Eeuwigdurende startproblemen TD5
-
- lrocb_lidnr: 0
Eeuwigdurende startproblemen TD5
Heb hier vroeger al over gepost, maar toch nog eens opnieuw lanceren:
Meer dan een half jaar geleden begonnen de startproblemen met mijn Def TD5.
Het is zelfs heel moeilijk om een lijn of patroon te zien in het probleem. Soms gaat het iets beter, dan weer niet. Soms lijkt vocht een negatief effect te hebben, op andere keren ook moeite bij heel droog weer. Soms gaat het beter bij warme motor, soms helemaal niet. Soms helpt een uitvoerige purge-procedure, soms niet. En de rook die eruit komt varieert dus van wit over blauwgrijs naar zwart.
Volgende stukken zijn al vervangen of onderhanden genomen;
- 2x dieselfilter vervangen (en ja, opgegoten voor montage)
- terugslagklep dieselfilter gedemonteerd en gereinigd
- dieselpomp vervangen
- o-ringen injectoren vervangen
- MAF vervangen (was defect; er kwam ook nog een probleem bij van vermogenverlies tot zelfs stomweg stilvallen)
- ECU-stekker meermaals gekuist (klein beetje vochtig, maar niet om te zeggen regelmatig overdreven veel olie erin)
- CKP-sensor vervangen (was mijn laatse hopeloze poging vandaag).
EGR is er tussenuit. En FPR, die vorige winter aan 't lekken was gegaan, is toen ook vervangen. Er lekt nu niks. Koelvloeistof blijft ook OK. De rovacom geeft op alles goede metingen, geen fouten.
Iemand nog een idee?
Meer dan een half jaar geleden begonnen de startproblemen met mijn Def TD5.
Het is zelfs heel moeilijk om een lijn of patroon te zien in het probleem. Soms gaat het iets beter, dan weer niet. Soms lijkt vocht een negatief effect te hebben, op andere keren ook moeite bij heel droog weer. Soms gaat het beter bij warme motor, soms helemaal niet. Soms helpt een uitvoerige purge-procedure, soms niet. En de rook die eruit komt varieert dus van wit over blauwgrijs naar zwart.
Volgende stukken zijn al vervangen of onderhanden genomen;
- 2x dieselfilter vervangen (en ja, opgegoten voor montage)
- terugslagklep dieselfilter gedemonteerd en gereinigd
- dieselpomp vervangen
- o-ringen injectoren vervangen
- MAF vervangen (was defect; er kwam ook nog een probleem bij van vermogenverlies tot zelfs stomweg stilvallen)
- ECU-stekker meermaals gekuist (klein beetje vochtig, maar niet om te zeggen regelmatig overdreven veel olie erin)
- CKP-sensor vervangen (was mijn laatse hopeloze poging vandaag).
EGR is er tussenuit. En FPR, die vorige winter aan 't lekken was gegaan, is toen ook vervangen. Er lekt nu niks. Koelvloeistof blijft ook OK. De rovacom geeft op alles goede metingen, geen fouten.
Iemand nog een idee?
Lead me, follow me, or get out of my way.
(Gen George Patton)
(Gen George Patton)
-
Re: Eeuwigdurende startproblemen TD5
brandplaatjes vervangen.
groet
groet
-
- lrocb_lidnr: 374
wat kan je allemaal met de rovacom uitlezen ?
wat zijn de symptomen NU ?
een voor een alles vervangen tot ge t hebt is de duurste methode .
wat zijn de symptomen NU ?
een voor een alles vervangen tot ge t hebt is de duurste methode .
rijden en sleutelen , t is een hobby
-
Euh... wat rovacom kan uitlezen, daar ga ik het antwoord schuldig moeten blijven. Ik weet het nt allemaal, sta er maar bij als dat gebeurt en lees het niet af.
Ik weet wel dat de waarden van de injectoren prima zijn...
Symptomen nu (vandaag-14 dagen stilgestaan):
- 's morgens na paar toeren startmotor redelijk makkelijk aanslaan, maar niet "vol", 3-4 sec later uitgevallen. Bij 2de poging sloeg startmotor 20-tal seconden rond, dan wat met gaspedaal gespeeld en toen kwam hij erdoor. Eerst witte, dan blauwe, dan zwarte rook (niet lang, paar 100m verder gedaan)
- na 't werk idem. Speciaal met neus naar beneden gezet op 't werk, als ik het omgekeerd doe is het altijd een ramp.
