rubbers bij schokdempers

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
m&m
Berichten: 32
Lid geworden op: di 11 jun, 2013 12:27
lrocb_lidnr: 0

rubbers bij schokdempers

Ongelezen bericht door m&m »

hallo,
ik heb mijn schokdempers van de def 110 achteraan vervangen, makkelijk werkje ;-)
(dacht ik)

de rubbers die bij de dempers zaten zijn niet helemaal plat aan één zijde, maar zijn verhoogd, er zat bij levering ook geen rondel tussen de rubbers in het midden ... (zoals bij andere dempers wel het geval is)

Ik heb er zelf rondellen bijgestoken, mijn assen hebben geen 'schoteltjes' waar de rubbers inpassen, waardoor het geheel vreemd gemonteerd lijkt.
(de leverancier vd dempers doet alsof hij het Keulen hoort donderen en reageert niet meer op mails en telefoon :evil:
vermoedelijk stond bij mijn bestelling het verkeerde type op zijn site aangeduid (heb printscreen genomen voor de zekerheid) en ben ik daar verder mee gegaan...)

moet ik op zoek naar nieuwe rubbers zonder de verhoogde kant ?
en mag ik er zelf wel rondellen tussen plaatsen ?

dank voor jullie advies !

mvg
Maarten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3564
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: rubbers bij schokdempers

Ongelezen bericht door Henk »

Die schoteltjes worden wel eens weggehaald zodat de rubbers meer bewegingsvrijheid hebben.
Je moet tussen de 2 rubbers een soort rondellen plaatsen met een opstaand randje dat precies past in de steun op de as. Dat opstaand randje vorrkomt dat er horizontale beweging op je shokdemper zit

https://images.app.goo.gl/ZPtqMQG6jGopRx9X8
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2387
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: rubbers bij schokdempers

Ongelezen bericht door De Rob »

De schokdempers die u heeft gemonteert zijn NIET voor uw wagen maar voor een later type vanaf 300tdi( foto onderaan en sleutel maat 19mm lange pin).De foto die u toont is een vroegere achteras en daar de schokdempers voor hebben meer montage onderdelen nodig en zijn ook andere vorm van rubbers.(sleutelmaat 17mm en korte pin) .
De gemonteerde rubber heeft u ook verkeert zitten. Als u zo naar de tc gaat wordt u gegarandeerd afgekeurt omdat de rubbers niet vast genoeg knijpen.Een schokdemper mag niet met de hand kunnen rondgedraaid worden of de nieuwere keuring norm zegt rood
Rob
m&m
Berichten: 32
Lid geworden op: di 11 jun, 2013 12:27
lrocb_lidnr: 0

Re: rubbers bij schokdempers

Ongelezen bericht door m&m »

dag Rob & Henk,
dank voor de info !

ik heb de dempers besteld via de website waar de juiste vermelding bijstond met de hoger genomen foto, foute boel dus !
en helaas geen reactie meer van de verkoper voor advies of commentaar ;

Ook in 2023 is de klant nog steeds koning dacht ik ...
dat wil dus zeggen : 1 klant armer !!

je kon inderdaad de demper met de hand omdraaien ; voelde niet goed aan.
ik heb de rubbers nu omgekeerd gemonteerd en nu past het wel goed, alles zit goed vast.

ps : de oude dempers hadden ook geen schoteltjes op de as, maar enkel platte rondellen ; vermoedelijk is de rebuilt in 2012 niet helemaal perfekt gedaan ?
sinds 2012 heeft dit op de keuring echter nog nooit problemen opgeleverd, dus ik verwacht er nu ook geen meer.

groeten
Maarten
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2387
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: rubbers bij schokdempers

Ongelezen bericht door De Rob »

Deze nrs van schokdempers zijn voor uw wagen(.VOOR DIE AS)°RTC 4636 en/of STC289.zijn er met korte pin en alle volg plaatjes voor montage
Rob
m&m
Berichten: 32
Lid geworden op: di 11 jun, 2013 12:27
lrocb_lidnr: 0

Re: rubbers bij schokdempers

Ongelezen bericht door m&m »

merci Rob,

zijn die rubbers en plaatjes ook apart te verkrijgen denk je ?
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2387
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: rubbers bij schokdempers

Ongelezen bericht door De Rob »

m&m schreef: zo 15 okt, 2023 18:19 merci Rob,

zijn die rubbers en plaatjes ook apart te verkrijgen denk je ?

Die zijn altijd bij deze type van schokdemper meegeleverd.
Maar ik heb die ook apart op't schap
Rob
Plaats reactie