Post Marquenterre - transmissie issues

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

We zijn weer een week verder, de bak ligt nog meer uit elkaar, niet veel nieuws onder de zon.
Ik vond toch nog veel koper, soms redelijk grote stukken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er naar uit dat enkele van die koperen shimms acuut zijn opgevreten. Ik veronderstel dat het schurende geluid zich zal voorgedaan hebben wanneer een lager zo'n stuk koper binnenkreeg, en dat de tandwielen van het differentieel (die zonder dat koper redelijk veel speling hebben) dan misschien een keer gesprongen hebben - zonder al te veel overtuiging echter: ik heb tot nu toe nog geen noemenswaardige schade gevonden aan tandwielen. In één van de lagerschalen zittten enkele kleine putjes. Verder tot nu toe niets spectaculairs...
Volgende week kuisen, misschien zie ik dan meer.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door De Rob »

Van al hetgeen er hier rond bolt...ziet er 80% zo uit als uw bak.En die koper schilfertjes die gaan wel vlot mee tussen de tandwielen en rollagers.Daar "blokkeert" geen rollager van.Ik doe praktisch wekelijks die bakken uit mekaar...Er zijn er weer twee binnengebracht om HD te maken.
Als?? de fout in uw tussenbak zit ...misschien de rollager/ geleidebus aan de achterste uitgang.
Rob
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Merci Rob! Die rollager is effectief de enige waar ik meende iets van rotatiesporen te zien op de as en de binnenste bus van het lager. Ik hoop dat we daarmee dan in de goeie richting zitten. Maar effectief: 'als'... Fingers crossed.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door De Rob »

Vogler schreef: zo 19 jan, 2020 21:26 Merci Rob! Die rollager is effectief de enige waar ik meende iets van rotatiesporen te zien op de as en de binnenste bus van het lager. Ik hoop dat we daarmee dan in de goeie richting zitten. Maar effectief: 'als'... Fingers crossed.

Groeten,

Joris
Rotatie sporen veroorzaken geen knallen mijn gedacht.
Uw banden zijn toch allemaal van dezelfde diameter?.......een konstant 4x4 met middendiff moet men zorgen dat de banden gelijkmatig verslijten .....of....denk aan uw koperen plaatjes.
Rob
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Landy Bean »

mijn gok blijft diff vooraan... (omdat ik het ook voorgehad heb)
Tussenbak eens goed onder handen nemen kan zeker geen kwaad voor de toekomstige reizen... ik heb mijn twee versnellingsbakken ook laten opgooien en nakijken preventief bij de bouw van de boskar...
Thomasdebock
Berichten: 66
Lid geworden op: di 05 feb, 2013 22:41
lrocb_lidnr: 0

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Thomasdebock »

Landy Bean schreef: ma 20 jan, 2020 16:21 mijn gok blijft diff vooraan... (omdat ik het ook voorgehad heb)
Tussenbak eens goed onder handen nemen kan zeker geen kwaad voor de toekomstige reizen... ik heb mijn twee versnellingsbakken ook laten opgooien en nakijken preventief bij de bouw van de boskar...

Ik ook
Ook na een marquanterra !
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Tja, ik ben nog altijd zover dat ik niets durf uit te sluiten, de kans bestaat dat ik de vooras alsnog openmaak om het voorste diff af te strepen.
Het feit dat er geen knallen waren wanneer ik enkel met de voorste cardan reed, pleit daar m.i. niet voor. Het was al die tijd het enige differentieel dat draaide en alle tractie moest verzorgen. Dat zou dan toch een keer geknald moeten hebben... Er was wel het schuren, dat volgens mij aanleiding geeft tot die knal. Maar never say never...
Het probleem is m.i. tweeledig: het element dat het schurend geluid voortbrengt (dat achterste lager? Wel maar beperkte sporen) en waarschijnlijk weerstand geeft, en iets dat genoeg speling heeft om als reactie daarop te knallen. De variabele in wel/niet knallen zijn achteras en diff lock.

Rob: wielen zijn hetzelfde, wel maar één keer voor en achter verwisseld in de 70k dat ze er op zitten.

Bedankt allemaal voor het meedenken ;-)
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Het middendif is intussen schoongemaakt, wat al wat beter toelaat om slijtage te zien. Ik denk niet dat hier iets uitzonderlijks te zien is - toch niets dat m.i. knallen in de transmissie zou kunnen verklaren...

