achterbank instaleren

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 861
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

achterbank instaleren

Ongelezen bericht door baudts »

had een vraagje.
heb een defender 90 was ooit ingeschreven als lichte vracht nu als oldtimer. gezien deze nu is ingeschreven als lichte vracht mag je daar zo een bankje vanachter inzetten voor passagiers? ik stel de vraag om dat ik aantal maand geleden vaader ben gewordne en zou toch tof zijn in de toekomst om samen met de vrouw en zoon op trip te gaan.

weet iemand dit? of wordt dit voor de keuring nog altijd gezien als een lichte vracht?
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
dvaerden
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 04 nov, 2018 11:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Kapellen

Re: achterbank instaleren

Ongelezen bericht door dvaerden »

Op uw papieren staat lichte vracht en op uw inschrijvingsbewijs staat in elk geval ook het aantal zitplaatsen. Heb het zelf recent ook voorgehad met een Discovery 1 die werd ingevoerd als lichte vracht, maar die ik wou laten keuren/inschrijven als oldtimer personenwagen. Het is allemaal wat een grijs gebied omdat je strikt genomen voor oldtimer tegenwoordig geen gelijkvormigheidsattest meer nodig hebt en iedereen lijkt het anders te interpreteren.
Je zal sowieso opnieuw gekeurd moeten worden om je auto te kunnen inschrijven als oldtimer personenwagen met het correct aantal zitplaatsen nadat je de achterbank hebt ingebouwd, maar als je zeker en gerust wilt zijn haal je ook best een gelijkvormigheidsattest en identificatieplaatje personenwagen bij Land Rover. Kost zo uit mijn hoofd iets van een 200euro en duurt een paar weken voor je ze hebt, maar dan ben je gerust en kan er niet gediscussieerd worden op de keuring (zolang je zetels en gordels ook correct en op de originele plaatsen bevestigd zijn natuurlijk).
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 861
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: achterbank instaleren

Ongelezen bericht door baudts »

dvaerden schreef: wo 04 mei, 2022 10:50 Op uw papieren staat lichte vracht en op uw inschrijvingsbewijs staat in elk geval ook het aantal zitplaatsen. Heb het zelf recent ook voorgehad met een Discovery 1 die werd ingevoerd als lichte vracht, maar die ik wou laten keuren/inschrijven als oldtimer personenwagen. Het is allemaal wat een grijs gebied omdat je strikt genomen voor oldtimer tegenwoordig geen gelijkvormigheidsattest meer nodig hebt en iedereen lijkt het anders te interpreteren.
Je zal sowieso opnieuw gekeurd moeten worden om je auto te kunnen inschrijven als oldtimer personenwagen met het correct aantal zitplaatsen nadat je de achterbank hebt ingebouwd, maar als je zeker en gerust wilt zijn haal je ook best een gelijkvormigheidsattest en identificatieplaatje personenwagen bij Land Rover. Kost zo uit mijn hoofd iets van een 200euro en duurt een paar weken voor je ze hebt, maar dan ben je gerust en kan er niet gediscussieerd worden op de keuring (zolang je zetels en gordels ook correct en op de originele plaatsen bevestigd zijn natuurlijk).
Hij is reeds jaren ingeschreven als oldtimer. Op kentekenbewijs staat licht vracht. Aantal zitplaatsen is echter niet ingevuld. Er is bitter weinig ingevuld bij.

Iemand foto’s van zo een achterbank en de gordels? Op zich dacht ik dat je twee mogelijkheden hebt een bankje dat over de hele lengte gaat en dan die afzonderlijke stoelen die uitklappen naar het midden. Niet zeker wat de beste optie is hier? Iemand opinie mening, foto’s? Dan kan ik ook eens zien wat het allemaal kost.

