Pagina 1 van 1

slecht schakelen td 5

Geplaatst: do 06 jan, 2011 21:33
door wout vankeskesven
Is het normaal dat een defender 130 td 5 slecht schakeld van 1ste naar 2de en van 2de naar 3 de? De auto is van 2006 en er is in mei 2010 een nieuwe versnellingsbak ondergestoken. Bij landrover zeggen ze dat dit normaal is met koud weer.
Bij de twee andere defenders 130 en 110 300 tdi heb ik daar geen last van.
Alvast dank

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: do 06 jan, 2011 23:30
door jox
Ik voel geen verschil bij het schakelen bij goed of slecht weer met mijn td5 van 2003.

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: do 06 jan, 2011 23:49
door Basil
wout vankeskesven schreef:Is het normaal dat een defender 130 td 5 slecht schakeld van 1ste naar 2de en van 2de naar 3 de? De auto is van 2006 en er is in mei 2010 een nieuwe versnellingsbak ondergestoken. Bij landrover zeggen ze dat dit normaal is met koud weer.
Bij de twee andere defenders 130 en 110 300 tdi heb ik daar geen last van.
Alvast dank
Ik heb dat ook met mijn Td5; bij koud weer schakelt die stroever in het begin, enige km's gereden is dit voorbij
Mijn 300Tdi (dus met dezelfde R380 versnellingsbak als een Td5) had hier geen probleem van, ik vermoed dat het komt omdat in een 300Tdi R380 ATF olie zit die veel dunner is dan de voorgeschreven olie (weet niet direct welke, ik gebruik Kroon olie) bij een R380 voor een Td5

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: vr 07 jan, 2011 01:01
door Landy Bean
Laat er eens andere/dunnere olie in doen
Bij mij was dit veel beter na de olie wissel

Land Rover schrijf een olie wissel voor om de 40.000 km, ik doe dit nu elke 20.000 km om deze reden

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: vr 07 jan, 2011 01:31
door Basil
discofreak schreef:Laat er eens andere/dunnere olie in doen
Bij mij was dit veel beter na de olie wissel

Land Rover schrijf een olie wissel voor om de 40.000 km, ik doe dit nu elke 20.000 km om deze reden
Tja ik heb ook al gedacht om er gewoon ATF in te kappen zoals bij Tdi's, maar door de slechtere smeereigenschappen zou dit niet aan te raden zijn door de hogere belasting (meer PK's en koppel bij Td5)

De olie vervang ik jaarlijks (nog geen 10.000km)

Ik gebruik nu Kroon olie ( http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... l-sp-1061/ ),

wat gebruikt de rest hier :?:

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: vr 07 jan, 2011 08:29
door Escape
In mijnen Def TD5 zat MTF, was inderdaad merkbaar dat de boite moest opwarmen om echt vlot te schakelen.
Bij het laatste onderhoud van de Range (met R380) ook de ATF vervangen door MTF. Met die vriestemperaturen heel goed te merken dat de koude olie veel dikker is, vooral bij terugschakelen. Eens opgewarmd schakelt en rijdt het echter soepeler, dus ik heb het ervoor over. Geeft ineens een betere indicatie dan alleen de motortemperatuur van hoe lang het duurt voor alles op temperatuur is zodat ge uwe rijstijl kunt aanpassen.

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: vr 07 jan, 2011 11:21
door Landy Bean
Dat is dus het probleem van leve, starten en gas geven

Motor moet idd de kans krijgen om mooi warm te draaien, zowel naft als diesel

Een mooi voorbeeld hier van is de VM motor, waarom rijden er zoveel stuk ewel om die zelfde reden

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: vr 07 jan, 2011 11:30
door Basil
ik vind hetvooral een probleem bij het opschakelen van 1 naar 2, tegen dat die mooi in 2de staat is den D2 al bijna uitgebold :lol: na enige km's is de olie inderdaad opgewarmd en werkt alles naar behoren

Ik heb er zo al eens ne speciale tube pasta/smeermiddel in gedaan bij een oliewissel doch dit leek mij niets te verbeteren.

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: vr 07 jan, 2011 12:13
door Peter Puma
Hier hetzelfde, schakelen van 1 naar 2 gaat stroef wanneer de boite koud is.

Opmerkelijk is wel dat de boite makkelijker schakelt als ik 'm eerst even over neutraal laat gaan en dan in 2de zet.
Synchro is blijkbaar niet zo goed :?

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: vr 07 jan, 2011 15:15
door Walterke
xxx & Tornado schreef:Leer rijden met dubbel ontkoppelen bij opgaan versnellingen.
Leer rijden met tussengas bij afkomen versnellingen.
Doe dat bij koude motor, uw boite zal U dankbaar zijn.
Eens je het goed onder de knie hebt . . . zalig, zeker in de bergen.
En 't komt goed van pas bij uw eventuele series zonder syncro's.
Zo terugschakelen en uw remmen gaan 3X langer mee.
Mij hebben ze altijd verteld dat de sterkste rem onder de motorkap stak, als u motor het niet kan houden of te traag reageert dan pas bij remmen.

