Ontvetten versnellingsbakken en motor..

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
kurt1971
Berichten: 107
Lid geworden op: do 31 aug, 2017 19:28
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Rijkevorsel

Ontvetten versnellingsbakken en motor..

Ongelezen bericht door kurt1971 »

Welk spul werkt goed om motor en versnellingsbak ken te ontvetten?
Daarna afspuiten met hoge druk
Thanks
110 Tithonus 2.5 NA diesel Softtop ex MOD
Gebruikersavatar
dvaerden
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 04 nov, 2018 11:55
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Kapellen

Re: Ontvetten versnellingsbakken en motor..

Ongelezen bericht door dvaerden »

Ik zweer voor zo'n dingen bij Dasty van de Wibra :lol: . Spotgoedkoop, stinkt als de pest maar ben nog maar weinig ontvetters tegen tgekomen (zonder in het industriële gamma te gaan zoeken) die zo goed hun werk doen. Afgelopen week nog 28jaar aan olie en andere vuiligheid van een 200tdi gehaald. Ruim ingespoten, kwartiertje laten intrekken, nogeens ingespoten, half uurtje laten intrekken en daarna alles er afgespoten met de hoge druk reiniger.
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: Ontvetten versnellingsbakken en motor..

Ongelezen bericht door Beerke »

Wat Dasty betreft,

Het werkt natuurlijk goed en andere producten zullen waarschijnlijk niet beter zijn voor het milieu maar een veiligheidsbril is toch een minimum bij het gebruik van dasty en een hoge drukreiniger.
Niet te lang laten trekken en goed afspoelen.

Knip en plak van een ander forum.

"Het door jou genoemde en geroemde reinigingsmiddel Dasty bevat in ieder geval twee stoffen die mij de wenkbrauwen doen fronsen.

De ene heet ethanolamine, en die is sterk alkalisch. Wanneer dit spul in de ogen komt, heb je een serieus probleem. Bovendien zal het spul lichtmetalen aanvreten.

De andere stof zit voor meer dan 30% in de vloeistof en heet limoneen. Deze stof wordt uit citrusvruchten geïsoleerd, vandaar de karakteristieke citrusgeur van Dasty. En ook de oorzaak dat dit soort middelen vaak een “groen” imago hebben.

Limoneen is een ontvlambare vloeistof met een vlampunt van circa 50 °C.

Naast het sensibiliseren van de huid (allergie) is er een acuut gevaar bij inademen. In een MSDS van limoneen staat: Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen terecht komt.

Omdat het reinigingsmiddel in een flacon met vernevelaar zit, is dat risico niet nul…

Verder mag het middel absoluut niet in het milieu terecht komen, omdat het een nogal negatieve invloed heeft op het aquatisch leven. Bedenk dat je het spul door de gootsteen laat lopen. Dan komt het vervolgens in de biologische waterzuivering van het waterschap terecht. En sterft vervolgens hun algen en bacteriën af, waardoor de gehele waterzuivering het niet meer doet…

Het ergste is dat limoneen in sommige dierproeven tumoren veroorzaakt. Maar helaas kan men dan voor de mens nog niet aangeven dat dit middel carcinogeen is. Wel staat voor limoneen aangegeven dat de eigenschappen nog niet grondig onderzocht zijn en dat er door proeven op mensen is vastgesteld dat er onregelmatigheden in de lever van mensen ontstaan na blootstelling aan die stof."
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
kurt1971
Berichten: 107
Lid geworden op: do 31 aug, 2017 19:28
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Rijkevorsel

Re: Ontvetten versnellingsbakken en motor..

Ongelezen bericht door kurt1971 »

@ Beertje .... thanks voor het verhaal maar heb je ook een alternatief?
110 Tithonus 2.5 NA diesel Softtop ex MOD
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Ontvetten versnellingsbakken en motor..

Ongelezen bericht door De Rob »

Het product TIX in de auto toeleveringshandel te verkrijgen is het beste.Te ontvetten onderdelen inspuiten ....Na enige tijd met hoge drukreiniger afspuiten.Niet met eentje van de lidl of den Aldi....En best ene die werkt met heet water en genoeg debiet geeft op minstens 150 bar.
Ik heb er ene met heet water/stoom 200bar en 15 ltr/minuut en dan moet ik soms nog goed blazen om de dikke klodders en pakken vettige olie/slijk er van tussen te krijgen.
Er zijn nog andere merken koudreiniger...maar Tix is de beste.Bussen van vijf liter en niet goedkoop. Dit product kleurt melk als er water wordt opgespoten.
Dat spul van de Wibra is ook een goed product(haal ik per carton) maar niet om motoren te ontvetten..Maar let op.... het zit op het randje van het toelaatbare heb ik eens in een kranten artikel gelezen.
Rob
Plaats reactie