De tandwieltjes van het differentieel en de asjes zien er nog perfect uit.
De satellietwielen hebben door de weggesleten shims wel kans gehad om sporen achter te laten in de behuizing, maar het deel waar later weer de koperen shims komen te zitten, heeft enkel zichtbare sporen, niets voelbaars:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ring om de versnelling te kiezen heeft wel wat klappen gekregen, maar dit lijkt me nog steeds niet excessief:

Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft sporen achtergelaten op de tandwielen van de versnellingen. Is dit normaal?

Afbeelding

Ik vrees dat we nog steeds in het duister tasten in de zoektocht naar de oorzaak. Met een beetje chance is er zondag tijd om het voorste diff te bekijken.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door De Rob »

De ring om de high / low te kiezen moet ge omdraaien...Ook die op de as zit.De kant van de LOW gear heeft de minste gebruikssporen.zodat na omdraaien de HIGH gear die u meer gebruikt minder speling heeft.
Rob
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Toptip! Heel erg bedankt Rob, dat zou ik nooit uit mezelf gedaan hebben!

Groeten,

Joros
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Vandaag de vooras deels gedemonteerd. De homokineten eerst als geheel met swivel ball en hubs afgenomen Daarna het differentieel gedemonteerd, en het probleem was onmiddelijk zichtbaar:

Afbeelding

Afbeelding

3 bouten van het kroonwiel gebroken, en gevolgschade aan de tandwielen. Geen goed nieuws, maar ik ben ergens wel opgelucht om een aanwijsbare reden gevonden te hebben.

Groeten,

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Penguin »

Eindelijk gevonden. Nu opzoek naar een oorzaak van de afgebroken bouten?
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Mijn gok diff vooraan was dan toch spot on... maar moet eerlijk zeggen dat ik het asje van de "Sun & Planetary gears" in twee stukken had verwacht.
Nu het probleem is gevonden, nieuw kroonwiel en pinion as en t'is gefixt... mss meteen upgraden naar een ATB...
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door De Rob »

Penguin schreef: zo 16 feb, 2020 09:53 Eindelijk gevonden. Nu opzoek naar een oorzaak van de afgebroken bouten?


Bouten zijn spontaan losgekomen.. Dat spel heeft vooraleer te breken al een hele tijd aan het rammelen geweest.Kan men zien aan de carteltjes op de diff carrier afkomstig van die op de kop van de bouten...ingehamert vooraleer breken.Steeds loctite aan de schroefdraad doen en op het juiste koppel aantrekken.
in het begin van dit topic heb ik verwezen naar een 130 hier bij mij ...juist hetzelfde...zes bouten afgebroken en alle bouten ingehamert in de carrier.
Als men deze carrier terug wil gebruiken moet wel eerst de ingehamerde oppervlakte terug worden vlak gemaakt.Nieuwe bouten moet men wel opletten want er zijn twee lengtes.Ashcroft heeft er naar mij ook opgestuurt die korter waren dan deze die er in zaten.
Rob
Laatst gewijzigd door De Rob op zo 16 feb, 2020 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door zeerover »

Joris, ik had eerder de homokineten verwacht, er was inderdaad maar een kleine kans dat de tussenbak de oorzaak was. Dit maakt weer duidelijk dat het voorste differentiëel toch ook zeer grote krachten moet weerstaan. Dit topic heeft een heel juiste titel, ik vermoed dat het voorste diff. er al van nieuw inzit. Tot nu toe is er nog niks gereviseerd wat niet nodig was, dus dat is goed nieuws, ik heb het al anders geweten. Vergelijk de prijs van een kant en klaar diff. met een herstelling voordat je begint, maar een mooie foto reportage is wel heel leuk.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Landy Bean »

zeerover schreef: zo 16 feb, 2020 12:07 Vergelijk de prijs van een kant en klaar diff. met een herstelling voordat je begint
In mij geval was een nieuw differentieel goedkoper, is compleet geleverd geweest, oude eruit, nieuwe erin.
Toen nog bij Land Rover Brugge, heb wel een mooie tussenkomst gehad in de kosten, dacht dat het 1500 euro was... ik heb er toen 500 euro betaald.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Henk »

Penguin schreef: zo 16 feb, 2020 09:53 Eindelijk gevonden. Nu opzoek naar een oorzaak van de afgebroken bouten?
Zware rechtervoet?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door De Rob »

Henk schreef: zo 16 feb, 2020 17:11
Penguin schreef: zo 16 feb, 2020 09:53 Eindelijk gevonden. Nu opzoek naar een oorzaak van de afgebroken bouten?
Zware rechtervoet?
Het zijn de acceleratie krachten op die grote wielen om van nul naar honderd te gaan in ....?seconds dat de oorzaak is mijn gedacht :mrgreen:
Rob
Thomasdebock
Berichten: 66
Lid geworden op: di 05 feb, 2013 22:41
lrocb_lidnr: 0