- daarstraks in workshop uurtje stilgestaan tijdens vervangen CKP-sensor, wéér van dat. Wel niet zoveel rook.
Ik weet wel dat de waarden van de injectoren prima zijn...
Symptomen nu (vandaag-14 dagen stilgestaan):
- 's morgens na paar toeren startmotor redelijk makkelijk aanslaan, maar niet "vol", 3-4 sec later uitgevallen. Bij 2de poging sloeg startmotor 20-tal seconden rond, dan wat met gaspedaal gespeeld en toen kwam hij erdoor. Eerst witte, dan blauwe, dan zwarte rook (niet lang, paar 100m verder gedaan)
- na 't werk idem. Speciaal met neus naar beneden gezet op 't werk, als ik het omgekeerd doe is het altijd een ramp.
- daarstraks in workshop uurtje stilgestaan tijdens vervangen CKP-sensor, wéér van dat. Wel niet zoveel rook.
(Gen George Patton)
(Gen George Patton)
- Beerke
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 519
Ergens lucht dat in de mazoutleiding komt?
Steek eens zo een doorzichtig filtertje aan de aanvoer van mazout aan de motorblok. (vlak voor de drukregelaar)
Plaats het op een zichtbare plaats eventueel door wat langere leidingen te gebruiken.
Start dan terwijl er iemand kijkt of er in het begin luchtbellen doorgaan.
Steek eens zo een doorzichtig filtertje aan de aanvoer van mazout aan de motorblok. (vlak voor de drukregelaar)
Plaats het op een zichtbare plaats eventueel door wat langere leidingen te gebruiken.
Start dan terwijl er iemand kijkt of er in het begin luchtbellen doorgaan.
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
- fep739
- Contacteer:
buiten de o-ringen van de injectoren , zijn ook de koperen ringen onder de injectoren vervangen ? Volgens mij ligt het probleem daar ;-)
www.britishcarparts.be

Your Car , Our Passion

Your Car , Our Passion

-
ja, ook vervangenfep739 schreef:buiten de o-ringen van de injectoren , zijn ook de koperen ringen onder de injectoren vervangen ? Volgens mij ligt het probleem daar ;-)
Maar dat gaan we toch nog eens over doen.
(Gen George Patton)
(Gen George Patton)
- elbekko
- Contacteer:
Ja, vervangen en heel goed uitgekuist.fep739 schreef:buiten de o-ringen van de injectoren , zijn ook de koperen ringen onder de injectoren vervangen ? Volgens mij ligt het probleem daar ;-)
Mogelijk, maar dat moet er direct uit zijn na ene keer de ontluchtingsprocedure te doen - niet dus.Beerke schreef:Ergens lucht dat in de mazoutleiding komt?
Zoals ik op FB al zei, enige dat we nog niet hebben bekeken in het fuelsysteem is de filter in de FPR, maar da's nu ook niet direct iets dat ge efkes voor het plezier open gooit.
Ben
Range Rover P38a '99, 4.6 HSE
- De Rob
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 183
- Contacteer:
Zijn de nokken die uw pompverstuivers bedienen allemaal gelijk en juist afgesteld?.
Rob
Rob
- elbekko
- Contacteer:
Ik kan mij niet herinneren dat we dat hebben nagekeken. Ik zie ook zo direct geen afstelprocedure staan in de RAVE.
Ben
-
Ik weet het ook niet. Zullen we volgende keer bezien als we de ringen vervangen.elbekko schreef:Ik kan mij niet herinneren dat we dat hebben nagekeken. Ik zie ook zo direct geen afstelprocedure staan in de RAVE.
(Gen George Patton)
(Gen George Patton)
- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
elbekko schreef:Ik kan mij niet herinneren dat we dat hebben nagekeken. Ik zie ook zo direct geen afstelprocedure staan in de RAVE.
1)Nok draaien tot dat de pompverstuiver volledig ingedrukt staat.
2)Contramoer lostrekken en stelschroef indraaien tot dat deze niet verder kan.(nu staat de pompverstuiver volledig ingedrukt)
3) stelschroef 1/2 tot 3/4 toer terugdraaien .(nu weet ge dat er nog een beetje speling is als de nok de verstuiver indrukt)
4) contra moer terug aandraaien..
Dit is eigenlijk zo iets als kleppen regelen.