Op zich is de wagen een beetje mijn leven en aangezien de huidige prijzen voor een 110 of 130 zoek ik liever een oplossing in mijn huidige ninety dan een andere wagen te zoeken. De grenadiers zijn ook duurder dan ik had verwacht nu de prijzen bekent zijn :silent:
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: achterbank instaleren

Ongelezen bericht door De Rob »

Wat de grenadier betreft...ik heb hier een 130 voor onderhoud en die man heeft een Grenadier besteld...€48.000,00.(zei hij)
Hij heeft al twee aanbetalingen gedaan en in Augustus zou hij een proefrit met een showmodel mogen maken
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 861
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: achterbank instaleren

Ongelezen bericht door baudts »

Pas in augustus? Had reeds een uitnodigign gekregen voor april een test rit te doen. echter kon niet gaan want was niet in belgie.

Nu staan ze op de website met 50000 pond voor het basis model. nu 48000 is ook nog boven mijn budget :D
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: achterbank instaleren

Ongelezen bericht door Wolf »

zou je dat niet eerst eens vragen aan de stationschef van de TC waar je naartoe gaat voordat je kosten maakt? In mijnen tijd mocht je alleen een 3de zitje plaatsen op de eerste rij in een lichte vracht (oldtimer of niet) en zeker geen bank achteraan.(ondervinding met een Minerva en een Toy BJ40), maar 't kan verkeren...
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 861
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: achterbank instaleren

Ongelezen bericht door baudts »

Ben ik ook van plan moet de wagen deze maand toch keuren. Echter wou reeds al eens zien wat voor informatie hier voorhanden was :D

Ga ervan uit dat ik niet de eerste ben met dit probleem :D
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
dvaerden
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 04 nov, 2018 11:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Kapellen

Re: achterbank instaleren

Ongelezen bericht door dvaerden »

Wolf schreef: wo 04 mei, 2022 17:23 zou je dat niet eerst eens vragen aan de stationschef van de TC waar je naartoe gaat voordat je kosten maakt? In mijnen tijd mocht je alleen een 3de zitje plaatsen op de eerste rij in een lichte vracht (oldtimer of niet) en zeker geen bank achteraan.(ondervinding met een Minerva en een Toy BJ40), maar 't kan verkeren...
Zal inderdaad sowieso omgekeurd moeten worden van oldtimer lichte vracht naar oldtimer personenwagen. Heb het ook uitgezocht omdat ze op mijn papieren per ongeluk oldtimer lichte vracht hadden gezet terwijl hij als personenwagen gekeurd was. Had ook zoiets van zolang er 7 zitplaatsen op mijn papieren staat maakt het mij niet uit of daar LV of PW staat, maar de categorie die op mijn papieren stond liet per definitie voor mijn auto niet meer dan 2 zitplaatsen toe.

Het is dan alleen een grijze zone omdat sinds een aantal jaar officieel een gelijkvormigheidsattest niet meer nodig is voor een oldtimer, daarnaast is er uiteraard ook nog de regel dat er bij ombouw LV naar PW of andersom een gelijkvormigheidsattest nodig is. Het probleem is blijkbaar vooral dat die twee regels naast elkaar bestaan en de ene blijkbaar niet expliciet iets over de andere zegt. Heb op twee keuringscentra gehoord, gemaild met GOCA, gemaild met de bevoegde dienst van de Vlaamse overheid en overal zeiden ze iets anders, verwezen ze naar elkaar door en spraken ze elkaar tegen :roll: .
Korte samenvatting van de stationschef was: zolang ge een gelijkvormigheidsattest en identificatieplaatje hebt van de fabrikant voor personenwagen, de zetels+gordels origineel voor dat model zijn en de originele bevestigingspunten en materialen gebruikt zijn dan kan er eigenlijk door niets of niemand nog gediscussieerd worden over de ombouw naar personenwagen.
En die logica kan ik nog best volgen. Probeert ge het zonder gelijkvormigheidsattest dan wordt het bij elke keuring een lotje uit de loterij.

