om een VM te vermoorden
1 heeel lang maximum toerental aanhouden ( 40 tal kilometer snelweg )
2 dit doen als ze nog ijskoud staat.

btdt en heb t lijk nog in den tuin staan . :crazy:

en om onderdelen van de VM te vinden moet ge (buiten t distributiedeksel van de2.5 dat overal uitverkocht was) ni ver zoeken . heel wat automerken hebben de VM gebruikt. onder andere in de Alfa Romeo 75 stak de 2.4 VM .
nog andere automerken hadden haar ook .
even rondkijken en ge kunt relatief goedkoop uwen VM tip top krijgen.

wat scheelt er juist met uwe 2.4 ?


christiaan F

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: di 21 jun, 2011 22:53
door brutus 2-zak
mijne rrc was ne vm en da staat voor Vreeje Moteur

zoals eerder gezegd , laten warmdraaien en gene tdi kan u bijhouden

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: wo 22 jun, 2011 10:02
door dominique01
Hey ,

wat er juist aan de vm scheelt , weet ik nog niet
ik ga m van de week eens open gooien.
maar ben bang dat ie droog heeft gedraaid !
er is een flink gat in de frontcover , en weet niet of de vorige eig. hier
nog mee verder gereden heeft ?


ben nu ook bezig met mijn ophanging , en er is mij gezegt dat die zware piston ( ammatiseur )
op mijn achtertriangle , beter kan verwijderen ?
dit is toch voor de stabilisatie , niet ?

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: wo 22 jun, 2011 11:40
door steven 90
dominique01 schreef:Hey ,

wat er juist aan de vm scheelt , weet ik nog niet
ik ga m van de week eens open gooien.
maar ben bang dat ie droog heeft gedraaid !
er is een flink gat in de frontcover , en weet niet of de vorige eig. hier
nog mee verder gereden heeft ?


ben nu ook bezig met mijn ophanging , en er is mij gezegt dat die zware piston ( ammatiseur )
op mijn achtertriangle , beter kan verwijderen ?
dit is toch voor de stabilisatie , niet ?

Dat is de self leveling unit of zoiets,bij veel rrc werkte die zelfs nieuw niet.
Is zoals met alles zijn voor en tegenstanders van,ik zou zeggen gooi dat er onderuit.

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: wo 22 jun, 2011 12:23
door brutus 2-zak
steven 90 schreef:
Dat is de self leveling unit of zoiets,bij veel rrc werkte die zelfs nieuw niet.
Is zoals met alles zijn voor en tegenstanders van,ik zou zeggen gooi dat er onderuit.
hopelijk nen domme keurder dan ;)

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: wo 22 jun, 2011 15:10
door dominique01
ik ga m 40mm verhogen ,
en dan schijnt het beter zonder die " self leveling unit "
of wat denken jullie hiervan ?

de ammatiseurs zouden van Tuff dog zijn , de veren van ome
zijn deze goed ? hebben jullie hier ervaring mee ,

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: wo 22 jun, 2011 16:22
door steven 90
brutus 2-zak schreef:
steven 90 schreef:
Dat is de self leveling unit of zoiets,bij veel rrc werkte die zelfs nieuw niet.
Is zoals met alles zijn voor en tegenstanders van,ik zou zeggen gooi dat er onderuit.
hopelijk nen domme keurder dan ;)
Ik geloof nooit dat die dat gaan weten,en dan nog als ze hem afkeuren steek je dat terug en hop.

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: wo 22 jun, 2011 16:56
door dominique01
wa nut heeft deze " self leveling unit" dan ?

als ik de bevestiginghaken afslijp , en dan achteras opspuit ,
dan zien ze toch nooit dat deze erop gezeten heeft ?

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: wo 22 jun, 2011 19:18
door christiaan f
dominique01 schreef:Hey ,

wat er juist aan de vm scheelt , weet ik nog niet
ik ga m van de week eens open gooien.
maar ben bang dat ie droog heeft gedraaid !
er is een flink gat in de frontcover , en weet niet of de vorige eig. hier
nog mee verder gereden heeft ?


ben nu ook bezig met mijn ophanging , en er is mij gezegt dat die zware piston ( ammatiseur )
op mijn achtertriangle , beter kan verwijderen ?
dit is toch voor de stabilisatie , niet ?

als em echt droog (zonder smering) heeft gedraaid, dan zou t wel een duur kunnen worden.
is btw de derde manier om een VM te vermoorden .
een wijze die eigenlijk bij elke motor doeltreffend is.

een werkende selflevveler is handig als je af en toe eens overlaad.
de wagen leveld zichzelf werkelijk tot ze terug ongeveer horizontaal staat.
maar daarvoor moet ze uiteraard nog goe zijn , anders werkt ze tegen .

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: wo 22 jun, 2011 21:03
door Erwin
steven 90 schreef:ik meende ook dat Erwin ook zijne VM zelf al gereviseerd had.
Als je alles moet laten doen aan zo een blok gaat dat vrij prijzig uitkomen.
Klopt, het heeft ons toen een 1240 euro gekost aan onderdelen. (nieuwe cilinders + bussen, lager schelpen, bouten, 4 tweedehands cilinderkoppen, koppakking).

Hier vind je enkel foto's: Revisie VM
Hier nog een linkje naar een VM site: Moteur VM

Als je een gat hebt in de front cover dan is er iets mis met de distributie.
Bij onze 2.5VM is ooit de vacum pomp gebroken (3 stukken).
De vacumpomp dient als tussen tandwiel voor de distributie en deze was losgekomen.
Nu de 2.4 heeft daar geen vacumpomp zitten (die zit extern op de zijkant) dus zit daar gewoon een tandwiel.

Wat ook kan is dat de front cover een deuk heeft gekregen en zo een tandwiel raakt.
Dan zou deze gewoon door geschuurt zijn en zo lekken.

Je zal eerst eens goed moeten kijken waar dat het lek zit.

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: do 23 jun, 2011 00:02
door brutus 2-zak
steven 90 schreef:
Ik geloof nooit dat die dat gaan weten,en dan nog als ze hem afkeuren steek je dat terug en hop.
to ASSUME is making an ass out of u and me :lol:

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: do 23 jun, 2011 10:41
door Maxweasel
Wij zitten op de off-roader met een 1" lift (2.5cm dus) en hebben die self levelling unit bewust laten zitten en hier nog geen klagen van gehad! Spaart de schokdempers en veren wat :)

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: do 23 jun, 2011 15:42
door steven 90
brutus 2-zak schreef:
steven 90 schreef:
Ik geloof nooit dat die dat gaan weten,en dan nog als ze hem afkeuren steek je dat terug en hop.
to ASSUME is making an ass out of u and me :lol:

Ik zal het anders zeggen dan,ken er genoeg die zonder bollen zonder keuringsproblemen,en in de balk van bv een 90 zitten die gaten ook voorzien dus zo nauw zullen ze dat niet speuren,bij ons op de keur toch niet maar wij staan al wat verder hier in Limburg :angel:

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: do 23 jun, 2011 16:36
door dominique01
als ik m 40mm verhoog ,
dan moet ik m er zowiezo afhalen niet ?

het schijnt , als je een "goede" ophanging hebt
dat je deze gerust kunt missen
( als je niet TE zware lasten gaat laden )

Re: 200tdi of 300tdi ? rrc

Geplaatst: vr 24 jun, 2011 08:54
door Rangeroversally
Neen, ik heb een 2" lift steken met leveling unit er nog onder en geen enkel probleem mee gehad; denk er wel aan je remleidingen te verlengen!