Rob
- stinus
- lrocb_lidnr: 619
-
Fuel Pressure Regulator. Wordt verondersteld te doen wat de naam zegt. En blijkt nogal eens kapot te durven gaan in de winter bij TD5. Dat zie je wel snel meestal => lekt diesel.stijnverhaert schreef:wat is FPR?
(Gen George Patton)
(Gen George Patton)
- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
In de cilinderkop waar de FPR gemonteert zit .....zit een dik O-ringetje.Zit er dat nog wel in.elliot schreef:Fuel Pressure Regulator. Wordt verondersteld te doen wat de naam zegt. En blijkt nogal eens kapot te durven gaan in de winter bij TD5. Dat zie je wel snel meestal => lekt diesel.stijnverhaert schreef:wat is FPR?
Rob
-
Zal ik dan ook eens bezien.De Rob schreef:In de cilinderkop waar de FPR gemonteert zit .....zit een dik O-ringetje.Zit er dat nog wel in.elliot schreef:Fuel Pressure Regulator. Wordt verondersteld te doen wat de naam zegt. En blijkt nogal eens kapot te durven gaan in de winter bij TD5. Dat zie je wel snel meestal => lekt diesel.stijnverhaert schreef:wat is FPR?
Rob
(Gen George Patton)
(Gen George Patton)
- elbekko
- Contacteer:
Is dat net zoals bij kleppen regelen met een voelplaatje, of gewoon op goed geluk?De Rob schreef:elbekko schreef:Ik kan mij niet herinneren dat we dat hebben nagekeken. Ik zie ook zo direct geen afstelprocedure staan in de RAVE.
1)Nok draaien tot dat de pompverstuiver volledig ingedrukt staat.
2)Contramoer lostrekken en stelschroef indraaien tot dat deze niet verder kan.(nu staat de pompverstuiver volledig ingedrukt)
3) stelschroef 1/2 tot 3/4 toer terugdraaien .(nu weet ge dat er nog een beetje speling is als de nok de verstuiver indrukt)
4) contra moer terug aandraaien..
Dit is eigenlijk zo iets als kleppen regelen.
Rob
Ben
-
- lrocb_lidnr: 374
oep feeling ALS t op den td5 gelijk de pompverstuivers van ne galaxy is .
wat eerder al geschreven is : doorzichtig stuk leiding monteren om eventueel
valse lucht trekken te kunnen ontdekken . is een cheap methode die bij veeeeeeeeeel diesels
al een oorzaak kan aangeven .
wat eerder al geschreven is : doorzichtig stuk leiding monteren om eventueel
valse lucht trekken te kunnen ontdekken . is een cheap methode die bij veeeeeeeeeel diesels
al een oorzaak kan aangeven .
rijden en sleutelen , t is een hobby
-
Begrijpe wie begrijpen kan...
Zoals geschreven heb ik vorige vrijdag CKP-sensor vervangen. In de oude zat wel wat olie in de fiches. Alles proper gemaakt met brake cleaner (en toch een andere sensor gestoken). Direct daarna nog steeds redelijke startproblemen.
Zondagochtend moeilijk weg te krijgen. Dan een RBje gaan doen. Gaandeweg doorheen de dag startte hij beter en beter. Op het einde van de dag heb ik hem nog eens onbedoeld redelijk energiek met zijn neus naar beneden in een niet zo ondiepe greppel geparkeerd. 's Avonds zwaar met de karcher erop moeten zitten (wat vroeger altijd al een reden tot problemen was).
En sinds maandag start die dus altijd van de eerste tik! Niks haperen, niks rook. En zelfs de nieuwe dieselpomp, die ook heel hard floot, is nu stil...
Dus zou ik denken dat mijn beetje brute ontluchtingsmaneuver gewerkt heeft? Ofwel zit er dus toch ergens een lek in een brandstofleiding, die voorlopig met modder gedicht is gebleven?
Toch maar hopen dat het effect blijvend is.
Zoals geschreven heb ik vorige vrijdag CKP-sensor vervangen. In de oude zat wel wat olie in de fiches. Alles proper gemaakt met brake cleaner (en toch een andere sensor gestoken). Direct daarna nog steeds redelijke startproblemen.