Ik heb wel begrepen dat er bij Land Rover ook bepaalde modellen/auto's de fabriek zijn uitgerold als LV en er voor die auto's niet altijd zomaar een gelijkvormigheidsattest PW afgeleverd kan worden.
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 861
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: achterbank instaleren

Ongelezen bericht door baudts »

dvaerden schreef: wo 04 mei, 2022 19:49
Wolf schreef: wo 04 mei, 2022 17:23 zou je dat niet eerst eens vragen aan de stationschef van de TC waar je naartoe gaat voordat je kosten maakt? In mijnen tijd mocht je alleen een 3de zitje plaatsen op de eerste rij in een lichte vracht (oldtimer of niet) en zeker geen bank achteraan.(ondervinding met een Minerva en een Toy BJ40), maar 't kan verkeren...
Zal inderdaad sowieso omgekeurd moeten worden van oldtimer lichte vracht naar oldtimer personenwagen. Heb het ook uitgezocht omdat ze op mijn papieren per ongeluk oldtimer lichte vracht hadden gezet terwijl hij als personenwagen gekeurd was. Had ook zoiets van zolang er 7 zitplaatsen op mijn papieren staat maakt het mij niet uit of daar LV of PW staat, maar de categorie die op mijn papieren stond liet per definitie voor mijn auto niet meer dan 2 zitplaatsen toe.

Het is dan alleen een grijze zone omdat sinds een aantal jaar officieel een gelijkvormigheidsattest niet meer nodig is voor een oldtimer, daarnaast is er uiteraard ook nog de regel dat er bij ombouw LV naar PW of andersom een gelijkvormigheidsattest nodig is. Het probleem is blijkbaar vooral dat die twee regels naast elkaar bestaan en de ene blijkbaar niet expliciet iets over de andere zegt. Heb op twee keuringscentra gehoord, gemaild met GOCA, gemaild met de bevoegde dienst van de Vlaamse overheid en overal zeiden ze iets anders, verwezen ze naar elkaar door en spraken ze elkaar tegen :roll: .
Korte samenvatting van de stationschef was: zolang ge een gelijkvormigheidsattest en identificatieplaatje hebt van de fabrikant voor personenwagen, de zetels+gordels origineel voor dat model zijn en de originele bevestigingspunten en materialen gebruikt zijn dan kan er eigenlijk door niets of niemand nog gediscussieerd worden over de ombouw naar personenwagen.
En die logica kan ik nog best volgen. Probeert ge het zonder gelijkvormigheidsattest dan wordt het bij elke keuring een lotje uit de loterij.

Ik heb wel begrepen dat er bij Land Rover ook bepaalde modellen/auto's de fabriek zijn uitgerold als LV en er voor die auto's niet altijd zomaar een gelijkvormigheidsattest PW afgeleverd kan worden.
Wat ik me bijvoorbeeld ook af vraag ongeacht of de keuring het toe laat of er moeilijk over doet. Wa zegt een oldtimer verzekering? Indien ik een accident heb zijn er dan meer dan 2 personen verzekerd?
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: achterbank instaleren

Ongelezen bericht door Fetzl »

Wat proberen verzekeringen altijd ?
Onder een schadegeval uitkomen of zo weinig mogelijk uitbetalen.
LV en Oldtimer zijn verschillende dingen. De ene bestempelt het type/ gebruik van het voertuig, de andere is een leeftijdscriterium. Je kan m.i. Perfect een LV als oldtimer hebben .
Maar aan het type hangen consequenties: als LV zegt dat er maar 2 plaatsen in het voertuig mogen zijn en je zit met meer personen in het voertuig, ben je eigenlijk in overtreding. En dat lijkt me grond voor een verzekering om de scahde volledig bij de bestuurder te leggen.
Ik zou em dus zeker opnieuw laten keuren en inschrijven als PW ipv LV als je vouw en kind mee wil pakken. Dat is toch je belangrijkste bezit en wil je toch goed beschermen ?
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: achterbank instaleren

