Koppelingspedaal TD4 geen tegendruk

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Nicolas310310
Berichten: 1
Lid geworden op: di 14 jun, 2022 14:57
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: aalst

Koppelingspedaal TD4 geen tegendruk

Ongelezen bericht door Nicolas310310 »

Dag iedereen,
ik reed over het laatst met een defender td4 van het jaar 2007. opeens was er geen tegendruk meer op de pedaal als ik deze iets later wou starten. ik kon ook heel moeilijk tot niet meer schakelen. ik keek in het reservoirpotje van de hoofdkoppelingscilinder en dit was leeg. het enigste wat er nog inzat was een zwarte troep op de bodem. op de pedaal zelf was een klein beetje olie te zien op de achterkant. ik vermoed dat dit een dichting is die kapot is gegaan in de hoofdkoppelingscilinder. zou dit toch iets anders kunnen zijn? nu vraag ik me af of de slave cilinder in de versnellingsbak ook vervangen moet worden. heeft iemand ook een idee wat het vervangen van enkel de hoofdkoppelingscilinder zou kosten bij een garage?
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal TD4 geen tegendruk

Ongelezen bericht door Fetzl »

Nicolas310310 schreef: di 14 jun, 2022 15:03...nu vraag ik me af of de slave cilinder in de versnellingsbak ook vervangen moet worden. ...
je bedoelt de slave in de koppeling ?
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal TD4 geen tegendruk

Ongelezen bericht door De Rob »

Oftewel lekt uw hoofd pomp. Dit kan zien als er remvloeistof aan het ontkoppelings pedaal hangt.
Indien dit niet is ......is het de "slave cilinder" van de koppeling.Bij een td4 zit die binnen in de belhousing .Wat wil zeggen ....Versnellingsbak moet er af. De koppeling is dan ook vettig van de remvloeistof die uit die hydraulische druklager (slave cilinder) is gelekt.Koppeling wordt dan meestal ook mee vervangen.
Als u nog enige tijd zo wil verder rijden vult u het rezervoirke met Dot 4 remvloeistof.......wacht enige tijd en u heeft terug druk.Het systeem ontlucht zich meestal uit zichzelf.(alleen bij lekkende pompjes)
Hoofd pompje vervangen is anderhalf uurke werk.Ik haal er de ganse pedalbox voor uit.
Hoofd pomp die lekt...dan moet de slave cilinder niet mee worden vervangen.
Rob
Gebruikersavatar
fastpaddy
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 05 mei, 2010 11:09
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zolder

Re: Koppelingspedaal TD4 geen tegendruk

Ongelezen bericht door fastpaddy »

hoi,
heb je al onder de def gelegen?
Bij mij was overlaatst de Clutch Slave Cylinder Control Valve LR068982 losgekomen, het veertje (circlips) voor de bevestiging was weg!
Natuurlijk ook al de olie weg.
Zit trauwens buiten de v-bak!
Rudi
Plaats reactie