MT82 vraagje

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1427
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

MT82 vraagje

Ongelezen bericht door Fetzl »

sinds een poosje blijft mijn achteruit-versnelling heel slecht ingeschakeld.
Hij springt er makkelijk uit.... bij achteruitrijden van oprit moet ik soms 4 5 keer terug in versnelling zetten.... of em er geforceerd in houden met de pook.
Voorwaartse versnellingen zijn geen enkel probleem... enkel de achteruit

De L316 is er niet uit geweest (enkel de tussenbak, die is er even uit geweest voor revisie)
Koppelingveren rammelen wel als ie koud is maar ook dat verdwijnt..... geen problemen met de koppeling tot op heden

iemand een idee waaraan dat kan liggen of wat een mogelijke fix kan zijn
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: MT82 vraagje

Ongelezen bericht door zeerover »

Demonteer de pook eens
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1427
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: MT82 vraagje

Ongelezen bericht door Fetzl »

update: afgelopen weekend bij manoevreren met zware remorque (in low) is em helemaal "geknakt"
Blijft absoluut niet meer in achteruit hangen.
Ik krijg de pook in achteruit, voel em duidelijk in lot vallen, maar wellicht niet ver genoeg, want de minste belasting - zelfs op vlakke ondergrond - is genoeg om em er uit te doen springen.
En waar ik 'em voorheen handmatig er in kon houden met de pook, is dat nu onmogelijk

Zeer vreemd !!! Iemand iets gelijkaardigs voorgehad ?

1. Dus: pook gedemonteerd => buiten wat moussebrokkeltjes van de mat geen zichtbaar euvel
2. Dan het bovenste schakelgedeelte eens uitgebouwd en alles schoongemaakt => geen zichtbare schade aan de bolscharnier, cups of andere
3. Vervolgens begonnen met het onderste deel van het schakelgedeelte te demonteren.... beetje lastig zonder de tunnel weg te nemen, maar toch gelukt... enkel difflock nog ontkoppelen

Voorlopig even gestopt omdat het begon te regenen.... ik kreeg ne natte rug van er onder te liggen :-)
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 860
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: MT82 vraagje

Ongelezen bericht door baudts »

niet zeker of het meteen het zelfde zal zijn. Heb het ooit voorgehad dat hij er zeer moeilijk inging. moest doen echt met het nodige geweld schakelen om nog thuis te geraken.
Heb toen koppeling vervangen en alles was opgelost.
Was toen wel meer met de vooruit versnellingen niet de achteruit.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1427
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: MT82 vraagje

Ongelezen bericht door Fetzl »

Tunnel en schakelmechanisme afgenomen
Stand op foto is de achteruit
Afbeelding
Verder dan dat krijg ik em niet. Het lijkt zo niet op de foto, maar van bovenaf zie je dat de "beugel" tegen de rand van de opening zit.
Da's dus maximaal.
En toch... minste belasting een lichte klik en rrrrr (tanden die ratelen)
lijkt wel alsof de tandwielen slechts een mm in elkaar zitten en er zo direct weer uitspringen...
of zwaar beschadigd zijn...
of het schakelmechanisme voor de achteruit faalt...

anyway, je kan niks zien bij de MT82 zonder em open te gooien... dus ik vrees dat het een andere bak wordt ...
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1427
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: MT82 vraagje

Ongelezen bericht door Fetzl »

De MT82 blijkt een gevoelig beestje om te reviseren en niet gek veel conaisseurs die er ervaring mee hebben, buiten de grote 2: Ashcroft en Winchester
Gelet op beperkte tijd tot vertrek Marokko, knoop doorgehakt en voor Winchester gekozen...
Hopelijk kan de planning aangehouden worden en moet ik niet alsnog op zoek naar een Plan B

Fingers crossed
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
christiaan f
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 27 jul, 2003 18:40
lrocb_lidnr: 374
Woonplaats: Hemiksem

Re: MT82 vraagje

Ongelezen bericht door christiaan f »

bij foert wordt deze boite wel meer open gedaan en hersteld . is quasie dezelfde brol als in de transhit busjes zit .
rijden en sleutelen , t is een hobby
Plaats reactie