Zondagochtend moeilijk weg te krijgen. Dan een RBje gaan doen. Gaandeweg doorheen de dag startte hij beter en beter. Op het einde van de dag heb ik hem nog eens onbedoeld redelijk energiek met zijn neus naar beneden in een niet zo ondiepe greppel geparkeerd. 's Avonds zwaar met de karcher erop moeten zitten (wat vroeger altijd al een reden tot problemen was).
En sinds maandag start die dus altijd van de eerste tik! Niks haperen, niks rook. En zelfs de nieuwe dieselpomp, die ook heel hard floot, is nu stil...
Dus zou ik denken dat mijn beetje brute ontluchtingsmaneuver gewerkt heeft? Ofwel zit er dus toch ergens een lek in een brandstofleiding, die voorlopig met modder gedicht is gebleven?
Toch maar hopen dat het effect blijvend is.
(Gen George Patton)
(Gen George Patton)
- Walterke
Conclusie: een Land rover is gemaakt om naast de weg te rijden en niet op de weg.
Walter

Walter
Winnaars zijn verliezers die NOOIT opgeven.
Disco 1 300tdi '98
Disco 2 TD5 '99 (als hem nog ooit start )
Disco 1 300tdi '98
Disco 2 TD5 '99 (als hem nog ooit start )
-
Dat is wat ik ook altijd zeg: ik moet hem op tijd uitlaten of hij begint tegen te wringenWalterke schreef:Conclusie: een Land rover is gemaakt om naast de weg te rijden en niet op de weg.![]()
Walter

(Gen George Patton)
(Gen George Patton)
- elbekko
- Contacteer:
Vuil dat in de mazouttank tegen de pick-up van de pomp zat dat is losgekomen door de gracht-duik?
Ben
- nielsc
Als uw mazoutpomp altijd hard jankt en ze is vervangen, trekt ze dan geen lucht ofzo?
-
Het was dus toch doelbewust dat ge in die gracht reed !
-
Hm, dacht vandaag eens het "retour device" (is geen terugslagklep, niks klep, is een soort kokertje) aan de dieselfilter te vervangen.
Bleek... dat er daar geen in zat, stuk ontbrak gewoon! Beats me...
Dus nu afwachten of het dat was.
Bleek... dat er daar geen in zat, stuk ontbrak gewoon! Beats me...
Dus nu afwachten of het dat was.
(Gen George Patton)
(Gen George Patton)
-
Omdat ik het héél ergerlijk heb gevonden in mijn zoektocht op het net veel TD5 startproblemen tegen te komen, maar zelden de uitkomst in die gevallen te lezen... effe mijn resultaat.
Na anderhalf jaar problemen, met af en toe lichte verbetering maar zeer snel terugval waren we op het punt gekomen dat hij enorm moeilijk startte (koud en warm) en bij elke rit na 20 min stilviel. Je kon er je klok op juist zetten. Het duurde dan 5 à 20 min voor hij weer wilde starten.
Hoewel al die dingen al eerder één of meerder keren waren gecheckt, gekuist of vervangen, bleek de winnende combinatie in mijn geval te zitten in het in 1 keer samen aanpakken van:
- injectoren (vervangen, niet door nieuwe)
- dieselleidingen doorspuiten met compressor
- nieuwe non return valve (air bleed valve kort daarvoor vervangen)
- (kabelboom injectoren ook kort daarvoor vervangen)
- 1 l injector cleaner (filter vol en de rest in de tank, verspreid over 2 dagen)
Vanaf dan kwam de verbetering eindelijk. Hij viel niet meer stil onderweg en startte al beter. Na een tijdje werd de jankende dieselpomp eindelijk stil. Nu start hij van de eerste tik en rijdt hij als een droom.
Nu maar hopen dat het deze keer blijft aanhouden.
Hopelijk heeft iemand er ooit iets aan...
Na anderhalf jaar problemen, met af en toe lichte verbetering maar zeer snel terugval waren we op het punt gekomen dat hij enorm moeilijk startte (koud en warm) en bij elke rit na 20 min stilviel. Je kon er je klok op juist zetten. Het duurde dan 5 à 20 min voor hij weer wilde starten.
Hoewel al die dingen al eerder één of meerder keren waren gecheckt, gekuist of vervangen, bleek de winnende combinatie in mijn geval te zitten in het in 1 keer samen aanpakken van:
- injectoren (vervangen, niet door nieuwe)
- dieselleidingen doorspuiten met compressor
- nieuwe non return valve (air bleed valve kort daarvoor vervangen)
- (kabelboom injectoren ook kort daarvoor vervangen)
- 1 l injector cleaner (filter vol en de rest in de tank, verspreid over 2 dagen)
Vanaf dan kwam de verbetering eindelijk. Hij viel niet meer stil onderweg en startte al beter. Na een tijdje werd de jankende dieselpomp eindelijk stil. Nu start hij van de eerste tik en rijdt hij als een droom.
