Pagina 1 van 1

RRC vervangen door P38

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 22:11
door pieterK
Dag forumleden

ik rij sinds 3 jaar met een RRC 2.5VM, die ik samen met een kameraad rijdende hou. Het beestje heeft 330.00km, is van 1991 en we rijden er per jaar zo'n 5000km mee. Tof om eens een beetje door het bos te rijden, regelmatig handig als ge nog wat te verbouwen hebt, en soms een toertje mee rijden in plaats van met de gewone auto.

Nu kost hij ons aan onderhoud gemiddeld à 600 euro per jaar, maar er blijft het terugkerende probleem van roest, ge doet binnen best oordopkes in en het is maar een tweezitter (LV). Spijtig, want de kindjes rijden ook graag mee.

Kortom, we zijn aan het uitkijken naar een P38 diesel, deze keer geen lichte vracht.

Is het mogelijk om met een vergelijkbaar budget voor onderhoud een P38 rijdende te houden bij een gelijklopend kilometeraantal? Of is dat iets waar we beter niet aan beginnen?

De RRC is een schitterende kar, heeft ons eigenlijk nog nooit in de steek gelaten (al gaat er soms wel eens een lampke branden...), maar hij is ons misschien iets te rudimentair.

Aan welk budget moeten we denken?
Hoge kilometerstanden vind ik niet zo'n probleem, de RRC gaat ook nog steeds mee.
Welke reparaties zijn prijzig en welke kunt ge zelf doen, als ge geen autoverstand hebt maar wel uw handen durft vuil maken?
Laatste vraagje: iemand interesse in een RRC die er goed gebruikt uitziet, beetje roest, maar ook geweldig charmante rammelbak is?

Bedankt alvast

Pieter

Re: RRC vervangen door P38

Geplaatst: ma 16 mei, 2011 11:45
door Escape
De onderhoudskosten van een P38a zijn niet hoger dan die van een RRC, zijnde olie, filters etc.
Herstellingen is een ander verhaal: een wagen met meer snufkes is complexer en er kan meer aan kapot. Plus dat er veel meer elektronisch aangestuurd wordt, waardoor de herstelkosten kunnen oplopen.
Duidelijk voorbeeld is de tussenbak: in beide gevallen een Brog-Warner (dus dezelfde onderhoudskosten qua olie en herstelkosten qua mechanische onderdelen zoals de visco), maar bij de RRC bediend met een pookje en stangenmechanisme, bij de P38a met een elektromotor, gestuurd via een ECU.

Maar dat hoeft u niet af te schrikken, er komen meer en meer aftermarket en tweedehandsonderdelen voor P38a op de markt, en met gezond verstand en een beetje handigheid kan je veel oplossen. Alleen is bij sommige herstellingen een reset van de ECU nodig, ofwel zelf investeren in uitleesapparatuur zoals Hawkeye, ofwel langsgaan, bvb bij Escape's Workshop. ;)

Greetz,

Filip

Re: RRC vervangen door P38

Geplaatst: di 17 mei, 2011 13:46
door Erwin
pieterK schreef:... een RRC 2.5VM, ... Het beestje heeft 330.00km, is van 1991 ... maar er blijft het terugkerende probleem van roest
Toevallig gene blauwe?
Ik heb hier ooit ene weg gedaan om dezelfde reden (roest).
Had toen een 310k of 320k kilometer op de teller.

Re: RRC vervangen door P38

Geplaatst: wo 18 mei, 2011 18:07
door pieterK
Nee, 't is ne groene.

Pieter

Re: RRC vervangen door P38

Geplaatst: do 19 mei, 2011 09:15
door Erwin
Ah, dan zal het onze niet zijn. ;)

Re: RRC vervangen door P38

Geplaatst: do 19 mei, 2011 15:42
door Zojdson
Ik stel een disco voor 8)