Ongelezen bericht door Waldorf »

De Rob schreef: wo 04 mei, 2022 15:13 Wat de grenadier betreft...ik heb hier een 130 voor onderhoud en die man heeft een Grenadier besteld...€48.000,00.(zei hij)
Hij heeft al twee aanbetalingen gedaan en in Augustus zou hij een proefrit met een showmodel mogen maken
Ik peins dat dat iemand is die zijn Grenadier op een firma koopt, en zijn BTW niet meetelt. Als personenwagen zal de Ineos peperduur zijn in BIV en taks.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: achterbank instaleren

Ongelezen bericht door De Rob »

Waldorf schreef: vr 06 mei, 2022 08:48
De Rob schreef: wo 04 mei, 2022 15:13 Wat de grenadier betreft...ik heb hier een 130 voor onderhoud en die man heeft een Grenadier besteld...€48.000,00.(zei hij)
Hij heeft al twee aanbetalingen gedaan en in Augustus zou hij een proefrit met een showmodel mogen maken
Ik peins dat dat iemand is die zijn Grenadier op een firma koopt, en zijn BTW niet meetelt. Als personenwagen zal de Ineos peperduur zijn in BIV en taks.
Ja het is een zelstandige.
Als hij zijn 130 komt ophalen zal ik wat meer uitleg vragen.
Rob
Gebruikersavatar
Kris
LROCB-Member
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05

Re: achterbank instaleren

Ongelezen bericht door Kris »

Zo n 20 jaar geleden m n SIII omgezet van LV naar PW. Met nieuw gelijkvormigheidsattest van LR. Reden: kinderen kunnen meenemen en (toen) minder belasting. Voor een oldtimerkeuring heb je geen gelijkvormigheidsattest nodig maar k kan me niet inbeelden dat ze LV door PW vervangen zonder papieren. PW moet mi wel gebouwd worden zoals de PW s indertijd gebouwd werden alhoewel ik twijfel omdat nieuwe inschrijvingen met treinzitjes al lang niet meer mogen. …
Kris
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 861
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: achterbank installeren

Ongelezen bericht door baudts »

Voor diegene die zijn geinteresseerd. ondertussen is ombouw gedaan en heb ik nieuwe papieren binnen. Volgende stappen moeten ondernemen:

1. Nieuwe conformiteitspapieren vragen bij landrover kost ongeveer 250€ (Dit is nodig! Oook voor oldtimer je hebt nieuw PVG numer nodig)
2. achterbanken plaatsen (laterale banken) heb gordels geplaats hiervoor echter keuring liet me weten achteraf dat dit niet moet voor dit soort banken. Gezien de leeftijd van de wagen was het plaatsen van deze banken geen probleem omdat deze origineel met deze banken kwam indertijd.
3. keuring. Had een afspraak voor herinschrijving, echter geen idee welke keuring ze uiteindelijk hebben gedaan (herinschrijving of oldtimer keuring). heb het hun gewoon uitgelegd wat ik wou doen en op basis daarvan hebben ze hem gekeurd. je moet gewoon zien dat je het roze papier hebt om in te schrijven (ongeveer 50€)
4. naar verzekering makelaar gegaan voor sticker op inschrijvings papier
5. Naar DIV gegaan (je kan u verzekering dit laten doen, echter keuring had me aangeraden om zelf naar DIV te gaan om uit te leggen wat ik wil doen. dit om zeker te zijn dat papieren correct worden aangepast). hier ook meteen ontdekt dat mijn wagen als lichte vracht maar was ingeschreven met 1 zit plaats. Nu omgezet naar Stationwagen met 6 zitplaatsen . (26€ voor papieren die per post worden opgestuurd)
6. Eenmaal nieuwe papieren binnen verzekering gecontacteerd voor nieuwe verzekerings papieren die ook angepast zijn.

Dus momenteel ingeschreven als stationwagen met 6 plaatsen en als oldtimer.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Plaats reactie