Nu maar hopen dat het deze keer blijft aanhouden.
Hopelijk heeft iemand er ooit iets aan...
(Gen George Patton)
(Gen George Patton)
- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
Janken van de pomp, stilvallen na 20à 30 km ...dan 20 minuten wachten en terug starten is altijd "compressie van de motor" die in de fuelleidingen komt.Daar is maar één oplossing voor...Koperen afdichtingen onder de injectors vervangen.Dit vraagt wel enige aandacht...na het verwijderen van de oude rondels moet de injector wel ontdaan worden van roetaanslag waar de rondel komt te zitten.(stalen borstel en perslucht)Nieuwe koper rondel monteren met keramisch vet of koper vet.Montage gat in de cilinderkop natuurlijk ook goed uitblazen.Bij het uittrekken van de injectors loopt er wel wat fuel op de zuigers.
Als men bvb de pomp uit de fueltank haalt en er is ooit compressie in de leidingen geweest zal men merken dat er roet( fijn zwart) rondom aan de pomp hangt.
Als er fuel bij de motorolie komt is het de O-ring op de injector die niet afdicht.....dus steeds O-ringen en rondels vervangen als de injectors er uit moeten.
Rob
Als men bvb de pomp uit de fueltank haalt en er is ooit compressie in de leidingen geweest zal men merken dat er roet( fijn zwart) rondom aan de pomp hangt.
Als er fuel bij de motorolie komt is het de O-ring op de injector die niet afdicht.....dus steeds O-ringen en rondels vervangen als de injectors er uit moeten.
Rob
- henry-john
nog één kleine tip, u dieselfilter en dat electronisch tsjoepselke.... koop da nooit apart....
koop de hele filter/electrischding/behuizing de volgende keer, komt goedkoper dan apart bestellen, EN u miniklepjes zitten er terug in, is bij mij ooit eens een probleem geweest, en was daamee opgelost vn moeilijk starten
koop de hele filter/electrischding/behuizing de volgende keer, komt goedkoper dan apart bestellen, EN u miniklepjes zitten er terug in, is bij mij ooit eens een probleem geweest, en was daamee opgelost vn moeilijk starten

Overkill is underrated...
-
henry-john schreef:nog één kleine tip, u dieselfilter en dat electronisch tsjoepselke.... koop da nooit apart....
't Schijnt wel al eens voor te komen dat het filterhuis bovenaan (aan de aansluitingen) poreus wordt en dus lucht doorlaat/trekt. En die klepjes spelen ook wel eens op. Bij startproblemen dus zeker de moeite om na te gaan en evt. te vervangen.
Maareuh... je gaat toch niet elke keer dat de filter moet vervangen worden héél de filter én de behuizing én de klepjes vervangen?
(Gen George Patton)
(Gen George Patton)
- De Rob
- LROCB-Member
- Contacteer:
elliot schreef:henry-john schreef:nog één kleine tip, u dieselfilter en dat electronisch tsjoepselke.... koop da nooit apart....
't Schijnt wel al eens voor te komen dat het filterhuis bovenaan (aan de aansluitingen) poreus wordt en dus lucht doorlaat/trekt. En die klepjes spelen ook wel eens op. Bij startproblemen dus zeker de moeite om na te gaan en evt. te vervangen.
Maareuh... je gaat toch niet elke keer dat de filter moet vervangen worden héél de filter én de behuizing én de klepjes vervangen?
Zoiets heb ik hier nog nooit voorgehad....en ik heb er al honderden gedaan.
Rob
- Escape
- lrocb_lidnr: 532
- Contacteer:
Tuurlijk nie, de watersensor onderaan is sowieso niet belangrijk (mag alleen niet lekken, er bestaan ook filters zonder voorziening voor die sensor). Maar als ge liever met geld smijt dan na te denken, dan is da alleen maar goed voor de economie he.elliot schreef:henry-john schreef:nog één kleine tip, u dieselfilter en dat electronisch tsjoepselke.... koop da nooit apart....

For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)