Walter

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: vr 07 jan, 2011 17:00
door Basil
tja, vroeger hé

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: vr 07 jan, 2011 17:30
door Walterke
Basil schreef:tja, vroeger hé
Die goeie ouwe tijd











Maar ik wil niet terug zunne.

Walter

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: vr 07 jan, 2011 23:03
door steven 90
Walterke schreef:
xxx & Tornado schreef:Leer rijden met dubbel ontkoppelen bij opgaan versnellingen.
Leer rijden met tussengas bij afkomen versnellingen.
Doe dat bij koude motor, uw boite zal U dankbaar zijn.
Eens je het goed onder de knie hebt . . . zalig, zeker in de bergen.
En 't komt goed van pas bij uw eventuele series zonder syncro's.
Zo terugschakelen en uw remmen gaan 3X langer mee.
Mij hebben ze altijd verteld dat de sterkste rem onder de motorkap stak, als u motor het niet kan houden of te traag reageert dan pas bij remmen.

Walter

Ik steek toch liever remblokjes dan een andere koppeling....

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: za 08 jan, 2011 11:32
door Escape
steven 90 schreef:
Walterke schreef:
xxx & Tornado schreef:Leer rijden met dubbel ontkoppelen bij opgaan versnellingen.
Leer rijden met tussengas bij afkomen versnellingen.
Doe dat bij koude motor, uw boite zal U dankbaar zijn.
Eens je het goed onder de knie hebt . . . zalig, zeker in de bergen.
En 't komt goed van pas bij uw eventuele series zonder syncro's.
Zo terugschakelen en uw remmen gaan 3X langer mee.
Mij hebben ze altijd verteld dat de sterkste rem onder de motorkap stak, als u motor het niet kan houden of te traag reageert dan pas bij remmen.

Walter

Ik steek toch liever remblokjes dan een andere koppeling....
Da's juist wat Jan en Walter willen zeggen, als ge terugschakelt met een beetje tussengas en het nodige gevoel, dan gaat uw koppeling daar amper van weten wegens het kleine snelheidsverschil en hebt kunt toch uw motorrem gebruiken en zo de blokskes sparen. :wink:
Terugschakelen en dus (ont)koppelen moet ge sowieso doen als ge vertraagt he, of het nu voor, tijdens of na het remmen is.
Ik ben in elk geval sterke voorstander, ook met den automaat constant aan't schakelen. 't Is nog sneller bij het terug optrekken ook. 8)

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: za 08 jan, 2011 23:35
door Walterke
Zwijg mij van koppeling vervangen ik heb er mijne buik van vol, wat een PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIEP werk.
Maar zoals Filip zegt een beetje tussengas en uw koppeling merkt er niets van ik rij al 25 jaar zo, mijn opels haalden telkens zonder problemen 500.000 km en meer, mijn saab nu een kleine 400.000 km.
Het is niet zoals 60 jaar geleden met een camion plankgas tussengas geven en dan pas terugschakelen maar wel lichtjes gas houden en terugschakelen.

Walter

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: za 08 jan, 2011 23:39
door wout vankeskesven
discofreak schreef:Laat er eens andere/dunnere olie in doen
Bij mij was dit veel beter na de olie wissel

Land Rover schrijf een olie wissel voor om de 40.000 km, ik doe dit nu elke 20.000 km om deze reden
Volgens landrover is er bij de laatste oliewissel dunnere olie opgedaan.
Raar vind ik het wel dat de andere 2 defenders 300 tdi s dit probleem niet hebben. Is daar een verklaring voor?

GR.

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: zo 09 jan, 2011 18:15
door wodan
Tja, ik rij automaat, dus ik weet daar niets van...

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: ma 10 jan, 2011 18:29
door LRIIA
xxx & Tornado schreef:Leer rijden met dubbel ontkoppelen bij opgaan versnellingen.
Leer rijden met tussengas bij afkomen versnellingen.
Doe dat bij koude motor, uw boite zal U dankbaar zijn.
Eens je het goed onder de knie hebt . . . zalig, zeker in de bergen.
En 't komt goed van pas bij uw eventuele series zonder syncro's.
Uw uitleg klopt wel, maar toch is enige voorzichtigheid aan te raden.
Vroeger zonder synchro's wist je of je goed bezig was.
Te weinig tussengas : krak
te veel tussengas : krak

Nu met synchro's heb je dat niet, deze vangen toch de toerentalverschillen op.
Hoe moet je het dan correct aanleren? Het systeem vergeeft je fouten.
Wanneer je weet wat je doet zie ik dus weinig problemen, maar bij sommige personen zou de slijtage aan de synchro's juist hoger kunnen liggen.