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Thomasdebock »

Al van in begin gezegd.....differentieel ! Net hetzelfde gehad

Zijn te zwak gemaakt
Ale vooruit weer wat euros😂 ... keep on going
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Henk »

Er zijn wel een aantal plekken in Marquenterre waar je bij snel naar boven rijden met de vooras los kunt komen en als je dan niet op tijd je gas lost draaien je wielen nog snel rond en als je dan weer in mul zand terecht komt => bouten over
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Goed gedaan van degenen die het bij het juiste eind hadden :thumbup:

Misschien nuttig om eens terug te blikken....
Ik ben aanvankelijk op het verkeerde spoor gezet doordat de olie uit het differentieel schoon was. De aflaatdop van de differentieelbehuizing zit niet helemaal onderaan, dus alle splinters zijn gewoon onderin blijven liggen. Had er een magnetische aflaatdop in gezeten zoals Rob hogerop aanraadt, dan hadden we wel meteen gezien dat er iets mis was met het voorste differentieel.
Daarnaast was er het feit dat er nooit knallen waren in difflock. Misschien was het wel toeval - en dat lijkt me nu het meest plausibel - maar het is wel straf wetende dat ik aanvankelijk nota bene de achteras had geneutraliseerd en dus enkel met het kapotte differentieel reed.

Hoe dan ook was de LT230 ook wel toe aan een revisie. Dus afgezien van het feit dat er wel wat uitgaves mee gepaard gaan, heb ik er het sleutelplezier en een goed inzicht in de LT230 gekregen. En terloops nog wat foto's kunnen maken ;-)

Ik ga voor alle zekerheid de homokineten ook nog inspecteren wanneer ik het nieuwe differentieel inbouw.

Voor de reparatie heb ik gelukkig nog een standaard differentieel en de nodige lagers liggen, dus met een kroonwiel, pinion en shims kan ik het waarschijnlijk oplossen. Ik twijfel nog over enkele mogelijkheden, maar het lijkt me beter om daarover een ander topic te starten om de discussie meer on topic te houden.

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Hij rijdt weer, joehoe!! Vandaag heeft de auto voor het eerst weer asfalt onder de wielen gehad, meer dan elf maanden na het voorval.

- Het voorste differentieel is herbouwd met een ATB
- de tussenbak is herbouwd en versterkt
- we hebben een nieuwe koppeling geïnstalleerd, onder het motto 'als de helft er dan toch al uit ligt...'
't Is wel spannend om voor het eerst te rijden met een halve vernieuwde transmissie. Vandaag was het gewoon enkele rondjes in de buurt - of beter: tussen de ANPR camera's in.

Het heeft redelijk wat tijd gekost, o.a. door de quarantaineperiode, maar ook owv opzoekingswerk, perfectionisme vs onzekerheid, logistiek en niet te vergeten een frustrerend aantal slechte onderdelen:
- De nieuwe hydraulische pers lekte
- een aftermarket kroonwiel en pinion van bij Ashcroft was niet goed genoeg te krijgen (schommelende backlash)
2 van de 3 originele Landrovershims waren niet goed:
- de tussenbus (origineel LR) voor het middentandwiel van de LT230 was langer dan had gemogen voor het onderdeelnummer, maar bruikbaar met andere lagers
- Een shim voor het voorste diff had een onaanvaardbaar ongelijke dikte
Veel gezever met Bearmach spullen, Bearmach lijkt wel het nieuwe Britpart:
- het mud shield van de flens voor het voorste diff was bijna een halve centimeter te groot
- Nieuwe bouten voor de cardans waren een kwart inch te kort. Juist onderdeelnummer, met op het zakje een foutieve lengte geprint en bouten van die foutieve lengte in het zakje
- Nieuwe 12-puntsbouten om de swivel ball aan de vooras te bevestigen. 2 zakjes bouten met hetzelfde onderdeelnummer maar in 1 van de zakjes bouten met dezelfde draad, maar een veel grotere kop.

Het is onwaarschijnlijk hoe het bestellen van onderdelen bijna een kansspel geworden is...
Maar goed, als alles goed is vrijdag naar de keuring. Fingers crossed!

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
stinus
Berichten: 48
Lid geworden op: di 08 feb, 2005 20:49
lrocb_lidnr: 619
Woonplaats: Kapellen

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door stinus »

de rit van voldoening.
volvo ergo sum
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Fetzl »

The white defender roams the earth once more !
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Yes, he does! Met nog eens onnoemelijk veel dank aan Peter Puma voor alle hulp, geduld en logistieke bijstand, en aan Rob en Steven Geets voor alle uitleg.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Blij te lezen, de voldoening zal er ook wel zijn!!

