pre-load swivels

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

pre-load swivels

Ongelezen bericht door baudts »

Momenteel de vooras aan het herbouwen

Gisteren ben ik begonnen aan het terug plaatsen van de swivel housings Nu was ik bezig met het afstellen van de pre-load hierop. Echter na 2u slaag ik er nog niet in deze correct te krijgen.

Volgens de handleiding moet deze tussen 3,6 en 4,5 kilo zijn dus ik mik op een 4 kilo. Ze hebben me gezegd dat je dit best op gevoel doet. Echter gezien ik dit nog nooit gedaan heb weet ik niet goed op gevoel hoe deze moeten staan. Dus heb ik een zo een digitaal weegschaal voor bagage aan te hangen en ben dit hiermee aan het doen.

nu het dichtste dat ik geraak op dit moment is 5,4 -5,5 Van zodra ik er een shim bij doet zakt dit drastisch en als ik van onder begin met veel shims dan is het dichtste dat ik geraak 2,3. Als ik er dan een shim weg haal dan stijgt deze weer drastisch. ik heb al redelijk wat mogelijkheden geprobeerd met de shims ook met de oude Echter geraak precies niet tussen 3,6 en 4,5.

Ik heb ook ergens een artikel gelezen dat dit tussen 5,5 - 7,1 moet liggen echter dit lijkt me wel zeer verschillend van wat de handleiding zegt. Iemand een idee of een tip hoe je dit het beste aanpakt? heb ook gelezen dat als je alles veranderd van bushings het kan zijn, of het geen kwaad kan, dat je hoger uitkomt. Moes tik het op gevoel doen dan zou ik het op 5,5 laten staan hier is er weerstand en moet je een beetje kracht zetten om de housing te draaien echter ze draait wel.

Ik span de bouten van de top pin telkens aan tot 65 NM (zou tussen 60 en 71 moeten liggen).

Het gaat om een ninety met nog het Railko bush systeem bovenaan. Hulp is welkom. Ik weet niet of er iemand van de kanten van londerzeel is die eens kan komen voelen en hier ervaring mee heeft;

Groeten,
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: pre-load swivels

Ongelezen bericht door Henk »

Ik zet ze altijd iets strakker omdat ze zich mijn gevoel altijd iets zetten
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: pre-load swivels

Ongelezen bericht door De Rob »

Swivels shimmen /afstellen is niet zo een moeilijke klus...Met nieuwe bollen swivel pins,bollen ,railco bussen of rollagers.Een kwartierke per kant.De eerste generatie met pin en railco bus vind ik persoonlijk het beste systeem.Zekers als men de wagen gebruikt voor lange avontuurlijke reizen.Heel gemakkelijk onderweg....moet men op geen shimmeke zien als er speling op komt of men krijgt de wobble.
Het middensoort systeem is met twee dezelfde rollagers onder en boven....een beetje vaster als voorgeschreven gaat ook nog.
Maar vanaf td5 is de swiuvelpin een deel van de lager.Die kogelring waar de pin op draait vind ik maar zo en zo.Dit systeem moet men niet te vast zetten want de kans bestaat dat men die kogelkrans kapot drukt bestaat.Die rollerkjes liggen nogal ver van mekaar in in de kooi.
Rob
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 858
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: pre-load swivels

Ongelezen bericht door baudts »

Heb ze nu beide op 3,4 gekregen en mijn shims zijn op voelen redelijk vlot aan echter is nog wat weerstand. Denk dat ik ze zo ga laten.
Bergen speling op te voelen dus denk dat dit zo goed is?
Land Rover closest thing to heaven on earth
Plaats reactie