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: ma 10 jan, 2011 19:32
door zeerover
Jan je laat een open goal achter. :angel:

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: ma 10 jan, 2011 20:01
door Beerke
zeerover schreef:Jan je laat een open goal achter. :angel:

Mag ik de bal trappen :mrgreen:

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: ma 10 jan, 2011 21:35
door zeerover
xxx & Tornado schreef:Wel, waar blijft die bal.
Moest je ook kunnen zwijgen was je de ideale chauffeur. ;)

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: ma 10 jan, 2011 21:46
door Fennek
Schakelen zonder ontkoppelen --> correcte toerental --> geen krak.



LRIIA schreef:
xxx & Tornado schreef:Leer rijden met dubbel ontkoppelen bij opgaan versnellingen.
Leer rijden met tussengas bij afkomen versnellingen.
Doe dat bij koude motor, uw boite zal U dankbaar zijn.
Eens je het goed onder de knie hebt . . . zalig, zeker in de bergen.
En 't komt goed van pas bij uw eventuele series zonder syncro's.
Uw uitleg klopt wel, maar toch is enige voorzichtigheid aan te raden.
Vroeger zonder synchro's wist je of je goed bezig was.
Te weinig tussengas : krak
te veel tussengas : krak

Nu met synchro's heb je dat niet, deze vangen toch de toerentalverschillen op.
Hoe moet je het dan correct aanleren? Het systeem vergeeft je fouten.
Wanneer je weet wat je doet zie ik dus weinig problemen, maar bij sommige personen zou de slijtage aan de synchro's juist hoger kunnen liggen.

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: ma 10 jan, 2011 22:08
door Henk
zeerover schreef:
xxx & Tornado schreef:Wel, waar blijft die bal.
Moest je ook kunnen zwijgen was je de ideale chauffeur. ;)
:silent:
test van de nieuwe smilies

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: wo 12 jan, 2011 17:26
door Escape
xxx & Tornado schreef:
steven 90 schreef:Ik steek toch liever remblokjes dan een andere koppeling....
Bij goed terugschakelen met tussengas ziet uw koppeling NOG MINDER af, eigenlijk ziet ze TOTAAL NIET af.

Wat je WEL hebt is een beetje hoger verbruik, maar dat is te verwaarlozen rekening houdend met de mindere sleet (geen) op remblokken en (geen) op koppelingsschijven.
Fout (tenzij met 'antieke' carbusystemen), doordat de motor wordt aangedreven door de wielen kan de brandstoftoevoer bij remmen op de motor afgesloten worden, zodat het verbruik zal dalen.
Wordt ook altijd op gehamerd in lessen 'eco-driving'.
;)

(smilies werken goed! :clap: )

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: wo 12 jan, 2011 20:24
door Gast
xxx & Tornado schreef:
LRIIA schreef:Hoe moet je het dan correct aanleren?
Oefenen oefenen oefenen, tot je het er ingestampt hebt.
En dan gaat een wereld voor U open.
Terugschakelen in de bergen, op de motor remmen, rijden met series zonder synchro's wegrijden met ijskoude boite.
Ik heb beschikking tot een SIIA, en ik kan er perfect zonder kraken mee rijden.
De vraag die ik stelde was eerder algemeen bedoeld, dan louter voor mijzelf.
Ik heb reeds genoeg geoefend en jawel ook gekraakt.

Zie volgend filmpje (niet ik btw) : http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... v2UbArlUkU
ps. Franse Berliet met "tricoteuse" = mechanisch bediende voorschakelbak, dewelke van een 5 bak een 10 bak maakt.

Een bak zonder synchro's straft uw fouten meteen af, eentje met synchros
maakt de tollerantie voor kraakloos schakelen veel groter.
Volgens mij kan je dus met een voertuig als een TD5 niet leren "double clutchen".
Wel de handeling, maar niet de feeling voor het vinden van de juiste toerentallen.

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: wo 12 jan, 2011 20:35
door LRIIA
Fennek schreef:Schakelen zonder ontkoppelen --> correcte toerental --> geen krak.
Dit spreek ik zeker niet tegen, echter bij een bak met synchros zou ik dat ook weer niet doen. Deze vangen dan opnieuw kleine toerentalverschillen op, om maar te zwijgen
over het feit dat wanneer je er compleet naast zit, deze synchros het zeer zwaar te verduren krijgen.

Bij een bak zonder synchro's en het nodige oefenen is dit natuurlijk mogelijk.
http://www.youtube.com/watch?v=2mf6AUbj ... re=related
Een van m'n favoriete youtube filmpjes trouwens.
Niet echt LR related, maar oude trucks zijn m'n andere passie...

Re: slecht schakelen td 5

Geplaatst: wo 12 jan, 2011 21:11
door christiaan f
met met een oudere alfa romeo leren rijden ( die uit de wilde jaren 80 en vroege jaren 90 ).
en dubbel embrejeren met tussengas word een gewoonte.

rij-examen gedaan met een Alfetta , examinator fronste telkens tweede versnelling gedaan werd .
was blijkbaar zo afgeleid door het snellere voetenwerk dat de meeste andere fouten vergeten werden . :lol:


christiaan F