We moeten nog eens dringend samenkomen met "de bende"!
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Vogler schreef: ma 24 aug, 2020 18:56 Yes, he does! Met nog eens onnoemelijk veel dank aan Peter Puma voor alle hulp, geduld en logistieke bijstand, en aan Rob en Steven Geets voor alle uitleg.

Groeten,

Joris
Joris, het was een plezier om mee te mogen sleutelen, ik heb er veel van geleerd. Ik ga het zicht op jou Defender missen wanneer ik in de tuin wandel :lol:.

Landy Bean schreef: ma 24 aug, 2020 20:23 We moeten nog eens dringend samenkomen met "de bende"!
Dat lijkt me een heel goed idee :clap:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door De Rob »

Vogler schreef: ma 24 aug, 2020 18:56 Yes, he does! Met nog eens onnoemelijk veel dank aan Peter Puma voor alle hulp, geduld en logistieke bijstand, en aan Rob en Steven Geets voor alle uitleg.

Groeten,

Joris
Waar een vlakslijpmachien al niet goed voor is :)
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Woohoo! GROEN is de kleur van het keuringsverslag, en de kleur van het keuringsverslag is groen.
Heb ik al geschreven dat het groen is, dat keuringsverlag? Ik denk het wel, maar toch: het is groen :mrgreen: Happy Camper I am! Twee weken voor Marquenterre...

Ik moet toegeven dat ik aanvankelijk afgekeurd was op de afstelling van de lichten, die had ik niet nagekeken. Het was op de keuring in Malle, waar zo ongeveer om de hoek een LR- indie zit, volgens mij sinds kort. Zijn afstelspiegel stond al op de goeie hoogte, dus een half uur later had ik het groen papier in handen.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Ik ga dat beeld van de witte Defender op m'n hof missen :lol:.
Gelukkig heb ik er nog wat foto's van :wave:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Fetzl »

Vogler schreef: zo 30 aug, 2020 10:56 GROEN is de kleur van het keuringsverslag, en de kleur van het keuringsverslag is groen.
beter dát, dan de kleur van jouw lippen......
Good news !
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Afbeelding
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Waldorf »

Mooie garage!
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Thanks ;)
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Ides
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Ides »

Peter Puma schreef: ma 31 aug, 2020 17:14 Afbeelding
Joris,

Welke spare wheel carrier heb je erop staan?


Groeten,
Ides
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Intussen bijna 150 euro duurder dan toen ik hem kocht!
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Bekende garage... heb er gewerkt, over dag, heel de nacht door en geslapen...
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Henk »

Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Bely90
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:52
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Olen

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Bely90 »

Vogler schreef: di 01 sep, 2020 14:19 Intussen bijna 150 euro duurder dan toen ik hem kocht!
Content van?
Ik ben er al effe naar aan't kijken maar hij geraakt niet gekocht :D
A dirty mind is a joy forever
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door Vogler »

Op een detail na wel: ik heb twee geleden één van de studs zot gedraaid. Er moet blijkbaar een rondel achter een gewone velg omdat de draad anders te snel ophoudt. Maar ik ben dus blijven doordraaien met een redelijk lange sleutel, en de splines hebben de bus waarin ze zaten een beetje uitgevreten. Ik had dit niet verwacht voor de kracht die ik zette. Voor de rest wel tevreden. Hij heeft zich tot nu toe goed gehouden na redelijk wat serieuze golfplaat in Ijsland. Ik vind het dan wel een geruststelling om te weten dat dat gewicht niet aan de alu carosserie trekt.
Vorige week heb ik nog een topic gezien op Aulro (Het Australische forum) van iemand met een wieldrager van Maynar (of zoiets) . Zelfde principe, zij het met een veel kleiner bevestigingsvlak en zonder het extra steuntje dat de Nak heeft, net onder de knik. Die Australiër zijn bumper was uitgescheurd rond de bevestiging. De Nak ziet er misschien wat overengineered uit, maar m.i. terecht.
Komt heel volledig, inclusief anti-seize, maar zonder rondellen voor gewone velgen. Moeren weet ik niet meer, ik denk het niet omdat die natuurlijk wielafhankelijk zijn. Moeilijkste deel van de klus was de oude bouten loskrijgen. Als ik het me juist herinner, moet je ook enkele gaten ietsjes groter maken.

Groeten,

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Post Marquenterre - transmissie issues

Ongelezen bericht door De Rob »

Dieje Australier zou beter een HD rear crosmember(3mm) er onder lassen mijn gedacht.
Rob
Plaats reactie