Dual battery setup.

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Fennek »

Ja dat was nog een openstaand iets hoe schakel je die aan als je motor draait?

Via de D+ van de alternator vermoed ik.
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Het kan ook via de D+, de Mastervolt is er op voorzien. De nieuwe B2B lader van Victron ook dacht ik, maar dat moet ik nog even nalezen.

De MacPlus is ook volledig programmeerbaar, waardoor je tevens de functie hebt van een ingebouwd "intelligent" relais (spanningsgestuurd), zoals de befaamde Cyrix of varianten zoals National Luna, wat in 4x4 middens beter gekend blijkt te zijn.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Fennek »

ha dus als ik het goed begrijp hoef ik die D+ er niet aan te hangen en kan ik m gewoon door voltage sensing zijn ding laten doen?
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Inderdaad :thumbup:.
Maar dan moet je er wel rekening mee houden (en dat is met elke spanningsgestuurde setup) dat die ook actief wordt wanneer je bvb een batterijlader op de startaccu zet.
De B2B lader gaat dan de startaccu gedeeltelijk leeg trekken (in zoverre de 2de accu niet helemaal geladen was).

De meeste acculaders kunnen dat niet bijbenen en de startaccu wordt dan ontladen terwijl je verwacht dat ze geladen wordt.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Fennek »

inderdaad nu op zich iets dat ik bijna nooit doe.

En dus op zich geen probleem maar wel een probleem indien ik met mijn ingebouwde lader de woonbatterij laadt en die lader heeft een 3amp uitgang voor een andere batterij (start) en die 3 amp lading gaat dan die DC-DC inschakelen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dus ofwel moet ik dan toch via D+ werken of die 3 amp lading niet naar de start batt sturen maar de volle amps naar de woon batterij.

Maar ik heb hetzelfde probleem met de zonnepanelen ik dacht daar een batterij switch tussen te zetten om te kunnen kiezen welke batterij die laden (start of woon)

Maar als ik die op start batterij zet dan gaat het via die DC-DC alsnog naar de woon batterij. :-(

Dus ik zie niet direct een oplossing (tenzij een manuele schakelaar die ik in praktijk toch ga vergeten) dan via die D+ te werken.....

It looks simple but it gets complicated.....
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Die B2B laders hebben inderdaad veel mogelijkheden maar hier hebben ze niet aan gedacht hè :lol:
Je hebt trouwens datzelfde probleem met een Cyrix of dergelijke relais; en dan zelfs nog in beide richtingen (wat eigenlijk helemaal niet gewenst is).

De D+ gebruiken is vaak het eenvoudigste (en ook daar kan je eventueel nog een schakelaar tussen zetten zodat je alsnog controle houdt over het laden van de 2de accu).

Let op met het plaatsen van een schakelaar op de uitgang van de solar laadregelaar.
Er zijn veel regelaar die daar niet tegen kunnen; je moet eerst de zonnepanelen afkoppelen, dan de accu wisselen en dan de zonnepanelen weer aansluiten. MPPT regelaars van Victron hebben er geen problemen mee, die "onthouden" op welke nominale accuspanning ze werken (tried and tested).
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Fennek »

je er komt een "sun switch" om de panelen te kunnen afkoppelen en een battery switch om de batterij te kunnen kiezen in combinatie met een victron mmpt dus geen "probleem".
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Zo zal het zeker goed gaan :thumbup:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Henk »

Is in feite een 2de alternator geen veel betere en eenvoudigere oplossing?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Als je een loodaccu gebruikt dan is dat zeker een alternatief. Eenvoudig, dat hangt van je eigen mogelijkheden af :lol:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Henk »

AGM is ook lood toch?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Dual battery setup.

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Inderdaad Henk, lood-zuur accu's zijn er in vele varianten.
AGM is er slechts één van.
Het voordeel van een AGM t.o.v. andere lood-zuur constructies is dat ze relatief snel geladen kunnen worden.
Dit uit zich vooral in de specificaties van de zogenaamde spiral accu's (de gekende Red-Top, Yellow-Top en andere varianten). Deze kunnen, zeker gelet op hun kleine capaciteit, hoge stromen leveren én weer vrij snel geladen worden. Ze zijn ook snel geladen omdat ze relatief klein zijn, dus hier speelt ook een stukje boerenbedrog :lol:

AGM accu's worden ook alweer een hele tijd gebruikt in auto's als start accu voor start-stop systemen. Beetje hetzelfde verhaal, frequent cyclisch gebruik waar een gewone start-accu niet zo goed tegen kan.

Als winch accu is zo'n accu prima. Ze kan gedurende korte tijd een hoge stroom leveren en laat zich nadien goed opladen (vooropgesteld dat het qua bekabeling allemaal goed zit natuurlijk).

Je ziet ook veel Defenders waarbij men Yellow-Top als huisaccu gaat gebruiken. Dat kan, voor lichte toepassingen, maar al snel loopt men dan tegen de limiet van deze accu aan, met name de beperkte capaciteit.
Elke toepassing heeft zijn specifieke oplossing.
Een één voor alles bestaat niet ;)
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Plaats reactie